Kakkoseen kestävämmät iskarin yläpään kumit/laakerit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Kakkoseen kestävämmät iskarin yläpään kumit/laakerit

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.5.2011 1:06

Nuo kumityynythän repeilevät alta aikayksikön etenkin jos on kova / matala alusta alla.
Moni joutuu vaihtamaan näitä jopa kesken ajokauden, kun eivät kestä.
Itsekin pääsin asiaa todistamaan, kun kumeilla oli ajettu alle 15 tkm ja jo olivat loppu purettaessa.

Jenkkipojat kehuvat, että VR6-malliset kumit kestävät selvästi paremmin.

Mutta. Kolmoskoppaisissahan on kahden mallisia yläpäitä. Uudemmissa ( ~95 eteenpäin) on pyöreäolkaisempi tukikumi ja laakeri on irtonainen. Vanhemmissa taas malli näyttää samalta kuin kakkiksessa, osin on jopa samat varaosanumerot.

Mikä on siis kakkikseen se oikea ratkaisu jos halutaan kestävät yläpäät etutolppiin?

(Ja turha ehdottaa mitään uniballeja tässä kohtaa, ne ovat poissuljettu vaihtoehto auton käyttötarkoituksen vuoksi).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2011 1:27

Sisäänjousto säädetty liian jäykäksi jos ei kestä?

Itselle laitoin huviksen G60:n yläpäät kun pitäisi olla jäykemmät. Korkeuseroa niin vähän ettei huomaa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.5.2011 6:45

Mulla oli tollaiset mk3 VR6 yläpäänkumit ennenkuin vaihdoin uniballeihin. Ne tais olla ainakin vähän jäykemmät mitä orkkikset, mut ne oli myös muistaakseni paksummat, eli auto nousi niiillä.
Mulla taitaa olla ne vielä jossain jäljellä, et jos kiinnostaa tulla kattomaan miltä ne näyttää, ja ylimääräisetkin ne on.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.5.2011 9:54

VR:n kamoilla auto tosiaan nousee muistaakseni pari senttiä ja joudut taas ruuvaa alustaa matalemmaksi.
Itse en ainakaan G60 yläpäitä saanut hajotettua jäykällä ja sikamatalalla alustalla parin vuoden aikana.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.5.2011 11:31

Puhutteko VAGin alkuperäistuista vai minkä valmistajan tavaroista?


...ja vielä niistä VR -tuista; niidenkin tyyppi kai muuttuu vuonna '95 vai kuinka?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.5.2011 11:36

Noi mun ainakin oli ihan marmoritiskiltä haetut. En muista minkä vuotisesta ovat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2011 14:16

Ja mun oli motonetistä. Merkkiä en muista, mutta jotkut saksalaiset.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.5.2011 16:55

kumma ku mulla kesti yli 60tkm normaalit tukikumit ja alustaki oli matala ja ei sääiä ei tunnettu

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.5.2011 18:18

olisko kellä kuvaa tosta vr6 kumista? Tai jotain mittoja,korkeus vaikka?
Alkoi itseäkin kiinnostaa kun just vaihdoin taas uudet g60 kumit tohon omaan vessaan.. Entisillä pääsi sen 15tkm. (motonetista)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.5.2011 18:27

Aiheesta vanhempaa kohinaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.5.2011 20:21

Eikö kukaan ole muutellut noita etutolppia pulttikiinnitteisiksi yläpäästä?
Tekis yläpäähän oman laakeroidun kiinnityslautasen ja kiinnitys kolmella pultilla runkoon?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.5.2011 20:24

toivottavasti ei ja katastusmieskään ei varmaan innostu t.s.i toiminnasta

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 4.5.2011 20:44

Katsoin että omassa käyttiksessäkin nuo kumit sanoneet sopimuksen irti vaikka on täysin vakio alusta 1.3

Kaipa jos irrottaisi tuon laakerin kumista ja sorvauttaisi kova muovista vastaavan niin sillähän sen saisi ainakin jäykäksi mutta olisin ennemmin G60 osien puolesta puhuja tuon moottorin painonkin takia.. vr6 voi jo painaa sen verran enemmän ettei 1.8 tuennassa tule tarpeeksi joustoa.. Tää nyt oli ihan mutu tietoa sitten.

Nyt näin off topic oliko noissa uniball yläpäissä mitään rajoituksia yms?? ajattelin jos löisin tuon korissa olevan kupin halki, siirtäisin toista palaa vähän noin 3-4cm vasemmalle ja laittaisin tuohon syntyneeseen väliin lisää tavaraa jotta reikä olisi ovaali. Sitten konehuoneen puolelle rakenteeseen mutteri ja pitkällä pultilla säätö.

Tällä saisi kakkiksessa levennetyssä raide välissä camberia säädettyä kohdalleen.. ei budjetti kuitenkaan anna niin paljoa periksi että ihan tehdas unibaalia lähtisin ostamaan.. O.o Tää olis se köyhän miehen yhden suunnan säätö niin sanotusti.

Mitä porukka sanoo onko mitään järkeä?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.5.2011 20:56

Mulla oli tehty noin. Tolpan orkkis yläpää oli laikattu pois ja tilalle hitsattu tollanen paksu laserleikattu levy, jossa oli kiinni Lautamäen säädettävä yläpää.

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa