Vaihdoin viikonloppuna Audi 80 vm -91 oikean takapyöränlaakerin kun se piti ääntä. Vaihdon jälkeen kuitenkin kuulosti että joku siellä vielä ääntää. Navan mutteria en kiristänyt hampaat irvessä ja arvelin sen olevan liian löysällä. No, eilen illalla kävin sen kiristämässä hampaat irvessä.
Tänään lähdin tyytyväisempänä ajelemaan eikä laakerikaan pitänyt ainakaan pienemmillä nopeuksilla enää niin paljon ääntä. Motarilla kuitenkin ajaessa päälle 100 km/h yhtäkkiä rengas jumittui ja laakeri leikkasi kiinni? Tilasin hinauksen takaisin himaan ja purin takaa niin pitkälle kuin irtosi. Mutta jarrulevy ei enää lähtenyt irti. Hinausauton kuljettaja tiesi varoitellakin että laakeri voi olla vähän naimisissa navan tapin kanssa.
Pyörä nyt pyörii vähän jäähdyttyään, mutta uutta laakeria ei ainakaan ihan helpolla onnistu vaihtamaan. Lisäksi pelkään että se on aiheuttanut vahinkoa navalle ja navan tapille mahdollisesti. Eli sama olisi varmaan ennen purkamista käydä hakemassa semmoiset uudet ja varmaan pääsisi helpommalla. Mistähän näitä löytyy että tulee varmasti oikeat osat? Auto siis levyjarrullinen Audi 80 2,0E B3 vm -91. Koitin nopeasti motonetistä katsella, mutta näyttäis että siellä olis vain rumpujarrulliseen. Myös uuden navanmutterin voisi hankkia.
Maanantaiksi olis viimeistään hyvä saada auto taas ajoon kun alkaa työt. Osaako joku sanoa oikeaa kiristysmomenttia tuolle navanmutterille ettei mene taas ihan reisilleen koko homma? Käyn nyt ajamassa pienen testilenkin että saa vähän osviittaa uskaltaako tuota sivuteitä ajella koululle jossa olisi vähän paremmat puitteet remppaan.
Audi B3 takalaakeri ym
Valvoja: ffp jäsenet
Eli olisko tuossa ollu ongelmana just että olin kiristäny liikaa ja laakeri oli ylikuumentunu? kun nappasin napamutterin irti, niin huomasin että sen alla oleva aluslevy oli kierähtänyt ilmeisesti ympäri 180°, kun siinä oleva "hammas" ei ollu enää napatapissa olevassa urassa. Siksi aattelin että varmaan olisi hyvä myös napatappi vaihtaa.
Se pakka on kyllä kuitenkin niin käsittämättömän tiukassa siellä että en oikein tiedä millä navan hilppeineen saa tapista irti. Myös sen takia mielellään irroittaisin koko tapin kerralla ja vaihtaisin sen ja navan laakereineen, mikäli se onnistuu ilman jarrulevyn irroittamista?
Kävin korttelin ympäri ajamassa ja tuntui kyllä että ei uskalla lähteä 30km koululle ajamaan rikkinäisellä laakerilla.
EDIT: Onko tuo napa (tai se minne laakerit laitetaan) tosiaan tuossa jarrulevyssä kiinni, niinkuin se näyttäisi olevan? Että uuden jarrulevyn ostamalla saa myös uuden navan? Kun en vielä tiedä mitä joutuu vaihtamaan jos se laakeri on pahastikin leiponut kiinni. Kävis vaan uuden levyn ostamassa ja päivällä prässäis uudet laakerit sinne kiinni ja vaihtais leiponeiden tilalle. Kun ei autoa oikeen parkkikselle voi jättää ilman pyöränkiinnityksiä.
Se pakka on kyllä kuitenkin niin käsittämättömän tiukassa siellä että en oikein tiedä millä navan hilppeineen saa tapista irti. Myös sen takia mielellään irroittaisin koko tapin kerralla ja vaihtaisin sen ja navan laakereineen, mikäli se onnistuu ilman jarrulevyn irroittamista?
Kävin korttelin ympäri ajamassa ja tuntui kyllä että ei uskalla lähteä 30km koululle ajamaan rikkinäisellä laakerilla.
EDIT: Onko tuo napa (tai se minne laakerit laitetaan) tosiaan tuossa jarrulevyssä kiinni, niinkuin se näyttäisi olevan? Että uuden jarrulevyn ostamalla saa myös uuden navan? Kun en vielä tiedä mitä joutuu vaihtamaan jos se laakeri on pahastikin leiponut kiinni. Kävis vaan uuden levyn ostamassa ja päivällä prässäis uudet laakerit sinne kiinni ja vaihtais leiponeiden tilalle. Kun ei autoa oikeen parkkikselle voi jättää ilman pyöränkiinnityksiä.
Olisko kellään mitään kotikonsteja millä mahdollisesti olis toivoa saada tuo jarrulevy kiinnileiponeiden laakereiden kanssa irti akselilta? Eilen ostin pienen butaanipolttimen ja koitin napamutterin prikkaa sillä lämmitellä jos vaikka irtoaisi, mutta eipä liikahtanutkaa. Prikka näyttää aika hyvin jumittuneen akselin ympärille. Jos ei muuta keksi niin huomenna väsään koululla apuvälineeksi levyn jolla yritän pyöränpultteja kirimällä painaa jarrulevyä akselilta irti.
Vaihdoin viikko sitten sunnuntaina autoon oikealle taakse olka-akselin, navan ja uuden laakerin. Entinen napa ei irronnut ilman että napaa rälläköi niin että kuulat putosivat pihalle. Joku kuitenkin vieläkin jurnuttaa pahasti ajaessa, etenkin 80 tienoilla ja siitä ylöspäin on sietämätön meteli. Kuuluuko tuo laakeri rasvata siten, että kuulien päälle/väliin tavallaan tulee rasvaa/vaseliinia? Koska niin tein, rasvasin joka paikan koko navasta. Hyvin on mukana pyörinyt nyt viikon päivät, noin puoli tankillista olen ajanut ilman että olisi kummempia vaikeuksia ollut meteliä lukuunottamatta.
Ostin päivällä kaksi uutta etulaakeria ja yhden uuden takalaakerin jotta voin nekin kaikki tarvittaessa vaihtaa. Voiko joku antaa neuvoja etulaakerien vaihtoon? Ne voisin käydä viikonloppuna nyt vaihtamassa jotta pääsisi tuosta metelistä eroon ja autolla uskaltaisi turvallisin mielin ajaakin.
Ostin päivällä kaksi uutta etulaakeria ja yhden uuden takalaakerin jotta voin nekin kaikki tarvittaessa vaihtaa. Voiko joku antaa neuvoja etulaakerien vaihtoon? Ne voisin käydä viikonloppuna nyt vaihtamassa jotta pääsisi tuosta metelistä eroon ja autolla uskaltaisi turvallisin mielin ajaakin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa