Ongelma Octavia...
Valvoja: ffp jäsenet
Ongelma Octavia...
APUA ! Loppuu ymmärrys. Minulla on 1.9 tdi Octavia. Auto on ns. ensimmäisen sukupolven tdi, joten se ei ole viellä pumppusuutin kone. Se kuitenkin on 81kw. Siinä on mystinen vika jota ei ole, yrityksistä huolimatta pystytty paikallistamaan. Eli ... Auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpösenä saa sahata pitkään ennenkuin se käynnistyy. Jako on tarkastettu. Syöttöpumppu on tarkastettu. Auto toimii ajossa hienosti, ja vedot on tallella. Päästöt on myös hyvät. Onko ehdotuksia taikka vaikka kenties tietoa ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
.
Kaasupolkimen ajatusmaailma on seuraavanlainen.
Kun kaasua "poljetaan", on se polkimen ohjaus siellä ohjelmassa "open loopissa", eli se toteuttaa sitä asentotunnistimen antamaa asentotietoa sellaisenaan, ei korjaa, ei herjaa mitenkään, kunhan vaan virta kiertää, kaikenlaiset säätelytoimet sen syötön määrän suhteen hoidetaan jossain muussa kohden ohjelmaa..
Kun kaasupoljin päästetään "irti", muuttaa mikrokytkin ohjelman "closed looppiin".
Silloin asetelma muuttuu.
Ohjelma alkaakin vastaanottamaan tietoa eri antureilta "kaasupolkimen asennon säätelyyn", tai oikeammin, syöttömäärän säätelyyn..
Ohjelma siis alkaakin "itsekseen polkemaan kaasua" siten, että päädyttäisiin tiettyyn kierroslukuun mm. sen , lämpötilan suhteessa.
Näin käy myös käynnistymisvaiheessa, ohjelma aktiivisesti pyrkii tiettyyn kierroslukuun, jotta moottori käynnistyisi.
Open loopista tulee vikailmoitus vaan jos esim virta ei kierrä.
Closed loopista tulee myö ns. toiminnallinen virheilmoitus, mikäli ohjelma ei pääse, tai pysty määrätyissä toiminnallisissa rajoissa haluttuuun, ohjelmassa määritettyyn säätöarvoon.
Tällainen hyvä esimerkki on vaikkapa kaikkien tunnistama ahtopaineen pyyntikartta.
Kaasupolkimen ajatusmaailma on seuraavanlainen.
Kun kaasua "poljetaan", on se polkimen ohjaus siellä ohjelmassa "open loopissa", eli se toteuttaa sitä asentotunnistimen antamaa asentotietoa sellaisenaan, ei korjaa, ei herjaa mitenkään, kunhan vaan virta kiertää, kaikenlaiset säätelytoimet sen syötön määrän suhteen hoidetaan jossain muussa kohden ohjelmaa..
Kun kaasupoljin päästetään "irti", muuttaa mikrokytkin ohjelman "closed looppiin".
Silloin asetelma muuttuu.
Ohjelma alkaakin vastaanottamaan tietoa eri antureilta "kaasupolkimen asennon säätelyyn", tai oikeammin, syöttömäärän säätelyyn..
Ohjelma siis alkaakin "itsekseen polkemaan kaasua" siten, että päädyttäisiin tiettyyn kierroslukuun mm. sen , lämpötilan suhteessa.
Näin käy myös käynnistymisvaiheessa, ohjelma aktiivisesti pyrkii tiettyyn kierroslukuun, jotta moottori käynnistyisi.
Open loopista tulee vikailmoitus vaan jos esim virta ei kierrä.
Closed loopista tulee myö ns. toiminnallinen virheilmoitus, mikäli ohjelma ei pääse, tai pysty määrätyissä toiminnallisissa rajoissa haluttuuun, ohjelmassa määritettyyn säätöarvoon.
Tällainen hyvä esimerkki on vaikkapa kaikkien tunnistama ahtopaineen pyyntikartta.
Tuikun closed luuppi on toiselta nimeltään tyhjäkäynnin säätö tai leerlaufregelung. Ei liity kyllä mitenkään tähän starttaukseen.
Niin kuin Putko sanoi, syöttömäärä vaan kasvaa pikkuhiljaa startin pyöriessä maksimiin ja sitten kun kierrosluku saavuttaa määritellyn tyhjäkäyntikierrosluvun niin siirrytään tuohon tyhjäkäynnin säätöön.
Starttikartan muutoksilla saa tuon lämpimänä starttauksen kuntoon.
Niin kuin Putko sanoi, syöttömäärä vaan kasvaa pikkuhiljaa startin pyöriessä maksimiin ja sitten kun kierrosluku saavuttaa määritellyn tyhjäkäyntikierrosluvun niin siirrytään tuohon tyhjäkäynnin säätöön.
Starttikartan muutoksilla saa tuon lämpimänä starttauksen kuntoon.
.
Wolkkari on niin hieno auto, että se tunnistaa ongelman ja osaa hyvää hyvyyttään kasvattaa sitä syöttömäärää...
Tyhjäkäynnin säädölle ohjelmassa on alarajansa ja ylärajansa.
Tyhjäkäynnin säädön osio ohjelmassa on hiukan ylempänä, kuin apauttiarallaa 300rpm, mitä startilta vaaditaan...
Starttausvaihe on ohjelmassa eri juttu, kun tyhjäkäynti, niillä ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Lisäksi ne starttausvaiheen syöttömäärät korjauksineen on aivan toista luokkaa, kuin mitä tyhjäkäynnillä tapahtuu.
Minusta Jormalainen on käsittänyt asian juurikin aivan oikein, ohjelma todellakin yrittää pakottaa moottorin käyntin.
Siellä volkkarinkin ohjelmassa on kierrosluku, jonka jälkeen ohjelma toteaa käynnistyksen loppuneen ja moottorin lähteneen käyntiin, en nyt enää muista tarkkaa kohtaa, mutta friikki tietää kyllä sen...
Wolkkari on niin hieno auto, että se tunnistaa ongelman ja osaa hyvää hyvyyttään kasvattaa sitä syöttömäärää...
Tyhjäkäynnin säädölle ohjelmassa on alarajansa ja ylärajansa.
Tyhjäkäynnin säädön osio ohjelmassa on hiukan ylempänä, kuin apauttiarallaa 300rpm, mitä startilta vaaditaan...
Starttausvaihe on ohjelmassa eri juttu, kun tyhjäkäynti, niillä ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Lisäksi ne starttausvaiheen syöttömäärät korjauksineen on aivan toista luokkaa, kuin mitä tyhjäkäynnillä tapahtuu.
Minusta Jormalainen on käsittänyt asian juurikin aivan oikein, ohjelma todellakin yrittää pakottaa moottorin käyntin.
Siellä volkkarinkin ohjelmassa on kierrosluku, jonka jälkeen ohjelma toteaa käynnistyksen loppuneen ja moottorin lähteneen käyntiin, en nyt enää muista tarkkaa kohtaa, mutta friikki tietää kyllä sen...
Itselläni on vastaava auto sekä sama vika. Lämpimänä joutuu starttaamaan hieman pidempään kuin kylmänä. Ei vikakoodeja, anturiarvot ok sekä muuten toimii hyvin.
Kiinnostaisi tosiaan tietää mikä tämän vian alunperin aiheuttaa?
Kokeilin testimielessä antaa apuvirtaa paksuilla starttikaapeleilla mutta ei vaan auttanut.
Voisiko tässä olla joku mekaaninen iän myötä tullut kuluma esim. pumpun/suuttimien paineiden vuoto kuluneet kärjet tihkuu tms.?
Lienee kuitenkin uutena toimineet?
Kiinnostaisi tosiaan tietää mikä tämän vian alunperin aiheuttaa?
Kokeilin testimielessä antaa apuvirtaa paksuilla starttikaapeleilla mutta ei vaan auttanut.
Voisiko tässä olla joku mekaaninen iän myötä tullut kuluma esim. pumpun/suuttimien paineiden vuoto kuluneet kärjet tihkuu tms.?
Lienee kuitenkin uutena toimineet?
.
No, se ei varsinaisesti ole vika, vaan inhottava ominaisuus.
Päästönormin täyttymisellä on varmaan osansa tässä, on haluttu pitää se lämpimän moottorin käynnistymissyöttömäärä niin pienenä, kuin mahdollista.
Lämpimänänähän se lähtee käytännössä nollasta kelaamaan sitä syöttöä ylemmä, kunnes moottori käynnistyy.
Kylmänähän ne sitten lähtee "kertalaakista".
Vaiva on helppo korjata, juuri niinkuin friikki kirjoitti ... nostamalla sitä lämpimän moottorin starttisyöttömäärää - jolloin moottori saa heti niin reilusti syöttöjä, että myös heti käynnistyy.
Se että vaiva pahenee iän myötä johtuu varmaankin eri osien pienen kulumisen ja vanhenemisen summana.
No, se ei varsinaisesti ole vika, vaan inhottava ominaisuus.
Päästönormin täyttymisellä on varmaan osansa tässä, on haluttu pitää se lämpimän moottorin käynnistymissyöttömäärä niin pienenä, kuin mahdollista.
Lämpimänänähän se lähtee käytännössä nollasta kelaamaan sitä syöttöä ylemmä, kunnes moottori käynnistyy.
Kylmänähän ne sitten lähtee "kertalaakista".
Vaiva on helppo korjata, juuri niinkuin friikki kirjoitti ... nostamalla sitä lämpimän moottorin starttisyöttömäärää - jolloin moottori saa heti niin reilusti syöttöjä, että myös heti käynnistyy.
Se että vaiva pahenee iän myötä johtuu varmaankin eri osien pienen kulumisen ja vanhenemisen summana.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa