T4 ja ohjaus puoltaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

T4 ja ohjaus puoltaa

ViestiKirjoittaja Jaho » 10.10.2010 9:29

Ajan kolmea eri portteria. Kahta työkseni ja yhtä omaa. Käytössä -97 paku, -98 V.I.P. bussi ja oma -98 multivan.

Häiritsee kaikissa lievä veto tien päällä oikealle. Ei varsinaisesti kampea, mutta kun tie "normaali" kalteva, niin puoltaa hieman. Kaikki käytetty ohjauskulmien säädössä lähiaikana, ja kunnossa on. Lapin Kumi/ Rovaniemi.

Renkaat mm. omassa ostettiin uudet vasta kulmien säätämisen jälkeen.

Onko tosiaan niin, että T4 on erityisen arka tien kaltevuudelle?

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 11.10.2010 15:39

Itsellä on 4:s portteri menossa .Kaikki erilaisia ajaa, osassa erittäin häiritsevä kaltevuuden aiheuttama veto oikealle.
Säädin tämän nykyisen 2003 kolme kertaa ennenkuin sain mielestäni hyvän.
Ensin säädin minimi arvoille Camper ja Caster kulmat ,takaauraus pielessä toisella puolen.
Kulkukulma oli vinossa,No ei tullut hyvä
Säätö uusiksi ,säädin tarkasti oik/vas puolet samoihin lukemiin ja Cam¨peria/casteria reilusti,lähelle maksimia !
Erinomainen ajaa, kaltevuus ei häiritse koska sivukallistumaa on paljon ja renkaat ohjaa kumpikin keskelle,kuin moottoripyörän kallistus.
Takakallistuma keskittää ohjausta,mutta jonkin verran ohjaus on raskaampi kääntää oikealle/vasemmalle,samoin pitää ohjauksen keskellä,vaikka tie kallistelee.

Kolmas kerta tuli ,kun taka säätö antoi periksi ja auraus muuttui oikealla puolen.
Ajettavuus meni heti pieleen kun auto kulki kuin ajokoira.

Mielestäni minulla on nyt hyväajoinen auto alla ,ei tarvi ohjailla ,kun ohjaus keskittyy niin hyvin.
Ala- ja yläpallonivelet on oltava kunnossa ja rasvassa (laatunivelet) Joissakin porttereissa ihan narisee nivelet kääntäessä.
Säätäjän on säädettävä oik/vas puoli samoihin arvoihin eikä säätöarvojen väliin toinen max,toinen min arvoihin.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 12.10.2010 8:13

Edellinen omistaja oli laskenut keulan alas ja renkaissa oli voimakas negatiivinen camber. Kyllä meni tienpäällä makeasti, oikein imi suoraan. Mutta ei se sovi minun ajoihin niin matala keula, kun muutenkin on matalampi alusta tässä multivanissa.

Nostin keulan ja säädätin kulmat. Voisi auttaa asiaa, jos lisäisi hieman negatiivistä camber kulmaa, niissähän on tehdas-arvoissakin toleranssit(muistaakseni jopa lähelle yhtä saa olla).

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 12.10.2010 15:49

Olen samaa mieltä, en ymmärrä alustan laskua ja jäykkiä kuoppatutkia,Bussialustaan vain jäykemmät iskarit,tuo negatiivinen Camper ,muistaakseni yli yhden on ohjearvo ja casteria kans ,niin jopa imee suoraan.!
En ainakaan vielä ole huomannut ,että renkaat kuluisi epätasaisesti.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 23.10.2010 21:36

Misukan piikkipyörät nyt alla ja ajettavuus muuttui.
Renkaan täytyy olla pyöreäselkäinen ,koska tasaisella menee suoraan ja tien kallistuessa auto lähtee menemään kallistuksen mukana.Potuttaa kun kesäkumeilla oli niin hyvä ajaa ja meni suoraan.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.4.2011 9:57

Mulla taas talvirenkaat kun oli alla ei vetänyt oikealle. Meni suoraan. Asensin kesärenkaat takaisin ja puoltaminen alkoi taas. Ne on puoltaneet uudesta asti. Geometria "pitäisi" olla säädetty kohdilleen. Jarruremppakin tehtiin tässä välissä.

Voisiko se aiheuttaa vetämistä jos keula ei ole aivan samalla korkeudella vasen ja oikea, kun vääntövarsia säädettiin. Ne kyllä mitattiin, mutta miten niitä muuten mittaa kun kierteestä työntömitalla ja vanteen keskeltä johonkin pisteeseen nähden.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 27.4.2011 16:41

Kierrätä se oikea eturengas taakse tai toiselle puolen.Monesti renkaista löytyy runkovika
kun muuta syytä ei löydy.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 28.4.2011 7:43

Tänä keväänä vaihdoin takaa eteen renkaat. Ei vaikutusta. Rengas on ns. terävä-olkainen ja nopean nopeusluokan rengas. Tuntuu uraherkältä muutenkin. Liekö kapea 195/70/15 ja pehmeä talvirengas sitten ole niin tarkka. Ei kuitenkaan vedä.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 28.4.2011 15:55

Michelinin Agilis nastarenkaat ja Agilis 51 kesärenkaat alla.
Ei puolla kumatkaan mutta nuo viisyköset on jonkin verran uraherkät.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 28.4.2011 18:06

195/70 15 C Hankook ,positiivisesti yllättänyt ajettavuudellaan ,ei uraherkkä ja tarkka keskitys keskialuelle.Nasta Michelin talvirengas paljon huonompi ohjaustuntumaltaan.
Toisia Bridgestoneja en osta ikinä,ne on niin kovat .Asvalttikatkot lyö läpi kovasti.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 29.4.2011 14:59

Ilmeisesti taka-akselilla heittoa pyöränkulmissa, koska oli syönyt toista puolta enempi takarenkaista. Harmi kun en löydä mittauspöytäkirjaa. Mullakin oli postiiviset kokemukset Kumho 857 195/70/15C nastat. Ainoa miinus että 28tkm ja nastat loppu.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 2.5.2011 8:00

Kyllä se on niin että nämä Nokian Hakka 205/65/15, jotka muuten toin Saksasta yhdellä reissulla, ovat jotenkin erityisen arat urille ja kaltevuudelle. Joku myös kertoi että näissä kumiseos eri mitä Skandinaviassa. Suoralla (ei kaltevalla) menee suoraan.

Talvirenkaat menee paljon paremmin suoraan kaltevalla.

Kävin juurikin äsken vaihtamassa työautoon Caravelle 1998 kesärenkaat Nokia Hakka C 205/65/15. Samma juttu. Puoltaa Rovaniemen teillä. Urat ja kaltevuus. Talvirenkaat oli Pirellii 195/70/15C. Eikä puoltanut. -Täällä muuten vielä yöpakkasia-


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa