golffin vaihdelaatikkovika
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
golffin vaihdelaatikkovika
Vein tässä puolitoista viikkoa sitten amatöörihuoltamoon mk2 golffini hankaavan äänen vuoksi. Epäilivät aluksi painelaakeria. Vaihtoivat kytkinpaketin kokonaan koska kuulemma koko kytkin oli paska. Ääni ei kumminkaan hävinnyt. Irroittivat vaihdelaatikon ja asensivat ilmeisesti takaisin kun olivat tarkistaneet öljyt sun muut. Sen jälkeen ilmoittivat, että vaihteen eivät enää mene päälle( 1 ja 2) kai pelaa. Nyt laittavat minut maksumieheksi ja sanovat, että me olemme käyttäneet laatikosta väärää proppua irti vaikkei todellisuudessa niin olla tehty.
Nyt tulisi maksamaan kytkinpaketti, 3h työ joka alun perin sovittiin. Sekä lisäksi vaihdelaatikko, jonka ovat tainneet ite mähmiä rikki?
Jos hankaava ääni on kuulunut alunperinkin laatikosta niin eikö se ole yleensä laakerit, jotka metelöitsevät eikä koko laatikko ole voinut mennä rikki? Ajoin siis auton sinne ja kohta siinä ei edes pelaa vaihteet kun "pojat vähän asentelee".
Miltäs tällanen kuulostaa teidän mielestä? Kusetusta?
Nyt tulisi maksamaan kytkinpaketti, 3h työ joka alun perin sovittiin. Sekä lisäksi vaihdelaatikko, jonka ovat tainneet ite mähmiä rikki?
Jos hankaava ääni on kuulunut alunperinkin laatikosta niin eikö se ole yleensä laakerit, jotka metelöitsevät eikä koko laatikko ole voinut mennä rikki? Ajoin siis auton sinne ja kohta siinä ei edes pelaa vaihteet kun "pojat vähän asentelee".
Miltäs tällanen kuulostaa teidän mielestä? Kusetusta?
Vähän vaikea on näitä ääni aisiota netin ylitse kommentoida, mutta kyllä tuo painelaakerin ääntäminen ja vaihdelaatikon laakervikai pitäisi olla selvää pässin lihaa.
Tosin kyllä tuntuu että 95% tämänkin foorumin lukijoista ehdottaa laatikon kahinaan painelaakeria.
Eli muuttuiko ääni kytkintä painettaessa?
Tosin kyllä tuntuu että 95% tämänkin foorumin lukijoista ehdottaa laatikon kahinaan painelaakeria.
Eli muuttuiko ääni kytkintä painettaessa?
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
Kerroppas millä koneella oleva? Tuossa yhdestä 1,3:sta kiristelin kytkinvaijerin aikoinaan että sai pakin päälle ilman rousketta, niin rupesi poljin pohjassa kuulumaan lievä kahina. Mutta eipä tuo menoa haitannut.
1.3:ssa menee herkästi vaihteet hukkaan jos sohlaa sen siirtimen palikan kanssa, niin ei välttämättä tarkoita että loota sökö olisi. Mikäli siis 1.3 kyseessä.
1.3:ssa menee herkästi vaihteet hukkaan jos sohlaa sen siirtimen palikan kanssa, niin ei välttämättä tarkoita että loota sökö olisi. Mikäli siis 1.3 kyseessä.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
Onko oikein laittaa minua maksumieheksi jos ajan muuten toimivan auton korjaamoon, käyttävät laatikkoa irti ja takaisin, jonka jälkeen vaihteet ei pelaa?
Minun mielestäni autokorjaamon tehtävä on korjata autoja kohtuullista korvausta vastaan, eli jos ovat ammattitaidottomuuttaan särkeneet autosi, ei se ole sinun vikasi. Heidän kuuluu saada auto takaisin vähintään siihen kuntoon kuin se on ollut silloin kun sen sinne korjaamolle veit, viekööt sitten vaikka merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Ja he luonnollisesti kärsivät nahoissaan ylimääräiset kulut. Tarvittaessa yhteys kuluttajaviranomaiseen.
Viimeksi muokannut jetta82, 13.10.2008 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tuo laatikko on ollut jo "rikki" korjaamolle menessään.
Jos kytkimessä ei ole ollut mitään vikaa, niin onhan tuo sitten vähän turhaan vaihdettu. Toisaalta jos laatikko olisi pitänyt ottaa pois tuon kahinan takia, niin itse olisn laittanut uuden kytkinpaketin samalla.
On siis hieman kaksipiipuinen juttu.
Jos kytkimessä ei ole ollut mitään vikaa, niin onhan tuo sitten vähän turhaan vaihdettu. Toisaalta jos laatikko olisi pitänyt ottaa pois tuon kahinan takia, niin itse olisn laittanut uuden kytkinpaketin samalla.
On siis hieman kaksipiipuinen juttu.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
Kyllähän tuo laatikko on ollut jo "rikki" korjaamolle menessään.
Jos kytkimessä ei ole ollut mitään vikaa, niin onhan tuo sitten vähän turhaan vaihdettu. Toisaalta jos laatikko olisi pitänyt ottaa pois tuon kahinan takia, niin itse olisn laittanut uuden kytkinpaketin samalla.
On siis hieman kaksipiipuinen juttu.
Perustelisitko vähän miten se on ollut rikki kerran pystyt sen tuosta vain sanomaan?
Kyllä siinä vaihteen ainkin oli ennen korjaamoon vientiä pelannut niinku pitääkin.
Jos kytkimessä ei ole ollut mitään vikaa, niin onhan tuo sitten vähän turhaan vaihdettu. Toisaalta jos laatikko olisi pitänyt ottaa pois tuon kahinan takia, niin itse olisn laittanut uuden kytkinpaketin samalla.
On siis hieman kaksipiipuinen juttu.
Perustelisitko vähän miten se on ollut rikki kerran pystyt sen tuosta vain sanomaan?
Kyllä siinä vaihteen ainkin oli ennen korjaamoon vientiä pelannut niinku pitääkin.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
No tuosta kahinasta. Sieltä on joko puuttunut reilusti öljyä tai sitten on ollut jo laakerit sököt.
Joskus on 020 kuorinen laatikko hiljentynyt ihmeen paljon pelkällä öljyn lisäämisellä.
Laatikolla josta puuttuu esim. puolet öljystä ei tarvitse ajaa pitkään, että alkaa osat ottamaan damagea.
Tarkistivat öljyt eikä tarvinnut lisätä. Jos laatikosta on mennyt laakerit niin onko silloin koko laatikko sökö vai?
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
On kai niitä halvempiakin olemassa.. Jos se kahina ei kamalan voimakas ole ja kyseinen laatikko on nyt autossa paikoillaan, niin suosittelisin että laitatat niillä sen vivuston kohdalleen ja ajat menemään. Pari päivää sitten viimeksi oli tuossa myyntipuolellakin lahjoitetaan-ilmoitus golffin 1,3 koneesta ja 4-vaiht. laatikosta.
Sitten kun se rupeaa tuntumaan niin silloin kannattaa huolestua pikimmiten. Kylläkai itelläkin tuossa 1,3 rakkineessa volisee hieman 1- ja 2-vaihteilla ajaessa vetopäällä, mutta öljyä on kuten pitää eikä ole muuksi muuttunut 3000km aikana, niin miksi sijoittaa parin kolmen satasen arvoiseen autoon jotain ennenkun todella tarvii.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
On kai niitä halvempiakin olemassa.. Jos se kahina ei kamalan voimakas ole ja kyseinen laatikko on nyt autossa paikoillaan, niin suosittelisin että laitatat niillä sen vivuston kohdalleen ja ajat menemään. Pari päivää sitten viimeksi oli tuossa myyntipuolellakin lahjoitetaan-ilmoitus golffin 1,3 koneesta ja 4-vaiht. laatikosta.
Hyvä idea muuten mutta eihän nämä poropeukalot saa näköjään sitä laatikkoa toimimaan . Pitää toivoa jos ne sais sen uuden laatikon ehjänä paikalleen eikä riko enää mitään muuta.
jos kyseessä on 1,3 ja 084 laatikko niin niistä menevät ne vaihteiston 2 päätylaakeria. jotka ovat kuskin puolella alumiinisen päätylevyn alla. itse olen noita vaihdellut n.50000km välein vaikka laatikko öljytkin tulee vaihdettua parin vuoden perioodillla. siis orggis öljyt g 005000. kahina nimenomaan kuuluu 1-2 vaihteella "vedättäessä". laakerien vaihto onnistuu laatikko paikallaan ollessakin mutta siihen tarvitaan monisakarainen ulosvedin jota tuskin kaikilla tallin seinillä makailee. no jos semmoisen omistaa niin päätylevyn alla on myös muutamat "välyslevyt" joita ei saa keskenään sekoittaa muuten alkaa sisusrattaat syömään väärään kohtaan. ainakin merkkikorjaamolla vaihto onnistuu ja varmaan myös laatikko korjaamoilla aikaa operaatioon menee tekijästä ja oikeanlaisesta ulosvetimestä riippuen puoli-1,5 tuntia ja samalla kannattaa uusia se alumiininen päätykappale/levy ne kun ovat yleensä söypyneet lähes puhki kiitos suomen ilmastosta/suolaamisesta ja maakaapelin alkuperäisellä sijainnista lodjun päällä.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
ai niin jos 1,3 laatikosta menee vaihteisto öljyjä tarkistelemaan siitä edestä torxin pulttien kautta niin silloin menee laatikko purkuun ja uudelleen kasaukseen.
tätä ne just väittävät, että laatikko on mennyt rikki kun tämä on aukastu vaikka todellisuudessa sitä ei ole aukastu, koska ei ole edes ollut työkalua siihen. Ja vaikka olisikin aukastu niin miten olisin ajanut sen sinne huoltamoon.
Ite ovat laatikkoa räpeltäneet ja enää ei pysy vaihteet päällä jumalauta :D
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26.8.2008 11:37
jos kyseessä on 1,3 ja 084 laatikko niin niistä menevät ne vaihteiston 2 päätylaakeria. jotka ovat kuskin puolella alumiinisen päätylevyn alla. itse olen noita vaihdellut n.50000km .
kannattaako sinun mielestä teetättää niillä laakeriremppa jos toisen käytetyn laatikon saa 80e jos eivät ota korvausta työstä siis?
Minun mielestä saisivat ilmaiseksi tehdä sen rempan, koska ovat itse laatikon mähmineet sekaisin.
koska ovat itse laatikon mähmineet sekaisin
Tuossa on se pointti, käsket niitä laittaa auton vähintään siihen kuntoon kuin oli tullessa ja viivan alle jäävä summa on korkeintaan siitä kytkinpaketista / sen vaihdosta. Sitten vaihat korjaamoa, jos loota todella metelöi siihen malliin ettei ajaa kehtaa.
Eiköhän ne asentajat ole ite aukoneet sen pultin muka öljymäärän tarkistamiseksi, ja koittavat pestä kätensä jutusta vierittämällä syyn niskoillesi..
Taitaa 1 ja 2 vaihteiden toimimattomuus johtua siitä että korjaamo ei ole osannut laittaa vaihdevivuston säätöä irrotuksen jälkeen kohdalleen. Helppo homma korjata.
Laatikon hankaava ääni kytkimen ollessa ylhäällä johtuu laatikon laakeriviasta eikä painelaakerista. Jos ääni kuuluisi kytkin alas painettuna, voi kyseessä olla painelaakeri.
Ei muuta kuin vähemmän ajettua vaihtolaatikkoa etsimään. Huomattavasti halvempi ratkaisu kuin uusien laakerien vaihto.
Laatikon hankaava ääni kytkimen ollessa ylhäällä johtuu laatikon laakeriviasta eikä painelaakerista. Jos ääni kuuluisi kytkin alas painettuna, voi kyseessä olla painelaakeri.
Ei muuta kuin vähemmän ajettua vaihtolaatikkoa etsimään. Huomattavasti halvempi ratkaisu kuin uusien laakerien vaihto.
siinä käytetyssä laatikossa on vain se huono puoli ettei tiedä missä kunnossa sen rattaat/laakerit ovat? 084 laatikossa on sisemmät laakerit kyllä kestäneet koko auton käyttöiän voi toki olla poikkeuksia mutta ite en kyllä muista eteen tulleen. mutta niin kuin mainitsin ne pääty laakerit ovat "kulutus tavaraa". vaikea sanoa mikä olis paras ratkaisu? ehkä suostut että laittavat jonkun käytetyn lodjun tilalle mutta suosittelen että ne päätylaakerit ja se päätylevy uusitaan. maksajaan en ota kantaa se sinun ja pajan välinen kädenvääntö. yleinen käytäntö kuitenkin on että asiakas maksaa osat mutta työstä ei veloiteta.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15.7.2005 15:17
Muistellaas vanhoja.
Onko kellään antaa laakerikoodeja tuollaisen 084-askin päätylaakereista? Jos vaikka paikallisista laakerikaupoista löytyisi sopivia. 014 311 371 on VW:n numero mutta sillä tuskin löytyy muualta kuin marmoritiskiltä.
Ovatko nuo laakerit yleensä kovin tiukalla sovitteella akselilla? Käytettävissä olisi ainakin Kukko 70A -ulosvedinsarja ja valikoima satunnaisia vetimiä. Tarkoitus olisi saada laakerit vaihdettua irrottamatta askia autosta, auto kun on päivittäisessä käytössä.
Onko kellään antaa laakerikoodeja tuollaisen 084-askin päätylaakereista? Jos vaikka paikallisista laakerikaupoista löytyisi sopivia. 014 311 371 on VW:n numero mutta sillä tuskin löytyy muualta kuin marmoritiskiltä.
Ovatko nuo laakerit yleensä kovin tiukalla sovitteella akselilla? Käytettävissä olisi ainakin Kukko 70A -ulosvedinsarja ja valikoima satunnaisia vetimiä. Tarkoitus olisi saada laakerit vaihdettua irrottamatta askia autosta, auto kun on päivittäisessä käytössä.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15.7.2005 15:17
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa