Golf mk4 1.8/20vAGN moottorin vaihto 1.8T BJX

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

Golf mk4 1.8/20vAGN moottorin vaihto 1.8T BJX

ViestiKirjoittaja marko_89 » 22.4.2011 17:06

Elikkäs heräsi kiinnostus AGN-moottorin turbottamisesta koska tuli ostettua gti golf jossa kyseinen moottori. Nettiä oon selannu viikon verran ja topicceja aiheesta en löydä. Asiasta sen verran on selvinnyt että turbollisen auton ostainen olisi järkevämpää tai kokonaisen turbo moottorin vaihtaminen. Mutta kaikesta huolimatta ajattelin kysyä asioita jotka mietityttää. Elikkäs moottorin ohjaus tarviiko kokonaan uuden ecun vai koneella vaan uus softa? Sytytyksestä ei ole vielä mitään käryä riittääkö AGN moottorin osat vai tarviiko vaihtaa puolalliset tulpanhatut ja muut osat turbo koneesta. Imusarja käy ilmeisesti turbokoneesta suoraan? Kuin myös pakosarja turbon öljy ja vesikierto tarvii lisätä onnistuuko agn:n lohkosta? Mahtaakohan vw saada vastaavuus todistuksia tämmöiseen operaatioon? Kysymyksiä on paljon, mutta jos jotain sattuu kiinnostamaan neuvon antaminen, niin niitä otetaan vastaan. Tällä hetkellä koneesta on purettu imusarja, öljynsuodattimen jalka, öljypohja, myös venttiili koppa oli auki, koska huohottimen putki oli pennyt poikki ja muovin paloja oli suodattimen jalassa ja öljypohjassa.
vaihto listalle: Männät?,pakosraja+ahdin,Imusarja,Puolat?,suuttimet?,moottorinohjaus?,ahtopaineen ohjaus?välijäähy.
Viimeksi muokannut marko_89, 21.5.2011 7:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.4.2011 19:50

Et saa tuollaiseen muutos projektiin vv-autosta mitään lappuja, tuon moottorin turbottaminen on käynti vtt:n kautta. Joten myy nykyinen auto ja osta turbollinen tilalle, tulee ihan miten vaan laskettuna paljon halvemmaksi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.4.2011 20:58

Muutama vaihtoehto järkevyysjärjestyksessä:
1. Vaihda auto josta haluamasi moottori jo löytyy,
2. Ostat kyseisellä moottorilla olevan auton ja siirrät moottorin kaikkine oheislaitteineen autoosi
3. Ei muita järkeviä vaihtoehtoja (ellet halua hirveästi tuhlata aikaa ja rahaa harrastukseen)

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 27.4.2011 20:44

Lisää kysymyksia, vaikka vastaukset olikin aika oletettavia ja totta. Mutta silti haluasin tiedustella että mitä kaikkia osia tarvitsen turbo koneesta, koska kaikkea ei kannata ostaa jos vaan riittää että , ostaa vain joitain osia. Vieläkin kiinnostaa moottorinohjaus, että onnistuuko turbokoneen ohjaus turbottoman eculla ja jos ei, niin mitä vaihto operaatioon vaaditaan?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 27.4.2011 21:31

Ei onnistu saman ecun käyttäminen, tarvitset päästötodistuksen takia sen turbokoneen niin täydellisenä kun se hyväksyntä papareissa mainittu, eli erittäin isona kokonaisuutena. kone+loota+pakoputkisto+ecu jne...

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 28.4.2011 16:21

Kuka tarkastaa osat luvan saatua ? Minulla ei ole aiempaa kokemusta koneen vaihdosta paperi puolelta , joten kysymykset saattaa vaikuttaa tyhmilta. Mekaanisesti koneen vaihdossa ei ole ongelmaa. Trafiin tai vw:lle en ole vielä ollut yhteydessä, koska haluaisin ensi tausta tietoja asiasta. Joitain osia olen katsellut että on turbo ja ei turbo koneessa samoja esim. vaihdelaatikko on sama joissain. Lohkosta en ole vielä saanut varmuutta enkä kannesta. Vaparissa ainankin nokat ovat erilaiset, mutta ilmeisesti käypää kamaa turboonkin. Jos joku kuka on yrittänyt samaa operaatiota lukee tätä voisi kertoa ainakin vähän omia kokemuksia. Projektissa edetään rauhallisesti nyt ensi selvittäen, mutta moottorin vaihto on mahdollista ja silloinkin olisi hyvä tietää mitkä osat käytännössä tarvitsee vaihtaa ei periaattessa. Kiitos tähän astisista vastauksista :)

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.4.2011 16:37

Joudut itse tekemään selvityksen vaihdetuista osista ja niiden alkuperästä, sitten esittämään sopivat liput ja laput muutoskatsastuksessa, jossa inssi tarkistaa auton ja vaihdetut osat. Jos ilmoitetut osat täsmää vaihdettuihin ja ne pykälien ja päästölappujen rajoissa on niin saa leiman, jos taas lapuissa tai vaihdetuissa osissa on puutteita niin takaisin talliin säätää.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 5.5.2011 19:40

Jatketaan aiheesta. Nyt ajattelin kysyä että mitä osia tarvitsisi vaihtaa turbokoneesta että auto toimisi käytännössä? Nyt on kyseltynä moottoria foorumilta AGU koneesta puuttuu pakosarja ja ahdin ja kaasuläppä muuten on täydellinen ilman apulaitteita. Elikkäs vielä kerran sama kysymys et pystyykö turbottoman ecun ohjelmoimaan turbolle vai onko uuden hankita pakko? Sitten käykö esim tällä:06A 906 032 DE koodilla oleva ecu koneeseen jota olen ostamassa tuohon saisin mukaan myös virtalukon ja mittariston jos niistä on apuja? muuten toi paketti varmaan olisi ihan katsastus kelpoinen laitos? Pakosarja, ahdin ja välijäähy putkineen tulisi varmaan oma valmistetta (ei tietenkää ahdin omavalmiste mut aftermarket). Luulis niitten menevän katsastuksesta läpi, koska muillakin on kaiken laista osaa kiinni ja silti menee läpi.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 18.5.2011 21:40

Projekti olisi edennyt siihen vaiheeseen että huomenna käyn ostamassa vaihto moottorin tyypiltään bjx ja se pit.isi niputtaa sitte toimivaksi golffii moottoriin tulee mukaan kaikki apulaitteetkin ja ecu. Mittaristo ja virtalukko ei kuulu kauppaan elikkäs nyt kysymyksiä lienee enään ecun sopivuus autoon mitä sanoo ajonestot ja vikakoodi jutut? Nytten tietäjiltä vastauksia ja myös sellainen tieto olisi muka että mitä reittiä vw autolsta saa parhaiten vastaavuus todistukset tuohon hommaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.5.2011 23:10

Ei välttämättä saakaan koska BJX on Polon moottori...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.5.2011 5:07

tarviiko siihen muuta kuin että se täyttää samat päästömääräykset kuin korikin.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 19.5.2011 6:00

Ok. Kone on tosiaan ibizasta ja on kyllä muuten samanlainen kuin vagin kaikki 1.8t mutta ei vaan oo klytetty kun polossa ja ibitzassa. No mutta kuitenkin kaipaisin vastauksia toimivuudesta ajoneston kanssa tarviiko tehä jotain vai vaan johdot kiinni.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 19.5.2011 18:53

Sulla pitää olla alkuperäinen bjx ecu päästölappujen takia, vanhaa et voi käyttää.
Ajonesto ohjelmoidaan uudelleen että on samaa paria käytetävien osien kanssa.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 19.5.2011 20:15

Mulla on joo alkuperäinen bjx ecu. Missä onnistuu ohjelmointi mulla ei oo kun vcds ilmais versio ei varmaa sillä onnistu . Kiitos vastauksista.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 23.5.2011 19:38

Nostetaan aihetta Ylöspäin. Katsastus asemalla liputettiin vihreää lippua muutoksen suhteen ja ei vaadittu kovinkaan kummosia vertailu papereita alustasta, moottorista ja painoista. Joten tällä hetkellä kaipaisin vastausta ecun sopeuttamiseen ajonestolle miten onnistuu? pystyykö joku foorumilainen tekeen? Pystyykö itse tekeen?

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 29.5.2011 17:55

Nostetaan jälleen topiccia ylöspäin. Viikko olis nyt viärähtänyt viime kysymyksistä ja vastauksia ei tunnu löytyvän. Joitain ohjeita olen löytänyt netistä ecun ja ajoneston sopeuttamiseen esim. ross-tecin sivuilta mutta niissä tarvittaisiin täysillä oikeuksilla oleva vag-com ja sitä ei löydy minulta ja ei varmasti ole kovin edullinen hankkia joten jos joltakulta löytyy taitoa ja ohjelmat voisi tietysti vaikka vihjata olemassaolostaan. Nytten rakennus intoa on tullu purettua koneen ulkoisen habituksen siistimiseen ja laitetaas siitä parit kuvat jos vaikka niistä olis apua, siihen että neuvoja tulisi Kuva Kuva
Kuva


Golf on siis vuosimallia -98 elikkä olisiko siinä immo 1 joten ohje olisi ilmeisesti tämä
Determining IMMO-ID

[Select]
[25 - Immobilizer]
or in vehicles with Immobilizer included in Instrument Cluster
[17 - Instruments]
Look at the first "Extra" field. You should see something like: Immo-ID VWZ7Z0W0648696.
[Close Controller, Go Back - 06]

ECU Swapping

Prerequisites:

Battery voltage at least 12.0 V.

[Select]
[25 - Immobilizer]
or in vehicles with Immobilizer included in Instrument Cluster
[17 - Instruments]
[Login - 11]
There are 2 possibilities how to enter a PIN, choose the one that applies for you.
4-digit PIN Enter zero followed by the 4-digit PIN. For example, if your PIN is 1234, enter 01234.

7-digit PIN [Use 7-digit PIN/SKC]
Enter the 7-digit PIN, Date on which the PIN was generated by the dealer, along with the Workshop Code (WSC) and the Importer number of the dealer that generated the code.
[OK]
VAG-COM will validate the data you have entered and return you to the Login screen, where the Login Code will show as "XXXXX".
[Do it!]
[Adaptation - 10]
Enter 000 in "Channel Number".
[Adaptation - 10]
Channel 000
[Read]
[Save]
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

Switch OFF the ignition and after 5 seconds switch it ON again.
Make sure NOT to start the car within the next 2 minutes. After that, try starting the engine.

jmexel
-
Viestit: 5
Liittynyt: 8.12.2009 16:50

ViestiKirjoittaja jmexel » 12.3.2012 17:18

Mitä tälle rojektille kuuluu, saitko leimaan sen kikottimen?

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 26.3.2012 20:28

Leima olisi ollut läpihuuto juttu. projekti tyssäs kun ecu ei käyny golffin johtosarjaan siis mittaristolle menevään ja siiä kohtaa ei pokka riittäny ruveta vaihtaan eri liitintä kun siinä olisi jokunen johto ollut. Nyt pöristellään sitten vaan onnellisena vapari motilla paitsi jos intoa jossain kohtaa kesää pompsahtaa.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 26.3.2012 20:35

Vittu mua oikein harmittaa et tää sun rojektis tyssänny tälläseen. Itse nyt kuitenkin lähtisin kyselemään noita liittimien kaavioita, koska sellaiset on jossain. Suurella todnäköisyydellä sellainen henkilö vois olla tällä foorumillaki , joka näihin tietoihin pääsis käsiks.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 27.3.2012 20:13

Juu luulisin että kaaviot löytyis jos vaan kaivelis mutta lähinnä nyt ei pysty heti toteuttaan kun toi auto on arkiajossa mutta kesällä pyöräkauden alettua mahdollista ottaa projektiks toviksi.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 7.6.2012 10:05

ekana tulee mieleen että alkuperäinen autossa oleva johtosarja on vaijerikaasulliselle ja vaihtomoottori on sähkökaasulliselle. Siitä en kyllä tiedä miten paljon noissa on oikeasti eroja.

Juuso.S
-
Viestit: 366
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 7.6.2012 14:41

Täytyy kyllä sanoa että on sääli jos projekti tyssää yhteen johtosarjan liittimeen.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 13.6.2012 9:18

Johtosarja on juu uudemassa sähkö kaasullinen ja nykyinen vaijeri. Se liitin mihinkä tyssäs on siis ecu joten ei ihan pikku operaatio niitä kaikkia piuhoja pistää poikki ja kolvailla uuteen liittimen päähän . mutta koneen osia on kyt jo myyty suurin osa pois paitti olishan tossa viä veivit männät pako ja imusarja plus ahdin et kyllähän niistä jotain kehittelis. :DJoten projekti on tältä osin jäissä


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa