ea827 moottoriperhe ja sen erot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gti_golf_94
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.7.2009 15:31

ea827 moottoriperhe ja sen erot

ViestiKirjoittaja gti_golf_94 » 30.5.2011 16:21

Ensimmäiseksi linkki wikipediaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine

Wikipediasta selviää että moottoreilla on sama "sylinteriväli", mutta ainakin itseä kiinnostaisi tietää että käykö näiden moottoreiden osat suoraan ristiin vai onko eroja esim. Kampiakselin kaulojen koossa tai lohkojen vesi/öljykanavien sijainnissa yms. mikä saattaisi estää "ristisiitokset"

Kiertokankien pituuksista taisi olla jo jossain aiemmin juttua?

Itseä esim. kiinnostaisi rakentaa pitkäiskuinen "isolohko" moottori sprinttiautoon käyttämällä 1,9 dieselin kampiakselia ja 2E lohkoa, kanneksi jokin kaasarikoneen tms. kansi jossa ei ole imukanavissa "suutinten koloa" kuten 2.0 8v gtissä.

Tähän ketjuun voisi kerätä ihan mittoja osista jos niissä on eroja.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 30.5.2011 16:50

Öljyn paluukanavissa on eroja, uudemmissa enempi. Ylimääräisiä on tukittu ristisiitoksia tehdessä. Vesikanavat taitaa olla kaikissa samat. 70- ja 80-luvun alun koneissa on pienemmät kiertokangenkaulat(45 vs 47,75), runkokaulat samat. Kiertokanget on luonnollisesti eri mittaisia eri koneissa (136-159mm), kuten myös männäntappeja on 19-26mm väliltä. Lohkon ulkopinnoissa on huomattavan paljonkin eroja, erilaisia korvakon paikkoja jne. Vesipumpun kiinnityksiä on ainakin kahdenlaista, kuten myös suodattimenjalan. Lohkoja on myös kahta eri korkeutta, 1,9 diesel ja suuri osa 2,0 lohkoista 16mm korkeampia. Siinä vähän alkua ulkomuistista, joku varmaan tarkentaa lisääkin :)

1,9 dieselin kampiakseli menee 2,0 lohkoon, johonkin kohti voi joutua kaivamaan vähän tilaa kiertokangille.

gti_golf_94
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.7.2009 15:31

Lohkojen korkeuksia

ViestiKirjoittaja gti_golf_94 » 9.6.2011 9:10

Tietäisikö joku tarkemmin lohkojen korkeuksista?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 9.6.2011 21:22

Mitä niistä tarvis tietää? 16mm on lisätty lohkon yläosaan. Korkealohkoisissa on myös apuakselin hammaspyörä pienempi, vastaavasti virranjakajan/alipainepumpun ratas isompi. Jakajan/alipainepumpun reikä on sitämyöten isompi.

gti_golf_94
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.7.2009 15:31

Lohkojen korkeuksia

ViestiKirjoittaja gti_golf_94 » 10.6.2011 14:26

Kokonaiskorkeuden haluaisin tietää että pystyy mitoittamaan kiertokanki/mäntä yhdistelmän pituuden.

Ilmeisesti on vain kahden korkuista lohkoa siis? Pystyn kyllä mittaamaan huomenna molemmat ja voin laittaa sitten tänne, onko ne tavattu ilmoittaa öpohjan vastinpinnasta kannen vastinpintaan?

Lisää linkkejä kohti VAG-moottori tietoutta::

Kiertokangista: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-kiertokanget
Männistä: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-m%C3%A4nn%C3%A4t

En tiedä kuinka luotettavaa tietoa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa