Käännynkin tässä ammattilaisten ja paremmin tietävien puoleen kun itselläni ei oikein tiedot ja taidot riitä.Yritin foorumilta löytää vastauksia hakua käyttäen, mutta ei oikein löytynyt.
Eli kyseessä on vm 96 Passat 35i , jossa 66kw TDi Z1 kone.Koneella ajettu n. 375tkm.
Jakopääremppa tehty vajaa 10tkm sitten.
Nyt on ilmennyt muutamia ongelmia.
1. Kone alkanut savuttumaan mustaa savua ja auton kulku tuntuu "tukkoiselta"
Tuo ongelma ilmenee yleensä kun ajelee rauhallista ajoa pintakaasulla.Veto tuntuu olevan hukassa ja muutenkin meno on nihkeää.Yleensä tuo ongelma katoaa hetkeksi kun nostaa kaasun ylös ja taas alkaa painamaan.Savutus katoaa ja vetoa tuntuu taas löytyvän.
Tyhjäkäynnillä ei savuta vaikka antaa vähän enemmän kaasua.
2. Kone ei tunnu käyvän kaikilla ja pakoputkesta pukkaa valkoista savua.
Tätä ongelmaa onneksi harvemmin esiintyy ja kun niin tekee tuntuu auto vanhalta traktorilta ja meinaa sammua.
Ilmenee kun kone on vielä kylmä ja kiihdyttää vähän rivakammin.Kun hetken aikaa antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä niin vapinat ja tutinat lakkaa
3. "Vakionopeudensäädin" efekti ajossa.
Kävin autolla tuollaisen 600km reissun ja vauhdin ollessa siinä n. 80km/h - 110km/h niin reissun loppuvaiheessa kaasun kanssa oli hieman ongelmia.Vauhti ei noussut eikä juuri laskenutkaan vaikka kaasupolkimen iski pohjaan.Ongelma katosi heti kun nosti kaasun ylös ja taas alkoi painamaan.
Voisiko tämä liittyä tuohon ensimmäiseen ongelmaan jotenkin?(autossa ei ole tuota vakkaria ollenkaan)
4. Moottorinlämpötilan varoitusvalo vilkkuu pitkän ajon jälkeen.
Tosiaan pidemmän ajon 2-3h --> jälkeen tuo moottorin lämpötilan varoitusvalo alkaa vilkkua, mutta itse moottorin lämpötila ei nouse.Vilkunta loppuu kun sammuttaa auton ja taas käynnistää.Paisuntasäiliössä näyttää olevan hiukan tuon max rajan yli tuota jäähdytysnestettä.
Johtuuko vilkunta mahdollisesti siitä?
Löytyisikö näihin neljään ongelmaan jonkinlaista ratkaisua/neuvoa tai tapaa testata mikä voisi olla ongelman syynä?Mikäli lisää infoa tarvitaan niin koitan parhaani mukaan vastailla.
Itselläni tosiaan ei ole kovin kummoset taidot saatikka kaikkia tarpeellisia työkaluja kovinkaan isoon remonttiin.Pajalle tämä sitten lähtee, mutta olisi hyvä vähän tietää missä vika voisi olla niin voisi koittaa jotenkin varautua.
Voisiko vielä mahdollisesti saada hyvä suosituksia luotettavista/edullisista korjaamoista PKS-alueella?
Kiittäen ja kumartaen!
Passat 35i TDi 66kw Z1 vm.96 - savutus- ja käyntiongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.autowiki.fi/index.php/TDI-vianetsint%C3%A4
Ajoituksen säätö ensin ja jakopään tarkistus samalla kun se 10tkm sitten tehty jos jotain irronnut/siirtynyt.
2. tuolla väittävät olevan ominaisuus tuolle koneelle.
Ajoituksen säätö ensin ja jakopään tarkistus samalla kun se 10tkm sitten tehty jos jotain irronnut/siirtynyt.
2. tuolla väittävät olevan ominaisuus tuolle koneelle.
Tuo linkki auttoikin jo jonkin verran, kiitos.
Pitääpä alkaa tutkailemaan aikaa ja paikkaa missä voisi tuon ajoituksen säädättää.
Sitten vielä sellaista tässä kyselen,että mitenkä tuolla autolla voi/uskaltaa ajella ennen kuin saa mihinkään pajalle?
Eli koska auto on joka päiväisessä käytössä niin voinko suht huoletta ajella töihin ilman,että auto jotenkin hajoisi?
Pitääpä alkaa tutkailemaan aikaa ja paikkaa missä voisi tuon ajoituksen säädättää.
Sitten vielä sellaista tässä kyselen,että mitenkä tuolla autolla voi/uskaltaa ajella ennen kuin saa mihinkään pajalle?
Eli koska auto on joka päiväisessä käytössä niin voinko suht huoletta ajella töihin ilman,että auto jotenkin hajoisi?
Noniin.Nyt auto vaikuttaisi olevan taas iskussa, joten päivitetääs tänne miten tuon auton kanssa kävi.Toivottavasti tästä on jollekin muullekin hyötyä mikäli painii saman tyyppisten ongelmia kanssa.
Vein auton sitten suoraan pajalla, joka on erikoistunut dieseleihin.Siellä sitä sitten ihmeteltiin ja tutkittiin.
1.
Ensimmäinen diagnoosi oli, että venttiilit jäivät ajoittain auki eivätkä palautuneet kunnolla takaisin.
Korjaus: nokka-akseli ja nostajat vaihdettiin.Olivat käsittääkseni vaurioituneet.Samalla piti tuo jakohihna vaihtaa.
2.
Sitten selvisi, että öljypumpussa jokin paineventtiili(?) ei toiminut oikein.Öljynpaine tyhjäkäynnillä n. 5 bar.(yli tuplat normaalista ohjearvosta)Tämä varmaan todellinen syy tuohon venttiili-ongelmaan.
Korjaus: alakerta auki ja öljypumppu vaihtoon.
3.
Näiden ohella myös selvisi, ettei syöttöpumpun ajoitukset olleet aivan kohillaan.
Korjaus: normi säätö
Korjaukselle tuli sitten loppujen lopuksi hintaa vähän vajaa 1400€ =/
Vein auton sitten suoraan pajalla, joka on erikoistunut dieseleihin.Siellä sitä sitten ihmeteltiin ja tutkittiin.
1.
Ensimmäinen diagnoosi oli, että venttiilit jäivät ajoittain auki eivätkä palautuneet kunnolla takaisin.
Korjaus: nokka-akseli ja nostajat vaihdettiin.Olivat käsittääkseni vaurioituneet.Samalla piti tuo jakohihna vaihtaa.
2.
Sitten selvisi, että öljypumpussa jokin paineventtiili(?) ei toiminut oikein.Öljynpaine tyhjäkäynnillä n. 5 bar.(yli tuplat normaalista ohjearvosta)Tämä varmaan todellinen syy tuohon venttiili-ongelmaan.
Korjaus: alakerta auki ja öljypumppu vaihtoon.
3.
Näiden ohella myös selvisi, ettei syöttöpumpun ajoitukset olleet aivan kohillaan.
Korjaus: normi säätö
Korjaukselle tuli sitten loppujen lopuksi hintaa vähän vajaa 1400€ =/
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa