Touranin peräkoukun rasiasta hävis sähköt
Valvoja: ffp jäsenet
Touranin peräkoukun rasiasta hävis sähköt
Eli sähköt hävis ihan yhtäkkiä, mökille lähtiessäni valot kärrissä toimivat ja lähtiessä mikään valo ei palanut. On mittailtu rasiasta ja ei löydy edes maata eli jostain sen johdon on oltava poikki? Kellään mitää hajua missä kohtaa on touranissa johtosarjan liitoskohta jos vaikka olis siitä irronnu? Ei millää viittis ruveta aukomaan (eli hajottamaan) kaikkia muoveja...
Touranissa vetokoukun sähköjen ohjainlaite on tavaratilan vasemman sivuverhouksen takana. Siitä työkalu/tavaralokeron reiästä voi yrittää tihrustaa josko sitä näkyisi. 7-paikkaisissa ja osassa 5-paikkaisiakin tuossa lokerossa on työkalusarja ja silloin sieltä ei ole näköyhteyttä eikä pääsyä ohjainlaitteen luo. Ainakin Kovilin markkinoimassa sähkösarjassa pistorasian maadoitus tulee suoraan korissa olevasta maadoituspisteestä, sijaitsee vasemman takavalon yläpuolella siellä vaerhouksen takana.
Ohjainlaitteen voit yrittää buutata irroittamalla ohjainlaitteen sulakkeet tai jos sulakkeiden paikoista ei ole varmuutta niin pistoke irti ohjainlaitteelta 30min. Näin noita pimentyneitä on saatu takaisin henkiin, Kovilin ohjainlaitteita siis.
Onko sulla alkuperäinen koukku vai jälkiasennettu Kovil tai vst?
Ohjainlaitteen voit yrittää buutata irroittamalla ohjainlaitteen sulakkeet tai jos sulakkeiden paikoista ei ole varmuutta niin pistoke irti ohjainlaitteelta 30min. Näin noita pimentyneitä on saatu takaisin henkiin, Kovilin ohjainlaitteita siis.
Onko sulla alkuperäinen koukku vai jälkiasennettu Kovil tai vst?
No niin mää pelkäsinkii, eli purkamiseks menee jos tuo buuttaus ei onnistu, on nääs nuo tunkki härpäkkeet siinä ja kattelin sitä niin ei saa ku purkamalla koko sivun näkyviin nuo piuhat..prkle.. Kovilin jälkiasennettu koukku käsittääkseni.. nii missäs tää ohjainlaitteen pistoke sijaitsee et vois sitä buuttausta kokeilla.?
Ohjainlaitteen pistoke sijaitsee tietenkin sen ohjainlaitteen kyljessä siellä takaverhouksen alla eli joudut sen esiin kaivamaan jos sen sulakkeita ei ole merkitty mihinkään. Tai sitten irroitat sulakerasian ja katsot mihin sulakepaikkaan ne johdot on kytketty. Muistaakseni Touranin(kin) sulakerasiaan tulee kaksi virtajohtoa sieltä ohjainlaitteelta, joissain menevät saman sulakkeen alle, toisissa on 2sulaketta ja ne löytyy yleensä helposti kun ovat irrallaan siitä auton omasta sulakerasian johtasarjasta. Ja tarkoitan tietysti sitä ratin alla olevaa sulakerasiaa.
Jos kojelaudan sulakerasiasta menee konehuoneen sähkökeskukseen oranssi johdin, se on todennäköisimmin juuri tuon vetokoukun ohjainlaitteelle virtaa syöttävä kaapeli. Vanhemmissa Touraneissa käytettiin joskus ylimääräistä syöttökaapelia kun sulakerasiassa ei ollut sopivia paikkoja vapaina ja virta tuotiin konehuoneen sähkökeskukselta lisäkaapelilla. Seuraa tuota kaapelia ja irroita siinä oleva sulake (ruuveilla kiinnitettävä) virtakiskosta, näet sulakkeen kun irroitat sähkökeskuksen kannen, liu-uta lukituspalikoita keskuksen kannessa eteenpäin ja kansi irtoaa.
Saman asian ajaa. Jos ei eloa löydy niin joudut purkamaan ne verhoukset. Varmistu nyt vielä kerran valokynällä tai vastaavalla että kaikki sulakkeet sulakerasiassa ovat ehjiä. Terävällä kärjellä olevalla valokynällä voit tarkistaa sulakkeen kunnon, niiden reunoissa on pienet aukot josta saat valokynälle virtaa. Olihan se sähkökeskuksella oleva ruuveilla kiinnitettävä sulake ehjä?
http://kuvablogi.com/nayta/3010402/
Siin näkyy se oranssi johto et se tulee tohon kiinni, mitää ruuvattavaa sulaketta en oo löytän?
Siin näkyy se oranssi johto et se tulee tohon kiinni, mitää ruuvattavaa sulaketta en oo löytän?
Jumalauta, onko toi neljäs johdin vasemmalta lukien se joka syöttää virtaa sulakerasiaan kojetaulussa? Aika "rohkea" kaveri on ollut joka tuon on vetänyt..
Kaikki johtimet jotka tuosta konehuonetta pidemmälle lähtee pitäisi olla suojattu sulakkeella joissa on ruuvinreiät molemmissa päissä (muovinen palikka jossa 5mm reiät peltiliuskoissa, sisällä esim 50A sulake).
Mittaa nyt vielä sisällä olevasta sulakerasiasta kaikki sulakkeet ennekuin ryhdyt purkuhommiin.
Kaikki johtimet jotka tuosta konehuonetta pidemmälle lähtee pitäisi olla suojattu sulakkeella joissa on ruuvinreiät molemmissa päissä (muovinen palikka jossa 5mm reiät peltiliuskoissa, sisällä esim 50A sulake).
Mittaa nyt vielä sisällä olevasta sulakerasiasta kaikki sulakkeet ennekuin ryhdyt purkuhommiin.
purkasin nyt tuota paksia ja löyty tommoset sydeemit.. mikäköhän noista nyt sit on se ohjausboxi? otin noi kaks liitintä irti ku en löytäny muita..
http://kuvablogi.com/nayta/3012150/
http://kuvablogi.com/nayta/3012151/
http://kuvablogi.com/nayta/3012150/
http://kuvablogi.com/nayta/3012151/
en nyt sattunu kattomaa napojen määrää pistokkeissa, mut yli puol tuntii oli irti ja mitää ei tapahtun.. rasian oon avannu ja kaikki näytti olevan kunnos, mut tosissaan vedettiin akulta johto mittarille ja mistään ei löytynyt mitään.. pitänee soittaa bernerille huomen jos niil ois ideoita, muitakii ku et tuo näytille ja maksa satoja euroja siit hyväst..
Lasses tarkoittaa varmaankin siellä perävaunun pistokkeessa olevien napojen määrää. Kovilissa on 7 ja alkuperäisessä (Votex) pistokkeessa 13.
Mittaa takakontin ohjainlaitteilta tuleeko niille jatkuvaa virtaa pistokkeessa olevaan kahteen paksuun oranssiin johtimeen. Uudemmissa sarjoissa mitä olen asentanut, (sille ainoalle) ohjainlaitteelle tulee 2 virtajohtoa sulakerasialta, niissä siis jatkuva virta. Ota virtamittariin maadoitus siitä kontin reunassa olevasta maapisteestä.
Jos virta tulee ohjainlaitteiden pistokkeisiin, kokeile seuraavaksi ottaa maadoitus sieltä vetokoukun ulkopistorasiasta. Jos nyt puuttuu maadoitus, uusi se ulkopistorasialle menevä maadoitusjohdin, sen pitäisi lähteä tuosta korissa olevasta maadoituspisteestä. Ok?
Mittaa takakontin ohjainlaitteilta tuleeko niille jatkuvaa virtaa pistokkeessa olevaan kahteen paksuun oranssiin johtimeen. Uudemmissa sarjoissa mitä olen asentanut, (sille ainoalle) ohjainlaitteelle tulee 2 virtajohtoa sulakerasialta, niissä siis jatkuva virta. Ota virtamittariin maadoitus siitä kontin reunassa olevasta maapisteestä.
Jos virta tulee ohjainlaitteiden pistokkeisiin, kokeile seuraavaksi ottaa maadoitus sieltä vetokoukun ulkopistorasiasta. Jos nyt puuttuu maadoitus, uusi se ulkopistorasialle menevä maadoitusjohdin, sen pitäisi lähteä tuosta korissa olevasta maadoituspisteestä. Ok?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa