KORJATTU - Passat AEB 1.8T - vikakoodi 16518
Valvoja: ffp jäsenet
KORJATTU - Passat AEB 1.8T - vikakoodi 16518
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent
Ylläoleva vikakoodi alkoi kummittelemaan ja itsellä alkaa olla neuvot loppu, joten yritetään kollektiivisella vianetsintäavunpyynnöllä.
Ennen nykyistä ongelmaa kulutus nousi äkkiä ja vikakoodeista kaivettiin esille:
16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-10 - - - Intermittent
Etummainen lambda vaihdettiin uuteen samanlaiseen (oem / bosch) ja hetken aikaa kaikki oli ok, kunnes alkoi ensin mainittua herjaamaan. Käytännön ongelmina on lievä empiminen ja kierrosten tosi lievä heijaaminen esim. vakkaria käyttäessä, saattaapa satunnaisesti paikaltaan lähtiessä miettiä tovin, vaikka poljin on lattiassa tai sammua varoittamatta tyhjäkäynnistä.
Vähän samanlaista ongelmaa, mutta huomattavasti vaikeampana (nyki, sammuili, tutisi, kävi kuin kolmella) oli aiemmin, kun käytettynä "varmuuden vuoksi" ostettu ja vaihdettu MAF hajosi lopullisesti, jonka jälkeen laitoin vanhan alkuperäisen takaisin. MAF antaa kuitenkin lähes tarkalleen täyskiihdytyksestä 120g/s, joten en ihan vielä lähtisi tilaamaan tuota parin sadan euron osaa, toki tutkittavaksi täytyy viedä muutenkin jos ei kellään mitään tähän ole lisättävää.
Ecua mietin yhtenä vaihtoehtona, mutta ainakin johdotus vaikuttaisi olevan kunnossa resistanssimittauksen ja heilutustestin jäljiltä.
Seuraavat osat on vaihdettu tai huollettu vuoden aikana (viimeksi vaihdettu ensin):
Lambda (etummainen)
Ilmansuodin
Turbo
Välijäähdytin puhdistettu
Katti
Tulpat
Bypass
Ilmoittelen tänne viimeistään kun homma selviää, jos ei keltään löydy ajatuksia tähän.
VIKA KORJATTU: Vika oli nimenomaan etummaisessa lambdassa, mikä ei ollut yllättävää...
P0134 - 35-10 - - - Intermittent
Ylläoleva vikakoodi alkoi kummittelemaan ja itsellä alkaa olla neuvot loppu, joten yritetään kollektiivisella vianetsintäavunpyynnöllä.
Ennen nykyistä ongelmaa kulutus nousi äkkiä ja vikakoodeista kaivettiin esille:
16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-10 - - - Intermittent
Etummainen lambda vaihdettiin uuteen samanlaiseen (oem / bosch) ja hetken aikaa kaikki oli ok, kunnes alkoi ensin mainittua herjaamaan. Käytännön ongelmina on lievä empiminen ja kierrosten tosi lievä heijaaminen esim. vakkaria käyttäessä, saattaapa satunnaisesti paikaltaan lähtiessä miettiä tovin, vaikka poljin on lattiassa tai sammua varoittamatta tyhjäkäynnistä.
Vähän samanlaista ongelmaa, mutta huomattavasti vaikeampana (nyki, sammuili, tutisi, kävi kuin kolmella) oli aiemmin, kun käytettynä "varmuuden vuoksi" ostettu ja vaihdettu MAF hajosi lopullisesti, jonka jälkeen laitoin vanhan alkuperäisen takaisin. MAF antaa kuitenkin lähes tarkalleen täyskiihdytyksestä 120g/s, joten en ihan vielä lähtisi tilaamaan tuota parin sadan euron osaa, toki tutkittavaksi täytyy viedä muutenkin jos ei kellään mitään tähän ole lisättävää.
Ecua mietin yhtenä vaihtoehtona, mutta ainakin johdotus vaikuttaisi olevan kunnossa resistanssimittauksen ja heilutustestin jäljiltä.
Seuraavat osat on vaihdettu tai huollettu vuoden aikana (viimeksi vaihdettu ensin):
Lambda (etummainen)
Ilmansuodin
Turbo
Välijäähdytin puhdistettu
Katti
Tulpat
Bypass
Ilmoittelen tänne viimeistään kun homma selviää, jos ei keltään löydy ajatuksia tähän.
VIKA KORJATTU: Vika oli nimenomaan etummaisessa lambdassa, mikä ei ollut yllättävää...
Viimeksi muokannut Jimme, 3.11.2011 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kokeilin heti puhdistuksen jälkeen maffi irti, ainakin meni huomattavasti tukkoisemmaksi, mutta koetetaan vielä heittää lenkki ja tutkailla toimintaa lisää, lähinnä poistuuko käyntiongelmat.
EDIT: Laitoin MAFin liittimen takaisin ja puhdistus tuntui auttavan ainakin kulkupuoleen hieman, mutta täytyy katsoa vielä koodit ja seurata muutenkin käytöstä.
EDIT: Laitoin MAFin liittimen takaisin ja puhdistus tuntui auttavan ainakin kulkupuoleen hieman, mutta täytyy katsoa vielä koodit ja seurata muutenkin käytöstä.
imuputki maffin ja turbon välillä missä kunnossa?
Turbon vaihdon yhteydessä tuli katsottua läpi, eikä tarkalla silmämääräisellä tarkistuksella näkynyt mitään. MAFin arvot on kohdallaan, antaa sen ~120g/s jo aika kevyelläkin pyrähdyksellä (2. vaihde 5760rpm), aiempi tarvikemaffi näki hajotessaan maksimissaan ~95g/s. Tietenkään tämä ei sano, etteikö MAF voisi olla rikki.
Vielä en kerinnyt vikakoodeja ottamaan uudestaan, mutta jos huomenna...
Nyt jäi tilapäinen-teksti vikakoodista pois, hieman hankalaa uskoa, että vika olisi muualla kuin lambdassa, mutta katsotaan nyt vielä.
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - -
Turbon imuputki täytyy ottaa tarkistukseen vielä ihan varmuuden vuoksi, normaalisti kyllä ahtaa (max. 0,5bar), mutta eipä se imuputken reikä ahtoihin vaikuttaisi, jos muuten on kunnossa.
Kulutus äsken ajetulla 350km matkalla Savon suuntaan oli 9l / 100km (todellinen) ja kulkeminen oli hyvin harkittua, keskinopeus n. 75km/h, eikä aiemmin mainittuja oireita ilmennyt tällä matkalla.
VCDS näkee kummankin lambdan jännitteen ja säätöarvot, mutta mitään ei tallennu ECUn muistiin, eli fuel trim-arvot ovat koko ajan nollissa.
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - -
Turbon imuputki täytyy ottaa tarkistukseen vielä ihan varmuuden vuoksi, normaalisti kyllä ahtaa (max. 0,5bar), mutta eipä se imuputken reikä ahtoihin vaikuttaisi, jos muuten on kunnossa.
Kulutus äsken ajetulla 350km matkalla Savon suuntaan oli 9l / 100km (todellinen) ja kulkeminen oli hyvin harkittua, keskinopeus n. 75km/h, eikä aiemmin mainittuja oireita ilmennyt tällä matkalla.
VCDS näkee kummankin lambdan jännitteen ja säätöarvot, mutta mitään ei tallennu ECUn muistiin, eli fuel trim-arvot ovat koko ajan nollissa.
Tänään tuli vierailtua katsastuksessa ja päästöjenkin puolesta meni läpi, ohessa listaus:
HC ppm
tyhjäkäynti 45
> 2000 r / min 20
CO%
tyhjäkäynti 0.03
> 2000 r / min 0.2
O2%
tyhjäkäynti 1.82
> 2000 r / min 0.06
CO2%
tyhjäkäynti 13.9
> 2000 r / min 14.9
Lambda
tyhjäkäynti 0
> 2000 r / min 1
Oman käsityksen mukaan lukemat on ihan paikallaan, mutta jos joku tietää paremmin niin saa täsmentää.
HC ppm
tyhjäkäynti 45
> 2000 r / min 20
CO%
tyhjäkäynti 0.03
> 2000 r / min 0.2
O2%
tyhjäkäynti 1.82
> 2000 r / min 0.06
CO2%
tyhjäkäynti 13.9
> 2000 r / min 14.9
Lambda
tyhjäkäynti 0
> 2000 r / min 1
Oman käsityksen mukaan lukemat on ihan paikallaan, mutta jos joku tietää paremmin niin saa täsmentää.
Eipä oikein, alkaa itsellä loppumaan keinot ja kärsivällisyys, joten mikäli mitään uutta ei ilmene imuputken tarkistuksessa, niin vien katiskan elokuun alussa korjaamoon.
Mahdollisia vikakohteita on tällä hetkellä siis MAF, etummainen lambda ja joku muu (mikä?). Lambda (toukokuussa vaihdettu OEM-bosch) on testattu paikallisessa Bosch Car Servicessä ja kaikki alipaineletkut ja ahtoputketkin on käyty läpi viimeisen vuoden sisään.
VCDS näyttää group 007:lla ja 009:llä lambdan jännitteitä, jotka välillä ikäänkuin 'jäätyvät', eli aivan kuin signaali välillä katkeaisi, mutta jos en ole ihan väärin käsittänyt, niin normaalistikin signaali on 0V esim. moottorijarrutuksessa.
Tässä tapauksessa lukemat jäävät satunnaisesti paikalleen tai alueelle 0,450 - 0,465V, en ainakaan ole huomannut tuossa mitään suoraa yhteyttä vaikkapa kaasun painalluksiin.
Taidanpa varata jo valmiiksi ajan korjaamolle, jossa saavat ensi töikseen vaihdella tuon lambdan ja sen jälkeen lähteä hutkimaan lisää.
EDIT: näköjään ei osaa päättää, onko lambdan vika(koodi) väliaikainen (intermittent) vai pysyvä...
EDIT2: Imuputki tuli katsottua ja olihan siellä N80 (SAI)-venttiilille menevän letkun juuressa viilto, mutta noin puoleenväliin, ei läpi asti. Tiivistin sen vielä varmuuden vuoksi tiivistemassalla ja kävin muutenkin imuputken läpi suurennuslasin kanssa.
Mahdollisia vikakohteita on tällä hetkellä siis MAF, etummainen lambda ja joku muu (mikä?). Lambda (toukokuussa vaihdettu OEM-bosch) on testattu paikallisessa Bosch Car Servicessä ja kaikki alipaineletkut ja ahtoputketkin on käyty läpi viimeisen vuoden sisään.
VCDS näyttää group 007:lla ja 009:llä lambdan jännitteitä, jotka välillä ikäänkuin 'jäätyvät', eli aivan kuin signaali välillä katkeaisi, mutta jos en ole ihan väärin käsittänyt, niin normaalistikin signaali on 0V esim. moottorijarrutuksessa.
Tässä tapauksessa lukemat jäävät satunnaisesti paikalleen tai alueelle 0,450 - 0,465V, en ainakaan ole huomannut tuossa mitään suoraa yhteyttä vaikkapa kaasun painalluksiin.
Taidanpa varata jo valmiiksi ajan korjaamolle, jossa saavat ensi töikseen vaihdella tuon lambdan ja sen jälkeen lähteä hutkimaan lisää.
EDIT: näköjään ei osaa päättää, onko lambdan vika(koodi) väliaikainen (intermittent) vai pysyvä...
EDIT2: Imuputki tuli katsottua ja olihan siellä N80 (SAI)-venttiilille menevän letkun juuressa viilto, mutta noin puoleenväliin, ei läpi asti. Tiivistin sen vielä varmuuden vuoksi tiivistemassalla ja kävin muutenkin imuputken läpi suurennuslasin kanssa.
Ehkä samaan asiaan liittyen:
Onkohan ihan normaalia, ahdot normaalissa 1/2-kaasukiihdytyksessä .2 - .3 baria, piikkaa sinne .5 - .6 tienoille, mutta vastaa kaasuun todella nihkeästi, ellei kierrokset ole jo +2500 r / min, tosin paikaltaan lähtiessä ei lähde mitenkään ripeästi, ainoastaan jos vauhtia on jo valmiiksi.
EDIT: huono kaasuvaste johtui likaisista tulpista, eli on käynyt edellisestä tulppien vaihdosta lähtien liian rikkaalla ja turbo levisi vasta niiden vaihdon jälkeen... Kulku parani hetkellisesti tulppien puhdistuksella, kun ei muuten näyttäneet viallisilta niin työnsin takaisin. Ilmeisesti vaihdellaan tulpatkin sitten korjaamolla.
Onkohan ihan normaalia, ahdot normaalissa 1/2-kaasukiihdytyksessä .2 - .3 baria, piikkaa sinne .5 - .6 tienoille, mutta vastaa kaasuun todella nihkeästi, ellei kierrokset ole jo +2500 r / min, tosin paikaltaan lähtiessä ei lähde mitenkään ripeästi, ainoastaan jos vauhtia on jo valmiiksi.
EDIT: huono kaasuvaste johtui likaisista tulpista, eli on käynyt edellisestä tulppien vaihdosta lähtien liian rikkaalla ja turbo levisi vasta niiden vaihdon jälkeen... Kulku parani hetkellisesti tulppien puhdistuksella, kun ei muuten näyttäneet viallisilta niin työnsin takaisin. Ilmeisesti vaihdellaan tulpatkin sitten korjaamolla.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
On kokemusta AEB -viasta, jossa ilmeni samantyyppisiä oireita kuin olet kuvannut. Vikakoodeista en muista, ei oikein ollut mihinkään viittavaa, ajamisesta ei kylllä tullut yhtään mitään.
Vaihdoin MAFfin, N75 ja erään ilmaletkujen väliin tulevan kalvollisen murikan ilmastoinnin kompuran takana, aika alhaalla. Ja taas on pari kuukautta toiminut hyvin.
Vikaa etsiessäni tapasin jossain palstalla tiedonjyvän, jossa oireiden kerrottiin viittaavan vialliseen sytytysyksikköön. Tähän kokeilin uutta yksikköä, ilman tulosta siis ja palautin osan. Sytytysyksikkö on ilmanputsarikotelon päällä oleva tikkuaskin kokoinen lappu..
Vaihdoin MAFfin, N75 ja erään ilmaletkujen väliin tulevan kalvollisen murikan ilmastoinnin kompuran takana, aika alhaalla. Ja taas on pari kuukautta toiminut hyvin.
Vikaa etsiessäni tapasin jossain palstalla tiedonjyvän, jossa oireiden kerrottiin viittaavan vialliseen sytytysyksikköön. Tähän kokeilin uutta yksikköä, ilman tulosta siis ja palautin osan. Sytytysyksikkö on ilmanputsarikotelon päällä oleva tikkuaskin kokoinen lappu..
Ongelma saatiin korjattua, muutaman kuukauden ikäinen Boschin OEM-lambda oli heittänyt henkensä.
Tässä lambda-ongelmien kanssa painiskeleville linkki, josta on varmasti hyötyä: http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm
Tässä lambda-ongelmien kanssa painiskeleville linkki, josta on varmasti hyötyä: http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa