Vento pätkäsee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

Vento pätkäsee

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 27.4.2011 17:07

Vento vm.1992 1.8 ja pätkäytti ajossa mielenkiintoisesti.

Aamulla lähdin Pieksämäeltä Mikkeliin ajamaan. 40km ajettuani vento päätti nykästä. Ajoin 5 vaihteella. Nopeutta oli 110km ja kieroksia noin 3000rpm. Kone hävitti vedon totaalisesti ja kierokset putos samantien nollaan. Pätkäsy kesti ehkä 3 sec, jonka jälkeen vedot palasi ja auto hyppäsi takaisin. Hieman samanlainen efekti, kun joku olisi virta-avaimesta kääntänyt virrat pois kolmen sekunnin ajaksi vauhdista.

Samanlainen pätkäys, kun lähdin Mikkelistä takaisin. Motarilla kiihdytys ja 5 vaihto. Hetki kiihdytystä ja auto pätkäs jälleen. Nyt kierokset putosi nollaan, vedot hävisi ja öljyn merkkivalo välkkyi mittaristossa. Tätä tapahtui jälleen ehkä 3 sekunnin ajan, jonka jälkeen vedot palasi ja hommat toimi taas normaalisti loppumatkan.

Itsellä tuli ensinmäisenä mieleen kipinän puolelta tuleva vika, mutta mitä muut asiantuntijat olisi mieltä? Olisi mielenkiintoista saada syy selville, että ei sitten ole mitään vakavampaa.

EDIT: Vaikko onko tässä nyt kyseessä induktio-,hall anturin vai MAFin vika?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.4.2011 14:44

Viimeisellä rivillä mainittuja antureita ei tuosta moottorista löydy yhtäkään, joten ne voi sulkea pois epäiltyjen listalta. :D (Paitsi jos kyseessä on joku ameriikanmalli, oletan että kyse on kuitenkin kotoisasta ABS 66kW Mono-Motronic -applikaatiosta.)

Asiaan: Onkos virtalukon pohja tarkistettu? Sytytysvialta tuo kuulostaisi, tai sitten moottorinohjaus luulee että virrat on katkaistu (eli virtalukon pohja viallinen). En oikein muuta keksi tähän.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 28.4.2011 21:53

Eikös tommosessa ventossa kuitenkin hall anturi ole kun kakkiksen RP motissakin on?

Ja kyllähän tuo sytytysvialta vaikuttaisi, eli se jo mainittu virtalukonpohja tai sitten toinen mikä tuli mieleen että josko rikki menossa oleva puola oireilisi noin.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.4.2011 22:30

Aivan, totta on että Hall-anturi löytyy virranjakajasta. Tuli aivopieru.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.4.2011 16:26

Lähdin kaupan pihasta ajamaan. Kiihdytys ja vaihto kakkoselle. Läpykkä lattiaan ja vedot hävis. Kierokset putosi nollaan, veto katosi. Valuin tien laitaan ja yritin startata. Ei käynnistynyt.

Startti pyörii ja yrittää startata. Mutta siihen se jääkin. Virtaa tuntuu riittävän, bensaa on tankissa ja konehuoneessa kaikki päälisinpuolin kunnossa. Startatessa tulee tunne, että joko auto ei saa bensaa tai kipinä on kateissa.

Ehdotuksia mistä lähden etsimään vikaa ensinmäisenä? Sanoko se puola nyt sopimuksen irti vai virtalukonpohja. Kuinka tarkastan kyseiset viat?

Mima
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 29.4.2011 16:35

Tulpanjohto tulpan kanssa pois paikoiltaan ja kannen päälle. Sit starttaat pari kertaa ja kaveri kattoo tuleeko kipinä. Vika on suurella todennäköisyydellä "puolapaketissa" vai mikä nyt onkaan sen virallinen nimitys. Ko. motikka on kiinni tulipellissä ja siten helppo vaihdettava.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.4.2011 22:05

Paitsi että puolan toimintaa ei voi testata varmasti jos virtalukon pohja on paskana. Jos ei tule herätevirtaa moottorinohjaukselle niin ei varmasti tule kipinääkään.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.4.2011 23:17

Puola rikkikö?

Tulpan päähän ei tullut kipinää. Virranjakajalle ei tullut kipinää. Puolan liittimeen tuli virrat.

Kellään toimivaa puolaa tallessa. Tulen hakemaan pois samantien.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.4.2011 23:26

Koita mitata Hall-anturi.

Eikös se menny jotenkin niin että pieni lamppu akun plussan ja Hall-anturin keskimmäisen johdon väliin ja moottoria pyörittämään?

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 30.4.2011 10:47

itellä oli golffissa abs motissa täysin samat oireet,saatto pätkiä millon halus ja välillä ei lähteny käyntiin. teki jopa niinkin että ajelin tankille mutta tankkauksen jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. teki myös juuri niin että 100km/h vauhdista hyyty eli niinku ois virtalukosta kääntäny virrat pois ja kohta taas mentiin :D

vika oli puolassa ja todella hapettuneessa puolanjohdossa(puolasta jakajan keskelle menevä johto).

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 3.5.2011 15:07

Uusi puola ja puhdistin liittimet. Homma lähti tulille ja toimi niinkuin piti. Toistaiseksi...

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 3.5.2011 18:53

Vaihda tulpat myös varmuuden vuoksi.

Tuli mieleen velipojan vectran "outo" ongelma. samat oireet kuin sinulla ja lisäksi rikkoi sytkän pyörijää vähän väliä. syynä oli vialliset boschin tulpat jotka antoi kyllä kipinää tosi rauhallisella kaasulla mutta kun vedätti ni rupesi pätkimään.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 4.5.2011 12:31

No itseasiassa. Vento päätti pätkästä jälleen. Selkeästi sytytyksen puolella oleva pätkäsy oli taas ja vaikkakin auto lähti nyt käyntiin uudella puolalla ja toimi hetken, alkoi tuo pätkäsy jälleen pelottaa. Ei huvittaisi jäädä välille, kun keikkatyö alkais maanantaina uudessa firmassa ja toinen autokin on paskana.

Auto ei siis lähtenyt käyntiin ja uudella puolalla lähti. Vanha puola oli täysin hapettunut ja kuolleen näköinen. Nyt ajattelin että tilaisin ja uusisin tulpan- ja puolanjohdot, hall-anturin, tulpat, virranjakajan kannen ja pyörtimen. Mahtaiskohan sitten pätkiminen jo loppua?

Saako tuon virranjakajan kannen painettua helposti samassa asennossa, kuin vanhan että sytytyksen säätö ei mene pieleen?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.5.2011 13:28

Tippuuko mitaristossa myös nopeusmittarin neula nolliin kun auto pätkäisee? Mietin vaan edelleen sitä että jos sytytysvirta katkeaa virtalukolta hetkeksi (pohja huonossa kunnossa) niin tuollaisia ongelmia saattaa esiintyä...

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 4.5.2011 16:39

Sitäpä en itseasiassa tullut katsoneeksi. Ainut minkä huomasin, että merkkivalot välähtää ja kierokset hyppää nollaan. Jos lyö kytkimen pohjaan kierosten kadotessa ja nostat ylös (mäkilähtö) niin hyppäs takas tulille ja toi pihalle asti.

Pitäisikö sitä nyt vielä virtalukonpohjakin uusia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa