etuiskunvaimentimen yläpää irti?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

etuiskunvaimentimen yläpää irti?

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 12.4.2011 22:25

seat sorcoba 98 farkku

tuntuu että etuiskunvaimentimen yläpää on irti, heiluu ja sen mukana koko pyörä.

tuossahan on tuo 7mm kuusiokolo avain juttu ja 21mm mutteri. tuohonhan tarvitsisi jonkun erikois työkalun, mutta sitä en tänään kerennyt hitsata. kuva olisi pitänyt ottaa, mutta jäi..
eihän jollain ole kuvaa tuosta iskarin yläpäästä että miten sen kuuluisi olla.

tuolla kumien välissä ilmaa ja sitä ei saa tiukattua lisää, eli onko tuota alempaa mutteria tiukattava? vai onko edellinen asentaja voinut jättää sen liian löysälle?

rupesin miettimään että onko auton edellisellä omistajalla ollut alusta sarja ja sen ottanut pois ja kasannut tuon hätäpäissään väärin.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 12.4.2011 22:34

No ainakin iskarikotelon ja sen yläpään lautasen välissä saa olla rako kun auto on pyörillään, jos sitä edees tarkotat?

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 13.4.2011 17:22

juuri sitä tarkoitan. kun tuntuu että tuo koko pakka on irti. kuuluuko tuon yläpään heilua jos rengas ilmassa?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.4.2011 18:12

Voi olla että se pyöräkotelon puolella (jousen ylälautasen päällä) oleva kumityyny on vähän väsähtänyt... uudet maksaa varmaan parisen kymppiä varaosaliikkeessä. Ihan normaalista ilmiöstä on kysymys, eikä mitään paniikkia asiasta kannata ottaa :) iskaritolppa ei sieltä minnekään karkuun pääse..
Kuinka paljon sen laipan ja pyöräkotelon välissä on ilmaa kun pyörät on maassa? (siis konehuoneen puolella)..

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 13.4.2011 20:40

muutama milli.

mutta tuo iskarin yläpää liikkuu hieman sivuttaissuunnassa.

ja voi olla että on taas muutenkin niveliä väljänä eli pitää nekin käydä läpi..

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 13.4.2011 20:51

se, että iskarin yläpää liikkuu edestakaisin ja myös pystysuunnassa on ihan normaalia. Jos siis etupyörä on ilmassa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.4.2011 22:50

juu, ei kun kovaa ajoa vaan :)
jos ei saa mielenrauhaa muuten,niin laita sinne uudet tukikumit ;) ei ole iso homma...eikä kallis jos itse kykenee tekemään..

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 14.4.2011 21:45

juu kyllä puran ja kasaan tuon ihan sujuvasti-

eli kyselempä ne tukikumit sinne huomenna

varmaan siis joku perus välys jota en pikaisesti huomannut tai talvella ajette johonkin kuoppaan ja ohjauskulmat vituillaan?

lauantaina sepittämään..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.4.2011 8:13

Joo ihmeellinen klappi siellä yläpäässä on,en kyllä ymmärrä miksi.
Kulmat näissä seilaa minnepäin milloinkin.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.4.2011 13:05

eniten näissä taitaa kulmiien seilaamista aiheuttaa tukivarren taaempi pusla...

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 16.4.2011 18:29

joo tuo kumi pusla olisikin varmaan ainut osa mitä en ottanut varaosaliikeestä.

viimeksi kun vaihdoin raidetangonpään ja katsoin kulmat jäi ratti vinoon onko tuo merkki mistä, muusta kun huolimattomuudesta.

kulmat kuitenkin kunnossa kun ei vetellyt...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 16.4.2011 19:13

Sieltä on se yläpään kumipusla mennyt väljäksi, ei kuulu pyörän lotkottaa. omassa cordobassa sama ongelma- tarvikkeena uudet puslat laakerin kera 35 e /kpl. ja lotkotus loppui. Samalla loppui vetelyt ja renkaiden epätasainen kuluminen reunoilta.

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 17.4.2011 21:23

joo. totesin että tosi vittumainen vaihtaa. meni pyöreäksi tuo yläpään kuusiokolo.

laitoin konehuoneen puolelle kumitallat ettei kopise.

pitäisi ehkä joskus jaksaa vaihtaa ne, mutta sitä odotellessa. sai nuo pulttipyssyllä auki kun hakkasi menemään..

kulmat olivat kunnossa. piti tarkistaa ne-

jos jollain on iskari jousipaketit turhana nin voin ostaa edullisesti:D

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 8.12.2011 21:01

Vanhaa keskustelua lainaten. Missähän on vika kun kuljettajan puolella sitä n 1cm tyhjää tilaa iskarin yläpäässä konehuoneen puolella ei ole ja repsikan puolelta se löytyy?

Topi

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 22:39

Joustintuen yläpää antanut periksi sillä puolella jolla enemmän väljää. Tai ainakin antanut osittain periksi.

Olettaen että on oikein asennettu...

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 8.12.2011 22:48

Eli toisinsanoen, millasia osia mahdollisesti menee uusiksi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 22:54

Se yläpään kumi ja samalla kannattanee vaihtaa laakeri kun ei ole kummoisissa hinnoissa.

Eri asia sitten on että minkä laatuisia osia haluaa laittaa. Kattele kataloogeja rauhassa. Tuo tuntuu monissa varoittelevan hyvissä ajoin ennen mitään katastrofia.

tomppa-90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2011 15:21

ViestiKirjoittaja tomppa-90 » 9.12.2011 18:03

juu. minä vaihdoin yläpään kumin, laakerin jne ja yhä jäi väli.

tein lopulta paksusta kumista konehuoneen puolelle palat molemmille puolille jolla sai tuon välyksen pois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 69 vierailijaa