Airbag-valo, N199 Side Airbag Igniter

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

trsqr
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.7.2011 10:15

Airbag-valo, N199 Side Airbag Igniter

ViestiKirjoittaja trsqr » 27.7.2011 20:04

Mulla on pitkään ollut kiusana pelkääjän puolen sivubägi, vikana: 01218 - Side Airbag Igniter; Passenger Side (N200). Tuo on kuitenkin aina muutaman kuukauden pysynyt poissa, kun on nollannut. Ilmeisesti joku liitos, penkin alla ehkä, huonona.

Nyt ilmaantui sama kuskin puolelle, herjana muuten sama mutta Driver Side (N199). Tulee takaisin saman tien kun nollaa. Kolvasin jo penkin alla olevassa luukussa olevat johdot, ja poistin sen keltaisen liittimen, mutta ei vaikutusta. Mistäs vikaa seuraavaksi kannattaisi hakea? Missä tuo Side Airbag Igniter N199 noin fyysisesti sijaitsee? Mitä muita liittimiä olisi syytä tarkistaa tuon penkin alla löytyvän lisäksi?

Koodi: Valitse kaikki

Address 15: Airbags        Labels: 3C0-909-605.lbl
   Part No SW: 3C0 909 605 F    HW: 3C0 909 605 F
   Component: 01 AIRBAG VW8   029 2421 
   Revision: 08029000    Serial number: 0039USHG43R8 
   Coding: 0012337
   Shop #: WSC 05311 000 00000

1 Fault Found:
01217 - Side Airbag Igniter; Driver Side (N199)
            001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 27.7.2011 20:50

Et siis poistanut istuinosan pohjassa olevaa liitinkoteloa? Se on se joka yleinsä aiheuttaa tuon vikakoodin noissa uudemmissa vw konsernin tuotteissa ja on myöhemmin tuotannossa jätetty pois.

Se lattiamaton rajassa/luukun alla olevan liitinkotelon poistaminen on yleinsä turhaa ja sen jälkeen paskamaista irroittaa esimerkiksi penkki.

trsqr
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.7.2011 10:15

ViestiKirjoittaja trsqr » 28.7.2011 7:43

No enpä poistanut.. Fail. Yritin taskulampulla tsiigailla sinne penkin alle, mutta ei siellä näkynyt mitään keltasia liittimiä, vain yksi teipillä yhteen niputettu johtopunos, joten arvelin tuon olevan se liitin, mistä aina puhutaan. Eli siellä penkin alla on vielä joku liitin? Onko penkki irroitettava tuon kolvauksen tekemiseksi?

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 28.7.2011 21:49

Penkin alla on se liitinkotelo ja penkin kisko on irroitettava lattiasta(4kpl 10 tai 12xzn kannalla olevia pultteja). Penkkiä ei tarvitse ottaa pois autosta, kippaa sen vain taaksepäin niin että etureuna on riittävän ylhäällä että mahtuu näpräämään.

2006 mallissa se keltainen bägin liitinkotelo tehtaan jäljiltä pitäisi vielä olla, jos se on jo jossain jälkikäteen poistettu niin tarkasta korjaus. Paras tapa korjata on käyttää esim wurth:lta ostettavilla tinarengas/juotettavilla kutistesukilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.7.2011 22:57

Tinaus ja erillinen sukka on varmasti parempi.

trsqr
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.7.2011 10:15

ViestiKirjoittaja trsqr » 23.1.2012 21:03

Ja tätäkin valoa tuli puolisen vuotta katseltua. Nyt korjailin edellisen kerran töhöilyt ja laitoin tuonne toisenlaisen liittimen ja kolvasin penkin alla olevat johdot yhteen. Helpoimmaksi näin toimia niin, että kannoin penkin sisälle lämpimään, niin oli mukavampi kolvailla. Penkin kiskon irrottamiseen tarvi erikoisemman 12-kantaisen palan, joten Bilteman 19 euron setti oli haettava.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2815467 Tuossa on tehty Audiin, mutta ihan samanlainen juttu oli tuo tehdä Volkkariinkin.

Vielä tarvisi nollauttaa bägin valo ja toivoa, että homma on vihdoin kunnossa.

EDIT: Valo nollautettu, homma toimii ainakin toistaiseksi, eli penkin alaiset liittimet olivat syypäinä jälleen.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 7.7.2012 10:27

Kiitos tästä vinkistä. Itsellä 2003 vuosimalin A4 ja sama herja on pari vuotta ollut päällä. Audissa oli keltaisessa liittimessä 2 johtoa, jotka nyt tinasin yhteen. Ainakaan vielä ei ole airbägin valo sytynyt udestaan.

simooo
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.8.2009 17:38

VW Passat -06

ViestiKirjoittaja simooo » 13.11.2014 18:14

Omasta passatista -06 päätti airbagvalo syttyä kesken työmatkan tässä eräänä aamuna.

Vikakoodina ainoastaan 01218 Side Airbag Igniter Passenger Side (N200).

Ja tämän tinaus topicin löysin (myös nuo kuvalliset ohjeet) niin pari kysymystä heräsi:

-Akun irroitus, tai pikemminkin takaisin kytkeminen sytyttääkö se vikavaloja?
-Sekä se että minkä ikäisiin autoihin tätä korjausta on käytetty? Ainakin kysyjällä näkyy auton tiedoissa passat -06 - olihan tässä viassa kyse siitä autosta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.11.2014 18:18

Unohtaa asetukset ja jotain sopeutuksia. Ei akun kytkemisestä pitäisi vikoja tulla.

simooo
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.8.2009 17:38

ViestiKirjoittaja simooo » 14.11.2014 9:45

Ok.

Mikähän ihme tuollaisessa pikkuisessa liittimessä on niin huonoa että se näitä vikoja aiheuttaa?

No, pitääpä itsekkin tässä käyttää penkkiä irti ja tinata johdot yhteen jos sillä vian saisi kuitattua.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 14.11.2014 17:40

Jotkut autot on vaan niin tarkooja siitä vastus arvosta, et jos se muuttuu vähän nin tulee hetkellisiä vikakoodeja.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 17.11.2014 8:01

Lähes tyhjällä akulla starttaaminen on aiheuttanut joskus tällaisen airbag valon syttymisen B5 korisessa Audissa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2014 9:38

Tuota tapahtuu muissakin ja syy on liian alhaalla käyneessä jännitteessä jolla tyynyt ei mielestään sitten toimi. Missä lienee jännitteen alaraja ettei vikailmoitusta tule?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa