Golf MK1 + PL kone + KR ruisku -> käyntiongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

Golf MK1 + PL kone + KR ruisku -> käyntiongelmia

ViestiKirjoittaja EgE » 29.5.2011 21:17

Moi,

Elikkäs kyseessä on tekniikanvaihto mk1 GTI golffi. Koneena on 16v PL, KR:n ruiskulla, Saabin virranjakalla eli alkuperäiset sähköt on käytössä.

Ongelma on seuraavanlainen:

Kone starttaa kylmänä hyvin, mutta ei vastaa kaasuun vaan meinaa "tukehtua". Lämpimänä taas joutuu hieman sahaamaan, että lähtee käyntiin, mutta vastaa kaasuun paremmin. Kone ei kiihdy kunnolla (paitsi 5000-> tuntuu vetävän paremmin). Muutenkin todella laiskan oloinen nyt.

Päästöt kävin mittaamassa viime kesänä katsastusta varten ja jotta arvot saatiin oikeanlaisiksi (esim. tyhjäkäynti alle 1000rpm) jouduttiin seoksia pistämään melkoisen laihalle. Kone näillä säädöillä ei toiminut juuri ollenkaan, liikkeelle toki pääsi). Tämän jälkeen seoksia on pistetty rikkaammalle, koska kone tuntuu toimivan paremmin. Tosin tyhjäkäynti on nyt lähes 2000rpm eikä saa laskettua alemmas.

Sytytys on tarkastettu ja imupuolen vuotoja en onnistunut löytämään. Kokeiltu on eri ohjauspaineensäätimiä -> sama ongelma. Lämpöaikakytkintä en ole vielä ehtinyt testaamaan. Ilmeisesti testaus tapahtuu syöttämällä suoraan 12v?

Alkaa itseltä jo osaaminen loppua ja olisi mukavaa saada kone käymään paremmin joten ideoita otetaan ilolla vastaan. Lisäksi jos Tampereen lähistöltä löytyisi osaajiia (harraste/ammattimaisia) jotka osaisivat auttaa olisin kiinnostunut kuulemaan lisää.

Tarkentavia kysymyksiä saa rohkeasti esittää.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.5.2011 7:05

Tyhjäkäynti pitäs saada varmaan ekaks alas. Vuodot imu ja kaasuläpän ja ja jakajn väli tutkintaan.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 30.5.2011 8:51

Juu ja se perinteinen ISV.

siellä se vika kuitenkin on ;D

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

ViestiKirjoittaja EgE » 31.5.2011 17:24

ISV vaihdettu, jonka seurauksena kylmänä startatessa kiekat nousee aluksi 3500rpm ja muutenki heiluu aika rankasti. Ruuvasin seoksia hieman pienemmälle joten nyt ei ihan niin korkeellee kiekase.

Imuvuotoi olen koittanut metsästellä. Tuntuu vaan, että vähän joka liitoksesta vuotaisi kun ronskimmin suihkasee mahtaako osatekijänä olla, että ilmansuodattimen koteloa on jouduttu leikkelemään pohjasta auki, että mahtuu konepelti kiinni. Ja näin ollen spray pääsee sitä kautta kiertoon.

Tampereelta koitin metsästellä melko monesta paikasta uutta ruiskun lautasen päältä kaasuläpälle lähtevää kumimutkaa (nykyinen on mk1:n oma ja jouduttu lisäämään väliin pieni metalliputken pala, että ylettyy).

Jos jollain olisi ylimääräisenä kyseistä osaa Tampereen lähistöllä niin olisin kiinnostunut tai tietäisi paikkoja mistä sellainen voisi löytyä.

Eli juurikin kuvassa vasemmalla oleva kumihärpäke :D

http://myweb.tiscali.co.uk/16vtrackcar/16vtrackmods/strut_brace.JPG

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2011 18:12

Onko tuo kombinaatio koskaan todistetusti toiminut kunnolla? Jos sinne onkin eksynyt joku totaalisen väärä osa jonka ei voi odottaakaan toimivan kokoonpanossa? Esim. joku ihmemallin määränjakaja?

Toinen mikä tulee mieleen on vuotava kylmäkäynnistyssuutin. Koita tulpata sen reikä imusarjassa ja ota liitin suuttimesta irti. Jos sieltä käynnin aikana ruiskuaa niin se varmasti sekoittaa käynnin. Eli suuntaa mahdollinen suihku johonkin paloturvalliseen paikkaan...

Polttoaineen painekin voisi olla hyvä mitata.

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

ViestiKirjoittaja EgE » 31.5.2011 18:19

Vastaavanlainen kombinaatio on tälläkin foorumilla toteutettuna.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=29087&highlight=

Kyseinen yksilö taisi olla alkutaipaleilla vastaavanlainen.

Pitää testailla tuota kylmäkäynnistyssuutinta ja paineidenkin tarkastaminen tuskin on pahitteeksi. Kiitoksia vastauksesta

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2011 18:23

Yksi asia vielä tuli mieleen että jos noi osat on seisseet jossain tallin nurkassa pölyttymässä niin voisi olla joku roska suuttimessa tai määränjakajassa.

Sitä varten kai pitäisi laittaa kaikki suuttimet pullon suulle, käynnistää PA-pumppu ja nostaa määränjakajan lautasta käsin että alkaa suihkuttamaan. Sitten suihkun muotoa ja määrää tutkimaan...

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

ViestiKirjoittaja EgE » 31.5.2011 18:46

Suuttimet on testattu ja tasaisesti suihkuaa. Tosta ISV:n vaihdosta vielä sen verran, että tosiaan kun kylmänä löi koneen käyntiin ni otti kierroksia reilusti, nyppäsin isv:n johdon irti niin kierrokset tipahti takaisin siihen reiluun 1500rpm.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2011 18:49

Voishan senkin letkun tulpata että saisi kyseisen mokkulan eliminoitua vikalistalta. Väittäävät että säädöissä oleva kone ei pahemmin tuota vakaajaa tarvitsisi.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 31.5.2011 22:22

Mun ymmäärtääkseni ainoastaan Lambda ja lämpötila-anturi säätää tässä ruiskussa seosta ? Olenko väärässä ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2011 22:32

KR:ssä ei taida lämpöanturi vaikuttaa ruiskutukseen. Se yksi paineensäädin on lämmitettävä ja moottorin lähellä ja se taitaa olla se joka kylmärikastuksen hoitaa. En nyt muista mikä sen mokkulan oikea nimi oli...

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

ViestiKirjoittaja EgE » 31.5.2011 23:29

Joo, tosiaan ei oo PL:n ruiskua -> ei lambdaa yms. Mokkula taitaa olla ohjauspaineensäädin nimeltään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2011 23:53

Se se tais olla. Siinä virranjakajasta konepellin lukon suuntaan, puolessa välissä.

Tuleehan siihen sähkö?

EgE
-
Viestit: 80
Liittynyt: 22.8.2003 15:24

ViestiKirjoittaja EgE » 1.6.2011 7:56

Sähköt tulee ja kolmee eri säädintäkin ollaan kokeiltu :D

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 3.6.2011 22:35

Mitäs jos kokeilee kääntää virranjakajaa eri asentoihin koneen käydessä, muuttuuko tilanne miksikään käynnin tai kierrosten suhteen ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2011 23:17

Lämpöaikakytkintä en ole vielä ehtinyt testaamaan. Ilmeisesti testaus tapahtuu syöttämällä suoraan 12v?
Taitaa olla entinen kytkin jos sitten väärään johtoon kytket jännitteen.

http://www.hglmotors.co.uk/ts/pic/thermo.gif


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa