korkean joutokäynnin päästöt kusee, mk3 1.4 ABD 1-piste
Valvoja: ffp jäsenet
korkean joutokäynnin päästöt kusee, mk3 1.4 ABD 1-piste
Ongelmia leimalla, 2/94 käyttöönotettu Golf mk3 1,4 ABD yksipisteruisku, aj. 203tkm
Tyhjäkäynnillä: CO 0,01 / HC 25
Korotetulla tyhjällä: CO 1,39 / HC 180 / Lambda 0,958 (raja-arvot: CO 0,3 / HC 100 / Lambda +/-0,03)
Ei viittis halpaan ruoskaan autoon suin päin ostella lambdaa tahi kattia ihan koemielessä.
Ideoita?
Onko kyseinen vehje muuten vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa lue? Lukee vain että yksipisteruisku ja kolmitoimikatalysaattori. Vähäpäästöisyys taisi tulla viimeistään 1.1.1992 käyttöönotettuihin?
Tyhjäkäynnillä: CO 0,01 / HC 25
Korotetulla tyhjällä: CO 1,39 / HC 180 / Lambda 0,958 (raja-arvot: CO 0,3 / HC 100 / Lambda +/-0,03)
Ei viittis halpaan ruoskaan autoon suin päin ostella lambdaa tahi kattia ihan koemielessä.
Ideoita?
Onko kyseinen vehje muuten vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa lue? Lukee vain että yksipisteruisku ja kolmitoimikatalysaattori. Vähäpäästöisyys taisi tulla viimeistään 1.1.1992 käyttöönotettuihin?
-
- -
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.7.2003 23:06
Piti samasta aiheesta tehdä topikki mutta ei viitsi kahta lähes identtistä laittaa, eli tyttöystävän Golf III ei suostu menemään päästöistä läpi. -92 ja ADB.
Ennen katsastusta oli vaihdettu tulpat ja suodatin. Ekassa katsastuksessa oli lambda, HC ja CO pielessä. Sytytystä säätämällä saatii muut korjattua paitsi HC mikä nousi. Sen jälkeen vaihdettin pyöriä, virranjakajan kansi ja tilkittiin putken reikä. Nyt oletettiin molemmat että menisi uusinnasta heittämällä mutta...
CO%: 1,33
CO²: 12
HC: 1599
O²: 3,15
HC arvo pomppasi 721sta tuonnie 1599. HC on mennyt huonompaan suuntaan joka kerta ekalla se oli "vain" 650. Katsastus ukkeli sano että pakoputkesta tulee puhdasta bensaa mikä on kyllä mielestäni ihan schaissea nokista vettä se on, auton ympärila haisee kyllä vahvasti bensa mutta vesi ei itse haise millekkään, koirakin sitä yriti haukkailla :P.
Mitäs tässä vielä voisi tehdä? Jarrutehtostimen alipaineletku näyttää ihan oklta, ilmansuodatin, tulpat, pyöriä ja virranjakajan kansi. Jotain muutakin rempattu ja huollettu ei nyt múista kaikkea. Lambdaa ja antureita sit vaihtoon? Löytyiskö jotain tietoa noitten antureiden ja lambdojen mittaamisesta onko ne reilassa, ei viitsisi niitä ihan sokkona vaihtaa.
Ennen katsastusta oli vaihdettu tulpat ja suodatin. Ekassa katsastuksessa oli lambda, HC ja CO pielessä. Sytytystä säätämällä saatii muut korjattua paitsi HC mikä nousi. Sen jälkeen vaihdettin pyöriä, virranjakajan kansi ja tilkittiin putken reikä. Nyt oletettiin molemmat että menisi uusinnasta heittämällä mutta...
CO%: 1,33
CO²: 12
HC: 1599
O²: 3,15
HC arvo pomppasi 721sta tuonnie 1599. HC on mennyt huonompaan suuntaan joka kerta ekalla se oli "vain" 650. Katsastus ukkeli sano että pakoputkesta tulee puhdasta bensaa mikä on kyllä mielestäni ihan schaissea nokista vettä se on, auton ympärila haisee kyllä vahvasti bensa mutta vesi ei itse haise millekkään, koirakin sitä yriti haukkailla :P.
Mitäs tässä vielä voisi tehdä? Jarrutehtostimen alipaineletku näyttää ihan oklta, ilmansuodatin, tulpat, pyöriä ja virranjakajan kansi. Jotain muutakin rempattu ja huollettu ei nyt múista kaikkea. Lambdaa ja antureita sit vaihtoon? Löytyiskö jotain tietoa noitten antureiden ja lambdojen mittaamisesta onko ne reilassa, ei viitsisi niitä ihan sokkona vaihtaa.
Nakkimakki, vikakoodien luvulla selviää aika pitkälti mitä anturit ja lamdba sanoo?
Lehtilä eikö se ole aika selvää kolmitoimikatalysaattori+1994 käyttöönotettu on vähäpäästöinen? Eihän missään otteessa lue enää, onko vähäpäästöinen vai ei.
Tästä opittiin taas, että jos vähänkin epäilyttää päästöt ennen leimaa, kannattaa käydä jossain pikkupajalla ottamassa päästölappu. Siellä saavat varmasti sellaiset lukemat paperille kuin haluat :)
mm, ex-jettaani saatiin päästöt kohilleen kun laitettiin pitkät, sumarit ja puhallin täysille =D
Lehtilä eikö se ole aika selvää kolmitoimikatalysaattori+1994 käyttöönotettu on vähäpäästöinen? Eihän missään otteessa lue enää, onko vähäpäästöinen vai ei.
Tästä opittiin taas, että jos vähänkin epäilyttää päästöt ennen leimaa, kannattaa käydä jossain pikkupajalla ottamassa päästölappu. Siellä saavat varmasti sellaiset lukemat paperille kuin haluat :)

mm, ex-jettaani saatiin päästöt kohilleen kun laitettiin pitkät, sumarit ja puhallin täysille =D
Viimeksi muokannut Elementti, 5.7.2011 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.7.2003 23:06
-
- -
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.7.2003 23:06
Lukasin ton pdfn enkä oikeen hiffaa noita ohjeita, sulake tai jumpperi laitetaan bensapumpun releelle, okei mutta mistä se laitetaan? 12v jollekkin releen navoista vai mitä tossa oikeen haetaan, eikä tuolta autosta löydy tuollaisia liittimiä. Tuhkakupin yläpuolella on 2kpl 2 napaisia kantikkaita liittimiä valkoinen/harmaa ja musta. Mustassa napojen välilä on 12v ja valkoisessa 3v. Olettaisin että nämä liittyät tohon vikakoodin lukuun.
-
- -
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.7.2003 23:06
Virittelin parista johdosta "adapterin" en tiedä oiko johdossa vika vai missä, pukkasi interface erroria tjs. Täytyy kai yrittää tehdä parempi ja tilata tollanen oikee johto.
edit:Niin joo otin lambdan irti kokeeksi että vaikuttaisiko se, käynti ei muuttunut ainakaan huomattavasti. 10€ perintö yleismittari näytti 0,5 ja 0,6v parinalta navalta maatavasten lambdalta.
edit:Niin joo otin lambdan irti kokeeksi että vaikuttaisiko se, käynti ei muuttunut ainakaan huomattavasti. 10€ perintö yleismittari näytti 0,5 ja 0,6v parinalta navalta maatavasten lambdalta.
Eilen ehtoolla perehdyin vähän tarkemmin kyseisen vikaan.
Yksijohtoinen lambda oli kiinni edelleen ja n. 10min tyhjäkäynnin jälkeen mittasin signaalijohdosta n. 0.1-0.15´V
Pistin seosmittarin kiinni joka näyttää non neljää (asteikolla 1-10). Seosmittarin kanssa mitattuna signaalikarvasta yleismittari näyttää 0.448-0,449v. Joten seosmittari jostain syystä syöttää signaalijohtimeen vähän jännitettä. Mittarina AutoMeterin ultralite sport comp.
Huomasin myös että auton päästä oli lambdan liittimestä toinen lämmitysjohdin poikki joten lambda on käynyt "kylmänä" päästömittauksen ajan. Joten huonohkot päästöt voivat johtua siitäkin, mene ja tiedä.
Testasin alkuperäisen anturin vastuksen ja se lämpeää, sekä auton johtosarjasta alkoi tulemaan +12v kun korjasin katkenneen johdon.
Tänään heitän alkuperäisen anturin yksijohtoisen tilalle ja koitan taas miten käy..
Yksijohtoinen lambda oli kiinni edelleen ja n. 10min tyhjäkäynnin jälkeen mittasin signaalijohdosta n. 0.1-0.15´V
Pistin seosmittarin kiinni joka näyttää non neljää (asteikolla 1-10). Seosmittarin kanssa mitattuna signaalikarvasta yleismittari näyttää 0.448-0,449v. Joten seosmittari jostain syystä syöttää signaalijohtimeen vähän jännitettä. Mittarina AutoMeterin ultralite sport comp.
Huomasin myös että auton päästä oli lambdan liittimestä toinen lämmitysjohdin poikki joten lambda on käynyt "kylmänä" päästömittauksen ajan. Joten huonohkot päästöt voivat johtua siitäkin, mene ja tiedä.
Testasin alkuperäisen anturin vastuksen ja se lämpeää, sekä auton johtosarjasta alkoi tulemaan +12v kun korjasin katkenneen johdon.
Tänään heitän alkuperäisen anturin yksijohtoisen tilalle ja koitan taas miten käy..
-
- -
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.7.2003 23:06
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa