1.8T nakuttaa. Nokka-akseli pyöreä ja nostajissa reikä...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

1.8T nakuttaa. Nokka-akseli pyöreä ja nostajissa reikä...

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 11.7.2011 14:40

Eilen huomasin että autosta kuuluu normaalia kovempi nakutus tyhjäkäynnillä. Samallainen kuin EGR-venttiilistä, mutta kovempi. Ääni ei myöskään katoa kun nostaa kierroksia. Kaikki toimii hyvin ja tehot on tallessa.

Onko mahdollista että EGR olisi tukossa tai muuten vain rikki? Antaako vikakoodia tms? Autolla ajettu 165tkm ja kone on lastutettu AUQ, 132kw vakiona. Longlifet vaihettu kerran vuodessa n. 22tkm välein.

Kiitos.
Viimeksi muokannut Rantalankila, 13.7.2011 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Powerbyte.fi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 21.5.2011 16:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja Powerbyte.fi » 11.7.2011 16:50

Eipä taida noissa olla egr venttiiliä.
Suosittelen öljynpaineen mittausta, noissa usein sihdit tukossa.
Myös nokkien välisen ketjun kiristin saattaa olla jumissa.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 11.7.2011 18:03

Lisätään vielä että tuohon sihdin tukkeutumiseen pidetään syynä juurikin täysin Suomen oloihin sopimattomia LL-vaihtovälejä, tämä ongelma on niinkin paha että on neuvottu jopa olemaan ostamatta LL-väleillä ajettua autoa käytettynä. -eli neuvoisin että öljyt vaihtoon vähintään syksyisin ja keväisin.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 11.7.2011 19:19

Korjaamolla meinasivat hydraulisia venttiilinnostimia. Pistivät osa tilaukseen ja ajan sain torstaille.

Taidampa vaihattaa jakopää hilppeet samalla.

Tuosta LongLifestä kuullut myös yleensä vain huonoa palautetta. Oli tarkoitus vaihtaa lyhyelle välille edellisessä huollossa, mutta siellä saatiin kustua sekin. Lonkut sisään vaikka normeja pyysin ja täyden hinnanki vielä sai pulittaa.

Powerbyte.fi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 21.5.2011 16:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja Powerbyte.fi » 12.7.2011 11:51

90% noista sihdin tukkeutumisista esiintyy pitkittäiskoneisissa 1.8 t koneissa, johtuen öljytilavuudesta/öljypohjan muodosta.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.7.2011 19:25

Joo öljytilavuus on selvästi pienempi ja olisikin pitänyt mainita että "ainakin A4 Audeissa"...

Mutta onko havaintoa että onko karstatöhnä jota löytyy heti kun LL-Audin öljykorkin avaa (-josta sanoivatkin tutulla korjaamolla heti tunnnistettavan LL-autot...) selvästi vähäisempää noissa muissa kummiskin perusteiltaan samaa konetta käyttävissä serkuissa vai kertyykö se pitkittäiskoneissa vain jostain syystä helpommin tuonne itse sihtiin?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 12.7.2011 19:39

Eipä taida maahantuojakaan tulla vastaan tälläsissa asioissa, vaikka onkin huollettu kirjan mukaan merkkiliikkeessä?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 13.7.2011 17:52

Noniin, pajalla on kone auki ja katastrofihan sieltä paljastu.

Nokka akselin päät pyöristyny ja osassa nostajistakin keskellä reikä. Lasku pompsahtaa ties mihin sfääreihin. Mikäli edes koko akseleita Suomesta saa, muuten korjaus venyy elokuulle.

Voin kertoa että nyt meni usko tähän merkkiin. 163tkm mittarissa ja täydellinen huoltokirja.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.7.2011 18:22

Eipä tuo ole merkin vika vaan LL - "huoltojen"

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.7.2011 19:35

Kaukanahan tuo huoltokirja on täydellisestä, jos kerta on longlife huoltojen mukaan menty. :D

Jos osat hankkii marmorin kautta, voi olettaa että tulee kalliiksi. Vaihtoehtoista kautta hankkiessa varmasti edukkaammaksi.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.7.2011 19:48

Joo taas yksi surullinen esimerkki LL-öljyistä. Voin lohdutaa sillä ettet varmasti ole viimeinen kenelle näin tapahtuu.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.7.2011 19:56

nyt kaivattais konkreettisia todisteta oikeesti tuosta ll öljystä ja sen vian aiheuttamisesta... voihan tässä olla esimerkiksi valmistusvika nokassa/ nostajassa, öljynkiertohäiritötä mikä voi tulla ihan tavallisella öljylläkin.

ei konerikot aina ole longlife öljyn syytä, voitteko uskoa?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.7.2011 7:19

Eipä taida maahantuojakaan tulla vastaan tälläsissa asioissa, vaikka onkin huollettu kirjan mukaan merkkiliikkeessä?


Mainitsemasi "lastutus" riittää jo yksistään eväämään takuun uudessakin autossa.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 14.7.2011 8:23

Luuleevat saatana pelastavansa maailman noilla LONGLIFE öljyillä, eivät pelasta mitään muuta kuin korjaamot niiden aiheuttamien vikojen takia!!! Sanon minä.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 14.7.2011 11:18

ei se korjaamoa pelasta jos takuuseen menee,päinvastoin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2011 16:11

Mainitsemasi "lastutus" riittää jo yksistään eväämään takuun uudessakin autossa.
Mitenköhän ne saa osoitettua että se on peruste takuun purkamiselle...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2011 16:16

Mahdollisesti lisääntynyt moottorin kuormitus myös kuormittaa voitelujärjestelmää/öljyä enemmän. Ei siinä takuun eväämiseen tämän asian osalta enempää tarvitse sanoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2011 16:19

No eikös sitten pidä pystyä osoittamaan että kuormituskin on muuttunut?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 14.7.2011 17:58

Diffas voi tulla ite toteamaan onko huoltokirja paikkaansa pitävä ennen kuin tulee kertomaan faktoja. Kertonee miehestä jo aikapaljon jos pitää 2.5L V6 dieseliä hyvänä ja luotettavana koneena :) .Suosittelen sinulle lämpimästi käyttämään longlifejä jatkossakin.

Herneet ja offtopic sikseen...

Forte käsittely tehtiin ennen ko venttiilikopan aukasua. Valuu paskat öljypohjaan, näin on helpompi puhdistaa moskat pois kun öljypohja otetaan irti. Venakopassa näkyi vielä mustaa paskaa aika runsaasti eli kyllähän tämä on aika selvä lonkkujen tulos.

360e oli nokka-akseli kappaleelta. Siihen muutaman euron tiivisteet ja istukat päälle. Pelkäsin että olisi maksanut paljon enemmänkin. Osat hyvällä lykyllä täällä huomenna.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.7.2011 19:42

En tiedä kuinka paljon puhut paskaa, mutta ainaki juttujen mukaan autossa on ollut longlife huoltoja huoltokirjan mukaan. Ja kyllä mä taidan jatkaa tätä mun longlifea, kerta tuntuis koneet pysyvän puhtaana sisältäkin ja ei kulu osat niin paljoa. Se on vaan kiinni mitä tarkoittaa longlifella. ;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2011 20:48

No eikös sitten pidä pystyä osoittamaan että kuormituskin on muuttunut?


Pitääkö se vääntää rautalangasta? Jos moottorin vääntömomenttikäyrä on muuttunut isommaksi (tätähän yleensä virilastuilla yritetään hakea), on moottorin mahdollinen kuormitustasokin noussut. Ei valmistajan tarvitse mitenkään todistaa että asiakas on sitä tehoa käyttänyt. Ihan hyvin sitten voisi laittaa ämpärinkokoisen ahtimen koneen kylkeen, ja kun siitä moottorista tulee käkikello niin takuuseen selityksellä "en mä käyttänyt vakiota enempää tehoa koskaan".

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2011 22:15

Eikö se ole kuluttajansuojalain mukaan valmistajan velvollisuus näyttää toteen miksei takuu ole voimassa? Eli lähtökohtaisesti kuluttajansuojahan on nimenomaan sen kuluttajan puolella.

Muutaman tapauksen kuullut kun on avattu joku laite, tehty modauksia ja jälleenmyyjä yrittänyt kiistää takuun koska laitetta on muutettu vaikkei vika ole liittynyt modifiointiin mitenkään. Autoista en ole vastaavaa kuullut, mutta miksei vastaava toimisi laitteesta riippumatta.

Ja tämän takia suomessa on laitteiden "warranty void if removed"-tarrat turhia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2011 22:20

Joidenkin henkilöiden kohdalla rautalankakin loppuu kesken... Edelleenkin, mikäli vääntömomenttikäyrää on nostettu, fakta on että voitelujärjestelmän kuormitus kasvaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2011 22:25

Sä et nyt taida ymmärtää mun pointtia. Siis valmistajan on pystyttävä osoittamaan että tehty muutos on saanut vian aikaan.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 17.7.2011 15:25

Sä et nyt taida ymmärtää mun pointtia. Siis valmistajan on pystyttävä osoittamaan että tehty muutos on saanut vian aikaan


En muuten ymmärrä minäkään. Riittää nimittäin, kun pystytään osoittamaan, että moottorin ohjainlaite (tai moottori muuten) poikkeaa vakiosta. Se on tehtaan helppo osoittaa.

Jos vielä haluat hakata päätä seinään, kysy vaikka kuluttajariitalautakunnasta asiasta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.7.2011 17:45

Nykyset öljyt ei ole parempia kuin vanhat. Esim jenkkikoneisiin, lisätään nykyää sinkkiä yms että nokkat kestää paremmin. Kuulema laahain kestävyys on huonontunut pahasti.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.7.2011 20:06

Ihanko oot tosissas että öljyt ei ole kehittynyt niinku yhtään vai??

EI kannata mitään jenkkikoneita vertailla esimerkiksi eurokoneisiin, ne usakoneet tulee kymmenen vuotta kehityksestä jäljessä muutenkin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.7.2011 21:31

Harmi kun ostit nokat tohon hintaan... Mulla olis ollu noita vakio nokkia kolme paria ylimääräsenä :(

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 17.7.2011 22:05

Öljyt on kyllä varmasti kehittyneet, mutta mihin suuntaan ja miltä kannalta onkin sitten eri asia...

Eli tuon kehityksen pääpaino kun taitaa nykyään olla saasteettomuuden suunnalla ja kuullut tosiaan kanssa juttuja että tästä syystä jouduttu öljyistä poistamaan tiettyjä aineita jotka sitten taas parantaisivat öljyä moottorin kulumisen kannalta huomattavastikin, noiden lisäaineiden vaikutukset saasteisiin ei välttämättä ole edes suoranainen vaan välillinen.

Löytyikin sitten samantien erään pienemmän valmistajan sivuilta asiasta "propagandaa" :

http://www.roadmachine.fi/motoroil.html

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 18.7.2011 6:55

Overdrivella joku oli kysynyt sinkkiasiasta Teboilin teknisestä neuvonnasta. Teboilin mukaan sinkki ei ole ainoa eikä paras, mutta toisaalta halpa kulumisenestoaine ja siksi se oli aiemmin niin suosittua tavaraa. Nykyään se on korvattu paremmilla aineilla ja heidän mukaan esim. 504.00/507.00 luokitus sisältää erittäin tiukan nokka- akselin kulumistestin. Samoin ACEA- luokat ovat tiukempia tuon suhteen kautta linjan API:in verrattuna.

Ketju löytyy tästä.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 18.7.2011 23:23

Melkosta shaibaa tuolla red linen mainossivulla :D

"5W30 Motor Oil

Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä. Korvaa ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiutoissa. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä. "

Vähentää turboviivettä, no just...

Kyllähän lonkuilla varmasti ajelee sen 30tkm esimerkiksi Saksassa ilman mitään ongelmia. Eri asia kun lyödään parikytä astetta enemmän pakkasta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.7.2011 23:33

minusta tuntu ettei tuo edes ollu redlinen omaa mainostekstiä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa