Corrado G60 Turbo Timer
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado G60 Turbo Timer
Minulla on vm -91 G60 Corrado. Tarkoituksena olisi hankkia kyseiseen kulkineeseen turbo timer. Lueskelin näistä autoista ja varsinkin tästä G60-koneesta käyttökokemuksia ja monet olivat sitä mieltä, että turbo on auton/koneen heikko osa. Se tarvitsee ilmeisesti melko huolellista jäähdyttelyä ajon jälkeen, niinkuin nuo turbot yleensä. Haluaisin siis asentaa koneeseen tuon turbo timerin jotta minun ei itse tarvitse aina huolehtia turbon oikeanlaisesta jäähdyttelystä.
Elikkäs onkos jollakulla kokemusta kyseisistä laitteista tämän koneen yhteydessä ja minkälaista vaihtoehtoa suosittelisitte? Ja onko mahdollista asentaa itse että onkos vaativakin toimenpide?
Selailin hiukan nettiä ja löysin muutamankin varteenotettavan vaihtoehdon, tässä nyt ainakin yksi:
http://www.andysautosport.com/volkswage ... 46171.html
Onko tuosta vehkeestä ton G60-koneen kaveriksi vai olisiko joku muu parempi? Itseä kiinnosti tuossa laitteessa se että se osaa automaattisesti laskea oikean joutokäyntiajan eikä minun sitä tarvitse itse alkaa tutkailemaan, hirveästi ei kuitenkaan ole näistä turbovehkeistä vielä kokemuksia..
Elikkäs onkos jollakulla kokemusta kyseisistä laitteista tämän koneen yhteydessä ja minkälaista vaihtoehtoa suosittelisitte? Ja onko mahdollista asentaa itse että onkos vaativakin toimenpide?
Selailin hiukan nettiä ja löysin muutamankin varteenotettavan vaihtoehdon, tässä nyt ainakin yksi:
http://www.andysautosport.com/volkswage ... 46171.html
Onko tuosta vehkeestä ton G60-koneen kaveriksi vai olisiko joku muu parempi? Itseä kiinnosti tuossa laitteessa se että se osaa automaattisesti laskea oikean joutokäyntiajan eikä minun sitä tarvitse itse alkaa tutkailemaan, hirveästi ei kuitenkaan ole näistä turbovehkeistä vielä kokemuksia..
-
- -
- Viesti:
No niin, en siis tosiaankaan ole vielä pellin alle päässyt kurkistamaan, sillä auto on Suomessa ja itse olen tällä hetkellä Espanjassa. Olen vasta tehnyt kaupat autosta Suomessa olevan tuttuni välityksellä, joten en ole itse kyseistä autoa nähnyt. Ja vaikka en sinne pellin alle olekaan kurkistanut niin sen verran kuitenkin ymmärrän turbovehkeiden toiminnan päälle, että ne vaativat vähänkin kovemman ajon jälkeen jäähdyttelyä, sillä ainakin näissä perinteisissä turboissa voitelu päättyy kun koneen sammuttaa. Timerihan siis jatkaa käsittääkseni voitelua senkin jälkeen kun itse kone on sammutettu, mutta turbo kuitenkin jatkaa vielä pyörimistä pitkään, varsinkin kovan ajon jälkeen.
Ja tosiaankin kyse on ensimmäisestä mekaanisella ahtimella (joka tämä G60 käsittääkseni on) varustetusta autosta, jonka omistan. Eli hirveästi ei ole kokemusta, joten pyydänkin tässä nyt nöyrästi asiantuntevampien kavereiden apua. Ymmärrän toki että joistakin "kokeneista" käyttäjistä kysymykseni saattavat vaikuttaa todella typeriltä ja lapsellisilta, pyydän tätä anteeksi. Toivoisin kuitenkin APUA v***uilun sijaan.
Eli siis jos nyt olen täysin väärässä niin korjatkaa ihmeessä, kirjoitin tämän viestin siinä mielessä että haluaisin oppia jotain näistä vehkeistä enkä todellakaan väitä että kyse olisi "perinteisestä" turbosta. Mutta siis haluaisin saada autooni jonkinlaisen kojeen, ihan sama nyt sitten kutsutaanko sitä turbo timeriksi vaiko kampikammion kattovaloksi, jonka avulla kone ikään kuin "jää käymään" sen jälkeen kun väännän avaimesta virrat pois ja laitan ovet lukkoon, ettei minun itse tarvitse joka kerta maitokauppaan mennessäni kykkiä siellä siwan parkkipaikalla paria minuuttia ahdintani jäähdyttelemässä :)
Ja vaikkei tämä kapistus kulkisikaan turbo timerin nimellä niin luulen että tämänkaltainen ratkaisu on mahdollista toteuttaa. Ihmisiä on jo melkein puoli vuosisataa sitten lähettetty kuuhun, joten eiköhän yhden vanhan pahan volkkarinkin saa jäämään käyntiin ;)
Ja tosiaankin kyse on ensimmäisestä mekaanisella ahtimella (joka tämä G60 käsittääkseni on) varustetusta autosta, jonka omistan. Eli hirveästi ei ole kokemusta, joten pyydänkin tässä nyt nöyrästi asiantuntevampien kavereiden apua. Ymmärrän toki että joistakin "kokeneista" käyttäjistä kysymykseni saattavat vaikuttaa todella typeriltä ja lapsellisilta, pyydän tätä anteeksi. Toivoisin kuitenkin APUA v***uilun sijaan.
Eli siis jos nyt olen täysin väärässä niin korjatkaa ihmeessä, kirjoitin tämän viestin siinä mielessä että haluaisin oppia jotain näistä vehkeistä enkä todellakaan väitä että kyse olisi "perinteisestä" turbosta. Mutta siis haluaisin saada autooni jonkinlaisen kojeen, ihan sama nyt sitten kutsutaanko sitä turbo timeriksi vaiko kampikammion kattovaloksi, jonka avulla kone ikään kuin "jää käymään" sen jälkeen kun väännän avaimesta virrat pois ja laitan ovet lukkoon, ettei minun itse tarvitse joka kerta maitokauppaan mennessäni kykkiä siellä siwan parkkipaikalla paria minuuttia ahdintani jäähdyttelemässä :)
Ja vaikkei tämä kapistus kulkisikaan turbo timerin nimellä niin luulen että tämänkaltainen ratkaisu on mahdollista toteuttaa. Ihmisiä on jo melkein puoli vuosisataa sitten lähettetty kuuhun, joten eiköhän yhden vanhan pahan volkkarinkin saa jäämään käyntiin ;)
Käsittääkseni turbo pysähtyy kanssa aika nopeasti, Koska pakokaasu ei liiku enää koneen sammutuksen jälkeen, eli vain siipien pyörivämassa pitää ne liikkeellä, joka joutuu myös taistelemaan pakopuolen ja imupuolen seisovaa ilmaa vastaan.
Ainut missä voisi kuvitella turbon pyörivän jonkun aikaa, on kun vetää 7k rpm koneen heti sammuksiin...
Täähän on ihan arvailua, kun en mistään mitään tiedä :)
Taitaa se lämpölaajeneminen olla isoin ongelma, kun osa paikoista on puna/valkohehkuisia vedätyksen jälkeen, mutta jos jaksaa edes 1-2min käyttää tyhjää ennen sammutusta, niin luulis et hyvä on.
Ainut missä voisi kuvitella turbon pyörivän jonkun aikaa, on kun vetää 7k rpm koneen heti sammuksiin...
Täähän on ihan arvailua, kun en mistään mitään tiedä :)
Taitaa se lämpölaajeneminen olla isoin ongelma, kun osa paikoista on puna/valkohehkuisia vedätyksen jälkeen, mutta jos jaksaa edes 1-2min käyttää tyhjää ennen sammutusta, niin luulis et hyvä on.
-
- -
- Viesti:
Alkuperäisen kysyjän G-ahdin ei kuumien pakokaasujen puuttuessa kaipaa jälkijäähdytystä ja koska se on hihnavetoinen niin se pysähtyy samalla kun moottorikin pysähtyy. Spiraaliahtimen toimintatapa on ihan erilainen kun turbon.
Jos haluat jälkijäähdytystä niin sitten sun tarvii viritellä sinne tuuletin :)
Jos haluat jälkijäähdytystä niin sitten sun tarvii viritellä sinne tuuletin :)
Olen vasta tehnyt kaupat autosta Suomessa olevan tuttuni välityksellä
Onnea "turbo" auton hankinnasta=)
Eli siis jos nyt olen täysin väärässä niin korjatkaa ihmeessä, kirjoitin tämän viestin siinä mielessä että haluaisin oppia jotain näistä vehkeistä enkä todellakaan väitä että kyse olisi "perinteisestä" turbosta. Mutta siis haluaisin saada autooni jonkinlaisen kojeen, ihan sama nyt sitten kutsutaanko sitä turbo timeriksi vaiko kampikammion kattovaloksi
Mitä suoraan sanottua perkeleen hyötyä tästä on?
Ymmärrän erilaiset kikottimet missä tämä "jälkikäynti" on tarpeellista eikä välttämättä edes tarvitse turboa. Mutta jos olet sitä mieltä, että tarvitset sitä autossasi, niin kukaan ei estä sitä laittamasta=)
Jeps, eli ymmärrän kyllä myös eron tämän hihnavetoisen ahtimen ja turboahtimen välillä. Olen koko ajan tarkoittanut mekaanista ahdinta puhuessani turbosta, anteeksi tämä moka. Ymmärrän kyllä että kyse on erilaisista kojeista, sekoitin vain termit keskenään. Eli siis autossani on mekaaninen spiraaliahdin, mutta myös tämä kaipaa kaiketi jäähdytyskäyttöä kovan ajon jälkeen, kuten kaikki muutkin koneet, riippumatta onko niissä ahdin vai ei.
Tämä kysymykseni perustuu nyt ihan siihen, että lueskelin nettikeskusteluita liittyen tuohon G60-ahtimeen ja monessa paikkaa nousi esille se, että ahdin rikkoituu helposti jos ei muista jälkikäyttää autoa kovemman ajon jälkeen. Eli siis haluaisin nyt tietää onko mahdollista asentaa joku hieno sähköheebeli autoon, joka mahdollistaa sen, että kone jää käyntiin tietyksi ajaksi sen jälkeen, kun olen poistunut itse autosta ja lukinnut ovet. Näin ollen minun ei itse tarvitse joka kerta tuota toimenpidettä hoitaa..
Tämä kysymykseni perustuu nyt ihan siihen, että lueskelin nettikeskusteluita liittyen tuohon G60-ahtimeen ja monessa paikkaa nousi esille se, että ahdin rikkoituu helposti jos ei muista jälkikäyttää autoa kovemman ajon jälkeen. Eli siis haluaisin nyt tietää onko mahdollista asentaa joku hieno sähköheebeli autoon, joka mahdollistaa sen, että kone jää käyntiin tietyksi ajaksi sen jälkeen, kun olen poistunut itse autosta ja lukinnut ovet. Näin ollen minun ei itse tarvitse joka kerta tuota toimenpidettä hoitaa..
Tämä kysymykseni perustuu nyt ihan siihen, että lueskelin nettikeskusteluita liittyen tuohon G60-ahtimeen ja monessa paikkaa nousi esille se, että ahdin rikkoituu helposti jos ei muista jälkikäyttää autoa kovemman ajon jälkeen.
Kaikkea mitä internetissä lukee ei kannata uskoa. Ihan mielenkiinnosta, mistä nuo keskustelut löytyy?
En ole koskaan nähnyt yhdessäkään G60 koneessa turbo timeria.
Ahdin rikkoutuu helposti jos sitä ei huolla oikein/ajoissa. Millään jäähdyttelyllä ei liene minkäänlaista merkitystä.
Turbo timer on totaalisen turha härpäke tuossa koneessa. Mutta jos rahaa haluaa tuhlata niin anna mennä vaan.
Sijoita se raha ennemminkin ahtimen huoltoon, sillä voit ehkäistä ahdintuhon.
Huoltovälinä pitävät n. 70 tkm ja pienemmillä ahdinpyörillä vähän vähemmän.
Tarkista, että ahtimen hihnan puoleisesta päästä ei vuoda öljyä pikku hihnalle joka toimii ahtimen jakohihnana. Öljy sillä hihnalla voi aiheuttaa hihnan hyppäämisen tai vanha hihna voi katketa, jolloin seurauksena on ahtimen totaalinen tuho.
Oman ahtimen huollatin juuri muutama viikko sitten. n. 70tkm edellisestä huollosta (vähän meni pitkäksi kun on pienempi ahdinpyörä) ja 260tkm kaikkiaan. Perushuolto riitti, laakereita ei tarvinnut vaihtaa, seuraavassa huollossa voisi olla aiheellista. Mitään ihmeempää ei löytynyt. Ja mitään pirun turbo timereita ei ole ollut, eikä tule.
Eli siis autossani on mekaaninen spiraaliahdin, mutta myös tämä kaipaa kaiketi jäähdytyskäyttöä kovan ajon jälkeen, kuten kaikki muutkin koneet, riippumatta onko niissä ahdin vai ei.
No tuolla perusteella siis vapareissakin pitäisi olla turbo timer, vai?
Kyllä varmaan jokainen auto tykkää jos helvetillisen kenkimisen jälkeen vähän jäähdytellään konetta ennen sammuttamista. Mutta ihan oikeasti normaalissa liikenteessä sulle ei kyllä tule tarvetta jäähdyttelylle. Ethän sä nyt helvetti kengi putki punasena sinne Siwan parkkiin, ethän? Jos kyllä, niin parempi kun myyt sen Corradon samantien eteenpän. Radalla varmaan ihan aiheellista autolle kuin autolle, mutta siellä sen pari minuuttia varmaan voi antaa sen jäähtyäkin. Tosin jotkut saattaa jopa ajaa yhden kierroksen himmaillen ennen kun sinne varikolle kurvaa radalle.com teinien perseitä tiirailemaan...
Kiitoksia taas vastauksista, mutta teillä nyt näyttää jäävän huomioimatta tämä keskeinen kysymykseni. Eli haluaisin siis tietää onko tälläisestä kikkareesta mitään käytännön hyötyä ja jos on niin, niin mistä näitä värkkejä saa, mihin hintaan ja mikä olisi hyvä vaihtoehto?
Tässä nyt Autowikistä löytynyt tekstipätkä liittyen aiheeseen:
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6
Ei nyt kanssa ole välttämättä se kaikkein luotettavin lähde, mutta tuontyylisiä tekstejä löytyy ihan googlettamalla jo melko paljon. Eli siis koneessani EI ole turboahdinta vaan mekaaninen ahdin, ymmärrän kyllä täysin näiden eron. Mutta ihan perus fysiikan tietämyksellä pystyy ymmärtämään että kone ja sen osat lämpiävät ajaessa, kovassa ajossa tietenkin enemmän. Enkä nyt tällä kovalla ajolla tarkoita mitään pakosarja punaisena rajotinta vasten repimistä. Jos autolla nyt ajaa hiukan sitä sallittua 80 km/h maantierajotusta kovempaa tai antaa muuten hiukan enemmän kenkää niin tottakai se on silloin kovemman rasituksen alla kuin Hilma-tädin kauppareissulla.
Ja tuon huoltotarpeen tiedostan kyllä hyvin, omassa autossani ahtimen huolto on tehty 15tkm sitten, sen tarkistin jo ennen kauppojen tekoa.
Ja mitä tulee tuohon kysymykseen että pitäisikö kaikkiin autoihin, myös vapareihin asentaa turbo timer, niin en tietenkään ole tarkoittanut sitä, vaan että myös vaparikone tarvitsee kovan ajon jälkeen hieman jäähdyttelykäyntiä. Ei ahtamattomallekkaan koneeelle tee varmasti hyvää se, että se lyödään parkkiin kuumana ilman minkäänlaista jäähdytyskäyttöä. Ahtimella varustetuissa koneissa tämä jäähdytyskäyttö koituu tietysti myös muun moottorin lisäksi hyödyksi itse ahtimelle.
Ja sen verran vielä omasta taustastani ja tietämyksestäni näitä ahdettuja autoja kohtaan, olen ollut viimeiset viisi vuotta töissä kuljetusliikkeessä. Ajan siis päivittäin ahdetulla autolla ja minulle ovat kaikki firman työntekijät, niin entiset kuin nykyiset ja nuoret sekä vanhat työnjohtoa myöten, toitottaneet että ahdettua koneetta ei saa koskaan sammuttaa suoraan ajosta vaan sen pitäisi antaa käydä muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin, riippuen viimeisimmän viidentoista minuutin ajorasituksesta. Ja ymmärrän myös että nämä vehkeet ovat pääosin dieselkoneita ja rekan kone on jatkuvasti kovan rasituksen alla, mutta olen myös ymmärtänyt että samat säännöt koskevat myös bensakoneita.
Eli siis nyt haluaisinkin tietää, että saako autoon asennettua jonkinlaisen osan/sähkökikkareen/ tehtyä jonkin loitsun käyttäen mustaa magiaa, jolla auto sen kovemman ajon jälkeen jäisi käyntiin, vaikkapa nyt sitten sen yhden minuutin ajaksi, jotta minun ei tarvitse itse istua autossa ja käyttää sitä? Ainakin nuo hieman paremmat/kalliimmat turbokoneisiin asennettevat turbo timerit osaavat ECU:lta saamiensa tietojen mukaan laskea optimaalisen jälkikäyttöajan..
Tässä nyt Autowikistä löytynyt tekstipätkä liittyen aiheeseen:
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6
Ei nyt kanssa ole välttämättä se kaikkein luotettavin lähde, mutta tuontyylisiä tekstejä löytyy ihan googlettamalla jo melko paljon. Eli siis koneessani EI ole turboahdinta vaan mekaaninen ahdin, ymmärrän kyllä täysin näiden eron. Mutta ihan perus fysiikan tietämyksellä pystyy ymmärtämään että kone ja sen osat lämpiävät ajaessa, kovassa ajossa tietenkin enemmän. Enkä nyt tällä kovalla ajolla tarkoita mitään pakosarja punaisena rajotinta vasten repimistä. Jos autolla nyt ajaa hiukan sitä sallittua 80 km/h maantierajotusta kovempaa tai antaa muuten hiukan enemmän kenkää niin tottakai se on silloin kovemman rasituksen alla kuin Hilma-tädin kauppareissulla.
Ja tuon huoltotarpeen tiedostan kyllä hyvin, omassa autossani ahtimen huolto on tehty 15tkm sitten, sen tarkistin jo ennen kauppojen tekoa.
Ja mitä tulee tuohon kysymykseen että pitäisikö kaikkiin autoihin, myös vapareihin asentaa turbo timer, niin en tietenkään ole tarkoittanut sitä, vaan että myös vaparikone tarvitsee kovan ajon jälkeen hieman jäähdyttelykäyntiä. Ei ahtamattomallekkaan koneeelle tee varmasti hyvää se, että se lyödään parkkiin kuumana ilman minkäänlaista jäähdytyskäyttöä. Ahtimella varustetuissa koneissa tämä jäähdytyskäyttö koituu tietysti myös muun moottorin lisäksi hyödyksi itse ahtimelle.
Ja sen verran vielä omasta taustastani ja tietämyksestäni näitä ahdettuja autoja kohtaan, olen ollut viimeiset viisi vuotta töissä kuljetusliikkeessä. Ajan siis päivittäin ahdetulla autolla ja minulle ovat kaikki firman työntekijät, niin entiset kuin nykyiset ja nuoret sekä vanhat työnjohtoa myöten, toitottaneet että ahdettua koneetta ei saa koskaan sammuttaa suoraan ajosta vaan sen pitäisi antaa käydä muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin, riippuen viimeisimmän viidentoista minuutin ajorasituksesta. Ja ymmärrän myös että nämä vehkeet ovat pääosin dieselkoneita ja rekan kone on jatkuvasti kovan rasituksen alla, mutta olen myös ymmärtänyt että samat säännöt koskevat myös bensakoneita.
Eli siis nyt haluaisinkin tietää, että saako autoon asennettua jonkinlaisen osan/sähkökikkareen/ tehtyä jonkin loitsun käyttäen mustaa magiaa, jolla auto sen kovemman ajon jälkeen jäisi käyntiin, vaikkapa nyt sitten sen yhden minuutin ajaksi, jotta minun ei tarvitse itse istua autossa ja käyttää sitä? Ainakin nuo hieman paremmat/kalliimmat turbokoneisiin asennettevat turbo timerit osaavat ECU:lta saamiensa tietojen mukaan laskea optimaalisen jälkikäyttöajan..
-
- -
- Viesti:
Se rasitusaste taitaa olla avainsana. Sä et saa moottorias kuormitettua läheskään siten kun rekassa. Teho/paino-suhde on rekassa, mitä se nyt olisi raskasta tekniikkaa tuntematta, ~450 kw / 56000 kg ja Corradossa ~116 kW / 1200 kg.
Lisäksi kun moottorissa on nestekiertoinen jäähdytys niin se pitää lämpötilan jokseenkin vakiona kuormitusasteesta riippumatta kunnes sen kapasiteetti ylitetään. Vielä kun 1,8 moottorin massa on melkoisesti pienempi kuin raskaassa kalustossa niin jäähtyyhän se myös nopeammin.
Kun autoja valmistetaan miljoonia vuodessa niin jos jälkikäyttö olisi kestävyyden kannalta välttämätöntä niin eiköhän niitä järjestelmiä sitten asennettaisi jo tehtaalta, eikö? Ei niitä muutkaan jälkikäytä ja koneet kestää, niin tuskin sunkaan kannattaa siitä stressiä ottaa.
Lisäksi kun moottorissa on nestekiertoinen jäähdytys niin se pitää lämpötilan jokseenkin vakiona kuormitusasteesta riippumatta kunnes sen kapasiteetti ylitetään. Vielä kun 1,8 moottorin massa on melkoisesti pienempi kuin raskaassa kalustossa niin jäähtyyhän se myös nopeammin.
Kun autoja valmistetaan miljoonia vuodessa niin jos jälkikäyttö olisi kestävyyden kannalta välttämätöntä niin eiköhän niitä järjestelmiä sitten asennettaisi jo tehtaalta, eikö? Ei niitä muutkaan jälkikäytä ja koneet kestää, niin tuskin sunkaan kannattaa siitä stressiä ottaa.
Kiitoksia taas vastauksista, mutta teillä nyt näyttää jäävän huomioimatta tämä keskeinen kysymykseni. Eli haluaisin siis tietää onko tälläisestä kikkareesta mitään käytännön hyötyä
Ei ole.
Toki ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole, joten jos nyt kerran siltä tuntuu, että sellanen on saatava niin osta pois. Mutta edelleenkään ainakaan mulla ei ole tullut Suomessa vastaan yhtään G60 konetta mihin moinen kapistus olisi koettu tarpeelliseksi hankkia.
Ei ole.
Toki ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole, joten jos nyt kerran siltä tuntuu, että sellanen on saatava niin osta pois. Mutta edelleenkään ainakaan mulla ei ole tullut Suomessa vastaan yhtään G60 konetta mihin moinen kapistus olisi koettu tarpeelliseksi hankkia.
Olisiko tässä ensimmäinen laatuaan?
Saattaa tuntua nämä meidän vastaukset ihan suoranaiselta kettuilulta, mutta asian ydin varmasti tullut esille?
En ole asentanut ainuttakaan Corradoon enkä ole vakavissanikaan aikonut...
Google auttaa kovastikin tässäkin asiassa.
Juu kyllä on nyt alkanut selvitä että ei ihan kaikkea kannata uskoa mitä "isot pojat" tuolla netin keskustelupalstoilla kirjottelevat. Osittain tässä oli myös ideana saada nimenomaan kokemuksien pohjalta tullutta tietoa sellaisilta käyttäjiltä, jotka ovat näiden vehkeiden kanssa puuhastelleet..
Eli kiitos kovasti, jätän kyllä asentamatta kyseisen kojeen. Säästyypähän nekin rahat sitten johonki käyttökelposempaan.
Ja pieni v***uilu vaan piristää päivää kummasti ;)
Eli kiitos kovasti, jätän kyllä asentamatta kyseisen kojeen. Säästyypähän nekin rahat sitten johonki käyttökelposempaan.
Ja pieni v***uilu vaan piristää päivää kummasti ;)
Millään jäähdyttelyllä ei liene minkäänlaista merkitystä.
Turbo timer on totaalisen turha härpäke tuossa koneessa.
On muuten sitten ihan varma että vaparikoneenkin käyttöikä lyhenee tai jopa osia hajoaa jos koneen sammuttaa useasti välitönnä kovan ajon jälkeen, saatika sitten kun puhutaan vielä mekaanisesti ahdetusta moottorista jossa imu/pakolämmöt ovat useasti korkeammat, keittäminenkin on mahdollista jos oikein kuuma kone sammutetaan ja vedenkierto loppuu. Riippuu siis paljolti auton käyttäjästä ja lapikkaan asennosta, itse olen kuitenkin havainnut olevan tarpeellinen kapistus jopa joissakin vaparivehkeissäkin, ei tulisi mieleenikään sammuttaa edes vaparimoottoria jolla on juuri ajettu tyrällään pakosarja vienosti hohkuen (ja tän jälkeen voi aloittaa jeesustelun, että eihän suomessa saa ajaa kuin......).
Saatavuudesta kun tiedustelit, niin tässä linkki allekirjoittaneen kauppaan yhteen varsin toimivaksi todettuun tuotteeseen: *Klik* Googlesta todennäköisesti löydät myös muita tarjoajia vastaaville tuotteille, mutta tuossa nyt on yksi vaihtoehto.
-
- -
- Viesti:
Huomaan tuossa pari pientä epäkohtaa.
Jos moottorissa on jäähdytysnestettä joka kanavassa kuten normaalisti niin ylilämmön tullessa neste alkaa höyrystyä ja siten sitoo lämpöenergiaa moottorin seisoessakin. Eli minkään nestekanavan lämpötila ei siten pääse yli suunnitellun, kunhan nestettä riittää, eikö?
Toisaalta jos ilman jälkikäyttöä pääsee 400 tkm lukemiin niin onko sillä jälkikäytöllä oikeastaan mitään väliä vaikka sillä pääsisi 800 tkm lukemiin? Muut moottorin osat on varmasti jo perusteellisen huollon kannalla. Ja vieläpä monet GT-henkiset kiesit on muuten jo poljettu rikki siihen mennessä.
Mikä moottorin osa oikeasti hyötyy siitä että "jälkijäähdytetään", poislukien pakokaasuahtimet, jos normaali vesikierto on edes kohtuullisesti toteutettu? Ei kai se mäntä tiedä jäähdytetäänkö sitä ajossa vai paikallaan?
Mulla on vanha KR-moottori joka on suunnilleen takuun loputtua viritetty n. 123 kW paikkeille. Nyt on mittarissa jotain yli 320 tkm ja silti tossa 300 tkm nurkilla näkyi tehtaan hoonausjäljet sylintereissä kun ohjurin kumit piti vaihtaa. Niin, onhan ne öljyt vaihdettu aiemmin 10 tkm välein ja nyt kun mulla tulee luokkaa 12 tkm vuodessa niin vaihdan sitten keväällä kun on mukavaa.
Ja Ahvenistolla ajoin ihan varmuuden vuoksi ylimääräisen kierroksen vielä kun ajattelin kuten aloittaja. Kertaakaan ei öljyn- tai vedenlämpö noussut normirajoita. Lämmöt nousee pahemmin kaupungissa tai ruuhkassa ajaessa. Kun auto liikkuu niin jäähdytin toimii.
Siis jos sun mittari näyttää kovin kuumaa moottoria niin ajele hetki rauhassa että mittari laskeutuu, niin se on siinä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan :) Ja välillä ne käy kuumempana niinku mimmitkin, mutta älä silti sekoita näitä toisiinsa...
Jos moottorissa on jäähdytysnestettä joka kanavassa kuten normaalisti niin ylilämmön tullessa neste alkaa höyrystyä ja siten sitoo lämpöenergiaa moottorin seisoessakin. Eli minkään nestekanavan lämpötila ei siten pääse yli suunnitellun, kunhan nestettä riittää, eikö?
Toisaalta jos ilman jälkikäyttöä pääsee 400 tkm lukemiin niin onko sillä jälkikäytöllä oikeastaan mitään väliä vaikka sillä pääsisi 800 tkm lukemiin? Muut moottorin osat on varmasti jo perusteellisen huollon kannalla. Ja vieläpä monet GT-henkiset kiesit on muuten jo poljettu rikki siihen mennessä.
Mikä moottorin osa oikeasti hyötyy siitä että "jälkijäähdytetään", poislukien pakokaasuahtimet, jos normaali vesikierto on edes kohtuullisesti toteutettu? Ei kai se mäntä tiedä jäähdytetäänkö sitä ajossa vai paikallaan?
Mulla on vanha KR-moottori joka on suunnilleen takuun loputtua viritetty n. 123 kW paikkeille. Nyt on mittarissa jotain yli 320 tkm ja silti tossa 300 tkm nurkilla näkyi tehtaan hoonausjäljet sylintereissä kun ohjurin kumit piti vaihtaa. Niin, onhan ne öljyt vaihdettu aiemmin 10 tkm välein ja nyt kun mulla tulee luokkaa 12 tkm vuodessa niin vaihdan sitten keväällä kun on mukavaa.
Ja Ahvenistolla ajoin ihan varmuuden vuoksi ylimääräisen kierroksen vielä kun ajattelin kuten aloittaja. Kertaakaan ei öljyn- tai vedenlämpö noussut normirajoita. Lämmöt nousee pahemmin kaupungissa tai ruuhkassa ajaessa. Kun auto liikkuu niin jäähdytin toimii.
Siis jos sun mittari näyttää kovin kuumaa moottoria niin ajele hetki rauhassa että mittari laskeutuu, niin se on siinä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan :) Ja välillä ne käy kuumempana niinku mimmitkin, mutta älä silti sekoita näitä toisiinsa...
Totta. Olis ihan helppo kytkentä tehdä esim. lisälämmittimen kiertovesipumpulle.
Meinaat ettei antaisi aihetta jälkikäyttää vaikka moottorin kestoikä tuplaantuisi? Meilläpäin ainakin ajellaan vielä 500+ ja 700+tkm ajetuilla henkilöautoilla alkuperäisellä tekniikalla ja vieläpä rutkasti viritettynä, joten mielestäni käyttöikää on vielä tuon 400tkm jälkeenkin jäljellä kun tekniikka on hyvin huollettua ja oikein käytettyä. Erikseen sitten nämä uudet kertakäyttöautot jotka joutaa roskikseen 300tkm ajon jälkeen.
Toisaalta jos ilman jälkikäyttöä pääsee 400 tkm lukemiin niin onko sillä jälkikäytöllä oikeastaan mitään väliä vaikka sillä pääsisi 800 tkm lukemiin?
Meinaat ettei antaisi aihetta jälkikäyttää vaikka moottorin kestoikä tuplaantuisi? Meilläpäin ainakin ajellaan vielä 500+ ja 700+tkm ajetuilla henkilöautoilla alkuperäisellä tekniikalla ja vieläpä rutkasti viritettynä, joten mielestäni käyttöikää on vielä tuon 400tkm jälkeenkin jäljellä kun tekniikka on hyvin huollettua ja oikein käytettyä. Erikseen sitten nämä uudet kertakäyttöautot jotka joutaa roskikseen 300tkm ajon jälkeen.
Yksi hyvä vaihtoehto tuohon jälkijäähdyttelyyn on sähköinen vesipumppu, joka käynnistyy muutamaksi minuutiksi kun moottori sammutetaan.
Tällaisia on ihan vakiovarusteenakin joissakin autoissa.
Mikäs ihmeellisyys tämä on... Vakio värkki joissakin profiili kulkineissani=)
Termostaatti ohjauksella vaikka johonkin vesi letkun väliin, jos jollain todellista tarvetta ilmenee...
lisälämmittimen kiertovesipumpulle.
Näitä nyt ei taida ihan joka corradosta mielestäni löytyä. Etkä ole niin väittänytkään.
Meinaat ettei antaisi aihetta jälkikäyttää vaikka moottorin kestoikä tuplaantuisi?
Jos, nyt puhutaan tosiaan hieman urheilullisemmasta kulkuneuvosta, niin tuo 400Tkm on jo aika paljon mittarissa...
Varmasti on jo ahdin on pienimmät välyksensä/karstansa nähnyt aika päiviä sitten ilman jälkijäähdyttelyjä yms taikapuuhia...
Ja joutokäyntikin on kiellettyä:)
- Mutta oikeesti, mulle ei koskaan ole tullut tarvetta sammuttaa autoa samantien sen kunnon revityksen jälkeen. Normaalin ajon jälkeen mitään ihmeempiä jälkikäyttelyitä tarvita.
Vaikka taitaa se lisätä pesänsaantimahkuja kun autossa on jotain eriskummallisia laitteita ja vilkkuvaloja.
- Mutta oikeesti, mulle ei koskaan ole tullut tarvetta sammuttaa autoa samantien sen kunnon revityksen jälkeen. Normaalin ajon jälkeen mitään ihmeempiä jälkikäyttelyitä tarvita.
Vaikka taitaa se lisätä pesänsaantimahkuja kun autossa on jotain eriskummallisia laitteita ja vilkkuvaloja.
Sehässe. Itellä kun se kiire sattuu aina yhdistymään siihen että täytyy ajaa torvet auki paikasta A -> B, ja sit pitäs lähteä nopeesti vielä jalkautumaankin niin timeri on enemmän kun loistava varuste. Esim. vanhemmat kansivikaan taipuvat dieselit jotka kiertävät normaalissa maantienopeudessä sen 3500, saatika sitten kun hehkutetaan kaasu pohjassa täysillä kierrokslla pitkän matkaa, olisi ihan hyvä jälkikäyttää. Normaalin ajon jälkeen tuskin tarvitsee yhtäkään vaparia tai turbokonettakaan jälkikäytellä.
Corradossa jää vakiona flekti yleensä jäähdyttämään konetta kun auto on sammutettu. Tätä varten on vielä oma anturi imusarjan luona, joka pistää flektin huutamaan jos on kuuma kone. Useimmilla tämä anturi on vaan rikki ja revitty pois. Toinen on veden lämpötila-anturi syylärin kylessä, joka huudattaa kunnes neste on tarpeaksi viileätä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”