Passat -04 4motion 96kW AVF, lämpöongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

Passat -04 4motion 96kW AVF, lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 11.6.2011 22:28

Tänään iski kulkineeseen todella paha lämpöongelma. Tähän saakka pärjännyt ilman mitään ongelmia näillä +30 keleillä, mutta nyt sitten tekniikka petti.

Hinauksessa oli vene ja keskikulutus pyöri noin 12l paikkeilla, kun ajeli vitosella noin 80 nopeutta. Yhtäkkiä silmiin osui lämpömittari, joka vaelti jo reilussa 100'C. No äkkiä tien sivuun ja tarkistamaan että nesteet koneessa, sielä kaikki "ok".

No hiljakseen pääsin kuitenkin määränpäähän ja ajattelin vain että no tämä nyt johtuu kovasta kuormasta ja kuumasta kelistä. No sitten piti vielä päästä iltapäivällä takaisinkin sama noin 70km. Se sitten kestikin....

Kotona sitten tarkempaa tutkimista, sähkötuuletin ei pyörinyt ollenkaan. No kun sille antoi vähä "nuija"herätystä niin lähti hyrräämään hetkeksi ja taas sammui. Nopea päätelmä, hiilet loppu eli uus hommattava.

No samalla sitten päätin koittaa viskoon, että kaipa se sitten on kiinni ja vetää. No viskohan pysähtyi heti kädellä, vaikka syyläri hohti +100'C. Eli viskokin hajalla... Nopea pikakorjaus sitten, viskoon lukitusruuvit kiinni ja se jumiin, eli jauhaa nyt täysillä koko ajan.

Nyt sitten ajelin noin 60km autolla ilman mitään ylimääräisiä roinia peräs, ja silti lämmöt heilui noin 100-110'C välillä koko ajan, vaikka visko olikin jo jumissa. Pihalla oli tässä vaiheessa noin +24.

Kysymys kuuluukin. Vaikuttaako tuo sähkötuuletin oikeasti noin paljon tuohon jäähdytystehoon?

Sitten toinen kysymys, kun automaattiilmastoinnin laittaa high asentoon, eli kuumimpaan, niin pitäiskö sen lykätä koko ajan maksimikuumaa? Nyt tuntui että välillä lykkäs todella kuumaa ja välillä taas lähes kylmää...


Kellään sen kummemmin kokemuksia, saako viskoa ja sähkötuuletinta tarvikkeena, vai pitääkö hommata marmorilta? Ja missä hinnoissa liikutaan?



Tässä nyt vähä pohjustusta ja sitten muutama kyssäri, auto pakollisessa työliikenteessä joka päivä, niin pitäis saada ratkaistua maanantaihin mennes, mitä pitää hommata uutta...

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 12.6.2011 0:30

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-1536

Tuommosen hankin omaani viime kesänä. Mulla ilmastointi antoi kylmää pelkästään ajon aikana, parkissa ei. Toi sähköflekti ei silloin toiminut. Hyvin on pelittänyt ja osan vaihtoon meni aikaa reilut 5 minuuttia.

Laakkoselta en hintaa edes kysynyt, mutta epäilen, että yli satasen maksaa.

Edit: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-1585

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 12.6.2011 6:20

Taitaa itse kuumenemista aiheuttava vika olla jossain muualla kuin tuulettimissa.Termari jumissa, tai pumpun siivet sökönä.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 12.6.2011 9:01

Epäilen vahvasti pumppua koska, jos termari on jumissa niin lämmintä pitäisi tulla kokoajan hyttiin.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 12.6.2011 10:27

Tuota vesipumppua kyllä itsekin tuos jo eilen pohdin, että olisko kuitenkin se sielä hajonnut ja siksi kuuma vesi ei lähde koneesta kiertämään että jäähtyis...

Mutta sähkötuuletinkin on kyllä hajalla, koska ei lähtenyt pyörimään vaikka kone oli jo noin 110'C. Sitten kun naputteli sen moottorin kylkeen, niin lähti pyörimään vähä ja taas sammui...

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 12.6.2011 10:30

Jos pumppu on rikki niin vesi ei kierrä jäähdyttimessäkään, joten flekti ei lähde päälle. Kokeilitko silloin kun koputtelit flektiä että onko jäähdytin kuuma?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 12.6.2011 10:35

Digimittarilla katoin silloin jäähdytintä niin se näytti lämmöksi jotain 115'C ja silti tuuletinta piti naputella kylkeen, että lähti pyörimään hetkeksi ja taas sammui. EIkä lähtenyt täydelle teholle, vaan pyöri vain hiljakseen...

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 12.6.2011 12:49

Flektin toiminnanhan testaa nopeasti antamalla suoraan 12V liittimiin. Kokeilee lähteekö aina nätisti käyntiin eri kohdista ja virrankulutustakin voi kokeilla jos löytyy yleismittari mikä kestää vähintään 20A.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 12.6.2011 21:17

Tulipa sitten räjäytettyä kone atomeiksi tänään.

Visko tuli testattua kuumailmapuhaltimen kans, toteamus ei jäykisty ollenkaa vaikka kuinka lämmitti, eli se on hajalla.

Sähkötuuletinta testattiin suoraan akusta, ei lähtenyt pyörimään ennenkö koputteli moottoria vähä lenkkiavaimella. Sittenkin lähti aluksi vain hiljakseen pyörimään ja kun antoi enemmän iskua niin lähti täysille. Eli sekin hajalla.

Sitten vielä jakopää atomeiksi, että sai vesipumpun käsiin ja toteamus, että siipipyörä pyörii akselilla tyhjää...

Eli ei kummakaan jos yritti eilen vähä lämmetä kone...

Samalla menee nyt sitten jakopää myös vaihtoon, kun silläkään olisi saanut enää ajaa kuin noin 15tkm ennen vaihtoa.


No vika nyt toivottavasti ratkeaa kun uusii nuo kaikki, tosin ihanan kallista :S

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 13.6.2011 22:35

Koneessa uudet osat ja lompakko huomattavasti kevyempi, no eipä tartte suunnitella kummempia kesälomasuunnitelmia, kun auto syö kaikki rahat jo ennakkoon :p

Uutta osaa siis meni, koko jakopääsetti+ vesipumppu+ moniurahihnat+ sähkötuuletin+viskotuuletin.

Nyt ei saanut enää millään lämpöjä yli 90'C, joten tuntuis toimivan jälleen normaalisti, toistaiseksi...

No säästi täs nyt kuitenkin ihan mukavasti kun teki ite, eikä tarvinnut maksaa liikkeelle töistä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa