Ohjaustehostimen ilmaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Ohjaustehostimen ilmaus?
Vaihdoin ohjaustehostimen pumpun uuteen ja täytin sen nesteellä ennen asennusta.
Mutta tehostin toimi noin puolisen minuuttia normaalisti minkä jälkeen lopetti tehostamisen. Olen kahteen otteeseen käännellyt puolisen tuntia ohjausta laidasta laitaan renkaat imassa kone sammutettuna, ilma kuplia tulee jatkuvasti pintaan kun ohjausta kääntelee. Kuinkahan kauan ohjausta pitää käännellä jotta kaikki ilma tulee pois vai onkohan uusi pumppu hajonnut saman tien? Ongelma on afn koneisessa passatissa.
Mutta tehostin toimi noin puolisen minuuttia normaalisti minkä jälkeen lopetti tehostamisen. Olen kahteen otteeseen käännellyt puolisen tuntia ohjausta laidasta laitaan renkaat imassa kone sammutettuna, ilma kuplia tulee jatkuvasti pintaan kun ohjausta kääntelee. Kuinkahan kauan ohjausta pitää käännellä jotta kaikki ilma tulee pois vai onkohan uusi pumppu hajonnut saman tien? Ongelma on afn koneisessa passatissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse asensin juuri ohjaustehostimen pumpun -91 Jettaan, en edes täyttänyt sitä ennen kiinnitystä. Heitin säiliön paikalleen, laitoin säiliöön tehostinöljyä ja löin auton käyntiin. Pyöräytin renkaita kolme kertaa "päästä päähän", lisäsin öljyt ylämerkkiin ja nyt tehostin toimii mainiosti.
Sulla on varmaankin joku vika pumpussa? Onko ohjaustanko varmasti ehjä? Letkuissa tukoksia tai/ja likaa? Jos ei muu auta niin kannattaa ainakin koittaa ihan virallisella ohjaustehostinöljyllä jos nyt olet käyttänyt ATF:ää. Motonetissä maksoi vajaa litran pönttö kympin.
Sulla on varmaankin joku vika pumpussa? Onko ohjaustanko varmasti ehjä? Letkuissa tukoksia tai/ja likaa? Jos ei muu auta niin kannattaa ainakin koittaa ihan virallisella ohjaustehostinöljyllä jos nyt olet käyttänyt ATF:ää. Motonetissä maksoi vajaa litran pönttö kympin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olen käyttäny ihan virallista vw öljyä, olen vaihtanut nyt 2litraa öljyä mutta neste on edelleen mustaa ja täynnä pieniä metalli hippuja, täytyisi vaihta kokonaan uusiin öljyihin jos vain jostain saa tyhjennettyä systeemin.
En tiedä onko metallihiput peräisin vanhasta pumpusta joka vuosi kuin seula ja laakeri klappasi 5mm vai onko joku muu paikka pettänyt lisäksi. Semmoinen teoria kävi mielessä että tehostin hajosi kun ei kestänyt uuden pumpun antamaa painetta, sillä se toimi ennen pumpun vaihtoa mutta meni pimeäksi melkein heti pumpun vaihdon jälkeen.
Uusi pumppu taitanee olla ehjä sillä löysäsin banjo pulttia pumpun lähdöstä auton käydessä niin öljyä ruiskusi aika paineella ja säilössäkin neste kiertää aika vilkkaasti.
Se kyllä ihmetyttää miksi moottorin käydessä ei tule ilma kuplia säiliöön vaikka neste virtaa vilkkaasti, mutta moottori sammuksissa ohjausta kääntelemällä ilmakuplia ja vaahtoa tulee joka käännöksellä säiliön pintaan ja tehostimesta kuuluu kunuttava ääni että sielä olisi ilmaa. Alun perin säiliöön meni huomattavasti vähemmän nestettä verrattuna siihen mitä sieltä tuli ulos pumpun vaihdon yhteydessä eli sinne jäi reippaasti ilmaa nyt vaan tarvitsisi saada se pois.
Vuotoja ei näy missään eikä neste pinta ole vajonnut kolmen päivän ajelun aikana.
En tiedä onko metallihiput peräisin vanhasta pumpusta joka vuosi kuin seula ja laakeri klappasi 5mm vai onko joku muu paikka pettänyt lisäksi. Semmoinen teoria kävi mielessä että tehostin hajosi kun ei kestänyt uuden pumpun antamaa painetta, sillä se toimi ennen pumpun vaihtoa mutta meni pimeäksi melkein heti pumpun vaihdon jälkeen.
Uusi pumppu taitanee olla ehjä sillä löysäsin banjo pulttia pumpun lähdöstä auton käydessä niin öljyä ruiskusi aika paineella ja säilössäkin neste kiertää aika vilkkaasti.
Se kyllä ihmetyttää miksi moottorin käydessä ei tule ilma kuplia säiliöön vaikka neste virtaa vilkkaasti, mutta moottori sammuksissa ohjausta kääntelemällä ilmakuplia ja vaahtoa tulee joka käännöksellä säiliön pintaan ja tehostimesta kuuluu kunuttava ääni että sielä olisi ilmaa. Alun perin säiliöön meni huomattavasti vähemmän nestettä verrattuna siihen mitä sieltä tuli ulos pumpun vaihdon yhteydessä eli sinne jäi reippaasti ilmaa nyt vaan tarvitsisi saada se pois.
Vuotoja ei näy missään eikä neste pinta ole vajonnut kolmen päivän ajelun aikana.
Voipi olla että ne metallihiput on tukkinnu/jumittannu tehostimen venttiilit... kyllä ne kaikki pitää pois sieltä kierrosta saada, muuten tulee uudestakin pumpusta aika äkkiä romua...
En tiedä voiko tehostinta (ja pumppua) purkaa ja puhdistaa, siihen ottakoon kantaa sellaiset jotka on niiden kanssa värkännyt :) Joka tapauksessa taitaa olla paikallaan hydraulijärjestelmän perusteellinen puhdistus...
En tiedä voiko tehostinta (ja pumppua) purkaa ja puhdistaa, siihen ottakoon kantaa sellaiset jotka on niiden kanssa värkännyt :) Joka tapauksessa taitaa olla paikallaan hydraulijärjestelmän perusteellinen puhdistus...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Imupuolelle ei missään nimessä suodatinta, muuten saattaa kavitointi tappaa pumpun. Painepuolella sitten ei takuulla kestä mitkään bensan tai moottoriöljynsuodattimet, painetta kovimmillaan yli 100bar.
Jos siellä jo metallihilettä on seassa, ja tehostus ei toimi. Aivan turha sinne on suodatinta laittaa enää väliin, järjestelmän täydellinen purku+puhdistus, letkuja myöden. Uusi pumppu on kyllä 100% varmasti jo vahingoittunut metallimurusista, mutta voi se vielä käyttökelpoinen silti olla.
Jos siellä jo metallihilettä on seassa, ja tehostus ei toimi. Aivan turha sinne on suodatinta laittaa enää väliin, järjestelmän täydellinen purku+puhdistus, letkuja myöden. Uusi pumppu on kyllä 100% varmasti jo vahingoittunut metallimurusista, mutta voi se vielä käyttökelpoinen silti olla.
Ei tuossa säiliön paluu letkussa ole paljoa painetta joten siihen voisi pensan suodatin sopia. Tuleva letku on 10mm sisä halkaisialtaan eli jos vaan löytyisi riittävän isolla tulolla ja lähdöllä oleva suodatin. Auton öljyn suodattimen virettely tuohon käyttöön tuuntuu liian moni mutkaiselta joten sen voisi unohtaa.
Ajattelin purkaa tässä pääsiäisen aikaan raidetangon ja tutkia saako sen putsattua, siltikin järjestelmään varmaankin jää noita metalli hippuja joten joku suodatin olisi paikallaan.
Metallihiput eivät tosin ole kovin isoja mutta erottuvat mustan öljyn seasta pieninä kiiltävinä pisteinä.
Ajattelin purkaa tässä pääsiäisen aikaan raidetangon ja tutkia saako sen putsattua, siltikin järjestelmään varmaankin jää noita metalli hippuja joten joku suodatin olisi paikallaan.
Metallihiput eivät tosin ole kovin isoja mutta erottuvat mustan öljyn seasta pieninä kiiltävinä pisteinä.
Olen MikaJ:n kanssa täsmälleen samaa mieltä.... eli koko järjestelmä pitää puhdistaa kunnolla ja laittaa sitten sormet ristiin ettei pumppu pamahda ainakaan kovin pian... Niin kauan ku siellä niitä hippuja jossain pyörii niin joka kierroksella tulee pumppuun vauriota...
Se suodatin ja magneetti VOI olla hyvä ajatus varmistukseksi puhdistuksen JÄLKEEN...
Jonkinlaista vahinkoa on jo syntynyt, nyt kannattaa yrittää minimoida lisävahingot... tai asennoitua vaihtamaan kaikki osat uudestaan...
Se suodatin ja magneetti VOI olla hyvä ajatus varmistukseksi puhdistuksen JÄLKEEN...
Jonkinlaista vahinkoa on jo syntynyt, nyt kannattaa yrittää minimoida lisävahingot... tai asennoitua vaihtamaan kaikki osat uudestaan...
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Itse vaihdoin tänään ensimmäisen kerran ohjaustehostimen öljyt. Kyseessä Golf3 Variant 1995 ADY ja lueskeltuani näitä sekä korjausopasta kunnolla onnistuin kerralla. Yleensä ei menen näin hyvin.
Annoin vanhojen nesteiden lirua pois n. puoli tuntia kun ropelsin muuta. En kyllä huuhtonut systeemiä, kun siellä ei oletettavasti mitään ylimääräistä pyörinyt.
Harmillista kuulla näitä itselleni tyypillisiä tapauksia, jossa tehdään ja nähdään paljon vaivaa ja käsille menee.
Yritin myös vaihtaa ohjaustehostimen hihnan. Ei toivoakaan saada ohjaustehostinta liikkeelle. Ja joku Valopää oli survonut säätöpultin hampaat länään, joten meinasinpa saada autosta ajokelvottoman, mutta sain lopulta vanhan hihnan pitämään ja kiristimen myös.
Ilmaus oli todella helppo homma kun teki korjausoppaan ohjeiden mukaan. Touhusin vielä hämähäkkinosturilla, joten renkaat olivat ilmassa.
1. Säiliö täyteen.
2. Tarpeeksi kauan moottori sammuksissa ratinvääntelyä. Lie 20kertaa puolelta toiselle.
3. Auto käyntiin ja kurkkimaan vajuuko säiliö.
4. Säiliö täyteen jos pinta laski.
5. Kääntelemään rattia ensin n. 45astetta puolelta toiselle tarpeeksi monta kertaa. Taas kurkkimaan säiliötä ja täyttöä tarvittaessa.
6. Ääriasennosta toiseen kääntelyä, mutta ei kauaa pidetä ääriasennossa.
Nyt on vaan mentävä ja ostettava uusi säätöpultti ja vaihdatettava hihna sekä pultti pajalla kun siellä tehdään muutakin. Liian kireä hihna kun hajottaa tehostimen laakerit pian ja sittenpä se minullekin tulisi melkoinen paukku lisähintaa.
Annoin vanhojen nesteiden lirua pois n. puoli tuntia kun ropelsin muuta. En kyllä huuhtonut systeemiä, kun siellä ei oletettavasti mitään ylimääräistä pyörinyt.
Harmillista kuulla näitä itselleni tyypillisiä tapauksia, jossa tehdään ja nähdään paljon vaivaa ja käsille menee.
Yritin myös vaihtaa ohjaustehostimen hihnan. Ei toivoakaan saada ohjaustehostinta liikkeelle. Ja joku Valopää oli survonut säätöpultin hampaat länään, joten meinasinpa saada autosta ajokelvottoman, mutta sain lopulta vanhan hihnan pitämään ja kiristimen myös.
Ilmaus oli todella helppo homma kun teki korjausoppaan ohjeiden mukaan. Touhusin vielä hämähäkkinosturilla, joten renkaat olivat ilmassa.
1. Säiliö täyteen.
2. Tarpeeksi kauan moottori sammuksissa ratinvääntelyä. Lie 20kertaa puolelta toiselle.
3. Auto käyntiin ja kurkkimaan vajuuko säiliö.
4. Säiliö täyteen jos pinta laski.
5. Kääntelemään rattia ensin n. 45astetta puolelta toiselle tarpeeksi monta kertaa. Taas kurkkimaan säiliötä ja täyttöä tarvittaessa.
6. Ääriasennosta toiseen kääntelyä, mutta ei kauaa pidetä ääriasennossa.
Nyt on vaan mentävä ja ostettava uusi säätöpultti ja vaihdatettava hihna sekä pultti pajalla kun siellä tehdään muutakin. Liian kireä hihna kun hajottaa tehostimen laakerit pian ja sittenpä se minullekin tulisi melkoinen paukku lisähintaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa