Passat vm99 ahu jakopään remontti!? Kampiakselin stefa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

Passat vm99 ahu jakopään remontti!? Kampiakselin stefa?

ViestiKirjoittaja epeli86 » 16.7.2011 8:52

Elikkä rupeen tänään tekeen tohon passattiin jakopää remppaa ja piti kysellä tosta kampuran stefasta että miten se on kätevin vaihtaa? tartteeks se vaan kaivaa sielt pihalle vai kuinka? Mitäs muuta kannattais vaihtaa kun joutuu ton keulan purkaan? Hommasin jo jakohihnasarjan, vesipumpun ja apulaitehihna kiristimen(jumittaa)... Minkäslainen tossa nyt oli toi kampiakselin hihnapyörän pultti? onko normi kierre ja tarviiks se uusia? Niin ja kun laittaa huoltoasentoon keulan niin kävikö siihen 8mm kierretanko?

Jope86
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.4.2008 21:11

ViestiKirjoittaja Jope86 » 16.7.2011 8:59

tarkista nyt ainakin se apulaitehihnan kiristimen runko ettei ole vääntynyt.. jos runko on mutkalla eikä hihnan linja ole suora niin hihnoja menee...

itse olen ottanut koko keulan auki kunnolla, on huomattavasti mukavampi touhuta koneen kimpussa kun saa kaikki romut pois edestä...

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

ViestiKirjoittaja epeli86 » 16.7.2011 9:49

Niin siis mulla on jo ostettu uus kiristin... Hihnoja ei kulu mutta se kiristin ei kiristäny kunnolla, crc autto hieman mutta aattelin nyt uusia kun tulee avattua keula muutenkin...

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 16.7.2011 11:25

Juu ota se koko keula vaan pois. Ilmastoinnin kennon saat käännettyä letkujen varassa sivulle jemmaan niin sekään ei oo tiellä.
Kampiakselin hihnapyörän pulttiin en koskis jos se on aikasemmin pysyny hyvin aloillaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 16.7.2011 12:31

Pulttihan on aukaistava jos mielii vaihtaa stefan. Stefan sisältävä alumiininen kampiakselin päätylätkä lähtee välistä vetämällä kun avaat siihen kiinni olevat öljypohjan pultit, sekä tietenkin sen lätkän omat kiinnityspultit. Öljypohjaa ei välttämättä tarvitse käyttää pois, mutta takaisinlaitto ja tiiviiksi saaminen on hankalaa ehkä.

Varaudu sitten siihen ettei normaalilla pulttipyssyllä tai työkalupakilla tee mitään pultin irroituksessa. Se nimittäin on kiinni. Tarvitset pulttiin myös 19mm 12-kantaisen hylsyn. Uusi pultti marmoritiskiltä, jossei jo ostamasi jakohihnasarjan mukana tullut.

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

ViestiKirjoittaja epeli86 » 17.7.2011 12:59

Remontti tehty ja onnistu ihan kivasti:) Se kampiakselin pultti aukes ihan hyvin perus pulttipyssyllä... stefan vaihto onnistu hyvin ku ruuvas vanhaan stefaan pari ruuvia, ei tarttenu purkaa sitä levyä pois. Purkuri ja kaikki vermeet purettiin kokonaan pois tieltä, oli melko helppo sitte tehä. apulaitehihnan kiristin oli melko ilkee vaihtaa ku tarvi visko purkaa pois eestä...

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

ViestiKirjoittaja epeli86 » 17.7.2011 13:02

Remontti tehty ja onnistu ihan kivasti:) Se kampiakselin pultti aukes ihan hyvin perus pulttipyssyllä... stefan vaihto onnistu hyvin ku ruuvas vanhaan stefaan pari ruuvia, ei tarttenu purkaa sitä levyä pois. Purkuri ja kaikki vermeet purettiin kokonaan pois tieltä, oli melko helppo sitte tehä. apulaitehihnan kiristin oli melko ilkee vaihtaa ku tarvi visko purkaa pois eestä...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.7.2011 14:12

Ohhoh, eipä oo ikinä lähteny kampuran pään pultti millään normaalilla pulttipyssyllä irti. Laitoitko uuden pultin oikeaan momenttiin?

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

ViestiKirjoittaja epeli86 » 17.7.2011 16:42

Joo laitoin uuden pultin, tosin pyssyllä paukutellen monta kertaa ja vasaralla vähä siihen päälle, eli pitäis olla kiinni:) Mikäs rulla muuten se on mikä on alapyörän ja pumpun välissä?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.7.2011 17:08

Voi olla ettei pysy se pultti tuolla tavalla kiristettynä, sen pultin pitää hieman venyä kiristettäessä.

epeli86
-
Viestit: 44
Liittynyt: 28.12.2010 15:49

ViestiKirjoittaja epeli86 » 17.7.2011 17:17

Kyl se varmaan pysyy ku pistin reilusti kierrelukitetta ja tosiaan kiristin ihan perkeleesti, kovempaa se nyt on kiinni ku mitä se oli kiinni...

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 17.7.2011 20:18

M12 kokoiselle pultille sellainen 150nm on hyvä. Tällöin tuosta kovuudesta on jotain hyötyäkin.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 18.7.2011 8:47

90 Nm + 90 astetta on oikea momentti.

Jkj
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.5.2008 15:40

ViestiKirjoittaja Jkj » 18.7.2011 23:44

Tein myös vasta jakohihna remontin ahu passattiin. Jäi vähän mietityttään hihnan kireys, tuntuu että tuli liian kireälle, vaikka kiristin on oikeissa kohdissa ja monta kertaa pyöritetty ja tarkastettu. Vanha hihna oli taas aivan liian löysällä, kiristimen merkit ollu sinnepäinkään. Ei varmaan ollu kaukana että olis päässy hyppäämään. Toiseksi, hihna kulkee hieman enemmän toisessa laidassa nokan ja pumpun hihnapyörillä, mutta ei liene olevan suurta merkitystä?

Vaihto oli kyllä hyvin ajoitettu, vanha kiristin hajosi käsiin kun sain sen irti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa