Kisakakkis, ffp cup #2
Valvoja: ffp jäsenet
Kisakakkis, ffp cup #2
Viime kesän loppupuolella tuli ajatus rakennella jonkin sortin itsensä viihdytyslaite, jolla olisi sitten kiva harrastella jonkun sortin rata/ralliajelua ihan omaksi ilokseen. Muutamalla ajoneuvoharrastetoverilla oli hieman samansuuntaisia ajatuksia (kait kaikilla jonkin sortin keski-ikäistymiskriisi hiipi päälle), joten kollektiivisesti mietittiin kakkiksen olevan sopiva aihio moiseen hommaan. Kevyt, halvat osat ja KR 16V on kuitenkin se legendaarinen GTi.
No itse hankin alkuperäisen suomi GTi:n eli joskus 90 luvun alussa rakennellun korinvaihto 16veen.
Vaikka peli olikin silminnähden kisakireässä kunnossa
jo ensimmäiset tutkimukset paljastivat, ettei tässä ihan vapaavirtaussuodattimen ja EBC jarrupalojen vaihdolla selvittäisi.
Muutamista peruspaikoista ja hieman muualtakin löytyneiden epämiellyttävien yllätysten jälkeen koko koppa hiekkapuhallettiin Dööringin tiluksilla parina iltapuhteena.
No tarvike peltiosathan kakkikseen tunnetusti ovat halpoja ja sopivat huonosti paikalleen, joten hätä ei ollut tämän näköinen.
Muutama kuvatus aiheesta.
Kun kori oli jotakuinkin saatu jälleen kuosiinsa oli vuorossa turvakehikon tekeminen. Päätin tehdä rallisääntöjen mukaisen turvakehikon, niin korilla pääsisi halutessaan ajamaan jotain oikeatakin nopeuskilpailuajelua.
Hain valmiiksi taivutetut putket Luuppalan Penalta Huittisista. Hautamäen Matin (MHR engineering, Laitila) kanssa sitten askarreltiin putken autoon. Putkien saumojen
sovitusta helpotti oleellisesti tubemiter ohjelmisto ja erilaiset jigit. Matti sitten heppailun jälkeen viimeisteli saumat tigillä.
Peruskehikon lisäksi tuettiin etuiskarin yläpäitä muutamalla putkella ja vahvistehitsauksilla.
Kori odottelee tällä hetkellä maalaukseen pääsyä. Onpa tässä matkan varrella ehditty jotain muutakin tehdä korin lisäksi, sekä hankkimaan joitakin kilpaosia mutta nyt oma aika menee torpan pieneen pintaremonttiin, joten tämä projekti jatkunee taas helmikuun loppupuolella.
Kaikki kuvat täällä
Projektissa mukana:
http://www.mdcomprex.fi
http://www.ilmajouset.fi
http://www.ffp.fi
http://www.tissimies.com
ja MHR
No itse hankin alkuperäisen suomi GTi:n eli joskus 90 luvun alussa rakennellun korinvaihto 16veen.
Vaikka peli olikin silminnähden kisakireässä kunnossa
jo ensimmäiset tutkimukset paljastivat, ettei tässä ihan vapaavirtaussuodattimen ja EBC jarrupalojen vaihdolla selvittäisi.
Muutamista peruspaikoista ja hieman muualtakin löytyneiden epämiellyttävien yllätysten jälkeen koko koppa hiekkapuhallettiin Dööringin tiluksilla parina iltapuhteena.
No tarvike peltiosathan kakkikseen tunnetusti ovat halpoja ja sopivat huonosti paikalleen, joten hätä ei ollut tämän näköinen.
Muutama kuvatus aiheesta.
Kun kori oli jotakuinkin saatu jälleen kuosiinsa oli vuorossa turvakehikon tekeminen. Päätin tehdä rallisääntöjen mukaisen turvakehikon, niin korilla pääsisi halutessaan ajamaan jotain oikeatakin nopeuskilpailuajelua.
Hain valmiiksi taivutetut putket Luuppalan Penalta Huittisista. Hautamäen Matin (MHR engineering, Laitila) kanssa sitten askarreltiin putken autoon. Putkien saumojen
sovitusta helpotti oleellisesti tubemiter ohjelmisto ja erilaiset jigit. Matti sitten heppailun jälkeen viimeisteli saumat tigillä.
Peruskehikon lisäksi tuettiin etuiskarin yläpäitä muutamalla putkella ja vahvistehitsauksilla.
Kori odottelee tällä hetkellä maalaukseen pääsyä. Onpa tässä matkan varrella ehditty jotain muutakin tehdä korin lisäksi, sekä hankkimaan joitakin kilpaosia mutta nyt oma aika menee torpan pieneen pintaremonttiin, joten tämä projekti jatkunee taas helmikuun loppupuolella.
Kaikki kuvat täällä
Projektissa mukana:
http://www.mdcomprex.fi
http://www.ilmajouset.fi
http://www.ffp.fi
http://www.tissimies.com
ja MHR
Viimeksi muokannut rolle, 10.6.2013 9:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tuosta "joitakin kilpaosia" linkistä aukeaa kuva jossa maitokärryissä roikkuu tukivarsi ym. alustanosia maalattavana;) Vaikka onhan tuossa se linkki "kaikki kuvat", joten kilpaosatkin on nyt nähty..
Siisti kehikko, siisteillä saumoilla, täytyy myöntää. Jäädään innolla odottamaan projektin edistymistä.
Siisti kehikko, siisteillä saumoilla, täytyy myöntää. Jäädään innolla odottamaan projektin edistymistä.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
sovitusta helpotti oleellisesti tubemiter ohjelmisto
Kerrotko tosta hieman. Käytin itsekin kyseistä ohjelmaa sovitellessa luuppalan kaaria omaan autoon.
Mutta en oikein tajunnut että mitä ne kaksi viivaa on?
Eli toinen on yleensä pyöreämuotoinen aalto ja toinen terävä kärkinen. Kuten sun mallikuva näyttää.
Eli minkä mukaan putki muotoillaan? Entä millä te saitte leikattua hyvin ne muodot?
Joo sinähän sen taisit joskus irkissä linkittää...
Ei ne kaks eri viivaa ihan tarkkaan mullekaan auennut. Se loivempi on käsittääkseni sisäpinnan muoto ja terävämpi ulkopinnan. Eli kun materiaalin seinämäpaksuutta muuttaa muuttuvat viivat suhteessa toisiinsa. Me leikattiin jotakuinkin sen pyöreämmän viivan mukaan. Siten jäi saumalle kiva pykälä liitoksessa, eikä ollu mitään järkeä hinkata ulkopintaa putken mukaiseksi, koska materiaalivahvuus luonnollisesti pienenee.
Muillekin tiedoksi:
Eli tuolla ohjelmalla saa tulostettua liitettävien putkien halkaisijan ja liitoskulman syöttämällä paperin, jonka saa pyöräytettyä leikattavan putken ympäri ja täten piirrettyä oikeanlaisen leikkauspaikan. Hiton näppärä apuväline.
Ihan rälläkällä ja parilla erilaisella vinkun terällä noita touhuttiin ja välillä onnistuttiinkin kohtuullisesti. Hankalinta on oikean kulman haarukoiminen kun putket on moneen suuntaan vinossa.
Ei ne kaks eri viivaa ihan tarkkaan mullekaan auennut. Se loivempi on käsittääkseni sisäpinnan muoto ja terävämpi ulkopinnan. Eli kun materiaalin seinämäpaksuutta muuttaa muuttuvat viivat suhteessa toisiinsa. Me leikattiin jotakuinkin sen pyöreämmän viivan mukaan. Siten jäi saumalle kiva pykälä liitoksessa, eikä ollu mitään järkeä hinkata ulkopintaa putken mukaiseksi, koska materiaalivahvuus luonnollisesti pienenee.
Muillekin tiedoksi:
Eli tuolla ohjelmalla saa tulostettua liitettävien putkien halkaisijan ja liitoskulman syöttämällä paperin, jonka saa pyöräytettyä leikattavan putken ympäri ja täten piirrettyä oikeanlaisen leikkauspaikan. Hiton näppärä apuväline.
Ihan rälläkällä ja parilla erilaisella vinkun terällä noita touhuttiin ja välillä onnistuttiinkin kohtuullisesti. Hankalinta on oikean kulman haarukoiminen kun putket on moneen suuntaan vinossa.
Tästä projektista voi odottaa pelkkää hyvää. Seuraan tätä tiiviisti täältä Kemistä käsin semierektiossa.
Mutta oossomit sikseen. Näyttäis tuo vahvistehitsaus olevan mallia "rallimiesten nyrkkisääntö", eli tuuma saumaa kutakuinkin tuuma väliä? Oon ite suunnitellu passatille samaa, vaikkei siitä kisapeliä tulekaan. On sen verran helppoa ja halpaa että sama tehdä siihenkin kun auto on purettu tuolle mallille.
Mutta oossomit sikseen. Näyttäis tuo vahvistehitsaus olevan mallia "rallimiesten nyrkkisääntö", eli tuuma saumaa kutakuinkin tuuma väliä? Oon ite suunnitellu passatille samaa, vaikkei siitä kisapeliä tulekaan. On sen verran helppoa ja halpaa että sama tehdä siihenkin kun auto on purettu tuolle mallille.
Tää tulee olemaan vielä hirvee pettymys kaikille semierektiomiehille :D
Niin en tiedä miten paljon tuosta hitsauksesta on hyötyä, varsinkin kun peltisaumojen välistä puskee kaikenlaista saastaa haittaamaan hitsausta vaikka miten yrittää puhdistaa, mutta onpahan tehty ku muutkin niin tekee.
Ainostaan keulan ja varsinkin runkoaisoja yritin vaihvistaa, kun ne tunnetusti on vähän rimpulat. Koko koppaa en hitsannut.
Niin en tiedä miten paljon tuosta hitsauksesta on hyötyä, varsinkin kun peltisaumojen välistä puskee kaikenlaista saastaa haittaamaan hitsausta vaikka miten yrittää puhdistaa, mutta onpahan tehty ku muutkin niin tekee.
Ainostaan keulan ja varsinkin runkoaisoja yritin vaihvistaa, kun ne tunnetusti on vähän rimpulat. Koko koppaa en hitsannut.
Itsekkin hitsasin tuosta katuautoksi tarkoitetusta Ventosta nuo etupään saumat läpi. Juuri samallalailla kuin tässäkin kakkiksessa. Ja juurikin tyyliin tuuma/tuuma saumalla. On se vaan hankala hitsata kun sitä tehtaan koriliimaa on peltien välissä eikä sitä saa pois kunnolla sieltä. Tai saa mutta se vaatii liikaa aikaa.
Hyödystä en tiedä, sen näkee sitten kun saa taas kurvailla kuivilla asfalteilla. Mutta onpahan tehty kun isotkin pojat niin tekee. :) Konehuoneen kun joutuu maalaamaan joka tapauksessa niin ei tehnyt kuin parin tunnin lisätyön.
Hyödystä en tiedä, sen näkee sitten kun saa taas kurvailla kuivilla asfalteilla. Mutta onpahan tehty kun isotkin pojat niin tekee. :) Konehuoneen kun joutuu maalaamaan joka tapauksessa niin ei tehnyt kuin parin tunnin lisätyön.
Viikon tallilla raivoamisen jälkeen ensimmäiset testit on vedetty Botniaringillä sunnuntaina.
Muutamia projektikuvatuksia viime viikolta
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891563.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891571.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891573.jpg
Etujarruiksi hommasin Modificarsilta K-sportin 6 mäntäiset 286 milliset hillitsimet, jotka ensikokemusten perusteella vaikuttivat ihan ok tuotteille. Saa nähdä miten sitten kestävät rajua rasitusta. Takajarrut ovat vakiot. Kabiiniin on sijoitettu internetin halvin jarrupainesäädin Björk Motorsportilta. Samasta paikasta hommasin 6 pistevyöt.
Alusta on Jomin hinnat alkaen malli aina niin edulliselta ja luotettavalta MDCompreX:lta Alun perinkin oli tiedossa, että jousitus on liian löysä ratakäyttöön, mutta jäykemmillä etujousilla saanee jo ihmeitä aikaan. Iskarit vaikuttivat varsin sopivilta ratakäyttöön.
Autohan on rakennettu täysin ratahassuttelukäyttöön ja budjetti on pyritty pitämään mahdollisimman matalana. Onpa ffp:n omasta ratasarjastakin 16 vee kakkiaisilla väläytelty ajatuksia, mutta tulevaisuus näyttää saadaanko laitteita viivalle riittävästi. Tarkat säännöt on jo olemassa :D
Vappu tuli vietettyä rauhallisissa merkeissä auton kasauksen parissa lähes 24 / 7, ja kuin ihmeen kaupalla jumalainen 16vee möyrähti jälleen täyteen iskuunsa lauantaina iltapäivällä. Siitä sitten suoraan lauantai iltana Jurvaan 500 metrin koeajon jälkeen..
Reilu 40 kierrosta tuli ajettua, ja muutamia tuotekehityskohtiakin löytyi.
http://vaananen.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/Sunday%20on%20Racetrack/Botniaring%202009/DSC_4751.JPG
Alustaa pitää jäykistää sekä jousien että vakaajien osalta, ja taka-akselia jäykistää, jotta puskemista saadaan pois. Kuivakytkin muuttui vaihteistoöljyvuodon takia märkäkytkimeksi ja suli, joten siinä on pikkuaskaretta. Hallitalaitteet pitää rakentaa penkin paikalle sopivaksi. Lihavaa kuskia vietiin vähän turhan paljon taaksepäin painonjakauma mielessä, niin polkimet vaativat pikku säätöä. Kevyt ja halpa akku osoittautui käyttökelvottomaksi ja auto pitäisi kasata vielä loppuun siten, että saisi kilvet paikalleen, jotta ei tarvitsisi aina trailerilla siirtyä rata-alueelle. Raumalaista tuninkiputkea pitää modifioida, että tuolla pääsee sellaisille radoille jossa on jonkinlaisia melumittauksia.
Pientä säätämistä oli havaittavissa jo rata-alueella. Uudet etulokarit kun tykkäsivät haukkailla Toyoista palasia
http://www.youtube.com/watch?v=8Ey-g6zvU2s
Summa summarum...ei mulla ikinä ole kolmen ja puolen tuhannen euron autolla noin hauskaa ollu, ku mitä sunnuntaina Jurvassa.
Muutamia projektikuvatuksia viime viikolta
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891563.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891571.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1891573.jpg
Etujarruiksi hommasin Modificarsilta K-sportin 6 mäntäiset 286 milliset hillitsimet, jotka ensikokemusten perusteella vaikuttivat ihan ok tuotteille. Saa nähdä miten sitten kestävät rajua rasitusta. Takajarrut ovat vakiot. Kabiiniin on sijoitettu internetin halvin jarrupainesäädin Björk Motorsportilta. Samasta paikasta hommasin 6 pistevyöt.
Alusta on Jomin hinnat alkaen malli aina niin edulliselta ja luotettavalta MDCompreX:lta Alun perinkin oli tiedossa, että jousitus on liian löysä ratakäyttöön, mutta jäykemmillä etujousilla saanee jo ihmeitä aikaan. Iskarit vaikuttivat varsin sopivilta ratakäyttöön.
Autohan on rakennettu täysin ratahassuttelukäyttöön ja budjetti on pyritty pitämään mahdollisimman matalana. Onpa ffp:n omasta ratasarjastakin 16 vee kakkiaisilla väläytelty ajatuksia, mutta tulevaisuus näyttää saadaanko laitteita viivalle riittävästi. Tarkat säännöt on jo olemassa :D
Vappu tuli vietettyä rauhallisissa merkeissä auton kasauksen parissa lähes 24 / 7, ja kuin ihmeen kaupalla jumalainen 16vee möyrähti jälleen täyteen iskuunsa lauantaina iltapäivällä. Siitä sitten suoraan lauantai iltana Jurvaan 500 metrin koeajon jälkeen..
Reilu 40 kierrosta tuli ajettua, ja muutamia tuotekehityskohtiakin löytyi.
http://vaananen.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/Sunday%20on%20Racetrack/Botniaring%202009/DSC_4751.JPG
Alustaa pitää jäykistää sekä jousien että vakaajien osalta, ja taka-akselia jäykistää, jotta puskemista saadaan pois. Kuivakytkin muuttui vaihteistoöljyvuodon takia märkäkytkimeksi ja suli, joten siinä on pikkuaskaretta. Hallitalaitteet pitää rakentaa penkin paikalle sopivaksi. Lihavaa kuskia vietiin vähän turhan paljon taaksepäin painonjakauma mielessä, niin polkimet vaativat pikku säätöä. Kevyt ja halpa akku osoittautui käyttökelvottomaksi ja auto pitäisi kasata vielä loppuun siten, että saisi kilvet paikalleen, jotta ei tarvitsisi aina trailerilla siirtyä rata-alueelle. Raumalaista tuninkiputkea pitää modifioida, että tuolla pääsee sellaisille radoille jossa on jonkinlaisia melumittauksia.
Pientä säätämistä oli havaittavissa jo rata-alueella. Uudet etulokarit kun tykkäsivät haukkailla Toyoista palasia
http://www.youtube.com/watch?v=8Ey-g6zvU2s
Summa summarum...ei mulla ikinä ole kolmen ja puolen tuhannen euron autolla noin hauskaa ollu, ku mitä sunnuntaina Jurvassa.
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
no enemmän tai vähemmän...viime viikonloppuna virtasalmella vähemmän, kun oli pientä tekniikkamurhetta. Ja onhan noita muutama muukin tässä vuosien varrella ilmestynyt
http://juice.1g.fi/kuvat/Motopark%2004.06.2011/Motopark%204.6.2011%20%2052.jpg/full
http://juice.1g.fi/kuvat/Motopark%2004.06.2011/Motopark%204.6.2011%20%2052.jpg/full
No kaivelin vanhan projektitopicin esiin. Valitettavasti kuvablogi on loppunut, joten vanhat kuvalinkit eivät enää toimi. Täytyy katsoa myöhemmin, jos löytäisin kuvat jonnekin toisaalle.
Useampi kausi on kakkiksella vedetty ilman sen suurempaa murhetta. Monenlaista pikkusäätöä, ja korjailua on ollut mutta ei sen suurempaa. Ajaminen tuolla sen sijaan on aina yhtä hauskaa touhua.
Viime kesänä kuitenkin alkoi orastavat moottorimurheet (no mitä voi olettaa jos autossa on 300 tkm mittarissa, eikä moottorille ole muuta mun omistuksessa tehty kuin öljyjä vaihdettu). Tuo korjattiin pikaisesti vaihtamalla uusi mäntä ja renkaat ja jakohihna, eikä KR:n laulu katkennut kuin viikoksi.
Viime talvena keskityin perushuoltoihin. Olihan autolla jo ajettu 4 kautta ja yli 1000 ratakierrosta. Päivitin uuden pakoputken, jarrulevyt ja palat eteen ja taakse, muutaman pallonivelen ja puslan jne. Kuitenkin moottori jäi edelleen läpikäymättä.
No keväälle sitten oli suunnitteilla laaja testiohjelma, joka keskeytyi viime lauantaina voimakkaaseen moottorin kolinaan.
Nelospytyn (sama josta viime kesänä meni mäntä) kiertokangen laakeri näytti tältä.
Kampiakseli sökö, kiertokanki sökö, kannesta imuventtiilit vinot jne. Eli lähes total schaden.
Kauden aloitukseen on aikaa 4 viikkoa. Nyt arvon vaihtoehtoja, joko muutaman satasen KR taas jostain navetan kulmalta keulalle ja kädet ristiin, tai sitten reilu 1000 eur totaaliseen moottoriremonttiin.
Useampi kausi on kakkiksella vedetty ilman sen suurempaa murhetta. Monenlaista pikkusäätöä, ja korjailua on ollut mutta ei sen suurempaa. Ajaminen tuolla sen sijaan on aina yhtä hauskaa touhua.
Viime kesänä kuitenkin alkoi orastavat moottorimurheet (no mitä voi olettaa jos autossa on 300 tkm mittarissa, eikä moottorille ole muuta mun omistuksessa tehty kuin öljyjä vaihdettu). Tuo korjattiin pikaisesti vaihtamalla uusi mäntä ja renkaat ja jakohihna, eikä KR:n laulu katkennut kuin viikoksi.
Viime talvena keskityin perushuoltoihin. Olihan autolla jo ajettu 4 kautta ja yli 1000 ratakierrosta. Päivitin uuden pakoputken, jarrulevyt ja palat eteen ja taakse, muutaman pallonivelen ja puslan jne. Kuitenkin moottori jäi edelleen läpikäymättä.
No keväälle sitten oli suunnitteilla laaja testiohjelma, joka keskeytyi viime lauantaina voimakkaaseen moottorin kolinaan.
Nelospytyn (sama josta viime kesänä meni mäntä) kiertokangen laakeri näytti tältä.
Kampiakseli sökö, kiertokanki sökö, kannesta imuventtiilit vinot jne. Eli lähes total schaden.
Kauden aloitukseen on aikaa 4 viikkoa. Nyt arvon vaihtoehtoja, joko muutaman satasen KR taas jostain navetan kulmalta keulalle ja kädet ristiin, tai sitten reilu 1000 eur totaaliseen moottoriremonttiin.
Viimeksi muokannut rolle, 10.5.2013 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos sopivan väljäksi kulunut KR kestää mainitsemasi määrän harrastamista niin ääni ehdottomasti sinne navetan kulmille.
Nyt jos menet tekemään sen koneen uutta paremmaksi niin sehän kestää kauemmin kuin kori ympärillä ja harrastus muuttuu tylsäksi koska mitään ei ikinä hajoa ;)
Hyvinhän se kesti Botniaringillä polttarisankarinkin ajot lukuunottamatta murrosniveltä:=
Nyt jos menet tekemään sen koneen uutta paremmaksi niin sehän kestää kauemmin kuin kori ympärillä ja harrastus muuttuu tylsäksi koska mitään ei ikinä hajoa ;)
Hyvinhän se kesti Botniaringillä polttarisankarinkin ajot lukuunottamatta murrosniveltä:=
Aina niissä vanhoissa vehkeissä jotain pientä. Yksi vaihdelaatikko on myös oksentanut hilut pihalle, mutta kaikki ongelmat ovat tulleet treeneissä. Yksikään kisa ei ole jäänyt kesken teknisen ongelman takia.
Motoparkissa taannoin tosin odottelin 8 kierrosta ratavarikolla kun bensapumppuongelman takia auto ei käynyt. Maalin ajoin 9 kierrosta muita perässä röppäävällä laitteella ja keräsin jäännöspisteet.
Motoparkissa taannoin tosin odottelin 8 kierrosta ratavarikolla kun bensapumppuongelman takia auto ei käynyt. Maalin ajoin 9 kierrosta muita perässä röppäävällä laitteella ja keräsin jäännöspisteet.
No se vähän riippuu. Oma traileri mulla on ja CC menee hajulla (alle 10l/100km) jopa traileri perässä. Toki majottautuminen ja jälkispekulaatioiden saunakaljat jotain maksaa.
Kaudessa menee keskimäärin
4 - 6 rengasta (100 - 150 eur / kpl) joku pärjää vähemmälläkin (ajaa vähemmän)
Bensaa 40 - 80 litraa per ratapäivä (4 - 8 päivää)
ainakin 1 sarja etujarrupaloja (150 - 200 eur)
Vähän vähemmän takapaloja (100 eur)
Erinäisiä osia rikkoutuu tai ei rikkoudu 0 - ?? eur
Ratavuokrat ja osallistumismaksut (100 - 300 eur)
jnejne.
Halpaa hassutteluahan tämä on, vaikka kaikkineen kilpakalustoon ja ajovaruteisiin joutuu joitakin (3 - 8) tonneja investoimaankin.
Toki lisäinvestointeja tuo
Traileri (1000 - 15000 eur)
Trailerin vetoauto (500 - 150 000 eur)
Varikkoteltta (0 - 150 000 eur)
Varikkorekvisiitta ja työkalut (0 - 2500 eur)
jne
jne
Mahdollisuudet rahavarantojen tuhlaamiseen ovat rajattomat, kun kilpa-autoilussa kuuluukin.
Kaudessa menee keskimäärin
4 - 6 rengasta (100 - 150 eur / kpl) joku pärjää vähemmälläkin (ajaa vähemmän)
Bensaa 40 - 80 litraa per ratapäivä (4 - 8 päivää)
ainakin 1 sarja etujarrupaloja (150 - 200 eur)
Vähän vähemmän takapaloja (100 eur)
Erinäisiä osia rikkoutuu tai ei rikkoudu 0 - ?? eur
Ratavuokrat ja osallistumismaksut (100 - 300 eur)
jnejne.
Halpaa hassutteluahan tämä on, vaikka kaikkineen kilpakalustoon ja ajovaruteisiin joutuu joitakin (3 - 8) tonneja investoimaankin.
Toki lisäinvestointeja tuo
Traileri (1000 - 15000 eur)
Trailerin vetoauto (500 - 150 000 eur)
Varikkoteltta (0 - 150 000 eur)
Varikkorekvisiitta ja työkalut (0 - 2500 eur)
jne
jne
Mahdollisuudet rahavarantojen tuhlaamiseen ovat rajattomat, kun kilpa-autoilussa kuuluukin.
Tänä vuonna ei tosiaan olla menossa Ahvenistolle. Siellä kun melupäivien määrä on rajattu, niin vähän hankalampi aina päästä. Kaikilla kakkiaisilla ei pääse radalle tiukemmilla äänisäännöksillä.
Purin heräteostomoottorin. Ja kas kummaa, sen uumenista löytyi 81,495 männät eli ylikokoversiot. Huomenna auton "alkuperäinen" lohko, pari kantta ja löytömoottorin alakerta sekä männät menevät koneistamoon. Tästä tulee vielä liian hyvä :D
Purin heräteostomoottorin. Ja kas kummaa, sen uumenista löytyi 81,495 männät eli ylikokoversiot. Huomenna auton "alkuperäinen" lohko, pari kantta ja löytömoottorin alakerta sekä männät menevät koneistamoon. Tästä tulee vielä liian hyvä :D
Viimeksi muokannut rolle, 15.5.2013 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kampiakseli nro 3 oli uuttakin suorempi, joten koneistusprojekti jatkuu. Kansi on jo fiksattu ja lohko porattu paikallisessa koneistamossa. En ollut sopinut osien tuomisesta etukäteen, vaan vein osat eilen "tehdään kun keretään" ajatuksella, joten hienosti ja nopeasti on palvelu pelannut.
Männänrenkaatkin lähti saksasta tulemaan. Olisihan se pitänyt taas tietää, että turha itse metsästellä. Soitto hra Dööringille ja homma toimii.
Männänrenkaatkin lähti saksasta tulemaan. Olisihan se pitänyt taas tietää, että turha itse metsästellä. Soitto hra Dööringille ja homma toimii.
Moottoriremontin loppuvaiheeseen liittyi pientä draamaakin.
Kävin viime tiistaina sisäänajamassa konetta Ukin autotehtaan vanhalla koeajoradalla ja kaikki toimi OK. Seuraavana päivänä vaihdoin moottoriin kisaöljyn sisäänajorasvojen tilalle. Tallilla kummastelin huonoa käyntiä ja totesin sytytyksen ajoituksen muuttuneen. No säädin kohdalleen ja kävin testilenkillä, josta palattuani kone puputti jälleen todella huonosti.
Hetken tilannetta hämmästeltyäni huomasin kiilahihnapyörän yläkuolokohdan merkin siirtyneen suhteessa vauhtipyörän vastaavaan. Jako oli noin 30 astetta myöhäsellä.
Purin jakopään ja kampiakselin hammashihnapyörän kiila oli sökö. Tarkemmin tutkittuani totesin tallilta löytyvän kahden mittaisia kampiakselin kuningaspultteja. Etka vahvistaa pulttien pituuksissa olevan vuosimallieron. Pultti siis pohjasi kiristysvaiheessa eikä hihnapyörä kiristynyt tarpeeksi. Onneksi kiila kuitenkin piti sisäänajon ajan ajoituksen paikallaan.
Kävi mieletön tuuri, ettei pettänyt kokonaan. Laitoin ehjän hihnapyörän paikalleen uudella lyhyellä pultilla ja Alastarolla moottori toimi moitteettomasti. Tulosena tuplavoitto, sekä aika-ajon että kisan nopein kierros.
Jospa se nyt muutaman kauden taas kuljettaisi.
Kävin viime tiistaina sisäänajamassa konetta Ukin autotehtaan vanhalla koeajoradalla ja kaikki toimi OK. Seuraavana päivänä vaihdoin moottoriin kisaöljyn sisäänajorasvojen tilalle. Tallilla kummastelin huonoa käyntiä ja totesin sytytyksen ajoituksen muuttuneen. No säädin kohdalleen ja kävin testilenkillä, josta palattuani kone puputti jälleen todella huonosti.
Hetken tilannetta hämmästeltyäni huomasin kiilahihnapyörän yläkuolokohdan merkin siirtyneen suhteessa vauhtipyörän vastaavaan. Jako oli noin 30 astetta myöhäsellä.
Purin jakopään ja kampiakselin hammashihnapyörän kiila oli sökö. Tarkemmin tutkittuani totesin tallilta löytyvän kahden mittaisia kampiakselin kuningaspultteja. Etka vahvistaa pulttien pituuksissa olevan vuosimallieron. Pultti siis pohjasi kiristysvaiheessa eikä hihnapyörä kiristynyt tarpeeksi. Onneksi kiila kuitenkin piti sisäänajon ajan ajoituksen paikallaan.
Kävi mieletön tuuri, ettei pettänyt kokonaan. Laitoin ehjän hihnapyörän paikalleen uudella lyhyellä pultilla ja Alastarolla moottori toimi moitteettomasti. Tulosena tuplavoitto, sekä aika-ajon että kisan nopein kierros.
Jospa se nyt muutaman kauden taas kuljettaisi.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa