Diesel sylinterin kansi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

Diesel sylinterin kansi

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.5.2011 19:06

Moottorioppi (kaan) kun ei aikoinaan oikein päähän mennyt ei, ja rakotulkinkin hukannut olen, mitä ymmärrä en. Haittaako, jos dieselin kannessa on yhden sylinterin venttiilien välissä n. alle millin monttu?

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 1.5.2011 20:28

Aika usein niihin on muotoiltukin semmonen pieni monttu. Eipä sillä väliä ole jos venttiilit pitää vaan ja tää monttu ei osu tiivisteen kohdalle..

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 2.5.2011 0:03

Nämähän halkeavat poikkeuksetta AINA venttiilien välistä, eikä tämä haittaa menoa jos halkeama ei ole suuri; kun kansiremontteja tehdään tms. syystä kansi on auki, näitä halkeamia usein korjaillaan, ja tällöin usein hiotaan lopuksi korjattu paikka "montulle".
Tästä lienee sinunkin tapauksessasi kysymys.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.5.2011 13:58

Pystyykö tällaisen pienen halkeaman olemassaoloa mitenkään havaita koneen käyntiäänestä tms.
Tuossa omassa kulkineessa kun on sellainen ärsyttävä (sirisevä) sivuääni kuormittaessa, ja hieman tyhjäkäynnin yläpuolella alkaa ahtopainemittari värisemään, loppuu heti kun ahdin alkaa kunnolla pyörimään. Lisäksi tyhjäkäynnillä pakoputken päästä erottuu sellainen säännöllinen vaimea "tsup tsup" ääni...
Epäilyksiä on ollut ahto/pakovuotojen suuntaan, mutta mitään ei ole löytynyt tähän mennessä. Suuttimetkin on käynnyt mielessä, mutta ei nuo oireet oikei käy järkeen sinnekään päin?

Moottori tuntuu muuten toimivan niinkuin pitääkin ja nuo oireet on ollut nyt jo reilun pari vuotta jotka auto on mulla ollut, ei ainakaan merkittävästi ole pahentunut. Jakohihna on välillä vaihdettu.. Vikakoodeja ei ole, eikä Vag-comilla katseltuna muutenkaan ole mikään näyttänyt olevan pielessä..

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 2.5.2011 23:21

Taitaa olla mahdotonta diagnosoida ko. halkeamaa muuten kuin silmillä ja rakotulkilla.
Aika harvoin ne aukeavat niin suureksi, että ovat haitaksi.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.5.2011 0:08

niinpä niin :)

Osaako noista mun kuvailemista oireista tehdä mitään sivistyneitä arvauksia, että mistäpäin etsiä? Putkistojen koeponnistus pitänee jossainvälissä tehdä. Mutta muuta?
Ahdin on vakio ja remontoitu aiemmin (finturbo) eikä tuo minusta oikein sinne viittaa).

Niin ja profiilin kulkine kyseessä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.5.2011 15:08

Tuossa lienee vakio syöttöpumppu? Pumpuun liittyvä vika tai säätövirhe on joskus aiheuttanut kuvaamasi kaltaista oireilua. Mutta kyseessä oli tosin mekaaninen pumppu.

Enpä muuta nyt tähän hätään keksi. Ne vuodot tosiaan kannattaa tutkia.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.5.2011 16:00

Pitäis olla ihan vakio kone.
Täytyy kehitellä koeponnistusvälineet putkistoille... :)
Onko mahdollista että viallinen suutin aiheuttaisi tuollaista? Joskus olen huomannut että lykkää aika valkoista "savua" käynnistyksen jälkeen, kun auto on hetken käynyt tyhjäkäyntiä (vajaa 5 min), aina ei mielestäni sitä kuitenkaan tee, eli vois olla tiivistyvää kosteuttakin kun olosuhteet on sopivat?
Kone ei syö nestettä eikä öljyä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.5.2011 0:03

Suutinhäikkä voi toki aiheuttaa tuollaista. Eikä se olisi ihan ensimmäinen kerta kun suuttimia joutuu vaihtamaan. Mutta kuten todettu, aika vaikeita nämä on diagnosoida, varsinkin netin välityksellä :)

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.5.2011 0:55

Totta... noita ääniä kun ei osaa analysoida juuri muuten kuin omin korvin kuultuna, ja muutenkin pitäs monesti saada sellainen "näppituntuma" tilanteeseen...

Tuolla kun voi olla melkein mikä vaan, onpa sillä jo lähelle 400tkm ajettukin..
Suuttimet kyllä saatan muutenkin vaihtaa.... isompiin tietty :)

Joka tapauksessa kiitokset vinkeistä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa