Audi A4 turbo-ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-dave
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.5.2011 23:05

Audi A4 turbo-ongelma

ViestiKirjoittaja -dave » 23.6.2011 3:49

Morjesta pöytään!

Koitin katsoa saman tyylisiä ongelmia foorumilta muttei ihan tärpännyt, joten tässä sitten uusi aihe.

Tuli tuossa jokin aika sitten ostettua A4 Turbo Quattro. Ostohetkellä ihmettelin auton laiskuutta, mutta päätin kuitenkin ostaa (halvalla kun sai...)

Vika on seuraavanlainen: Auto tuntuu vakiolta 1.8l:ta, kuitenkin kun akun miinuskengän ottaa irti vaikkapa 15 minuutiksi (käsittääkseni nollaa kaiken) niin turbo herää hetkellisesti eloon, ensin kauhean nykimisen, tehottomuuden ja poksumisen kera, sitten alkaa toimimaan normaalisti . Tuo nykiminen siis alakierroksilla. Muutaman kiihdytyksen jälkeen lakkaa kokonaan ahtamasta. Ilmeisesti menee jonkin asteen vikatilaan mutta kumma kun ei näy testerissä... irrottamalla miinuskenkä hetkeksi alkaa tarina alusta.
Pitänee varmaan hommata tuo ahtopainemittari jotta näkee vähän sitä föönin sielunelämää.

"ilman ahdinta" toimii nykimättä ja etenee kuin vapaastihengittävä pikkukone. Tosin meinasi kaveri tulla tonnikaksatasella cliolla ohi tänään... mopojen mittelö.

Ahtoputket ehjät, sormin kokeillessa ei tuntunut sivuttaisvälystä siivissä
Vikakoodina ainoastaan järjestelmän käynti laihalla.
Ilmamäärämittari ja katti vaihdettu viime syksynä.
Päälambdan vaihdoin tuon vikakoodin ilmettyä, ja toinen vaihdettu viime syksynä.

Osaisiko joku valottaa missä voi piillä vika... ahtopaineen säädin, hukkaportti, vaiko bypass? enempää vempeleitä ei tule mieleen..

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 23.6.2011 20:43

AEB-koneista Passattia hieroneena on vähän pohjaa vastaavista ongelmista...

Vaihtoehtoja kuvauksen mukaisille vioille on monia, eikä nuo tosiaan vielä kerro testerissä juuri mitään, toisin kuin jo osa -98 vuoden ritsoista. Kuvaamasi "herääminen" johtuu siitä, että moottorin ohjainlaitteelle (ECU) tallentuneet arvot nollaantuvat muistista, kun akunkenkä on riittävän kauan irti. Ecu määrää tällöin moottoriin syötettäväksi rikkaamman seoksen kuin normaalisti olisi tarpeen, kunnes antureista on saatu riittävästi dataa optimaalista käyttöä ajatellen.

Ei mene vikatilaan, koska sellaista ei ainakaan vanhemmissa AEB-koneisissa edes ole.

Tarkastuslistalle:

Tulpat (1. helpoin + mahdollinen syy vikakoodeihin, kannattaa laittaa ne orkkistulpat, taitaa audiinkin mennä noi platinaiset, ainakin omassa kuuluisa persdyno kertoi tehon lisääntyneen ... ei vaan autosta tuli helpompi ajaa, vastaa uusilla tulpilla kaasuun huomattavasti ripeämmin)
Bypass (2. helpoin, myös mahdollinen vikakoodin aiheuttaja, erityisesti alipaineletkujen vuoto voi olla kyseessä)
Turbo (erityisesti tässä tapauksessa hukkaportin kellon tanko, jos liikkuu vapaasti tai edes kevyesti sormin niin on kaput)
Puolat
Sytytyksen ohjainmoduli (4- ja 5-pinniset liittimet kiinni, ilmansuodatinboksin päällä, tätä epäilisin puolien lisäksi syyksi tuohon poksumiseen ja rynkytykseen)
MAF (oliko uusi orkkis vai tarvike? Omassa kokeilin tarviketta ja petti parin tonnin jälkeen, vikakoodi viittaisi myös mahdolliseen MAF-vikaan)
Painetesti ahtoputkistolle
Huohotin + putket

Siitäpä sitten touhuamaan, myös yksityisviestiä voit laittaa jos koet tarpeelliseksi, en välttämättä seuraile näitä ketjuja usein, mutta samat ongelmat läpikäyneenä voin jeesata.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 23.6.2011 21:22

Tsekkaa oikeasti myös MAF:lta turbolle menevä alipainepuolen kumiputki. Itsellä tuo oli hajalla ja oli vikakoodia sekä laihasta- että rikkaasta seoksesta.

Kuitenkin auton käytös suunnilleen kuvatun kaltainen. Letku oli hajalla turbon imupuolen liitoksen vierestä.

-dave
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.5.2011 23:05

ViestiKirjoittaja -dave » 24.6.2011 0:58

MAF (oliko uusi orkkis vai tarvike? Omassa kokeilin tarviketta ja petti parin tonnin jälkeen, vikakoodi viittaisi myös mahdolliseen MAF-vikaan)


Edelliseltä omistajalta periytynyt kuitti näyttäisi että on haettu vaihto-osana laakkoselta.

Täytyy käydä nämä kaikki keskustelussa listatut mahdolliset aiheuttajat läpi :)
Kiitos vastauksista, jos jollakin tulee muita optioita vielä mieleen niin kommenttia tulemaan vaan. Ilmottelen tänne kuinka kävi

-dave
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.5.2011 23:05

ViestiKirjoittaja -dave » 28.10.2011 13:45

Päivitystä tilanteeseen:

Eli diudista edelleen tehot hukassa. Moottorivalo palaa iloisesti ja bensaa imee enemmän kuin Ale-Pubin kantajuoppo kaljaa.

Hommasin VAG-COM:in ja vikakoodeina seuraavaa

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

7 Faults Found:
18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
P1602 - 35-10 - - - Intermittent
17604 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S1: Electrical Malfunction
P1196 - 35-00 - -
17606 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S2: Electrical Malfunction
P1198 - 35-00 - -
18021 - MIL Control Circuit: Open or Short to Plus
P1613 - 35-10 - - - Intermittent
17092 - Transmission Range Sensor (F125): Signal too High
P0708 - 35-10 - - - Intermittent
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
P1136 - 35-00 - -
Readiness: 0010 0101

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Osaisiko joku suomentaa noita koodeja?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 28.10.2011 14:59

Lambda-anturi sökö...?Oskilloskooppimittauksella selviää...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 31.10.2011 22:34

17604 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S1: Electrical Malfunction
P1196 - 35-00 - -
17606 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S2: Electrical Malfunction
P1198 - 35-00 - -
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
P1136 - 35-00 - -


Kummankin lambdan vikaan viittaa. Suurehko kulutus todennäköisesti johtuu näistä. Vika ei välttämättä ole itse antureissa, vaan voi hyvin olla muualla piirissä, johdotuksen ja liittimien lisäksi myös ECUssa.

18021 - MIL Control Circuit: Open or Short to Plus
P1613 - 35-10 - - - Intermittent


18021/P1613/005651 - MIL Control Circuit: Open or Short to Plus
Possible Symptoms

Malfunction Indicator Lamp (MIL) not working properly

Possible Causes

Malfunction Indicator Lamp (MIL) faulty
Wiring/Connectors from/to Malfunction Indicator Lamp (MIL) faulty
Control Module Cording incorrect

Possible Solutions

Check Malfunction Indicator Lamp (MIL)
Check Wiring/Connectors from/to Malfunction Indicator Lamp (MIL)
Check Control Module Coding

17092 - Transmission Range Sensor (F125): Signal too High
P0708 - 35-10 - - - Intermittent


Vaikuttaisi sen pidemmälle pohtimatta vialliselta anturilta.

-dave
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.5.2011 23:05

ViestiKirjoittaja -dave » 22.1.2012 17:17

Vieläkin samaa vikaa pohditaan :D

Auto käväisi muutaman viikon matkalla tutun audimiehen pajalla. Katalysaattori vaihtoon (väärän mallinen ja lisäksi paskana), orkkis katti tilalle ja orkkis lambdat kylkeen. Oli käynyt niin laihalla ja kuumana että oli haitariliitos putkesta sulanut ja muurautunut umpeen, oli koneremontti hyvin lähellä...

ECUn suojakotelon alla olevat liittimet ja johdot oli saaneet vettä / kosteutta niin, että jouduttiin katkomaan piuhat ja kolvailemaan liittimien ohi. Kyseisen operaation jälkeen ei enää pääse käsiksi koneella yhtään mihinkään. Tarkistin kaikki kolvaamani johdot ja näytti olevan niinkuin pitääkin. Akun napa irrotettu yöksi -> ei vaikutusta.
Ton ikäisessä ei tietääkseni ole kummempia suojauksia ohjausboksissa joten pitäisi kaiken järjen mukaan onnistua normaalisti tuo lukeminen mutta ei.. tarttisi päästä kokeilemaan josko nollautuisi vikavalo ja alkaisi laite toimimaan kunnolla.

Ideoita?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa