Ongelma Octavia...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Gabriel
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.4.2011 21:13

Ongelma Octavia...

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.4.2011 21:21

APUA ! Loppuu ymmärrys. Minulla on 1.9 tdi Octavia. Auto on ns. ensimmäisen sukupolven tdi, joten se ei ole viellä pumppusuutin kone. Se kuitenkin on 81kw. Siinä on mystinen vika jota ei ole, yrityksistä huolimatta pystytty paikallistamaan. Eli ... Auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpösenä saa sahata pitkään ennenkuin se käynnistyy. Jako on tarkastettu. Syöttöpumppu on tarkastettu. Auto toimii ajossa hienosti, ja vedot on tallella. Päästöt on myös hyvät. Onko ehdotuksia taikka vaikka kenties tietoa ?

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 21.4.2011 22:23

Olisko lämpötila-anturi rikki? Löytyy muistaakseni ylävesiletkun liitoksen takaa. Lievästi piilossa. Nyppää johto irti ja kokeile lähteekö paremmin käyntiin.
Viisaammat korjatkoon.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.4.2011 22:42

Softan ominaisuus, vaatii vähintään 300rpm et alkaa syöttää polttoainetta.
Ei muutakin uusi startti, akku ja kaapelit tai sitten ohjelmaan muutosta ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.4.2011 2:32

Jos tuo käyntinopeus on rajoitteena (ongelmana) niin auttaako siihen pitkä starttaus?

Luulisin että startin aikaansaama käyntinopeus vaan putoaa pitkän startin aikana.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 22.4.2011 2:40

Jos tuo käyntinopeus on rajoitteena (ongelmana) niin auttaako siihen pitkä starttaus?

Syöttö kasvaa koko starttauksen ajan ja jossain vaiheessa lähtee käyntiin, sen voi todeta vcds:llä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.4.2011 2:44

Anteeksi maalaisuuteni, mutta se siis käytännössä johtaa jonkinlaiseen pakkokäynnistykseen?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 23.4.2011 7:57

.
Kaasupolkimen ajatusmaailma on seuraavanlainen.
Kun kaasua "poljetaan", on se polkimen ohjaus siellä ohjelmassa "open loopissa", eli se toteuttaa sitä asentotunnistimen antamaa asentotietoa sellaisenaan, ei korjaa, ei herjaa mitenkään, kunhan vaan virta kiertää, kaikenlaiset säätelytoimet sen syötön määrän suhteen hoidetaan jossain muussa kohden ohjelmaa..
Kun kaasupoljin päästetään "irti", muuttaa mikrokytkin ohjelman "closed looppiin".
Silloin asetelma muuttuu.
Ohjelma alkaakin vastaanottamaan tietoa eri antureilta "kaasupolkimen asennon säätelyyn", tai oikeammin, syöttömäärän säätelyyn..
Ohjelma siis alkaakin "itsekseen polkemaan kaasua" siten, että päädyttäisiin tiettyyn kierroslukuun mm. sen , lämpötilan suhteessa.
Näin käy myös käynnistymisvaiheessa, ohjelma aktiivisesti pyrkii tiettyyn kierroslukuun, jotta moottori käynnistyisi.

Open loopista tulee vikailmoitus vaan jos esim virta ei kierrä.
Closed loopista tulee myö ns. toiminnallinen virheilmoitus, mikäli ohjelma ei pääse, tai pysty määrätyissä toiminnallisissa rajoissa haluttuuun, ohjelmassa määritettyyn säätöarvoon.
Tällainen hyvä esimerkki on vaikkapa kaikkien tunnistama ahtopaineen pyyntikartta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.4.2011 19:09

Tuikun closed luuppi on toiselta nimeltään tyhjäkäynnin säätö tai leerlaufregelung. Ei liity kyllä mitenkään tähän starttaukseen.

Niin kuin Putko sanoi, syöttömäärä vaan kasvaa pikkuhiljaa startin pyöriessä maksimiin ja sitten kun kierrosluku saavuttaa määritellyn tyhjäkäyntikierrosluvun niin siirrytään tuohon tyhjäkäynnin säätöön.

Starttikartan muutoksilla saa tuon lämpimänä starttauksen kuntoon.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 25.4.2011 10:55

.
Wolkkari on niin hieno auto, että se tunnistaa ongelman ja osaa hyvää hyvyyttään kasvattaa sitä syöttömäärää...

Tyhjäkäynnin säädölle ohjelmassa on alarajansa ja ylärajansa.
Tyhjäkäynnin säädön osio ohjelmassa on hiukan ylempänä, kuin apauttiarallaa 300rpm, mitä startilta vaaditaan...
Starttausvaihe on ohjelmassa eri juttu, kun tyhjäkäynti, niillä ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Lisäksi ne starttausvaiheen syöttömäärät korjauksineen on aivan toista luokkaa, kuin mitä tyhjäkäynnillä tapahtuu.
Minusta Jormalainen on käsittänyt asian juurikin aivan oikein, ohjelma todellakin yrittää pakottaa moottorin käyntin.
Siellä volkkarinkin ohjelmassa on kierrosluku, jonka jälkeen ohjelma toteaa käynnistyksen loppuneen ja moottorin lähteneen käyntiin, en nyt enää muista tarkkaa kohtaa, mutta friikki tietää kyllä sen...

Vaggeni
-
Viestit: 39
Liittynyt: 7.4.2011 17:58

ViestiKirjoittaja Vaggeni » 25.4.2011 11:25

Itselläni on vastaava auto sekä sama vika. Lämpimänä joutuu starttaamaan hieman pidempään kuin kylmänä. Ei vikakoodeja, anturiarvot ok sekä muuten toimii hyvin.

Kiinnostaisi tosiaan tietää mikä tämän vian alunperin aiheuttaa?

Kokeilin testimielessä antaa apuvirtaa paksuilla starttikaapeleilla mutta ei vaan auttanut.

Voisiko tässä olla joku mekaaninen iän myötä tullut kuluma esim. pumpun/suuttimien paineiden vuoto kuluneet kärjet tihkuu tms.?

Lienee kuitenkin uutena toimineet?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 25.4.2011 14:57

.
No, se ei varsinaisesti ole vika, vaan inhottava ominaisuus.
Päästönormin täyttymisellä on varmaan osansa tässä, on haluttu pitää se lämpimän moottorin käynnistymissyöttömäärä niin pienenä, kuin mahdollista.
Lämpimänänähän se lähtee käytännössä nollasta kelaamaan sitä syöttöä ylemmä, kunnes moottori käynnistyy.
Kylmänähän ne sitten lähtee "kertalaakista".
Vaiva on helppo korjata, juuri niinkuin friikki kirjoitti ... nostamalla sitä lämpimän moottorin starttisyöttömäärää - jolloin moottori saa heti niin reilusti syöttöjä, että myös heti käynnistyy.

Se että vaiva pahenee iän myötä johtuu varmaankin eri osien pienen kulumisen ja vanhenemisen summana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa