Hydr. tasaimien vaihtovinkkejä otetaan vastaan!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

Hydr. tasaimien vaihtovinkkejä otetaan vastaan!

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 2.5.2011 9:03

Moi,


Seatissa sen verran kylmänä naputtelee painimet, koko ajan on nyt vuoden aikana ääni pahentunu, että ajattelin seuraavan jakohihnan vaihdon (pian edessä) uusia myös venttiilinpainimet tai oikeammin hydrauliset tasaimet. Kyseessä on siis ALM 1.6 8v koneinen peli. Kyseisen auton korjausopasta en ole saanut käsiini, mutta Golfin/Boran opasta lueskelin sen sijaan. Ilmeisesti oikea etupyörä pois, ja sitä kautta kampiakselin hihnapyörä esille. Sieltä ilmeisesti löytyy jokin kohdistusmerkki jolloin moottori on ensimmäisen sylinterin kohdalta ykk-kohdassa? Kun tämä merkki on kohdallaan, niin onko samalla nokka-akselilla jokin merkki kohdallaan? Vai pitääkö itse tehdä nokkapyörään ja lohkoon merkki että osaa asentaa takaisin samaan asentoon? En ole ennen nokkaa irroittanut. Voiko nokka-akselin ja sen hammaspyörän suhteellinen asento muuttua vai onko asia ratkaistu jollain kiilauralla tms?

Kun ajoitusasiat ovat kunnossa ja voi olla varma että nokan saa takaisin oikeaan asentoon ja jako säilyy, niin ilmeisesti loppu on aika yksinkertainen. Nokka-akselin hammaspyörä irti, jakohihna irti, ja nokka-akselin laakeripukit irti jonka jälkeen painimet ja tasaimet tulevat nostamalla pois?

Viimeisenä, jakohihnan kiristin on ilmeisesti hydraulinen myös? Eli koottaessa nokan hammaspyörä paikalleen, hihna kohdalleen ja kiristintä vemputtamalla hihna tiukalle?

Otetaan vastaan kokemuksen tuomia huomioita ja vinkkejä ettei tarvi turhaa työtä ja turhia virheitä tehdä! Kiitos.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.5.2011 16:03

Eipä siinä varmaan ole mitään tarvetta hammashinapyöriä irroitella... Nokka-akselin laakeroinnit vaan auki ja uudet palikat paikalleen.
Aika pitkälle varmasti pärjäät noita korjausoppaan ohjeita soveltamalla.

Joskus aikoinaan vaihdoin II golffiin (1,8 8v) hydraulipalikat purkamatta jakopäätä, 1-sylinterin kohdalla meinas olla ahdasta mutta onnistui ;) ..laiskotti kun oli hihna vaihdettu juuri aiemmin.. Vedin vaan hihnan nippusiteellä kiinni hammaspyörään, ettei pääse karkuun ja kääntelin varovasti nokka-akselia ylös/sivulle..

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 2.5.2011 16:24

Haha, aika ovela temppu! Taidanpa ite kokeilla samaa.. Pittääpä käyä tarviketorilta kyseleen painimia. Kiitos viestistä!

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.5.2011 16:52

No onnistui tuolla 80-luvun koneella... Uudemmista en tohdi sanoa mitään.
Mutta jos hihnan vaihdat muutenkin, niin siinähän se menee samalla kivuttomasti :)

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 3.5.2011 6:54

Aika pitkälle taitaa tuokin kone perustua juurikin noihin 80-luvun kasiventtiilisiin, eipä tuota mitään menetä ku varovasti koittaa eikä väännä väkisellä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa