Transporter T4 2,4l diesel alipainepumpun vuoto - special

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rasras
uusi tulokas

Transporter T4 2,4l diesel alipainepumpun vuoto - special

ViestiKirjoittaja rasras » 19.7.2011 22:22

Moi,
tästä aiheesta on ollut jo keskustelua ja ohjeet sieltä olen löytänyt pumpun huoltotoimenpiteisiin, mutta nyt tämä minun pumppu näyttää vuotavan semmoisesta paikasta, josta ei ole ollut vielä puhetta.

Seuraavassa tarinat:

Potilas on VW portteri vm 1993, 2,4l diesel. Oireena on öljyä vuotava alipainepumppu. Sitä tulee jo siinä määrin, että ei voi laittaa normaalien ikävuotojen piikkiin. Seuraavat toimenpiteet oon tehny:

- 2 kertaa irrottanu ja avannu pumpun ja putsannu vastinpinnat ja venttiilit.
- irrotettaessa korvannu pumpun männän ja akselin väliin tulevan stefan (tämä ratkaisi öljyn valumisongelman männän väärälle puolelle, joka puolestaan aiheutti lajityypilleen ominaista "naputusta" moottorin käydessä, ei naputa enää)
- kasatessa tunkenu tiivisteliimaa vanhan tiivisteen päälle ja viereen, joka oli siis pumpun kannen alla ja uusinu kannen ruuvit(tämä lopetti öljyn tihkumisen kannen välistä)

nyt ei siis tihku enää kannen välistä, mutta sieltä ylempää yhdestä tulpasta tulee öljyä, sieltä tuli eka pisara neitseelliseksi puhdistetusta pumpusta. sitä tulppaa nakuttelin myös paikalleen tokan irrotuksen yhteydessä, vuoto väheni, mutta ei loppunut sieltä. tulppa on siis siellä pumpun "yläpäässä" semmoisen kanavan mutkassa, josta käsittääkseni kulkee öljyä, ehkä takas moottoriin. sieltä se musta kulta nyt tihkuu ulos. sitä tulppaa ei taida kyllä irti saada ainakaan minun kätösilläni.

Mielestäni tulppa on tässä kuvassa etualalla tuon kiinnityspinnan suoraan yläpuolella (tämä on hatara mielikuva, alhaaltapäin ku kattoo pumpun ollessa kiinni niin se tulppa näkyy sen "sylinterin" yläpuolella vasemmalla puolella):

http://www.varaosat24.com/img/pics/0005/0013101.jpg

ehkäpä siis on ostettava vaan uusi pumppu. se on kallista huvia, pierburgin pumppu semmoisen 370e - HUH! sitten saisi tarvikepumppuja saksasta satasella, onko kellään kokemusta näistä?

eli yhteenvetona esitetyt kysymykset:

- onko kukaan kohdannut vastaavaa ongelmaa ja keksinyt jonkun korjaustavan?
- onko muita vinkkejä miten vuodon saisi loppumaan?
- onko kellään kokemusta saksalaisista tarvikepumpuista nimenomaan siis näistä alipainepumpuista?

pumppu on siis tämän näköinen (tulppa mielestäni tässäkin tuossa etualalla, tai sitten ei..itse asiassa nyt en ole ihan varma onko tämä edes se minun pumppumalli...alkaa menemään jo pumput ja aivot sekaisin):

http://merteil.fi/verkkokauppa/client/view/16768/92/14

kiitos mahdollisista vastauksista!

edit: lisäsin kuvan siitä tulppakohdasta

sa
-

ViestiKirjoittaja sa » 20.7.2011 17:57

http://www.varaosahaku.fi/?link=list&gg ... pc1=101&vc[0]=202137100&vcx=4995&pc[0]=101101108

50€ maksaa suomesta hakien/tilaten, sitten aikaa sitä vanhaa korjata ;))

Johtomies
-

ViestiKirjoittaja Johtomies » 20.7.2011 20:38

Terve.
Mulla vuoti kans siitä piipusta. Hioin ympäristön hienolla hiekkapaperilla ja putsasin rasvanpoistoaineella ja sen jälkeen valoin kemiallistametallia sen tulpan päälle. Ei oo sen koommin vuotanu.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”