Termostaatti/vesiletkut
Valvoja: ffp jäsenet
Termostaatti/vesiletkut
SDI Kun lämpömittarin viisari on pystyssä ja ylävesiletku lämmin, kuuluko alavesiletkun olla kylmä ?
Tuossa on kuva helpottamaan termostaatin etsimistä.
http://kuvajako.net/images/12670476377950506487.jpg
http://kuvajako.net/images/12670476377950506487.jpg
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No ajattelin vaan että kun mittari näyttää 90 astetta todellisen lämpötilan ollessa 80...100 astetta niin onko sillä mitään väliä? Tuo on suunniteltu toimimaan niin ja miksei siihen sitten luottaisi. Kyllä se mittari näyttää huonoa jos lämpö on pielessä. Ei se kymmenen astetta ole mikään katastrofi.
Miten se sitten muuten oireilee?
Kauanko pitää käyttää paikallaan että mittari alkaa näyttämään lämmönnousua ja miltä se alavesiletku silloin tuntuu?
Miten se sitten muuten oireilee?
Kauanko pitää käyttää paikallaan että mittari alkaa näyttämään lämmönnousua ja miltä se alavesiletku silloin tuntuu?
Laitan tähän aihetta sivuavan kysymyksen.... Eli mitkä termostaatit ovat osoittautuneet luotettaviksi?
Mulla tuli tänään vastaan että lämmöt ei noussu lähes 100km maantieajon aikana ollenkaan yli 60 asteen, eikä kunnolla kuumaa saanut kabiiniinkaan tulemaan.. parkissa kun antoi käydä niin sai lämmöt normaaliin, mutta kun lähti taas liikkeelle niin laski takas alas. Sekä ylä- että alavesiletkut lämpeni että jäähtyi samaan tahtiin... Eli termostaatti (motonet) kesti noin 3,5 kuukautta... On voinut jo aiemminkin oikutella, mutta kun on tullut lähinnä pätkäajoa ei ole selvästi huomannut... Paluumatkalla se sitten toimi vähän paremmin, mutta ei noussut ihan normilämpöihin silloinkaan, reilun 100km/h vauhdissa tais mittari näyttää enimmillään 80 astetta ja putosi nopeuden pudotessa alemmaksi...
Parempi pitäis saada tilalle... Suosituksia? Wahler vai marmorilta orkkis?
Mulla tuli tänään vastaan että lämmöt ei noussu lähes 100km maantieajon aikana ollenkaan yli 60 asteen, eikä kunnolla kuumaa saanut kabiiniinkaan tulemaan.. parkissa kun antoi käydä niin sai lämmöt normaaliin, mutta kun lähti taas liikkeelle niin laski takas alas. Sekä ylä- että alavesiletkut lämpeni että jäähtyi samaan tahtiin... Eli termostaatti (motonet) kesti noin 3,5 kuukautta... On voinut jo aiemminkin oikutella, mutta kun on tullut lähinnä pätkäajoa ei ole selvästi huomannut... Paluumatkalla se sitten toimi vähän paremmin, mutta ei noussut ihan normilämpöihin silloinkaan, reilun 100km/h vauhdissa tais mittari näyttää enimmillään 80 astetta ja putosi nopeuden pudotessa alemmaksi...
Parempi pitäis saada tilalle... Suosituksia? Wahler vai marmorilta orkkis?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Osanumero 044121113? http://speed-autoteile.fi/index.php?p=hintahaku ja mitä näitä muita onkaan?..
Ite olen kuullut tarviketermareista niin paljon pahaa etten ole niihin pariin vialliseen laittanut muita kuin alkuperäisiä. Vähän se kirpaisi kun motonetissä 4,9 € ja Laakkosella vähän vajaat 50 €, mutta alkuperäinen kesti 12 vuotta ja sama odotettu elinikä on uudellekin osalle. Ei niitä viitti moneen kertaan vaihtaa... Sama kuin käsijarrun vaijereissa.
Pitää sille omalle työllekin jotain vaivaa laskea vaikka ropaaminen muuten kiinnostaisikin.
Ite olen kuullut tarviketermareista niin paljon pahaa etten ole niihin pariin vialliseen laittanut muita kuin alkuperäisiä. Vähän se kirpaisi kun motonetissä 4,9 € ja Laakkosella vähän vajaat 50 €, mutta alkuperäinen kesti 12 vuotta ja sama odotettu elinikä on uudellekin osalle. Ei niitä viitti moneen kertaan vaihtaa... Sama kuin käsijarrun vaijereissa.
Pitää sille omalle työllekin jotain vaivaa laskea vaikka ropaaminen muuten kiinnostaisikin.
ei se paikallaan lämpiä kovin äkkiä. maantielle ja hanaa sitten voipi lämmetä.
mutta jos tosiaan lämpömittari nousee 90 ja auto pelaa, nestettä ei kulu, lämmintä tulee koppiin niin en menis kyllä turhaa työtä tekemään.
vesihän ei pahemmin kierrä ellei ole tarvetta. toki vähäinen kierto siellä on mutta alavesiletku pysyy varmasti kylmänä jos ei kone tuota lämpöä mitä pitäisi poistaa.
jos se alavesiletku olisi 5min käynnistyksen jälkeen yhtäkuuma kuin ylävesiletku niin sitten huolestuisin.
toisin sanoen älä korjaa ellei ole rikki.
mutta jos tosiaan lämpömittari nousee 90 ja auto pelaa, nestettä ei kulu, lämmintä tulee koppiin niin en menis kyllä turhaa työtä tekemään.
vesihän ei pahemmin kierrä ellei ole tarvetta. toki vähäinen kierto siellä on mutta alavesiletku pysyy varmasti kylmänä jos ei kone tuota lämpöä mitä pitäisi poistaa.
jos se alavesiletku olisi 5min käynnistyksen jälkeen yhtäkuuma kuin ylävesiletku niin sitten huolestuisin.
toisin sanoen älä korjaa ellei ole rikki.
No,ajoin 30km moottoritietä riittävän lujaa. Alavesiletku kylmänä.
Paikallaan kaasuttelin aikani, alavesiletku ihan vähän lämpeni. Siitä pari kilsaa parkkipaikalle
alaletku kylmänä.
Minusta kone käy vähän kylmänä. Kyllä aiemmissa autoissani (bensa) on molemmat letkut ollu aina kuumat. Sitävartenhan siellä termostaatti on että säätää moottorin lämpöä ja syyläri.
Nyt ei säädä kun ei aukea !
Ilman lämpötila oli 11 astetta.
Keulaa tukkoon vai termarin vaihto ?
Paikallaan kaasuttelin aikani, alavesiletku ihan vähän lämpeni. Siitä pari kilsaa parkkipaikalle
alaletku kylmänä.
Minusta kone käy vähän kylmänä. Kyllä aiemmissa autoissani (bensa) on molemmat letkut ollu aina kuumat. Sitävartenhan siellä termostaatti on että säätää moottorin lämpöä ja syyläri.
Nyt ei säädä kun ei aukea !
Ilman lämpötila oli 11 astetta.
Keulaa tukkoon vai termarin vaihto ?
^^ Just siksihän se termari on, että se estää kierron syyläriin moottorin ollessa vajaalämpönen jolloin alavesiletku pysyy KYLMÄNÄ...
Kyllä tuo näyttäis toimivan juuri niinkuin pitääkin, lämmöt pysyy 90 asteessa ja neste lähtee kiertämään kun jonkinaikaa käy parkissa... ilmeisesti siellä motarilla lämpömittari pysyi myös normaalilukemissa, eikä auto keittänyt.. eli termari avautuu tarpeen mukaan ja syyläristä tulee KYLMÄÄ vettä alavesiletkua pitkin moottoriin, kunnes termostaatti taas sulkeutuu.
Näissä diesel koneissä tulee ylimääräistä lämpöä niin vähän, että ei tuota letkujen lämpenemistä voi verrata bensavehkeiden vastaavaan.
Termostaatti alkaa aukeamaan 87 asteessa ja on kokonaan auki vasta 110 asteessa, eli se säätää lämpötilaa aika portaattomasti, jolloin se alavesiletkukin lämpenee hyvin maltillisesti...
Termostaatin sijainti myös poikkeaa useimmista bensakoneista joissa se on ylävesiletkun lähdössä, näissä dieseleissähän se on alavesiletkun päässä...
Termostaatin toiminnasta kannattaa huolestua vasta sitten jos alavesiletku lämpenee vaikka kone on selvästi vajaalämpöinen
Tai lämpömittari nousee selvästi yli 90asteen ja alavesiletku ja syyläri pysyvät kylminä...
Kyllä tuo näyttäis toimivan juuri niinkuin pitääkin, lämmöt pysyy 90 asteessa ja neste lähtee kiertämään kun jonkinaikaa käy parkissa... ilmeisesti siellä motarilla lämpömittari pysyi myös normaalilukemissa, eikä auto keittänyt.. eli termari avautuu tarpeen mukaan ja syyläristä tulee KYLMÄÄ vettä alavesiletkua pitkin moottoriin, kunnes termostaatti taas sulkeutuu.
Näissä diesel koneissä tulee ylimääräistä lämpöä niin vähän, että ei tuota letkujen lämpenemistä voi verrata bensavehkeiden vastaavaan.
Termostaatti alkaa aukeamaan 87 asteessa ja on kokonaan auki vasta 110 asteessa, eli se säätää lämpötilaa aika portaattomasti, jolloin se alavesiletkukin lämpenee hyvin maltillisesti...
Termostaatin sijainti myös poikkeaa useimmista bensakoneista joissa se on ylävesiletkun lähdössä, näissä dieseleissähän se on alavesiletkun päässä...
Termostaatin toiminnasta kannattaa huolestua vasta sitten jos alavesiletku lämpenee vaikka kone on selvästi vajaalämpöinen
Tai lämpömittari nousee selvästi yli 90asteen ja alavesiletku ja syyläri pysyvät kylminä...
Joo,mutta mulla termari pysyi kiinni täysvauhtisen 30km lenkin jälkeenkin.
Eli kone kävi hieman alilämpöisenä kokoajan. Hiemankin hitaammassa ajossa se on tietty vielä kylmempi.
Kyllä moottorin täytyy käydä oikean lämpöisenä ajossa.
Lämpömittari näyttää 90 astetta jossain 75-110 välillä, tai sinnepäin. Eli kone on saattanu olla n.70-80 asteinen, kun sen pitäisi olla oikeasti n.+90.
Onhan sillä merkitystä koneen kulumiseen ja talouteenkin jonkin verran. Luulen.
Eli kone kävi hieman alilämpöisenä kokoajan. Hiemankin hitaammassa ajossa se on tietty vielä kylmempi.
Kyllä moottorin täytyy käydä oikean lämpöisenä ajossa.
Lämpömittari näyttää 90 astetta jossain 75-110 välillä, tai sinnepäin. Eli kone on saattanu olla n.70-80 asteinen, kun sen pitäisi olla oikeasti n.+90.
Onhan sillä merkitystä koneen kulumiseen ja talouteenkin jonkin verran. Luulen.
Entinen 306hdi ei puskenu ees puhaltimista lämpöö talvisin ennen kun oli ajanu reilu 20km 100km/h vauhtia nelosvaihteella. Vitosella saatto mennä 30km. Ei auttanu vaikka piti piuhassa muutaman tunnin ennen lähtöö ja reilusti pahveja keulalla. Nykyset suoraruiskudieselit käy jatkuvasti alta 90 asteen ja kyllä suunnittelijat on tehtaalla sen tienny jo suunnitteluvaiheessa.
Moottorien hyötysuhde kun paranee koko aika ajan myötä niin ei siitä koneesta synny loppujen lopuks enää niin paljoo hukkalämpöö että lämmöt pysyis 90 asteessa.
Moottorien hyötysuhde kun paranee koko aika ajan myötä niin ei siitä koneesta synny loppujen lopuks enää niin paljoo hukkalämpöö että lämmöt pysyis 90 asteessa.
Noinhan se on. Lämmöt on normaalit ainoastaan keskellä kesää kun ajaa pitkän matkan moottoritiellä. Asia on hoidettu lämpömittarilla joka näyttää suurella toleranssilla !
Eihän se noin voi kokoajan olla. Tätyy lämpöjen olle normaalit tavallisessa ajossakin.
Auttaiskohan jos rajoittasi hieman ajoviimaa moottorin kylkeen kesälläkin ?
Luulis että jos sen tekis fiksusti ni saattais toimiakkin ! Eihän näitä ole tänne suuniteltu, vaan
isoille moottoriteille keskieurooppaan jossa ei ole näin kylmää.
Eihän se noin voi kokoajan olla. Tätyy lämpöjen olle normaalit tavallisessa ajossakin.
Auttaiskohan jos rajoittasi hieman ajoviimaa moottorin kylkeen kesälläkin ?
Luulis että jos sen tekis fiksusti ni saattais toimiakkin ! Eihän näitä ole tänne suuniteltu, vaan
isoille moottoriteille keskieurooppaan jossa ei ole näin kylmää.
Jos termostaatti ei aukea ollenkaan niin sillon keittää vedet, mutta jos se on jääny auki nii vesi kiertää kokoajan moottorissa ja syylärissä niin silloin ei kunnolla lämpene nesteet eikä moottori ja 87C termostaatilla ei lämpene mulla ainakaan ku noin 75 asteeseen ylävesiletkulta missä anturit on. Ei se moottori käy alilämpöisenä jos anturit on kunnossa ja näyttää 90C
Voisiko mitenkään olla mahdollista, että pidetään normaalina sitä lämpötila-aluetta jolla mittarikin näyttää normaalia, aivan kuten tehtaalla on suunniteltu ;)
Ei kai sitä 90 astetta ole missään määrätty ainoaksi oikeaksi käyntilämmöksi. Muistaakseni öljyillekin on noin 70 astetta jo riittävä toimintalämpö...
Mun mielestä on aika turhaa korjata sellaista joka toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan...
Toisaalta, jos termarilla on jo 10 vuotta ikää, niin ei sen vaihtaminen mikään suuri synti ole :) siinä vaan helposti saa huonomman tilalle, kuten tuolla aiemmin omalta osaltani kerroin käyneen... No seuraava pitää valita viisaammin :)
Jos tarkkaa lämpöä haluaa seurata niin helpointa on laittaa piuha kiinni autoon ja lukea sitä VAG-COMilla.... Sieltä 75 asteen paikkeilta se mullakin alkaa mittarissa sitä 90tä näyttään...
Ei kai sitä 90 astetta ole missään määrätty ainoaksi oikeaksi käyntilämmöksi. Muistaakseni öljyillekin on noin 70 astetta jo riittävä toimintalämpö...
Mun mielestä on aika turhaa korjata sellaista joka toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan...
Toisaalta, jos termarilla on jo 10 vuotta ikää, niin ei sen vaihtaminen mikään suuri synti ole :) siinä vaan helposti saa huonomman tilalle, kuten tuolla aiemmin omalta osaltani kerroin käyneen... No seuraava pitää valita viisaammin :)
Jos tarkkaa lämpöä haluaa seurata niin helpointa on laittaa piuha kiinni autoon ja lukea sitä VAG-COMilla.... Sieltä 75 asteen paikkeilta se mullakin alkaa mittarissa sitä 90tä näyttään...
No niin.. nyt on sitten merkkiliikkeen termari sisuksissa, ei ollut itseasiassa se motonetin keksintökään hajonnut, vaan sieltä löytyi muovinpala välistä.. kumma jos ei enää sulkeutunut.. oli ilmeisesti korjaamolla murjottu se muoviputki jotenkin paikalleen, kun sieltä se pala näkyi olevan irti :(
Tulipa samalla testattua noiden letkujen lämpeämistä kun koneen käytti kuumaksi...
Eli nesteet sisään ja kone käyntiin ja nestepinnan tarkkailua senaikaa että kiertää varmasti ja lämmityslaitteesta alkaa tulemaan lämpöä.. Sitten muutaman kilsan testilenkki, että saa lämmöt nousemaan, oliskohan noin 10 min tullut ajeltua... Sen jälkeen auto pihalla käynnissä ja pelti auki ja tunnustelemaan letkuja.... Ylävesiletku haalea, alavesiletku kylmä, samoin syyläri.. Siinä meni kaikkiaan reilu puoli tuntia (siis ajon jälkeen) ennenkuin alkoi alavesiletkukin kunnolla lämpeämään, lämppärin puhallin oli kokoajan pois päältä.
Kun koko kone ja syyläri putkineen oli kuumana (mittarissa edelleen 90astetta) laitoin puhaltimen kolmoselle ja muutamassa minuutissa moottorin lämpömittari alkoi laskemaan :)
Näissä kun lämmöntuotto on tosissaan vähäistä, niin vähäinenkin lämmityslaitteen käyttö riittää pitämään koneen lämmöt kurissa,eikä termostaatti päästä läpi mitään (eikä termostaatissa ole mitään ilmausreikiäkään, eli kun on kiinni ei siellä syylärissä kierrä yhtään mitään)
Tulipa samalla testattua noiden letkujen lämpeämistä kun koneen käytti kuumaksi...
Eli nesteet sisään ja kone käyntiin ja nestepinnan tarkkailua senaikaa että kiertää varmasti ja lämmityslaitteesta alkaa tulemaan lämpöä.. Sitten muutaman kilsan testilenkki, että saa lämmöt nousemaan, oliskohan noin 10 min tullut ajeltua... Sen jälkeen auto pihalla käynnissä ja pelti auki ja tunnustelemaan letkuja.... Ylävesiletku haalea, alavesiletku kylmä, samoin syyläri.. Siinä meni kaikkiaan reilu puoli tuntia (siis ajon jälkeen) ennenkuin alkoi alavesiletkukin kunnolla lämpeämään, lämppärin puhallin oli kokoajan pois päältä.
Kun koko kone ja syyläri putkineen oli kuumana (mittarissa edelleen 90astetta) laitoin puhaltimen kolmoselle ja muutamassa minuutissa moottorin lämpömittari alkoi laskemaan :)
Näissä kun lämmöntuotto on tosissaan vähäistä, niin vähäinenkin lämmityslaitteen käyttö riittää pitämään koneen lämmöt kurissa,eikä termostaatti päästä läpi mitään (eikä termostaatissa ole mitään ilmausreikiäkään, eli kun on kiinni ei siellä syylärissä kierrä yhtään mitään)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa