3C Passattiin vakionopeudensäädin, onko joku laittanut itse?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

3C Passattiin vakionopeudensäädin, onko joku laittanut itse?

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 14.4.2011 12:44

Tuli haettua viiksi liikkeestä ja ajattelin asentaa itse kun ainut paikallinen volkkariliike pyysi asennuksesta luokkaa 400+e. Mukanahan tulee asennusohje, mutta se on hieman ylimalkainen näin ensimmäistä vakkaria asentavalle.

Eniten hämää se, että paketissa tuli mukana kaksi eri värillä koodattua johtoa, ohjeessa puhutaan kuitenkin vain yhdestä johdosta. Tämä johto tulisi käsittääkseni moottorinohjaimelta ratille. Konetilan puolella johtohomma näyttää simppeliltä. Ratin puolesta en tiedä, miten esimerkiksi vasemmalla sijaitseva tavaralokero irroitetaan kuten ohjeessa käsketään tehdä?

E: tarkemmin kun tavasi, niin ilmeisesti johdon väri valitaan autoa liikuttelevan moottorin perusteella

Eli onko joku homman tehnyt, jos on niin voisiko kirjoitella mahdollisimman tarkan kuvauksen tänne? Tai jos joku haluaa tienata hieman kaljarahoja Kotkan suunnalla ja tehdä kanssani homman, otan avun mielelläni vastaan.

Vinkata voi myös, jos joku tietää missä esimerkiksi PK-seudulla ton asennuksen saisi järkevämpään hintaan?

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 15.4.2011 9:37

Sen lisäksi jollakin pitää koodata esim Vag-com/VCDS tms ohjelmalla se päällekkin jotta tietokone osaa ottaa vastaan sen käskyjä.

Kunhan et sitten vahingossa kytke väärin ku näissä 3C:ssä on CAN väylä joka käsittääkseni on aika herkkä.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.4.2011 19:23

Can-väylä oli jo 3bg:ssä. Ja väylän voi vaikka oikosulkea ilman pysyviä vammoja, se CAN-väylä ei siis todellakaan ole mikään herkkä.
Se lokero irtoaa helposti. Yläreunassa kaksi "kynttä" (näkyy kyllä kun luukku on auki) väännä kynnet alas ja tiputa lokero alas. Noin saat sen lokeron alas. ECU:ssa on muistaakseni metallipanta liittimien suojana, ja pultattu murtokanta pulteiila. ECU:lle täytyy kytkeä johto joka tulee rattipylvään ohjainlaitteelta. Kyseinen johto kertoo eculle varmistus signaalin viikseltä, tavallaan diagnoosi tieto. Ei toimi ilman sitä.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 15.4.2011 23:40

Joo ton ECUn varastamissuojan näinkin kun kurkkasin, pulttien pitäisi kai lähteä kun lämmittää lukitteen tehon pois. VAG-COM löytyy itseltäkin ja luulen aktivoinnin onnistuvan kunhan viiksen saa paikalleen. Sunnuntaina olisi tarkoitus ottaa asiaksi ja harjoitella asennushommia.

Oletko jad laittanut vastaavaan autoon säädintä, onko muuta huomioitavaa. Mulla on kyllä viiksen mukana tullut asennusohje ja ELSAsta printatut osaohjeet ratin irrotukseen jne. Kai se niillä pitäisi onnistua?

Siellä kun on se luukku tulipellissä, mihin pitää poraka reikä ECU-johdon läpiviennille, niin sen takana on vaahtomuovia? Tökätäänkö siihen vain pieni reikä josta johto sisälle? Vanhemmissahan, esim GOLF V "vastaava" luukku oli yleisestikin käytössä johtojen läpiviennille ja sen alla oli jotain liittimiä? Tässä ei näkynyt kuin vaahtomuovi.

Pitää ottaa omasta asennuksesta kuvia ja kirjoittaa selostus jos onnistuu. Jos menee metsään niin voi sitten kuvien ääressä muistella ja kirota :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 16.4.2011 21:02

Itse olen tuonut johdon konehuoneeseen alkuperäisestä rintapellin läpiviennistä ja siitä ylös ja vesikaukaloon eculle.
Muista koodata rattipylvään ohjainlaite sekä ecu.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 17.4.2011 19:46

Rautapuoli asennettu, 6h se otti kun rauhallisesti teki.

jad: voitko laittaa koodausohjeet? Yritin netistä löytämilläni ohjeilla, mutta ei pelaa.

Ratin koodaus sanoo että coding accepted, mutta bitit ei kuitenkaan muutu?

Moottorille kirjoitin
[Select]
[01 - Engine]
[Login - 11]
Enter 11463 to activate cruise control
[Do It!]

ja sanoin että koodi hyväksytty. Jompi kumpi menikin perille, sillä näyttössä ennen isolla keskellä lukenut lämpötila siirtyi pienemmäksi oikeaan laitaan. Mutta cruise ei siis vielä pelaa, viiksestä ei tapahdu mitään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.4.2011 19:52

Missäpäin liikut?
Meniko satavarmasti oikeaan nastaan ECU:lle menevä vertailu johto?
Ja oliko rattipylvään ohjainlaitteessa oikea määrä kontaktipintoja verrattuna vakkarin viiksen liittimeen.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 17.4.2011 20:16

Kotkan suunnalla vaikutan. Tiistaina tulossa Espoossa pyörähtämään.

Kyllä mä moneen kertaan sen ECU:n nastan laskin, eli pitäisi kyllä olla oikeassa. Rattipylvään ohjauslaitteessa oli tyhjä paikka johon cruisen johto kävi, siihen sen tökkäsin. Autossa on monitoimiratti, joten ohjaimen pitäisi kai tukea cruiseakin?

Nyt steering wheelissä on vikakoodi

Sunday,17,April,2011,20:39:49:36838
VCDS Version: Release 10.6.2

Address 16: Steering wheel Labels: 3C0-953-549-SW20.lbl
Control Module Part Number: 3C0 953 549 B HW: 3C0 953 549 B
Component and/or Version: Lenksäulenmodul 005 0010
Software Coding: 0000101
Work Shop Code: WSC 05311 000 00000
Additional Info: XXXXXXXXXXX Lenkradmodul 007 0050
Additional Info: Geraet 00000
VCID: 2B5E1B28B55F2644
1 Fault Found:

01044 - Control Module Incorrectly Coded
000 -- -


Edelleen Soft. Coding näyttää 0000101, koitin sinne siis kirjoittaa 0000111 ..

Ensimmäisellä parilla kerralla softa siis sanoi ton 0000111 syöttämisen jälkeen Coding Accepted, mutta ei muuttunut toi arvo tossa Soft. Coding ruudussa.

Nyt kun koittaa kirjoittaa mitä vaan, vaikka alkuperäisen 0000101 niin softa ei sano mitään ja vikakoodi ilmestyy aina uudestaan vaikka sen nollaisi välillä.
Viimeksi muokannut b0bb0, 17.4.2011 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.4.2011 20:19

Tuleppa tiistaina käymään. Pistetään bitit kuntoon.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 17.4.2011 20:20

OK! Pistätkö vaikka YV:llä yhteystietoja niin sovitaan tarkemmin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.4.2011 21:03

Kertokaa sitten täälläkin mikä oli vialla.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.4.2011 21:17

Laitoin yv:tä en tiedä menikö perille

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.4.2011 21:33

Viesti siirtyy lähtevistä lähettettyihin siinä vaiheessa kun se luetaan.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 19.4.2011 11:27

H. Jormalainen
PostPosted: 17.4.2011 20:03 Post subject:
Kertokaa sitten täälläkin mikä oli vialla.


Vika oli luultavasti halvassa kaapelissa, jolla koodaus ei onnistunut. Sain siis ECUn koodattua, mutta rattipylvään ohjainlaitteella bitit eivät koodausyrityksestä huolimatta muuttuneet.

Osaavan kaverin tekemänä kunnon kaapelilla homma toimi ja ratin päässäkin saatiin bitit oikeeseen asentoon. Suurkiitos jad!!

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 19.4.2011 11:47

Lupasin kirjoitella ohjeen kuvien kera, mutta asennuspäivänä ei ollut kameraa tallilla mukana. Näin ollen tyydyttävä pelkkään tekstiin. Toki säätimen mukana tuleva ohje on kohtuu kattava, mutta ehkä joku saa tästä jotakin lisäluottoa siitä, että ko. homma on ihan perushessunkin tehtävissä.

Aluksi avasin ratin airbag-yksikön lukituksen. Tämä tapahtuu kääntämällä rattia 90° astetta, jonka jälkeen mittariston puolelta talttameisselillä käännetään lukitus hakaset pois vastakappaleistaan. Vaimolta lainattu meikkipeili auttaa tässä operaatiossa. Sama lukitus siis löytyy molemmilta puolilta rattia. Lopuksi ratti kannattanee kääntää suoraan.

Seuraavaksi irroitin akun kaapelit. Ennen bagin irroittamista suositellaan kuulemma, että odotellaan akku irti noin 30min, joten aloitin tällävälin homman konehuoneen puolella.

Pyyhkimet pitää ensin irroittaa, nehän lähtevät kun ottaa sen suojahatun pois ja avaa 13mm mutterit. Tässä vaiheessa käsillä kannattaa olla sopiva ulosvetäjä niin säästyy sekä aikaa että hermoja. Itsekin hain suosiolla parin euron ulosvetäjän Motonetistä hetken noiden kanssa taisteltuani. Toki ne varmasti irtoavat myös voimalla, hakkaamalla tai hajottamalla.

Tämän jälkeen irroitetaan se ikkunan alusmuovi. Sitä pitää kiinni muutama metalliklipsi konehuoneen puolella, jotka irtoavat ihan vetämällä. Myös ikkunan puolelta muovi on urassaan vain painamalla. Itse irrotin lasin puolen suihkuttamalla silikonisprayta liitokseen ja hetken muhittuaan muovi irtosi reunasta alkaen helpohkosti ja ennen kaikkea ehjänä.

Mikäli on fiksu ja käyttää olemassa olevia rintapellin läpivientejä, voi seuraavan vaiheen skipata. Itsehän tein orjallisesti asennusohjeen mukaan ja tein oman läpiviennin cruisen ohjauskaapelille kuten käskettiin.

Irroitetaan seuraavaksi pyyhkijöiden moottori ja muut kilkkeet. Ko. paketti on kiinni kahdella torx-pultilla (olisiko noin kokoa 25) sekä yhdellä 10mm mutterilla. Lisäksi täytyy moottorin liitin avata, se irtoaa helposti kun siinä näkyvästä kolosta hieman meisselillä avittaa ja vetää samalla ulospäin. Johdot on myös kiinnitetty pyyhinmekanismiin, myös tämä kiinnike on irroitettava. Kiinnikkeen takapuolella on kaksi hakasta joita puristamalla kiinnike tulee nätisti reiästä läpi. Tosin hakasten puristaminen sokkona on melko hankalaa. Lopulta moottorin ja mekanismin jaa nostettua pakettina pois kaukalosta.

Pyyhkijäsysteemin takaa paljastuu luukku, jonka kansi avataan (3*10mm mutterit). Kannen takana on solumuovista äänieristettä jonka läpi ohjausjohto myöhemmin puikataan. Irroitettuun kanteen porataan reikä asennusohjeen neuvomaan kohtaan.

Seuraavaksi siirryin ECUn kimppuun. Ainakin omassa Pasuunassani ECU oli varustettu varkaussuojalla eli sen päälle taivutetulla metallikannella, joka oli kiinnitetty pulteilla joista kannan katkeavat pois kiristettäessä eli pultit on tässä vaiheessa kannattomia. Mutta ei hätiä mitiä, pultteja kun lämmittää kuumailmapuhaltimella hetken (kannattaa suojata ja varoa sulattamasta johtoja tai mitään muutakaan) lähtevät ne nätisti auki pihdeillä kannan nysästä kääntämällä.

ECUsta pitää irroittaa repsikan puoleinen liitin. Liitin lähtee irti vetämällä siinä oleva lukitussalpa sivuun. Se liikkuu ekat pari cm ihan sormineen, mutta loppumatka on jäykempi. Mutta rohkeasti vaan vääntää niin kyllä se liukuu sivuun ja liitin irtoaa ECUsta.

Liittimen rassaamiseen tulee mukana hyvät ohjeet, ne kannattaa lukasta pariin kertaan ajatuksen kanssa.
Liittimestä lähtee suoja katkaisemalla nippuside ja vetämällä liittimen kuori sivuun.
Seuraavaksi liittimestä vedetään pois molemmissa päissä näkyvät violetit liuskat.
Liittimestä kaivetaan ylös musta muovinen osa (kts. ohje!) ja sen alla oleva punainen tiiviste. Nostin niitä johtoja pitkin ylös sen verran mitä helposti nousivat, ehkä sentin verran. Seuraavaksi irroitetaan "dummy" liitin eli muovinen piikki ohjeen mukaisesta liittimestä puikkaamalla lukitus auki miniruuvarilla ja vetämällä piikki johtojen puolelta pois.
Sitten voidaankin työntää mukana toimitettu johto liittimeen, ainakaan itselläni se ei lukittunut pohjaan kunnolla ennenkuin nostetut tiiviste ja musta muoviosa painetaan takaisin pohjaan.
Seuraavaksi kasataan liitin käänteisesti eli pujotetaan lilat liuskat ja pujotetaan liittimen suoja takaisin. Lopuksi tietenkin uusitaan suojan nippuside ja lukitaan liitin takaisin ECUun.

Johto uitetaan olemassa olevan johtonipun vieressä sinne kuskin puolen luukulle johon on tehty se reikä aiemmin. Itse pujotin johdon jäykemmän johdon avulla suoraan alas kuskin jalkatilaan.

Tässä vaiheessa konehuoneen puolella voi lyödä paketin kasaan, kaikki menee kyllä kasaan purkuun verrattuna käänteisessä järjestyksessä :)

*JATKUU*


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa