korkean joutokäynnin päästöt kusee, mk3 1.4 ABD 1-piste

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

korkean joutokäynnin päästöt kusee, mk3 1.4 ABD 1-piste

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.7.2011 21:35

Ongelmia leimalla, 2/94 käyttöönotettu Golf mk3 1,4 ABD yksipisteruisku, aj. 203tkm
Tyhjäkäynnillä: CO 0,01 / HC 25
Korotetulla tyhjällä: CO 1,39 / HC 180 / Lambda 0,958 (raja-arvot: CO 0,3 / HC 100 / Lambda +/-0,03)

Ei viittis halpaan ruoskaan autoon suin päin ostella lambdaa tahi kattia ihan koemielessä.

Ideoita?

Onko kyseinen vehje muuten vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa lue? Lukee vain että yksipisteruisku ja kolmitoimikatalysaattori. Vähäpäästöisyys taisi tulla viimeistään 1.1.1992 käyttöönotettuihin?

NakkiMakki
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.7.2003 23:06

ViestiKirjoittaja NakkiMakki » 5.7.2011 13:34

Piti samasta aiheesta tehdä topikki mutta ei viitsi kahta lähes identtistä laittaa, eli tyttöystävän Golf III ei suostu menemään päästöistä läpi. -92 ja ADB.
Ennen katsastusta oli vaihdettu tulpat ja suodatin. Ekassa katsastuksessa oli lambda, HC ja CO pielessä. Sytytystä säätämällä saatii muut korjattua paitsi HC mikä nousi. Sen jälkeen vaihdettin pyöriä, virranjakajan kansi ja tilkittiin putken reikä. Nyt oletettiin molemmat että menisi uusinnasta heittämällä mutta...

CO%: 1,33
CO²: 12
HC: 1599
O²: 3,15

HC arvo pomppasi 721sta tuonnie 1599. HC on mennyt huonompaan suuntaan joka kerta ekalla se oli "vain" 650. Katsastus ukkeli sano että pakoputkesta tulee puhdasta bensaa mikä on kyllä mielestäni ihan schaissea nokista vettä se on, auton ympärila haisee kyllä vahvasti bensa mutta vesi ei itse haise millekkään, koirakin sitä yriti haukkailla :P.

Mitäs tässä vielä voisi tehdä? Jarrutehtostimen alipaineletku näyttää ihan oklta, ilmansuodatin, tulpat, pyöriä ja virranjakajan kansi. Jotain muutakin rempattu ja huollettu ei nyt múista kaikkea. Lambdaa ja antureita sit vaihtoon? Löytyiskö jotain tietoa noitten antureiden ja lambdojen mittaamisesta onko ne reilassa, ei viitsisi niitä ihan sokkona vaihtaa.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 5.7.2011 14:02

Nakkimakki, vikakoodien luvulla selviää aika pitkälti mitä anturit ja lamdba sanoo?
Lehtilä eikö se ole aika selvää kolmitoimikatalysaattori+1994 käyttöönotettu on vähäpäästöinen? Eihän missään otteessa lue enää, onko vähäpäästöinen vai ei.

Tästä opittiin taas, että jos vähänkin epäilyttää päästöt ennen leimaa, kannattaa käydä jossain pikkupajalla ottamassa päästölappu. Siellä saavat varmasti sellaiset lukemat paperille kuin haluat :)

Kuva

mm, ex-jettaani saatiin päästöt kohilleen kun laitettiin pitkät, sumarit ja puhallin täysille =D
Viimeksi muokannut Elementti, 5.7.2011 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NakkiMakki
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.7.2003 23:06

ViestiKirjoittaja NakkiMakki » 5.7.2011 14:56

Mistäs tosta sais luettua noi vikakoodit? OBD lukija löytyy mutta tossa Golfis ei oo vielä OBD porttia, vanhas mitsus sai luettua ledillä noi vikakoodit löytyykös tässä siihen mahdollisuutta ja ohjeita siihen. Haullua löytyy lähinnä OBD juttua.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 5.7.2011 15:24

Luulisi että 1994 Golfissa olisi OBD- pistoke koneesta riippumatta. Jos löytyy vaan vanhanmalliset neliöpistokkeet, tästä ohjeesta voi olla apua.

NakkiMakki
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.7.2003 23:06

ViestiKirjoittaja NakkiMakki » 5.7.2011 15:41

Lukasin ton pdfn enkä oikeen hiffaa noita ohjeita, sulake tai jumpperi laitetaan bensapumpun releelle, okei mutta mistä se laitetaan? 12v jollekkin releen navoista vai mitä tossa oikeen haetaan, eikä tuolta autosta löydy tuollaisia liittimiä. Tuhkakupin yläpuolella on 2kpl 2 napaisia kantikkaita liittimiä valkoinen/harmaa ja musta. Mustassa napojen välilä on 12v ja valkoisessa 3v. Olettaisin että nämä liittyät tohon vikakoodin lukuun.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 5.7.2011 16:58

Tarviit tälläisen piuhan väliin niin sitten pitäisi tulla ihan normaalilla vikakoodinlukijalla koodit.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.7.2011 20:05

Unohdin mainita että luin omasta vikakoodit eikä mitään vikaa.
Tarvii tutkia vcds:llä vielä vähän lisää ja kait se lambdan vaihto on seuraava proggis.
tuossa kyseisessä yksilössä on jo uudemman mallinen obd-pistoke.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.7.2011 21:37

Tutkailin vielä vcds:llä logia ja "Lambda factor on jatkuvasti 1.000 sekä Lambda % 0,0.
Tarkoittaako tuo sitä että Lambda-anturin piuhojen päässä ei ole mitään tietoa?

NakkiMakki
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.7.2003 23:06

ViestiKirjoittaja NakkiMakki » 5.7.2011 21:48

Virittelin parista johdosta "adapterin" en tiedä oiko johdossa vika vai missä, pukkasi interface erroria tjs. Täytyy kai yrittää tehdä parempi ja tilata tollanen oikee johto.
edit:Niin joo otin lambdan irti kokeeksi että vaikuttaisiko se, käynti ei muuttunut ainakaan huomattavasti. 10€ perintö yleismittari näytti 0,5 ja 0,6v parinalta navalta maatavasten lambdalta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.7.2011 22:52

Nyt on kokeiltu yksijohtoista lambdaa siten että käytössä oli vain signaalijohto ja sama tilanne..
prkl.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 8.7.2011 11:12

Eilen ehtoolla perehdyin vähän tarkemmin kyseisen vikaan.

Yksijohtoinen lambda oli kiinni edelleen ja n. 10min tyhjäkäynnin jälkeen mittasin signaalijohdosta n. 0.1-0.15´V

Pistin seosmittarin kiinni joka näyttää non neljää (asteikolla 1-10). Seosmittarin kanssa mitattuna signaalikarvasta yleismittari näyttää 0.448-0,449v. Joten seosmittari jostain syystä syöttää signaalijohtimeen vähän jännitettä. Mittarina AutoMeterin ultralite sport comp.

Huomasin myös että auton päästä oli lambdan liittimestä toinen lämmitysjohdin poikki joten lambda on käynyt "kylmänä" päästömittauksen ajan. Joten huonohkot päästöt voivat johtua siitäkin, mene ja tiedä.

Testasin alkuperäisen anturin vastuksen ja se lämpeää, sekä auton johtosarjasta alkoi tulemaan +12v kun korjasin katkenneen johdon.

Tänään heitän alkuperäisen anturin yksijohtoisen tilalle ja koitan taas miten käy..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.7.2011 10:44

Vanha 4-johtoinen anturi paikallaan, lämmitysjohdin korjattuna ja päästöt täydelliset.

Case is closed...

NakkiMakki
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.7.2003 23:06

ViestiKirjoittaja NakkiMakki » 20.7.2011 19:07

Dodih nyt on kokeilu kiina OBDtä ja Scantoolsin OBDtä yhtä huonoilla tuloksilla. VCDS pukkaa interface erroria ja osa ohjelmista sanoo ettei autolta tule dataa. Tietoa mistä voisi johtua, täytyykö tuossa tehdä jotain että sieltä saa dataa vai onko moottorinohjauksessa vikaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa