Suorahampainen vs. normaali laatikko ?
Valvoja: ffp jäsenet
Suorahampainen vs. normaali laatikko ?
Eli, kertokaa viisaat miksi suorahampainen on parempi kuin normaali laatikko etenkin tehokkaissa peleissä. Mitä hyötyä sillä saavutetaan, äkkiseltään ajatellen en keksi mitään syytä :D Valaiskaa ?
Suorahampainen on lisäksi huomattavasti kestävempi ja nopeammat vaihdot (ei tarvita vaihtotilanteessa kytkintä). Myös kevyempi, koska suorahampaisessa ei tarvita synkroja eikä niin leveitä hammaspyöriä.
Suorahampaisuus ei vaikuta näihin asioihin mitenkään, paitsi hammaspyörät voivat olla marginaalisesti kapeampia. Rattaat eivät liiku mihinkään vaihdetta vaihdettaessa, joten hammaskulma tai rattaiden leveys ei vaikuta miten vaihteet vaihtuvat.
Suorahampaisessa vaihdelaatikossa siis tarvitaan ihan yhtä paljon synkronointia kuin vinohampaisessa, kuten myös kytkintä ja vaihtotilanne on ihan yhtä hidas/nopea. Suorakytkentälaatikot ovat sitten eri asia, mutta se ei liity hampaan profiiliin.
-
- -
- Viesti:
Eikö suorahampainen ole heikompi kuin vinohampainen.. siis itse rattaat jos hampaat ovat muuten samat.
Suorahampaisia laitetaan viritys käytössä laatikkoihin vinohanpaisen tekemän sivuttaisvoiman takia jolloin laakerointi ja laatikon runko ovat kovilla.
Tietysti jos vinohampainen ratas ei kestä suurempaa sivuttaisvoimaa, niin voihan se olla sitten heikompi, mutta itse hammastu on vahvempi.
Suorahampaisia laitetaan viritys käytössä laatikkoihin vinohanpaisen tekemän sivuttaisvoiman takia jolloin laakerointi ja laatikon runko ovat kovilla.
Tietysti jos vinohampainen ratas ei kestä suurempaa sivuttaisvoimaa, niin voihan se olla sitten heikompi, mutta itse hammastu on vahvempi.
Mulla oli joskus nuoruudessa B-Asconassa(hyi!) orkkislaatikkoon ratassarjalla tehty suorahampainen laatikko, synkronisoitu.
Tietty laakerit,rattaat ja synkat oli uusia, mutta vaihteet meni todella hyvin päälle. Voi olla että johtui uusista osista. Ylöspäinvaihtaessa ei ollut pakko löysätä kaasua, kytkintä kyllä joutui käyttämään normaalisti.
Auto kun ei ole ollut uutenakaan kovin kummoinen ja äänieristys olematon, niin aikani ajeltuani vaihdoin vinohampaisen laatikon. Vonkuna oli melko kova, paitsi nelosella tietty.
Täähän oli siis nelivaihteinen.
Autoa penkitettiin kummallakin laatikolla ja tehohäviöt oli suorahampaisella hiukan pienemmät.
Tietty laakerit,rattaat ja synkat oli uusia, mutta vaihteet meni todella hyvin päälle. Voi olla että johtui uusista osista. Ylöspäinvaihtaessa ei ollut pakko löysätä kaasua, kytkintä kyllä joutui käyttämään normaalisti.
Auto kun ei ole ollut uutenakaan kovin kummoinen ja äänieristys olematon, niin aikani ajeltuani vaihdoin vinohampaisen laatikon. Vonkuna oli melko kova, paitsi nelosella tietty.
Täähän oli siis nelivaihteinen.
Autoa penkitettiin kummallakin laatikolla ja tehohäviöt oli suorahampaisella hiukan pienemmät.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”