Alatukivarren takapuslat dieseliin...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Alatukivarren takapuslat dieseliin...

ViestiKirjoittaja KKI » 17.6.2011 19:59

Takapuslat alkavat olla aika pehmeät. Ajattelin laittaa sinne kokokumiset tilalle, ilman niitä
rakoja. Uretaanit on kaiketi aika kovat ?

Tuleeko ääntä/värinöitä kuinkapaljon lisää ? Olisko pysyttävä orkkispuslissa ?
Autoa ei ole madallettu.
Viimeksi muokannut KKI, 17.6.2011 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 20:05

Itse en ole kahden auton kokemuksella huomannu äänessä eroa uretaanipuslien laiton jälkeen.

Sen sijaan jarruteho/-tuntuma ja ohjaustuntuma on parantunut oikein miellyttävällä tavalla :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.6.2011 20:44

Laita vaan ne umpikumiset TT/R32 puslat. Toimivat ainakin powerflexiä paremmin jos autoa on madallettu reilummin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 20:45

Miksi kumiset toimisivat paremmin kuin uretaaniset?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.6.2011 23:03

Kuminen joustaa paremmin, ja tuon puslan kuuluukin joustaa. Umpikumiset toimii R32:ssakin hienosti niin varmaan pelaa perus nakussakin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 23:13

Joo se joustaa, muuten siellä olisi alumiinipuslat. Mutta eikö tuolla ole taipumus joustaa repeytymiseen asti ja joustoliike on ajettavuuden kannalta vähän liian suuri?

Pitää kyllä tunnustaa etten ole kertaakaan nähnyt R32:n puslia, mutta jos perusmallissakaan ne ei pysy kauaa hyvinä niin epäilen että pysyykö ne R32:ssa paljoa sen kauempaa jos samaa materiaalia ovat.

Tänään just tuli tahattomasti ilmi miten uretaanipuslat vaikuttaa. Piti jarruttaa valoihin aika terävästi ja ei ollut aikaa löysätä jarrua hidastumisen loppuvaiheessa, kuten yleensä. Vanhoilla puslilla auton sai joustoliikkeen takia liikkumaan taaksepäin oikein ajoitetulla jarrun vapauttamisella kun joustoliike lähtee toiseen suuntaan. Nykyään ei ehdi siihen liikkeeseen saamaan kun ei noi uretaaniset ylimääräisiä jousta.

Itse en omiin autoihini tule juuri muita laittamaankaan kuin uretaanisia. Mun mielestä ne olisi alatukivarressa saanut olla jo tehtaalta. Mihinkään pystyvoimia välittävään puslaan en sellaisia laita, hieman mukavuudenhaluinen kun olen.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.6.2011 23:30

siis WTF!!!

eikös tuolla taaemmalla puslalla kuiten enemmän vaikutusta ole kulmien muuttumiseen, lähinnä auraukseen ja casteriin? näin omalla oppimisella ja ymmärryksellä.
tuntuis vaan uretaanit kestäneen monella paremmin kuin kumiset

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 23:33

Etummainen on herkempi muuttamaan aurausta koska sen joustossa renkaan sijainti pääsee liikkumaan poikittain.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.6.2011 23:42

ihme homma kun taas kaikki on sanonu että ne etummaiset harvoin edes menee miksikään.

mutta miten tuo takimmainen joustoon vaikuttaa? eikös iskunvaimentimen ja jousen tehtävä ole vaikuttaa siihen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 23:54

Taaempi taas saa Casterin ja varmasti vähän aurauksenkin muuttumaan koska sen takia rengas liikkuu auton pituusakselin suuntaisesti.

Mutta tottahan noi molemmat saa samoja muutoksia jonkin verran aikaan myös. Tuo edellä on nyt yleistäen kerrottu.

Enkä edellä tarkoittanut jousen, vaan puslien joustoliikettä.

Jotain kertoo että ne etummaiset on alkuperäisenäkin "hyvät", kun samaa osaa on käytetty jo vuodesta -84 kakkosgolfissa/-jetassa ja ne on myös -11 A1:ssä :)

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 18.6.2011 7:31

Orkkis takapuslissa on suuret aukot, kun taas nämä TT:n puslat on umpinaiset.
Orkkis joustaa reilusti enemmän, vaimentaa varmaan rengas ääniä...
Kaipa nekin aikansa toimii !

Toinen asia on sitten kumin kovuus, sitähän on millaista vaan !

Korjaamolla kertoivat ettei etukumeja ole juurikaan vaihdettu, kaipa nuo sitten kestävät ?
Arvelivat että uretaani saattais olla liian kova dieseliin ?

Kohtapuoliin se sitten nähdään omakohtisesti... :-)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.6.2011 8:36

Itse puhuin juuri tuosta kyseisestä käyttökohteesta, en kumisen ja uretaanisen paremmuudesta yleensä.

Useampi tuttuni on vaihtanut Powerflexin uretaanisen takapuslan pois tuohon R32 malliin, koska uretaaninen ei ole pysynyt madalletussa autossa ulkokehältään paikallaan. Siihen löytyy muilta merkeiltä tosin parempia urtsi puslia.

Haluaisin nähdä sen repeytymiseen asti joustaneen R32 puslan, sen varman jämäkkää tekoa se tuntuisi olevan.

Itselläni on käyttöautossa R32 pusla ja harrastepelissä toi uretaaninen. Pitäisi joskus tarkistaa onko se pysynyt omassa rakkineessa paikallaan.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 18.6.2011 10:04

Uretaani etu alatukivarren takapusla ei kestä tuollaisessa mk2-mk4 golf pohjaisissa tukivarsiratkaisuissa pidemmän päälle, varsinkin kun autoa on madallettu.

Syynä että hiekka paskaa pääsee puslan ulkokehän/tukivarren väliin ja kun se tukivarsi sinä heiluu menemään, niin se hankaa sen uretaanin ulkokehän välijäksi siihen tukivarren reikään...

Tuo TT quattro/Cupra R/Golf R32 pusla on varsin edullinen ja umpikuminen, joten sitä vakiopuslan repeämistä niistä "joustokohdista" ei tapahdu.

VW:hen löytyy useampaan eri malliin parempia alkuperäisiä puslia, kun tietää mitä etsii.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2011 10:38

mikä on se riittävä madallus ettei kestäis pidemmän päälle?kuiten itellä ventossa raapii ja vetari ja raidetanko runkopalkkeihin sillointällöin kiinni. näyttäny kestävän powerflexi.

en todellakaan hauku r32 puslia mutta yhteensä n.80tkm aikana powerflexien kanssa ei ole ollu mitään ongelmaa

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 18.6.2011 11:16

Ongelma tuntuu olevan enemmän mk4 golffin, vaikka tukivarsirakenne on samanlainen mk2:sta saakka.

Itellä ollut aika monta mk2 - mk4 pohjasta kotteroa ja on mulla antautunut noita uretaaneja kakkosistakin. Etu alatukivarren etupuslat ja taka-akselin puslat on toimineet ok pidempäänkin.

Tuolla umpikumipuslalla on nyt joka tapauksessa menty 185tkm and counting...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2011 19:18

Mullakin uretaanipuslat kestäneet madellatussa jo vähän yli 100 tkm.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 18.6.2011 23:50

juu en hauku miehiä jotka laittaa kummipuslia, mutta omassa kestäneet vuoden verran ja siis noin 50 tkm powerflexit eikä oo kyllä tullut välystä.

toki varmasti jäykkyyttä saadaan TT puslillakin ja varmaan joillakin hajonnut PF pusliakin mutteipä vaan omassa vielä.
Muutenkin tullut ajettua useempi vuosi useemmassa autossa PF puslilla eikö kulumista havaittu vaikka alkuperäiset moisissa malleissa olisvatkin kuluneet.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 19.6.2011 11:52

Tääläkin cordobassa uretaanipuslat edessä ja nyt noin 100tkm jälkeen ihan hajalla, ja originellit laitan seuraavaksi tilalle.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 19.6.2011 21:46

Mikäs on juryn näkemys takapuslien sisäholkkeihin?
Noissahan on kiinnityspultin ja puslaan vulkanoidun sisäkehän välissä sellainen ohuesta pellistä tehty irtoholkki, joka poistaa välyksen pultin ja puslan väliltä.

Ainakin Pothanen puslien yhteydessä nuo on ohjeistettu jättämään pois. Ko. puslissa onkin pienempi keskireikä kuin orkkispuslissa. Minua siltikin hieman epäilyttää voiko puslan ja pultin välys olla tarpeeksi pieni ilman niitä lisäholkkeja. Tuossahan kulmat muuttuvat miten sattuu jos puslat pääsevät liikkumaan pulttien suhteen.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.6.2011 23:36

Jos reikä puslan silmässä on pultin nimellismitan mukainen niin ei tartte niitä peltiliuskoja. Ei missään autossa ihan nollatoleranssilla olevia pultti/hela sovituksia ole, jos olisi niittä ei saisi paikoilleen kuin prässillä :D

Liekä tuota peltiholkkia enää kolmoskorisissa? Pariin kolmoseen kumipuslat joskus vaihtanut eikä niissä holkkia ollut.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 21.6.2011 1:20

Kolmosessa kuuluu olla nuo holkit.
Jos niitä ei ole, ne on jätetty vaihdon yhteydessä pois.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.6.2011 6:55

eipä omaan ventoon ainaskaan niitä peltiholkkeja ois saanu mahtumaan. kakkiksessa ne kyllä oli

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 21.6.2011 13:32

Ehkä niitä on sitten kahdenlaisia puslia kolmoseen...? Ainakin useimpiin on tarvittu joihin olen törmännyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 36 vierailijaa