vähäpäästöisen viritys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

vähäpäästöisen viritys

ViestiKirjoittaja golffari423 » 12.2.2010 18:59

moro. tiedän että tästäkin aiheesta on täällä puhuttu paljon. en vaa löytäny tästä mitään.

eli onko kellään tietoa että kuinka hyvin virtaava kakkiksen 2" vakioputkisto on? eli kannattaako vaimentimia korvata jollain paremmilla. en haluais mitään amispörinöitä enää :)

entä mikäs tossa rp koneessa mahtais eniten ahistaa? pakosarja?
sellanenki kävi mieles et. oliskohan laillista vaihtaa tohon 8v gtin kansi ja ruisku? tai koko kone. jos jostain joskus löytäis halvalla.
tää on vaa tällast suunnittelua. ei ole vielä mahollista tehä mitään tekniikanvaihtoja. kiinnostaa vaa jos jollai olis tietoa.

ja mulle riittäis jo sekin jos joku 110 heppaa lähtis

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.2.2010 10:33

GTI:n (G-) nokka, sopivan kokoinen peltisarja, 2" liitännöillä oleva katti ja PL-koneen vakioputkisto niin olet jo hyvällä mallilla. 110hp tuolla tuskin tulee, se vaatinee moottorin avauksen jos mielii pysyä vähäpäästöisenä jatkossakin.

Kokonainen PF-kone tarjoaisikin nuo 110hp peltisarjan ja PL putkiston kera. Silloin joudut muutoskatsastamaan auton, se tuskin tuottaa ongelmia jos kyseessä kerran -91 GT Golf jolloin autossa 239x20levyt edessä, iso tehostin, levyt myös takana sekä vakaajalla oleva akseli. Jos siis mennään lain mukaan.

Mulla menossa vastaava RP:n päivitysprojekti Jettaani, tuolla:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128225&highlight=

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.2.2010 15:17

ok. tietääkö joku tuosta rp:n vakioputkistosta?onko järkeä vaihtaa vakiokoneeseen? 2" putkenhan pitäis riittää yli 150hp tehoihin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.2.2010 21:34

Taitaa pakosarja, etuputki/katin liitännät sekä kaasuläpän koko olla suurimmat tehojen tulpat tuossa moottorissa.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.2.2010 22:21

joo, nii vähä meinasinki. olis kyl iha mielankiintonen projekti vaihtaa toi monojetti esim. digifanttiin. mistä muuten johtuu, kun ajaa motarilla vähän lujempaa niin lambda anturi ylikuumenee ja omatekonen vikavalo syttyy? asken kävin ajamassa silleen et oli yleismittari lambdan johdossa, jänniitteet vaihteli normaalisti 0-1 voltin välillä. mut kun oli ajanu hetken 120 kmh niin jännite laski hieman miinukselle ja valoki sytty. ihme juttu

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.2.2010 22:36

...anturi ylikuumenee ja omatekonen vikavalo syttyy?
Olikos se niin että myöhäinen sytytys ja laiha seos nostaa pakolämpötilaa? Ja mitä se vikavalo mittaa?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 14.2.2010 1:17

sytytys on oikein säädetty. mahtaiskohan aito boschin lambda toimia paremmin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.2.2010 3:49

Yleensä ne tekee niin, mutta ehkä pitäisi tietää vähän taustatietojakin.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 14.2.2010 12:43

mitä taustatietoja tarviit? siinä on joku motonetin tarvikelambda ollu jo 2 vuotta, toimii muuten hyvin ja tehot on tallella. mut lambda lakkaa toimimasta kovemmassa ajossa. onkohan vika anturissa, vai jossain muualla?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.2.2010 15:09

Jos sytkä on paikallaan niin taisitkin jo kertoa vian aiheuttajan.. :D Tahtovat nuo halvimmat tarvikelambdat olla aika kakkaa tavaraa.
Bosch tai japanilaiset tuntuvat toimivan parhaiten.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.2.2010 16:16

Lambda-anturi ylikuumenee? Ei pitäis olla mahdollista, kun toimintalämpötila noilla on 300-900astetta ellei sulla oo sytkä tai seos päin honkia jolloin pakolämmöt voi olla aika naurettavat. Mikä toi sun ite tehty vikavalo on, mitä se mittaa?

Omakohtaisesti on ihan sama onko siellä tarvike vai "bosch" vai NTK, kaikki saa rikki vääränlaisella käytöllä, kuten esim paskalla seossuhteella. Sitäpaitsi bosch ei valmista itse yhtä ainuttakaan tavaraa, vaan se teettää omilla alihankkijoilla osat, jotka täyttävät boschin oman laadunvalvonnan ja esim Delphi on OEM osien valmistaja, joka kuitenkin on aika laajalti tarvikemarkkinoilla, ihan vaan BTW.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 14.2.2010 16:57

se vikavalo on kytketty siihen vikakoodiliittimeen. jossain mittaristoissa on vakiona se valo.
voiskohan se sit tosiaan mennä laihalle seokselle?

voiskohan muuten johtua samasta. ongelmasta kun motarilla öljynlämmöt on yli 120 astetta! ja ihan 120kmh nopeuksissa.
ja ei tuo öljynlämpömittari ainakaan paljoa valehtele.

ja sytkä on tarkastettu ja keskipakosäädinkin toimii

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.2.2010 18:00

^^ Edellisessä duunipaikassa väkisin ostattivat noita halpoja paskalambdoja joita sitten varsinkin turbopeleihin sain vaihdella jatkuvasti. Siihen mun mielipide noista halvoista tarvikelambdoista perustuu.

^Ettei vaan vedä ilmaa ohi kaasuläpän, onko ruiskun kumijalka ehjä? Miten olet kytkenyt tuon vikavalon lambdaan?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 14.2.2010 18:35

se vikavalo on kytketty siihen keltaseen liittimeen konehuoneessa. mistä vikakooditkin luetaan

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 14.2.2010 23:57

Onko jäähdytys järjestelmään laitettu joskus sementtiä, siis sellaista paikkausainetta?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.5.2011 22:03

Olen asentamassa peltipakosarjaa tuohon profiilin autoon, ja tuli sellanen juttu mieleen että saako vähäpäästöisessä koneessa muuttaa lambda-anturin paikkaa?

tuossa peltisarjassa se tulee sinne alas katin eteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2011 22:29

Sivistynyt arvaus on että saa, koska tuon ikäisessä ei vaadita osista e-hyväksyntääkään.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.5.2011 17:29

Se lambda kannattaa sitten asentaa niin lähelle moottoria kuin vain mahdollista, mulla Jetta RP:ssä ongelmia kylmäkäynnistyksen jälkeen kunnes lambda lämpiää. Sitä ennen nykii niin maan perkeleesti, sitten kun lambda lämpiää toimii niinkuin ennenkin. Mulla siis PG pakosarja jossa lambda etuputkessa juuri ennen kattia.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 24.5.2011 18:57

no sitä ei oikeen lähemmäs saa laitettua,
jos ei toimi kunnolla, ni täytyy laittaa lämmitettävä anturi

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 2.6.2011 15:25

mitkä mutterit rosteripakosarjaan kannattaisi laittaa, rosteri vai tavallinen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.6.2011 15:49

Kuparimutterit.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.6.2011 16:28

mikäs tähän on syynä että kannattaa kuparimuttereita käyttää? lämpölaajentumisesta johtuvat löystymiset vai? miettiny että just sitä ku marmorilta saanu kupariset mutterit

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.6.2011 17:25

Ne saa joskus tulevaisuudessa irtikin. Tavallinen mutteri ruostuu kiinni, ja rosterinen leikkaa kiinni aukaistaessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.6.2011 20:16

no niin tietenkin. kiitoksia vastauksesta :=)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.6.2011 20:40

Ja ne saa lukittuviksi kun ne on vähän puristettu soikeiksi.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 2.6.2011 21:15

saako noita jostain muualta kuin marmorilta? taitaa vakiona olla ainaki teräksiset,
senverran perkeleesti oli kiinni.

viel kaks mutterii pitäis saada irti, ni olis homma selvä,
taitaa mennä rälläkkähommiks.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.6.2011 21:24

Ite hain alkuperäiset kun ei maksanu kun 15 senttiä kipale ja olivat kupariset. Samalla laitoin uudet pinnapultitkin kun nekään ei ollu kun jotain 25 senttiä kipale.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 5.6.2011 12:04

sarja vaihdettu, ei vielä huomattavaa eroa, tarttis tosta tukkosesta katista päästä eroon.

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 6.6.2011 15:00

Ei varmasti mitään huomattavaa eroa jos vaan sarjan oot vaihtanut. :)

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 6.6.2011 19:14

kyllä siinä pientä eroa on väännössä. katissa on sellainen tiivisterengas jonka reiän halkaisija on jotain 40mm luokkaa, luulen että sen poistaminen jo vaikuttaa.

olisi vain kiva tietää onko tuo vakioputkisto ahdas, vai kannattaako vaihtaa.

btw, jotain parempaa nokkaa saa tarjota, jos ylimääräsenä :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.6.2011 21:22

^Mites, tuliko kylmänä/lämpenemisvaiheessa käyntiin nykimistä tms? Ruvennut vaan miettimään olisiko mun lambda ruvennut irroituksen jälkeen temppuilemaan, lämpimänä tosin mun peli toimii kuten pitääkin.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 7.6.2011 19:38

^ ihan yhtä hyvin se käy kylmänä ku ennenki. saa nähä sit kylmemmilä ilmoilla miten tomii.

mites muuten jyri sulla vetää yläkierroksilla?

tuo kulkee hyvin 3-5 tonnin välillä. yli 5500 kierroksen loppuu voimat tyystin.
johtuu varmaan siitä katista.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 7.6.2011 19:55

^eikös tuo ole enemmänkin 8v koneen ominaisuus? näin ainakin uskonut koska oma hyytyy kanssa täysin 5500 kohdalla :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.6.2011 21:51

Mulla vetää halukkaasti rajoittajalle, 6300-6400 pätkäisee. Pakosarjaa ja putkistoa lukuunottamatta vakio RP, katti on 100hp 1.6 Golf viitosesta, putkiston keskiosa on mallia PL, päätevaimentaja Jetta GTX eli KR-moottorista. Kolmosellakin jaksaa vetää rajoittajaan saakka, mittarinopeus silloin jo lähes 150..
197tkm pyörähti vasta mittariin joten vielä on hyvässä tikissä :D

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.9.2011 13:19

hieman tuntuisi käyvän laihalla tuo kone.
jos nostan bensan paineita. niin osaakohan ecu lambdan avulla laihentaa seosta esim kylmänä? ettei kulutus nousis normaaliajossa liikaa.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 12.9.2011 10:40

eikö muka kellään ole kokemusta monojetistä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.9.2011 17:34

Mitä tolle autolle (tekniikalle) nyt on oikein tehty? Veikkaisin, että liian laiha seos johtuu nyt jostain viasta ja bensanpaineen nosto ei varsinaista vikaa korjaa...

Ja laiha seos aiheuttaa juurikin tuota kuumenemista.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 12.9.2011 20:50

ei oo tehty muuta kun peltipakosarja, katiton 2"putkisto, ja ilmanottoa parannettu.

noiden "virityksien" jälkeen se on tuntunut että rikkaammalla kulkis paremmi.

ei auta muu kuin koittaa laittaa prikkaa säätimeen :) saahan ne sieltä pois

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.9.2011 22:14

Eipä noi viritykset tarvitse mitään muutoksia bensansyöttöön.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.9.2011 10:37

periaatteessa ei tarvitse. Mutta eihän toi tajua rikastaa, jos ilmaa menee vähänki enemmän. koska ilmamäärämittaria ei ole.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2011 11:44

Käytännössä ei tarvitse rikastaa, jos venttiilien nosto/aukioloaika/kannen virtaus/iskutilavuus ei muutu. Noilla sinun muutoksilla moottoriin virtaavan ilmamäärän erot on niin pieniä, että rikastukseen ei ole tarvetta.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.9.2011 16:39

ok. Voihan siinä jotain vikaakin olla.

tuli muuten mieleen että e10 bensaan siirtymisen jälkeen nämä "ongelmat". Alkoivat pikkuhiljaa. Nyt on siirrytty taas 98. Edelleen tuntuu nuhaselta.

Onko porukalla suositella jotain hyvää ruiskun puhdistusainetta?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.9.2011 18:24

Mulla RP Jetassa vähän samansuuntaisia vaivoja. Tuntuisi tasakaasulla menevän hieman laihalle, itse olen pähkäillyt oireiden johtuvan liian kaukana olevasta lambdasta, sijaitsee juuri ennen kattia pakosarjan sijasta. Oireethan alkoivat samantien pakosarjaswapin jälkeen eikä toiseen lambdaan vaihtaminen auttanut.

E10 ei kannata kyllä näissä vanhoissa käyttää. Voi tulla "hiukan" ylimääräistä jumppaa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa