Golf IV 1.9TDi
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1.9TDi
Autona siis pumppusuutin koneella oleva golf. 85kw malli. Alkoi heti käynnistyksen jälkeen pitämään tikitystä ääni jatkuu lämpimälle koneellakin, läpi kierrosalueen. Mistä moista vikaa metsästämään ennen kuin lähden autoa korjaamolle viemään, vedotkin tuntui suurinpiirtein olevan tallella
EGR:lle, ahtopaineille ja sammutusläpälle on omat venttiilinsä. Ahtopaineenohjausventtiili (n75) ja egr venttiili (n18) sijaitsevat yleensä siellä rintapellissä ja sitten tuo sammutusläpän solenoidi (n239) sijaitsee siinä imusarjassa kiinni.
Onko tuo ääni millainen? Metallinen? Muuttuuko kierrosten mukaan. Ääninäyte/video jossa ääni kuuluu ja kierrokset vaihtelis olisi kiva.
Onko tuo ääni millainen? Metallinen? Muuttuuko kierrosten mukaan. Ääninäyte/video jossa ääni kuuluu ja kierrokset vaihtelis olisi kiva.
Venttiilit
auto näytti vikakoodia että nelos pytty pimeä, auto siis käy kolmella mutta ei aina
Itselläni oli aikaisemmin 81kw 1.9Tdi golffi, jossa oli samantyylinen ongelma. Venttiilin nostajat olivat jumiutuneet joten niitä lähtisin tutkimaan jos kerran auto käy vielä ajoittain kolmellä pytyllä. Itse vaihdatin tarvittavat nostajat (Olisiko ollut 4kpl vaihtokunnossa) Autoasi ketjun liikkeessä ja hintaa tuli osineen + töineen hieman yli 200€. Loppu kilinät ja epätasaiset käynnit siihen päivään.
Venttiilit
auto näytti vikakoodia että nelos pytty pimeä, auto siis käy kolmella mutta ei aina
Itselläni oli aikaisemmin 81kw 1.9Tdi golffi, jossa oli samantyylinen ongelma. Venttiilin nostajat olivat jumiutuneet joten niitä lähtisin tutkimaan jos kerran auto käy vielä ajoittain kolmellä pytyllä. Itse vaihdatin tarvittavat nostajat (Olisiko ollut 4kpl vaihtokunnossa) Autoasi ketjun liikkeessä ja hintaa tuli osineen + töineen hieman yli 200€. Loppu kilinät ja epätasaiset käynnit siihen päivään.
tietokone herjaa polttoaineen syötöstä. voisiko vika kuitenkin olla nostajissa jos ne eivät pelaa oikein? auto savuttaa aika reilusti voisiko tavara mennä putkeen palamattomana
En nyt ainakaan heti keksi tuolle polttoaineen syöttö ongelmalle mitään yhteyttä venttiilin nostajiin (siis miten voisi antaa vikakoodin pa-puolelta vaikka ventiilit olisivat jumissa). Helpoiten homma varmaan selviää avaamalla venttiilin koppa, pistämällä kone käyntiin ja katselemalla/ kuuntelemalla onko koneistossa mikään vialla. Youtubesta löytyy esim. parit esimerkki videot missä on mennyt venttiili/ venttiilit jumiin, että tiedät hieman mitä etsiskellä:
http://www.youtube.com/watch?v=NYdhh8Pq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=ikmJ4-Rc ... re=related
Toivotaan että on jotain apua ongelman ratkasuun.
ääni juuri tuollainen. Jos koneen käyntianturit huomaa auton käyvän yhden pytyn heikommalla antaa lisää polttoainetta tasaakseen käynnin. Mutta puristukset eivät nouse tarpeeksi korkealle että aine voisi palaa ja siirtyy palamattomana putkeen. puristukset mitattu analoogisella mittarilla näytti olevan kunnossa. auto savuttaa kuitenkin suht reilusti joka viittaisi palamattomaan tavaraan putkessa, jos ei saisi ainetta mistä savutus johtuisi?
Auto nytten diesel korjaamolla. Pumppusuutin oli mennyt rikki ja se vaihdettiin, mutta vika ei poistunut täysin. Auto alkoi käydä kaikilla, mutta pieni kalkatus jatkuu. Tyhjakäynnillä tasaantuu mutta kun kierrokset nousevat 2000-3000rmp niin meteli alkaa uudestaan.
Missä vika? Korjaajalla ei ollut aivan varmaan tietoa viasta kun noin vanhaan autoon ei kannattaisi turhia tehdä.
Missä vika? Korjaajalla ei ollut aivan varmaan tietoa viasta kun noin vanhaan autoon ei kannattaisi turhia tehdä.
hyvin mahdollista, että kolina tulee nostajista... paljon autolla on ajettu ? jos yli 300tkm niin kyl ne nostajat siihen kannattaa vaihtaa (~10e/kpl varaosaliikkeessä merkkiliikkeessä 27e/kpl)
ja samalla varren kumit... ja jos autoa meinaa pitää itsellään pidempään niin samalla kun purkaa niin tekee kansiremontin. varmaan on ohjurit jo melko väljänä jos ajettu yli 300tkm.
ja samalla varren kumit... ja jos autoa meinaa pitää itsellään pidempään niin samalla kun purkaa niin tekee kansiremontin. varmaan on ohjurit jo melko väljänä jos ajettu yli 300tkm.
310 tai 320tkm mittarissa. Ei oo autoa näkynyt sitten tammikuun puolen välin että en oikeen muista. Huomenna tai ylihuomenna alan itse korjaamaan sitä kun korjaaja meinasi, että hänellä teettäminen tulee noinkin vanhaan autoon liian kalliiksi.
Auto siis savuttaa sinistä eli ilmeisesti öljyä palotilaan ja öljyä näytti olevan hävinnyt.
Suht terävä kolina nelospytyn nostajan kohdalta mittauslaitteilla testattu. Häviää välillä alkaa yli 2000rmp. Käynnistäessä tyhjäkäynnillä kolina tasaantuu hetken päästä.
Korjaaja oli mitannut nostajista välyksiä eikä ollut eroja. Myös puristuspaineet mitattu ja näytti olevan kunnossa. Jakokin oli tarkistettu eikä ole hypännyt.
Pumppusuutin oli hajonnut 1 pytystä ja 4 pytyn kohdalta tulee melua. Auto käynyt rikkinäisellä suuttimella (kolmella) voisiko se olla antanut vajaa käynnistä iskun 4 pytyn kampiakselin laakeroinnille ja välys laakeroinnissa aiheuttaisi kolinan?
Olisiko jollain vinkkejä kansiremonttiin? Mitä huomioitava? Pumppusuuttimen ajoituksista ja muusta?
Auto siis savuttaa sinistä eli ilmeisesti öljyä palotilaan ja öljyä näytti olevan hävinnyt.
Suht terävä kolina nelospytyn nostajan kohdalta mittauslaitteilla testattu. Häviää välillä alkaa yli 2000rmp. Käynnistäessä tyhjäkäynnillä kolina tasaantuu hetken päästä.
Korjaaja oli mitannut nostajista välyksiä eikä ollut eroja. Myös puristuspaineet mitattu ja näytti olevan kunnossa. Jakokin oli tarkistettu eikä ole hypännyt.
Pumppusuutin oli hajonnut 1 pytystä ja 4 pytyn kohdalta tulee melua. Auto käynyt rikkinäisellä suuttimella (kolmella) voisiko se olla antanut vajaa käynnistä iskun 4 pytyn kampiakselin laakeroinnille ja välys laakeroinnissa aiheuttaisi kolinan?
Olisiko jollain vinkkejä kansiremonttiin? Mitä huomioitava? Pumppusuuttimen ajoituksista ja muusta?
Nyt kun kone on osina niin vaihdan jokaisen männänhelat ja tarkistan alapään laakeroinnit. Öljy mitä koneesta otettiin pois oli kyllä jo parhaat päivänsä nähnyt, myyjäliike väitti niiden olleen juuri vaihdetut mutta eipä siltä näyttänyt ja ajattelin niillä hetken ajella, mutta seuraavaa autoa ostaessa vaihdan kyllä jo samana päivänä uudet puurot koneeseen.
Mistä osat kannattaisi tilata?
Mistä osat kannattaisi tilata?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 51 vierailijaa