Passat 1.8T öljy/bensa ongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.8T öljy/bensa ongelmat
Moi.
Hankin tuossa muutama päivä sitten 1.8T Passatin. Ja kyllä, on ensimmäinen VAG-konsernin auto. Käytin auton öljynvaihdossa ja huoltomies totesi,että moottoriin on kertynyt jonkun verran karstaa (öljy muuttanut hieman muotoaan tahnamaiseksi). Autoon laitettiin uudet öljyt , jonka jälkeen (noin 10km) öljykannun kuva vilkutti muutaman kerran mittaristossa ja sitten sammui. Nyt uusilla öljyillä ajettu noin 200km ja kuusi kertaa vilkutellut öljykannua. Koneessa kuitenkin öljyt sisällä ja kaikki päällisin puolin ok. Onkohan siellä nyt se sihti tukossa vai mikä on vialla? Missä päin autoa tuo öljypumppu ja sihti sijaitsee? Toinen ongelma on tuo bensan kulutus. Yhdistetty ajo, missä paljon maantieajoa kulutus on 11.1l/100km. Tuntuu aika paljolta. Tyhjäkäynnilläkin ajotietokone näyttää 8.5-13.5l. Mistähän tuollainen ongelma voi johtua?
Kiitos jo näin etukäteen vastauksista.
Hankin tuossa muutama päivä sitten 1.8T Passatin. Ja kyllä, on ensimmäinen VAG-konsernin auto. Käytin auton öljynvaihdossa ja huoltomies totesi,että moottoriin on kertynyt jonkun verran karstaa (öljy muuttanut hieman muotoaan tahnamaiseksi). Autoon laitettiin uudet öljyt , jonka jälkeen (noin 10km) öljykannun kuva vilkutti muutaman kerran mittaristossa ja sitten sammui. Nyt uusilla öljyillä ajettu noin 200km ja kuusi kertaa vilkutellut öljykannua. Koneessa kuitenkin öljyt sisällä ja kaikki päällisin puolin ok. Onkohan siellä nyt se sihti tukossa vai mikä on vialla? Missä päin autoa tuo öljypumppu ja sihti sijaitsee? Toinen ongelma on tuo bensan kulutus. Yhdistetty ajo, missä paljon maantieajoa kulutus on 11.1l/100km. Tuntuu aika paljolta. Tyhjäkäynnilläkin ajotietokone näyttää 8.5-13.5l. Mistähän tuollainen ongelma voi johtua?
Kiitos jo näin etukäteen vastauksista.
Sihtihän siellä on tukossa, öljypohjaa ja venttiilikoppaa pois ja pesua / töhnän irroittelua. Syynä useimmiten huonolaatuiset ja/tai longlife -öljyt ja pitkät öljynvaihtovälit. Öljypumppu on moottorin sisällä ja siihen pääsee käsiksi öljypohjan irroittamalla.
Kulutuksenhan pitäisi olla ääretön 100km kohti paikallaan ollessa, tosin yleensä ajotietokone ilmoittaa paikallaan ollessa kulutuksen tuntia kohden joka vaihtelee karkeasti 1-2 litran välillä. 11 litraa / 100km kuulostaa ihan normaalilta kulutukselta reippaahkolla kaasujalalla.
Kulutuksenhan pitäisi olla ääretön 100km kohti paikallaan ollessa, tosin yleensä ajotietokone ilmoittaa paikallaan ollessa kulutuksen tuntia kohden joka vaihtelee karkeasti 1-2 litran välillä. 11 litraa / 100km kuulostaa ihan normaalilta kulutukselta reippaahkolla kaasujalalla.
Ja ongelmat sen kun jatkuu. Nyt Passatti nostaa matka-ajossa lämpöjä varmasti niin korkealle, kun antaa nostaa. Tyhjäkäynnillä lämpötila laskee 90 asteeseen. Flekti pyörii, järjestelmässä on nestettä ja termari vaihdettu noin 1000 tkm. sitten, kun ei nostanut lämpöjä. Alkaa usko loppua kohta Kansanautoon. Voisko olla vesipumppu sökö? Samassa yhteydessä öljynpainevalo alkoi taas ilmoittelemaan itsestään. Hitaissa vauhdeissa, matalilla kierroksilla öljykannun valo alkaa vilkkumaan, mutta jos vauhtia on enemmän valo ei syty. Voiko näillä kahdella ongelmalla olla jokin yhteys? Lisäksi mielestäni kone raksuttaa pikkusen. Ääni tulee nimenomaan venttilikopan tienoilta.
Autosi moottorissa lienee 2 nokka-akselia, niiden välillä on ketjuveto.
Kertomillasi oireilla on syytä pikimmiten tarkastaa ketju ja sen kiristimet ja laahaimet.
Lämpöihin liittyen, koska jakopää on tehty? Jotkut jättävät jopa vesipumpun vaihtamatta tässä yhteydessä (säästö?).
Voihan siellä olla paljon muutakin, mutta myös se uusi lämpötila-anturi voi olla viallinen.
Näihin topikkeihin olisi muuten hyvä laittaa auton moottorikoodi, ikä ja kilometrit.
Kertomillasi oireilla on syytä pikimmiten tarkastaa ketju ja sen kiristimet ja laahaimet.
Lämpöihin liittyen, koska jakopää on tehty? Jotkut jättävät jopa vesipumpun vaihtamatta tässä yhteydessä (säästö?).
Voihan siellä olla paljon muutakin, mutta myös se uusi lämpötila-anturi voi olla viallinen.
Näihin topikkeihin olisi muuten hyvä laittaa auton moottorikoodi, ikä ja kilometrit.
Vahva veikkaus että ilman riittävää öljynkiertoa/painetta ajaminen aikaisemmin on tehnyt tarpeeksi tuhoa. Laakerit kulahtaneet ja ei enää riitä pienillä kierroksilla öljypumpun tuotto. Toisaalta, tämä riski on otettu suht tietoisesti kun on kirjoituksen mukaan ei ole hirveästi reagoitu auton varoitusvaloihin. Jos nyt on päässyt käymään näin, niin vielä ehkä moottori on pelastettavissa täysremontilla, hetken ajon päästä saa uusia koko motin.
Liikkeessä (olen vasta ostanut auton) sanoivat, että sitten, kun öljykannun valo palaa jatkuvasti on syytä reagoida voimakkaasti ja sammuttaa moottori. Hetkittäinen vilkuttaminen johtuu kuulemma öljynpinnasta. Öljynpinta on kuitenkin ylämerkissä. Noh, tänään vein auton pajalle, missä mittasivat öljynpaineet. Tyhjäkäynnillä paineet olivat alle kilon ja auto jäi sinne. Nyt odotellaan kustannusarviota ja mietitään sitten mitä tehdään. Lämpötila-anturin ja termarin vaihdon jälkeen auto pelasi normaalisti. Jakopää on tehty ajallaan, mutta en osaa sanoa onko vesipumppu vaihdettu silloin. Voin tarkastaa huoltokirjasta, koska huollot tehty ja tarkan ajomäärän, kun saan auton takaisin.
Jos autossa olisi palanut koko ajan öljynpainevalo, niin myyjä olisi varmaan kertonut että se on merkki siitä että moottorissa on öljyä. Jokainen tavallaan, en minä ainakaan lähde leikkimään jos tietää että moottorin öljynkierrossa on jotain vikaa. Toivottavasti myyjäliike kantaa vastuunsa, epäilen vain jos tuommoisia neuvoja on myyntitilanteessa annettu.
Ohhoh... Kyllä taas kusetetaan, kun annetaan... Samalla periaatteella voisit vaikka antaa vaimosi / tyttöystäväsi / minkälie lainaan, jos luvataan, että "ihan vähän katselen vaan". Antaisitko? Autoliikkeen toiminta ottaa enemmän aivoon, ei niinkään ostajan toiminta, sillä kaikesta ei voi tietää tai olla aiempaa kokemusta, toki yleisjärkeä saisi monella olla enemmän näissä tilanteissa (myös itsellä aina toisinaan).
Kyllähän sillä voi ajaa, vaikka se vähän vilkuttelee, kunnes jakoketjun kiristin leipoo lopullisesti kiinni ja tuhoaa samalla nokka-akseleiden laakeripinnat kannen puolelta ja heittää jokusen niistä paristakymmenestä venttiilistä solmuun kalauttaen männät, kiertokanget ja vielä vaikka kampiakselinkin remonttikuntoon.
Yläkerta jos ei saa riittävästi öljyä, niin lopputuloksena voi olla nokkien pyöristyminen vaihtokuntoon tai aiemmin mainittujen laakeripintojen kulahtaminen, jälkimmäisessä kannattaa sitten jo etsiä uusi moottori, koska vanhan korjaaminen ei ole kannattavaa.
Jos korjauskuluista aletaan vääntämään, niin myyjäliike halutessaan vie ostajaa todennäköisesti kuin pässiä narussa, joten kannattaa ainakin laittaa se auto seis nyt, tarkistaa vauriot ja korjata jos vielä kykenee.
Kannattaa lähteä neuvottelemaan, vaikka heikoilla oletkin sen osalta, että vika on ollut tiedossa ostohetkellä.
Kyllähän sillä voi ajaa, vaikka se vähän vilkuttelee, kunnes jakoketjun kiristin leipoo lopullisesti kiinni ja tuhoaa samalla nokka-akseleiden laakeripinnat kannen puolelta ja heittää jokusen niistä paristakymmenestä venttiilistä solmuun kalauttaen männät, kiertokanget ja vielä vaikka kampiakselinkin remonttikuntoon.
Yläkerta jos ei saa riittävästi öljyä, niin lopputuloksena voi olla nokkien pyöristyminen vaihtokuntoon tai aiemmin mainittujen laakeripintojen kulahtaminen, jälkimmäisessä kannattaa sitten jo etsiä uusi moottori, koska vanhan korjaaminen ei ole kannattavaa.
Jos korjauskuluista aletaan vääntämään, niin myyjäliike halutessaan vie ostajaa todennäköisesti kuin pässiä narussa, joten kannattaa ainakin laittaa se auto seis nyt, tarkistaa vauriot ja korjata jos vielä kykenee.
Kannattaa lähteä neuvottelemaan, vaikka heikoilla oletkin sen osalta, että vika on ollut tiedossa ostohetkellä.
Kommentoin lisää, kun saan terkempaa informaatiota missä kunnossa kone on ja, kun saadaan liikkeen kanssa asia sovittua. Vikahan EI ollut tiedossa autoa ostaessa. Ensimmäiset merkit viasta tuli seuraavana päivänä, kun käytin auton huollossa. Olin samantien yhteydessä liikkeeseen, missä kommentoivat, että autolla voi ajaa, jos öljykannun kuva ei pala jatkuvatsi. Autolla ei kuitenkaan ajettu sen jälkeen, kun valo alkoi vilkutella "aktiivisesti". Laitan lisää koodia, kun asiaan saadaan selvyyttä.
Millähän tavalla se poistaa liikkeen vastuun?
Ei poista, mutta jos asia olisi ollut siten kuin alunperin oletin ja ostaja jatkanut käyttöä tietäen viasta, olisi ostajalla ollut vaikeampi homma asiaa viedä eteenpäin. Tämä johtuisi taas siitä, että ostajalla on myös velvollisuus estää lisävaurioiden syntyminen.
Kommentoin lisää, kun saan terkempaa informaatiota missä kunnossa kone on ja, kun saadaan liikkeen kanssa asia sovittua. Vikahan EI ollut tiedossa autoa ostaessa. Ensimmäiset merkit viasta tuli seuraavana päivänä, kun käytin auton huollossa. Olin samantien yhteydessä liikkeeseen, missä kommentoivat, että autolla voi ajaa, jos öljykannun kuva ei pala jatkuvatsi. Autolla ei kuitenkaan ajettu sen jälkeen, kun valo alkoi vilkutella "aktiivisesti". Laitan lisää koodia, kun asiaan saadaan selvyyttä.
Ok, menin asioiden edelle ensimmäistä lukiessa, joten mun kommentit voi jättää suurelta osin huomiotta. Toivottavasti homma kuitenkin selviää parhain päin.
Passatti menee kohta puoliin työn alle ja näillä näkymin siihen vaihdetaan öljypumppu, huohotinputkisto, flektin visko ja tietysti öljyt ja suodatin. Samalla tarkastetaan onko ala- tai yläkertaan tullut vaurioita. Toivottavasti kone ei ole kärsinyt muita vaurioita. Turbostahan ei voi oikein sanoa mitään ellei sitä penkitä?! Katsotaan nyt, kun moottori saadaan auki, että mitä sieltä löytyypi. Osaako joku sanoa, onko moottorissa jokin paikka mitä ei voi tarkastaa tai todeda onko siellä vaurioita (muuta kuin ahdin)?
Turbon yleiskunnon pystyy jo aika hyvin toteamaan ottamalla imuputken irti ja sormettamalla :P akselin päätä, jos liikkuu poikittain > 1mm tai pitkittäin yli puolen millin, niin alkaa olemaan huolto tai vaihto edessä. Samalla tietysti hukkaportin kellon kunto tangon jäykkyttä :] koettamalla ja muutenkin katsomalla, ettei puutu osia mistään / näy halkeamia. Olipahan taas...
Nyt saatiin Passatti huollosta. Autoon vaihdettiin siis öljypumppu, flektin viskokytkin, vesipumppu, huohotinputket (kaikki) ja jakopää. Lämpöjen nouseminen johtu viallisesta vesipumpusta. Nosti siis maantieajossa lämpöjä ja tyhjäkäynnillä pudotti normaaliin. Nyt tuntuu toimivan ja autoliikkeenkin kanssa päästiin sopuun maksajasta. Ala- ja yläkerran laakerointi tarkastettiin ja kaikki oli kunnossa. Turboa ei tarkastettu. Toivotaan, että se on kunnossa. Oli pitkä projekti, mutta toivottavasti auto kestää nyt. Laitanpa taas kommenttia, jos tulee uusia murheita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa