Golf III 1.9d turbotus?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pioneer
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.2.2010 18:46

Golf III 1.9d turbotus?

ViestiKirjoittaja pioneer » 6.5.2011 18:13

Onko minkälainen projekti jos turbottais golf 3 1.9 diisseli variantin. Vaatiiko mitä muutostöitä ja osia? Muun kuin muutoskatsastuksen.

AKN
-
Viestit: 39
Liittynyt: 19.6.2005 22:09

ViestiKirjoittaja AKN » 6.5.2011 21:19

Itte en näkis vaivaa, kun td koneisia saa melkeen ilmaseksi.
Jos rupeaa projektoimaan nii alustan/jarrun osat pitää vastata td:n tehoja. 1y ja aaz lohkot on muistaakseni samat, (öljyruutat alakerrassa) että heittää vaan turbon pako ja imusarjan paikoilleen. lohkoon joutunee kairaamaan reiän öljynpaluulle..
toki mukava ois lda:llinen syöttöpumppukin lisätä samaan soppaan..
jotain unehtu kumminki, lisäilköön ken muistaa...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 6.5.2011 22:22

Kannattaa unohtaa koko juttu jos aikoo joskus katsastaa sitä viritelmää. Vähäpäästösiä kun ei saa turboilla tai muutenkaan ronkkia. Eli se ois sit vaihettava koko moottori kaikkineen ja voimansiirto, jarrut, jousitus ym pitää vastata vertailuajoneuvoa. Ei siis pienintäkään järkeä rahallisesti, ajallisesti eikä edes harrastusmielessä kun katot mitä alkuperäset TD/TDI:t maksaa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 7.5.2011 8:14

Kannattaa unohtaa koko juttu jos aikoo joskus katsastaa sitä viritelmää. Vähäpäästösiä kun ei saa turboilla tai muutenkaan ronkkia

Niin eihän saisi ronkkia mutta kumminkin näitä 200-300hp laitoksia katsastellaan vuosittain.
Uudempaa tekniikkaahan saa laittaa autoon että katsastus kyllä onnistuu.
Jos jostain saa edullisesti osia ja on hyvä koppa valmiina ja "pioneeri" henkeä tarpeeksi niin mikä jottei tollasia projekteja tehdä? Onhan täällä foorumilla näitä perämetsien puuhastelijoita mitkä omaksi iloksi rakentelee aikaa ja rahaa säästämättä.
Itse kun tekee niin saa just sellasen minkä haluaa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.5.2011 9:33

Niin eihän saisi ronkkia mutta kumminkin näitä 200-300hp laitoksia katsastellaan vuosittain

Sitä isompaa turboa ei varmaan huomaa niin helposti kun sitä että sinne on lisätty turbo.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.5.2011 9:47

Niin, en sanonut etteikö sitä voisi tehdä enkä väittänyt ettäkö se olisi jotenkin erikoisen vaikeaa. Eikä edes tarvitse perämetsien puuhastelijoiden jäsenkirjaa pystyäkseen mokomaan.
Alunperin kysymys kuitenkin oli vähäpäästösen turbotuksesta + muutoskatsastuksesta, ja se yhtälö ei käytännössä onnistu. Siinä ei pioneerihenget, edulliset osat tai mikään muukaan auta.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 8.5.2011 9:54

Alunperin kysymys kuitenkin oli vähäpäästösen turbotuksesta + muutoskatsastuksesta, ja se yhtälö ei käytännössä onnistu


Miksi ei onnistuisi?
Samanlaisesta kolmoskoppasesta tdi kone ja jarrut esim?
Tottakai sen saa leimattua ja prosentteja tulee parikymmentä.
Vähäpäästösenä se edelleen pysyisi mutta menisi TDI koneen päästöarvoilla.
Eikö se nyrkkisääntö enään toimi että uudempaa tekniikkaa saa laittaa missä on pienemmät päästöarvot ja pysyy tehorajojen puitteissa?
vastaavuustodistus vaan maahantuojalta ja vaihtaa tarvittavat osat ja leimalle.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.5.2011 10:23

Kyllä se silloin onnistuu jos ei ole omavalmistemoottoria niinkun tuosta D:stä tulee jos turbottaa, joko täydellinen AAZ tai TDI niin homma onnistuu.

pioneer
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.2.2010 18:46

ViestiKirjoittaja pioneer » 8.5.2011 10:47

Kiitoksia vastanneille. Taitaa olla senverta suuri projekti että ei aika riitä, joten saa olla. Ois vaan mukava saada lisä potkua ja sitä paitsi auto 2+3 pakettiauto, tänään jos rekisteröi vastaavan pakettiautoksi se on 2 paikanen.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 8.5.2011 18:53

Nii, tai voihan sen nykyisen lohkon ja kannen hyödyntää, jos saa jostain aaz:n imu- ja pakosarjat, turbon ja syöttöpumpun. Aika fakiiri katsuri ois, jos huomais, ettei lohkoa ole vaihdettukaan.

Harvoinhan noita apulaitteita on sopuhintaan saatavilla ilman lohkoa ja kantta, mut esim jakoremmi- tai kunkkupulttituhon jälkeen vois jostain aaz:sta sopivan setin saadakin.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.5.2011 21:58

Ei siinä mitään fakiiria tarvita. Muutoskatsastuksessa katsotaan konekoodi lohkosta ja vaaditaan selvitykset vaihdetuista osista ja niiden alkuperästä.
Tuolta osin laki ei ole järin monimutkainen tai vaikeasti ymmärrettävä, ja on tässäkin viestiketjussa jo useamman kerran todettu että miten sitä lisälöylyä sinne laillisesti saisi. En ymmärrä että miksi siitä sitten väkisin pitää yrittää tehä sen vaikeampaa jakamalla neuvoja jotka ei toimi.

2+3 paku on ehkä ainut asia mikä tollasessa kolperossa vois olla tekniikan vaihdon arvoinen juttu, mikäli se on kopaltaan järkevässä kunnossa. Mutta sitäkin kannattaa miettiä pari kertaa, lähinnä että mitä siinä hakee ja mitä sillä saa.
En ole jaksanut laskea että montako vuotta tai vuosikymmentä tolla omalla 2+3pakulla pitää ajaa, että pikkuverolla saa kuoletettua sen rahamäärän joka kului että siihen sai askarreltua sellaset varusteet ja suorituskyvyn että sillä ylipäätään viitsii ajaa ;) Verrattuna että olis alunperinkin ostanu sellasen "täyden veron" auton jossa nuo asiat olis olleet jo valmiiksi kunnossa ja ajettavuuskin ois varmaan parempi... Mut harvemmin harrastuksia järjellä mietitiään muutenkaan

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.5.2011 23:01

mutta miten se menee jos saa vastaavuustodistuksen eroista d vs. td ja muuttaa vastaamaan td:tä niin luulis onnistuvan niin. kuiten ku koneissa ei ole juuri mitään eroja. kannessa taitaa olla jotain mutta ei paljoa.

btw. mistä sais melkein ilmaseksi aaz koneita? :O

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 9.5.2011 7:51

JariN: Voitko kertoa tyhmälle, missä päin lohkoa sijaitsee sellainen konekoodi, joka yksilöi lohkon (siis onko se AAZ vai 1Y)? Sinne lohkon taakse on valettu 1,9 TD ainakin AAZ:ssa, mutta onko sillä mitään todistusvoimaa? Esim. 1,6-litraisissa ekoturboisssa siellä lukee 1,6 D. Onko lohkossa esim. jotain sarjanumeroa tai tarkempaa tyyppinumeroa, kuten vaihdelaatikoissa?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 9.5.2011 11:34

Konekoodi löytyy lohkon yläosasta, muistaakseni jotakuinkin kolmossuuttimen kohdalla.

edit: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=258527#11

Hebster52
-
Viestit: 250
Liittynyt: 29.1.2004 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hebster52 » 28.5.2011 15:09

Eikös muuten turbon asentaminen vakio vaparikoneeseen joka tapauksessa verrata koneenvaihtoon nykysäädöksillä? Elikkä prosentit sen mukaan?

Aihetta sivuten käyny mielessä rakentaa omasta Polo 1,9D:stä TD. ei sekään ehkä viisasta... :)

Silti aihe kiinnostaa.. :)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 28.5.2011 16:20

Eikös AHUssakin lue lohkossa turbon takana ihan pelkkä 1.9D ? Saatan kyl väärinkin muistaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 28.5.2011 18:19

Hebster52:
Eikös muuten turbon asentaminen vakio vaparikoneeseen joka tapauksessa verrata koneenvaihtoon nykysäädöksillä? Elikkä prosentit sen mukaan?


Jos se on vähäpäästönen niin jälleen törmätään siihen aiheeseen että turbon asennus on yhtäkuin omavalmiste ja sehän ei laillisesti onnistu. Eli koko moottorin/tekniikan vaihtoon jos yhtään mielekkäästi aikoo lisätehoa haluta. Prosestit ei tollasessa vielä ongelmaksi muodostu, muistaakseni alle kahenkympin jäi kaikkineen kun viimeksi tollasta tein. Varmaan polostakin joku gti tms löytyy johon tdi:tä vois verrata.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.5.2011 18:34

^ onnistuu vähäpäästöisenkin muuttaminen... tarvii vaan osoittaa että se edelleen on vähäpäästöinen :) Halvimmalla se onnistuu, kun vaihtaa valmiin vähäpäästöisen tekniikan.
Toinen vaihtoehto on mittauttaa auto, ei se maksa kuin muutaman tonnin per mittaus, meni läpi tai ei :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa