Ostin viime kesänä tämän foorumin myyntiosaston kautta käytetyt 4x100->5x130 vanneadapterit. Adapterit ovat mallia, jotka pultataan autoon kiinni kuusiokolopulteilla. Pulttien kantoja varten adaptereissa on upotukset, jotta pulttien kannat jäävät vanteiden kiinnitystason alapuolelle.
Kauposta neuvoteltaessa myyjä kertoi, että kuusiokolopultit, joilla adapterit pultataan kiinni autoon, puuttuvat. Niitä kuitenkin myyjän mukaan piti saada ihan tavallisista pulttiliikkeistä.
Adaptereiden saavuttua kävin ostamassa sarjan M12x1,5 kuusiokolopultteja 10,9 kovuudella. Sovittaessani pultteja adaptereihin hoksasin, että pulttien kannat ovat liian korkeat. Kannat tulevat vanteen asennuspinnan yläpuolelle noin 3-4mm. Pultit pitäisi siis olla ns. matalakantaisia. Näitä matalakantaisia pultteja toki pulttiliikkeistä löytyy, mutta ei normaalia hienommalla 1,5 kierteella aikä 10,9 kovuuksisina.
Osaisiko joku kertoa mistä mahdollisesti kannattaisi seuraavaksi alkaa kyselemään tuollaisia pultteja ?? Pääkaupunkiseudun yleisimmistä pulttikaupoista noita ei löydy.
Adapterit ovat ABT:n valmistamat, joten sieltä toki saattaisi löytyä. En ole sieltä vielä kuitenkaan kysellyt. Onkohan ABT:llä mitään jälleenmyyjää suomessa ??
Adaptereista kaksi on 25mm paksua ja kaksi 30mm paksua. Ainakin noiden paksumpien adaptereiden pultinreikien upotuksia voisi syventää, jolloin tavallisia kuusiokoloja voisi käyttää. Myös kuusiokolojen kantoja voisi hieman madaltaa. Mutta....
Niin, ja pyydän, EI turhaa spekulointia aiheesta kusettiko adaptereiden myyjä mua myymällä käyttökelvotonta metalliromua kovaan hintaan. Asiaa on mahdotonta todistaa puolin jos toisinkaan (ellei jollakin ole tästä jotain lisätietoa). Itse ainakin haluaisin uskoa, että myyjä omaa tietämättömyyttään oli ottanut adaptereiden pultit johonkin parempaan käyttöön ja myi turhat adapterit uskoen, että tavalliset kuusiokolopultit niihin sopivat.
Eli, rakentavia ehdotuksia matalakantaisten M12x1,5/10,9 pulttien löytämiseksi ??
Adaptereiden pultit M12x1,5
Valvoja: ffp jäsenet
www.konig.fi Lauttasaaressa ainakin myy/maahantuo ABT palikkaa.
Pultteja kannattaa kysyä Vantaan Petikosta: www.autotek.fi
Pultteja kannattaa kysyä Vantaan Petikosta: www.autotek.fi
-
- -
Pulttien kantojen madalluksesta. Jos kantaa madaltaa 4mm, ei kolosta jää paljoakaan jäljelle. Jos ottaa kannan päältä ja alta vähän, niin tarvittavan madalluksen saattaisi juuri ja juuri saada aikaiseksi. Mikä sitten on sen jälkeen pultin kannan kestävyys?? Eli, kantojen madallus on ehkä mahdollista, mutta hieman kyseenalainen vippaskonsti.
Matalakantaisissa kuusiokoloissa on pienempi avainkoko. Siksi kannasta on saatu matalampi.
Minä kiitän ja kumarran vinkeistä. Täytyy ottaa aluksi noihin yhteyttä.
Matalakantaisissa kuusiokoloissa on pienempi avainkoko. Siksi kannasta on saatu matalampi.
Minä kiitän ja kumarran vinkeistä. Täytyy ottaa aluksi noihin yhteyttä.
Metaplan ei valitettavasti enää harrasta yksityisille myyntiä, tiedoksi vain.
Tommis Billetistä ainakin pitäisi saada, koska minullekkin on tulossa adapterit mitkä tulee tuollaisilla pulteilla kiinni. Taikka sitten mulle on tulossa helvetinmoiseen hintaa custom adapterit mitä en saa autoon kiinni :D
Tommis Billetistä ainakin pitäisi saada, koska minullekkin on tulossa adapterit mitkä tulee tuollaisilla pulteilla kiinni. Taikka sitten mulle on tulossa helvetinmoiseen hintaa custom adapterit mitä en saa autoon kiinni :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”