Dieselmoottorien erot (passat)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Myski
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.5.2011 3:39

Dieselmoottorien erot (passat)

ViestiKirjoittaja Myski » 19.5.2011 3:49

90-luvun B3 tai B4 mallin Passatia olen ostamassa dieselmoottorisena. Kyseessä ensimmäinen henkilökohtainen kosketus tähän merkkiin, joten jos osaisi joku neuvoa noiden moottorien eroista hiukan. Ainakin seuraavia koneita näyttää noista malleista löytyvän

B3

1.6 L I4 59 kW (80 PS; 79 bhp) Turbo Diesel
1.9 L I4 50 kW (68 PS; 67 bhp)
1.9 L I4 55 kW (75 PS; 74 bhp) Turbo Diesel

B4

1.9 L I4 TD
1.9 L I4 TDI

Tarkoituksena tässä autossa on tietysti maksimaalinen nuukailu, eli lähinnä kiinnostaisi tietää, mikä noista tarjoaa pienimmän polttoaineen kulutuksen, ja tietysti jos on jotain pahamaineisia tyyppikohtaisia vikoja, niin niistäkin mielelläni kuulisin.

Kiitos jo etukäteen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.5.2011 17:25

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=14 ... ght=passat

Hakua kun käytät niin löytyy illaksi lukemista!

Aika laaja tuo sinun kysymyksesi, ensin käyt jotain testaamassa/koeajamassa ja sitten kysyt lisää. Löytyy kyllä vastaajiakin !

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 19.5.2011 21:54

Jos olisin itse tuollaista etsimässä, niin suuntaisin katseen 1.9 TDI malliin. Suomeen tulleet yksilöt ovat olleet 90hv koneella, mutta ulkoa tuoduissa löytyy myös 110hv mallia.
Perhepiirissä on kokemusta tuosta 90hv pelistä n. 350 tkm matkalta. Melko kivasti on toiminut, suurinpana remonttina taitaa olla kannentiivisteen vaihto jossain 300 tkm korvilla.
Kori on tilava, asiallinen ajaa ja menee pienellä kulutuksella. Miinuksena noissa on (ainakin Suomi-autot) vaatimaton varustetaso ja sisusta, siis ihan ehtaa 90-luku volkkaria.

Korin kuntoon kannattaa vähän kiinnittää huomiota, näitä näkee välillä jo melko ruosteisia.
Käyttöautona kuitenkin aika kivuton laite, osat on edullisia ja niitä on hyvin tarjolla. VW perinteen mukaan monet osat käy ristiin muista malleista esim. Golf. Joten hankalampia osia saa myös käytettynä.

Jos päädyt tuohon 75hv koneeseen, niin pidä huoli että jakopäähuollot on tehty asianmukaisella tavalla. Tuo AAZ konetyyppi tuppaa katkomaan kampiaksilan hihnapyörän pulttia, jos sitä ei ole vaihdettu tai se on esim. kasattu käytetyllä pultilla. Ei se huono kone ole ja kyllä se nipussa pysyy jos sitä on oikein huollettu.

Mutta joo, siis täältä ääni TDI koneiselle "välimallin passatille".

Myski
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.5.2011 3:39

ViestiKirjoittaja Myski » 20.5.2011 1:35

Tuota 1.9 TDI mallia olen eniten nähnyt myynnissä ainakin täällä päin ja yhtä koeajellutkin, mitään varsinaista vikaa ei autossa ollut, mutta vähän jäi arveluttamaan tuo turbotekniikka ja sen mahdollinen vikaherkkyys vanhassa autossa. Kulutusta kehui myyjä pieneksi, ja tämän takia kysyinkin tuosta kulutuksesta, että onko tämä käytännössä pieniruokaisin kulkija näistä vaihtoehdoista vai onko näissä edes mitään merkittävää eroa? Näin halvassa autossa tuo polttoaineen kulutus kuitenkin muodostaa selvästi suurimman osan kustannuksista ajan mittaan, joten asia on minulle tärkeä.

Olettaen ettei tuossa moottorissa ole mitään kriittistä vikaa eikä kulutus ole iso, ensisijaisesti tietysti kiinnostaisi tuo 1.9 TDI kun tuppaavat ne B4 korin autot, mistä kyseinen pannu löytyy, olemaan vähemmän ajettuja kuin nuo vanhemmat.

Auto tulisi nimenomaan mahdollisimman halvaksi käyttöautoksi. Ja vaikka dieselin tarvitsenkin, ajan paljon myös pätkäajoa kaupungissa. Siinäkin mielessä kiinnostaisi tietää tuosta kulutuksesta, miten hirveästi se nousee kylmällä moottorilla lyhyttä pätkää ajellessa verrattuna bensakoneeseen esimerkiksi. Dieselautoa en ole aiemmin omistanut niin ei ole tällaisesta kokemusta, mutta ihan kylmästi vuosittaista ajomäärää katsomalla sen hyöty olisi ilmeinen, bensa-autoa en siis aio ostaa.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 20.5.2011 8:32

Pienellä nuo kaikki menee. Ajotavasta riippuen 4-6 litran väliin. TDI mallissa eniten murheita voi tuottaa ilmamäärämittari (MAF) jonka vaihto on nopea eikä edes kovin kallis. Ahtimia saa ehjiä käytettynä halvalla. Joten ei tuota turboa kannata pelätä. Tarjoaa kuitenkin paljon miellyttävämpää kyytiä, kun vapaastihengittävä. TDI mallissa myös välijäähdytin, toisin kuin TD, joten kesäkelitkään eivät hyydytä menoa täysin.

Jos TDI malliin päädyt, suosittelen halvan läppärin ja obd kaapelin hommaamista, tuolla pääsee likimain kaiken jäljelle tästä koneesta, jos jotain ongelmia ilmenee. Ei tarvitse kallitta huoltoja aina vaivata, jos jokin anturi alkaa kiukutteleen.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 20.5.2011 11:30

Kyllä minäkin B4 tdi:tä suosittelisin ennemmin kuin muumimallia, tdi on kivampi ajella ja tuo välimalli on ainakin omaan silmääni paremman näkönen, kivempi sisältä uudemmanaikaisine katkaisijoineen jne.
Halpoja kikottimia pitää ja ajaa, ja aivan hillittömän hyvät sisätilat. Omassani ekat 350tkm meni ihan normihuolloilla + jarrulevyt&palat kahdesti, hammastangon suojakumit, iskarit ja taka-akselin puslat kerran. Kerran epäiltiin maffivikaa mutta olikin yksi kumiletku murtunut :) Eikä tuo öljyä syöny 10tkm vaihtovälillä vielä noillakaan kilsoilla. Tämän jälkeen siihen on toki tullu harrastusmielessä tehtyä yhtä sun toista, lähinnä tarpeetonta osien uusimista ja päivitystä, mutta kun osat ei maksa oikeestaa mitään jos vaikka seuraavan korimallin passattiin vertaa, niin melkeinpä ilokseen lätkii uusia alustan osia, jarruja ym.
Kulutus tietysti riippuu monesta tekijästä, vakiona ja ehjänä varmasti pääsee tehtaan ilmoittamiin lukemiin, joka tais olla edellämainittu 4-6l/100km.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa