1.3i turbotus
Valvoja: ffp jäsenet
1.3i turbotus
Tässä on nyt aloiteltu projektia ja mietintämyssyssä olisi siis 1.3i:n turbotus. Tahtoisin vähän saada vastaiuksia ja kokemuksia jos joku on jo kyseisen viritelmän joskus tehnyt.
Alustana olisi siis ihan perus kunnossa oleva 1.3l kakkos golffi josta alusta päivitetty vastaamaan 8 venttiilistä gti:tä. Enemmän mietityksen aiheenahan on tuo lohko, että mites se kestää ja puristuspaineitakin pitäisi madaltaa. Tehojahan tästä laitoksesta ei olisi tarkoitus repiä kovinkaan paljoa yli 100 heposta (lue max 150hp (tosin nälkä kasvaa syödessä...)). Toivoisin siis jonkun näköisiä vinkkejä ja kokemuksia kyseisestä laitoksesta ja onko edes mahdollista vai kuoppaanko prokkiksen. Laitos olisi tarkotus vielä saada kilpiinkin.
Alustana olisi siis ihan perus kunnossa oleva 1.3l kakkos golffi josta alusta päivitetty vastaamaan 8 venttiilistä gti:tä. Enemmän mietityksen aiheenahan on tuo lohko, että mites se kestää ja puristuspaineitakin pitäisi madaltaa. Tehojahan tästä laitoksesta ei olisi tarkoitus repiä kovinkaan paljoa yli 100 heposta (lue max 150hp (tosin nälkä kasvaa syödessä...)). Toivoisin siis jonkun näköisiä vinkkejä ja kokemuksia kyseisestä laitoksesta ja onko edes mahdollista vai kuoppaanko prokkiksen. Laitos olisi tarkotus vielä saada kilpiinkin.
Täytyy poistaa tuplat, kun pääsen koneelle. ExF Kyllä täällä näitä kyselijöitä ja huutelijoita on nähty ja kuultu. Ainut on ettei kovinkaan moni ole toteutanut visioitaan jostain kumman syystä. Innolla jään odottamaan tämän siirtymistä projekti ja toteutus puolelle. No mikäs tätä estää lailliseksi tehdä anna mennä vain. (yllätä meidät)
Edit. Puhelimella, kun selaa tätä foorumia ja vastaa viestiin, jonka jälkeen "palaa" taaksepäin se lähettää uudestaan saman viestin...
Edit. Puhelimella, kun selaa tätä foorumia ja vastaa viestiin, jonka jälkeen "palaa" taaksepäin se lähettää uudestaan saman viestin...
Siitä olen kyllä varma, että huutelijoita löytyypi ja suunnitelmat on kovat. Onhan nämä itselläkin vasta suunnitelmia ja siksi haluaisinkin vähän lisäneuvoja, että kestääkö koko laitos koskaan puhallinta?
" Ainut on ettei kovinkaan moni ole toteutanut visioitaan jostain kumman syystä"
Olenko aistivinani sarkastisuutta siinä mielessä, että projekti ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista vai vaan siitä, että kaikki ovat jättäneet asian pelkäksi huuteluksi foorumilla?
" Ainut on ettei kovinkaan moni ole toteutanut visioitaan jostain kumman syystä"
Olenko aistivinani sarkastisuutta siinä mielessä, että projekti ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista vai vaan siitä, että kaikki ovat jättäneet asian pelkäksi huuteluksi foorumilla?
Projekti on täysin mahdollista, mutta siinä ei yksinkertaisesti ole järjen häivääkään. 1.8litraisia autoja kun saa 50eurosta ylöspäin. 1.3litraisesta moottorista saa kyllä vaparinakin yli 200hp, mutta lompakosta pitää löytyä uuden GTI:n verran rahaa.
Tollaisen turbolaitteen rakentaminen vie aikaa ja rahaa huomattavan paljon. Lisäksi tarvitaan aimo annos ammattitaitoa, jos sen meinaa saada vielä toimimaan oikein siististi.
Tollaisen turbolaitteen rakentaminen vie aikaa ja rahaa huomattavan paljon. Lisäksi tarvitaan aimo annos ammattitaitoa, jos sen meinaa saada vielä toimimaan oikein siististi.
Semmonen olisi tarkoituksena.
Jaksaako tuo kyseinen kone pyörittää vanhan saabin turboa? Käsittänyt, että se olisi suhteellisen helppo laittaa kiinni, kun se sisältää jo hukkaportin turbon yhteydessä. Öljyjäähdytteinen olisi haussa, ettei ihan niitä pelkkiä vesijäähdytettyjä versiota.
ps. Harrasterahoja ei lasketa :)
Jaksaako tuo kyseinen kone pyörittää vanhan saabin turboa? Käsittänyt, että se olisi suhteellisen helppo laittaa kiinni, kun se sisältää jo hukkaportin turbon yhteydessä. Öljyjäähdytteinen olisi haussa, ettei ihan niitä pelkkiä vesijäähdytettyjä versiota.
ps. Harrasterahoja ei lasketa :)
Onko rekisteröity ennen 7/87? Jos on ennen, niin selviät ilman kattia. Jos taas jälkeen, niin ahtamisen yhteydessä katti putkeen. Tosin päästörajoihin se ei vaikuta, eli katti voi olla vaikka tyhjä.
Joku 900 tai 9000 saappaan ahdin on vähän huono mitoitukseltaa 1.3 moottorille. Mulla oli tuollainen 1.8:ssa. Kun tehotavoitteet ei ole hirmuiset, niin katselisin pienempää ahdinta. IHIä ja SCHWITZERiä näkee usein tarjolla aika passelin kokoisia. Jos ahtimessa on vesikierto, niin ei ole kovin paha homma vetää siihenkin letkut tai sitten vaan jättää vetämättä.
Ideahan näissä hommissa on päästä rakentamaan ja kokeilemaan mitä saa aikaiseksi. Joten kaikki ehdotukset vaihtaa autoa voi unohtaa.
Joku 900 tai 9000 saappaan ahdin on vähän huono mitoitukseltaa 1.3 moottorille. Mulla oli tuollainen 1.8:ssa. Kun tehotavoitteet ei ole hirmuiset, niin katselisin pienempää ahdinta. IHIä ja SCHWITZERiä näkee usein tarjolla aika passelin kokoisia. Jos ahtimessa on vesikierto, niin ei ole kovin paha homma vetää siihenkin letkut tai sitten vaan jättää vetämättä.
Ideahan näissä hommissa on päästä rakentamaan ja kokeilemaan mitä saa aikaiseksi. Joten kaikki ehdotukset vaihtaa autoa voi unohtaa.
Samaa olen aina miettinyt että miksi vastaukset näihin turbokyselyihin on "osta suoraan GTI, pääset helpommalla" Jos ny ei halua mennä sitä helpointa tietä vaan haluaa harrastaa ja tehä itte ihan vain siksi koska haluaa, niin eikö semmonen toiminta ole kannustamisen arvoista? Ittellä työnalla 1.5 bensaturbo megaruutattuna, ihan siksi koska voin, ja haluan tehä itte :)
Samaa olen aina miettinyt että miksi vastaukset näihin turbokyselyihin on "osta suoraan GTI, pääset helpommalla"
Ehkä sen takia mitä alkuviestissä lukee eli 1.3l lohkolla alkuperäisellä 4-piste ruiskulla ei oikein stemmaa ei...
Öljyjäähdytteinen olisi haussa, ettei ihan niitä pelkkiä vesijäähdytettyjä versiota.
että näin?
Jos kyseessä olisi vaikka 1.6 tai 1.8 moottori + mega, niin siten voisi hieman harrastaa...
Johtuisko nuiva vastaanotto siitä, että noita turbottajia sun muita virittelijöitä syntyy kuin sieniä sateella,
mutta kukaan ei saa aikaiseksi mitään muuta kuin kyselyä.
Väitän että hommat tyssää lähes kaikilla siihen kun pitää alkaa metsästää osia ja ne onkin niin kalliita.
Ei sitä jokaiselle huutelijalle jaksa aina kertoa samoja asioita mitä sadalle muulle viimekuun aikana kyselijälle.
Virittäminen on pohjimmiltaan kuitenkin samanlaista koneesta riippumatta.
Ottakaa hyvät virittelijät ensin itse selvää mitä osaa voisi käyttää.. hakekaa tietoa.
Sitten kun alkaa olla osat tiedossa ja aavistust siitä mitä pitäisi tehdä, niin sillon voi varmistella että voisiko toimia tuolla kokoonpanolla vai kannattaisiko vaikka käyttää jotain toista osaa.
Nykyään vaa nää kaikki kyselee lähes tyhjällä tiedolla eikä muutenkaan kerro pidempiä suunnitelmia virityksestä.
Alku postauksesta löytyy yleensä vain moottori, turbo ja siihen se sitte jäiki.
Nähkää ny edes vähän vaivaa ennenku tulette huutelee projekteistanne.
Ja vielä korostaen... Etsikää ensin hiljaa infoa kaikesta ja sitten vasta kyselkää.
Toki poikkeuksia löytyy, mutta... =)
mutta kukaan ei saa aikaiseksi mitään muuta kuin kyselyä.
Väitän että hommat tyssää lähes kaikilla siihen kun pitää alkaa metsästää osia ja ne onkin niin kalliita.
Ei sitä jokaiselle huutelijalle jaksa aina kertoa samoja asioita mitä sadalle muulle viimekuun aikana kyselijälle.
Virittäminen on pohjimmiltaan kuitenkin samanlaista koneesta riippumatta.
Ottakaa hyvät virittelijät ensin itse selvää mitä osaa voisi käyttää.. hakekaa tietoa.
Sitten kun alkaa olla osat tiedossa ja aavistust siitä mitä pitäisi tehdä, niin sillon voi varmistella että voisiko toimia tuolla kokoonpanolla vai kannattaisiko vaikka käyttää jotain toista osaa.
Nykyään vaa nää kaikki kyselee lähes tyhjällä tiedolla eikä muutenkaan kerro pidempiä suunnitelmia virityksestä.
Alku postauksesta löytyy yleensä vain moottori, turbo ja siihen se sitte jäiki.
Nähkää ny edes vähän vaivaa ennenku tulette huutelee projekteistanne.
Ja vielä korostaen... Etsikää ensin hiljaa infoa kaikesta ja sitten vasta kyselkää.
Toki poikkeuksia löytyy, mutta... =)
Itse mielummin kysyn ennekuin menen ja ostan sen väärän osan ja tuhlaan 200e siihen ja mielestäni tämähän on juuri sitä tiedon keruuta. Epäilen suuresti, kun kysyy kasvotusten niin vastaukseksi tulisi "Osta 2000l bentley et sä tolla romulla tee mitään". Kirjastosta on tosissaan tullut lainattua kirjoja kyseisestä operaatiosta ja perustieto on suurinpirtein kohdillaan. Eihän sitä mitään voi tietää, jos ei harjottele. Pohjalla muutenkin on mielenkiintoa niin paljon, että rahalla ei sinäänsä ole väliä.
Kyllähän täältä on ihan hyödyllistäkin tietoa tullut kiitos siitä!
Kyllähän täältä on ihan hyödyllistäkin tietoa tullut kiitos siitä!
Enkä mä sanonut että pitäisi ostaa osat ja sitten kysyä.
Vaan ottaa selvää mitä osia voisi käyttää ja kysyy niiden pohjalta.
Jos vain kysyy että mulla on tämmöne moottori ja siihen pitäis ahdin saada, niin mitä mä teen.
Eikai kukaan ala suunnittelee valmiiksi kaikkea muille.
Jos vaikka ensin itse suunnittelisi ja kyselisi sitten jos jotain epäselvää tai haluaa vinkkejä.
Suurin osa kyselyistä kun on niin vajaavaisia että pitäisi valmiiksi taikoa linkit osiin ja kertoa miten tehdä.
Ihmiset vaan alkaa olemaan niin laiskoja nykyisin että kaikki pitää saada valmiiksi eteen ennen kuin voidaan mitään tehdä.
Ja usein joku muu voisi vielä tehdä kun ei osaaminen riitä.
Tämä on autoharrastusta ja pitäisi harrastaa muutenkin kuin näppäimistön välityksellä.
Ei mulla muuta =)
Ihan vaan vinkkinä että jos pohjustus virittämiseen on hyvä, niin aivan varmasti saa hyviä vastauksia jopa niiltä kokeneilta virittäjiltä, jotka eivät jaksa noteeraa jokaisen juniorin haaveita.
Vaan ottaa selvää mitä osia voisi käyttää ja kysyy niiden pohjalta.
Jos vain kysyy että mulla on tämmöne moottori ja siihen pitäis ahdin saada, niin mitä mä teen.
Eikai kukaan ala suunnittelee valmiiksi kaikkea muille.
Jos vaikka ensin itse suunnittelisi ja kyselisi sitten jos jotain epäselvää tai haluaa vinkkejä.
Suurin osa kyselyistä kun on niin vajaavaisia että pitäisi valmiiksi taikoa linkit osiin ja kertoa miten tehdä.
Ihmiset vaan alkaa olemaan niin laiskoja nykyisin että kaikki pitää saada valmiiksi eteen ennen kuin voidaan mitään tehdä.
Ja usein joku muu voisi vielä tehdä kun ei osaaminen riitä.
Tämä on autoharrastusta ja pitäisi harrastaa muutenkin kuin näppäimistön välityksellä.
Ei mulla muuta =)
Ihan vaan vinkkinä että jos pohjustus virittämiseen on hyvä, niin aivan varmasti saa hyviä vastauksia jopa niiltä kokeneilta virittäjiltä, jotka eivät jaksa noteeraa jokaisen juniorin haaveita.
Voi poijjat!! Tämä kyseinen asenne " osta uutta hienoa" jne. Tuhoaa nuorten käden taidot. Mitä helvetin järkeä on korjailla edes näitä 1000€ paskoja ? Suurimman osan autot täällä ovat vanhoja ruoskia joita _EI_ todellakaan pitäisi järkevän kehityksen kannalta korjata, vaan suoraan paaliin. Pankinjohtajalta 40k€ autolainaa ja uusi raasi alle. " Uusi" autohan on sen MAX 3 vuotta vanha.
Ehdottomasti alat laittamaan holsettia kylkeen. Jos tehotavoitteet ovat vain fööni kylkeen ja toimii. Silloin anna mennä vain ! Tosiaan tuo 1.3l ei ole se paras tehonlähde, mutta oppimisen kannalta kelpo peli. Pakosarjojen ja kannen työstössä kannattaa olla mukana.
Ehdottomasti alat laittamaan holsettia kylkeen. Jos tehotavoitteet ovat vain fööni kylkeen ja toimii. Silloin anna mennä vain ! Tosiaan tuo 1.3l ei ole se paras tehonlähde, mutta oppimisen kannalta kelpo peli. Pakosarjojen ja kannen työstössä kannattaa olla mukana.
Voi poijjat!! Tämä kyseinen asenne " osta uutta hienoa" jne. .
Eikö se vieläkään mene jakeluun. Ei täällä kukaan tonneja ole pakottanu laittamaan moottoriin.
Tehköö vaikka veistämällä puusta turbon jos halvalla pitää saada.
Tuhoaa nuorten käden taidot.
Niin mitkä taidot? Nykyään ei osata muuta kuin näpytellä tietokonetta ja huudella foorumeilla villejä ideoitaan.
Sadasta ehkä yksi toteuttaa haaveensa täälläkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa