akkuko jo sökö

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

akkuko jo sökö

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 9.4.2011 10:46

Jahas, Passatti jäi tielle viimeviikolla. Sytty latausvalo ja sihin sitten simahti hetken päästä. Laturi lataa, sitä ollaan tossa jo kuormiteltu ja testailtu moneen otteeseen, mutta syksyllä just ennen lumia ostettu snajder akku sen sijaan ei näytä vihreää naamaa latauksen kellukesilmässä. Autolla ajeltu 200tkm ja akulla varmaan 10tkm, jos sitäkään. Saako kotikonstein kuormitettua akkua niin että vois selvittää onko se vaihtokuntoinen jo. Jotenkin tuntuu ettei ota sähköä kunnolla vastaan ku just toissapäivänä ladattiin täyteen ja tänään näytti taas puolta akkua...

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 9.4.2011 11:32

Ominaispainomittarilla saa luotettavan tuloksen jos on perinteinen avattava akku, 1,28 pitäisi täydelle akulle näyttää. Jos on huoltovapaa akku niin kuormitusmittari olisi tietty paras laite vaan itse olen kotikonstein mittaillut jotenkin näin.

1. Mitataan akun lepojännite, yli 12,7V on hyvä. Huononkin akun saa "pintaladattua" näihin lukemiin. 12,5V on jo puoliksi purkautunut.
2. Virrat päälle, kaikki valot ja sähkölaitteet mitä keksii kuluttamaan virtaa. Valoilla, takalasin lämmityksellä, sisätilan puhaltimen täydellä nopeudella ym. normaaleilla sähkölaitteilla akulle aiheutuu 30-40 ampeerin kuorma.
3. Muutaman minuutin verran antaa olla ja samalla mitataan jännitettä kuorman kanssa, voi laskea jonnekkin 11,4V tai jopa alemmas.
4. Virrat pois, pitäisi heti jännitteen nousta jonnekkin 12,3V ja siitä parin minuutin sisään lähelle alkuperäisiä lukemia. Jännitteen nousun nopeus ja miten paljon lopulta jännite laski alkuperäisestä lukemasta kertoo akun kunnosta.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 9.4.2011 19:31

Latauksen jälkeen ku anto 5 tuntia seistä, näytti 12.75V. Sitten kaikkien sähkövempeleiden kanssa 4min jälkeen 11.5V Sitten startatessa kävi alimmillaan 9,82V ja lataa normaalisti 14,3-14,45V. Emäntä kävi parin tunnin reissun jossain ja nyt kun tuli pihaan, näyttää edelleen 12.7V ja käynnissä 14,25V...


Mikähän hiton häiriö tossa on ollu, vai voiko laturin hiilien loppuessa välillä ladata ja välillä ei?

Skruffi
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.4.2011 18:20

ViestiKirjoittaja Skruffi » 9.4.2011 20:03

Itsellä on kanssa tollanen snajderin akku (70ah AGM) ostin sen viime kesänä motonetistä ja hyvin mulla on pelannut tuo mutta se tosin on autossa kakkosakkuna. Eikö tossa pitäis olla vuoden takuu jos olet siis motonetistä sen ostanut ja kuitin säilyttänyt?

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 9.4.2011 21:34

Talvella ihmettelin kun traktorissa oli aina akku vajaa, että laturiko tästä meni vaikka laturi on alle 1000h pyörinyt, latausjännitekkin oli kohtuullinen 13,7V. Vaikka erikseen latasi akun täyteen niin silti viikon seisonnan jälkeen akku oli lähes tyhjä, akkukaan ei vanha ole. Puhalsin sitten huvikseen paineilmalla laturiin ja mitkä pölyt sieltä lähtikään vaikka konetta ei edes likaisiin töihin juuri käytetä. Latausjännite nousi 14,2V eikä ole akku purkaantunut sen koommin, kai siellä oli paskaa joka purki akun.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.4.2011 22:44

vai voiko laturin hiilien loppuessa välillä ladata ja välillä ei?

voi, itselle kävi juurikin näin. MK3 kohdalla, eli tuossa 200tkm tuntumassa: ensin syttyi latauksen merkkivalo, välillä se vielä sammui ja sitten taas syttyi, kunnes jäi palamaan auton sähköjen hiipuessa yössä. Hetken parkissa ollessa laturia lumiharjan varrella koputellessa se heräsi taas lataamaan täysillä ja matka jatkui... laturi taas toimi hienosti, mutta vaihtuikin heti seuraavana päivänä. -eli kyllä se on mahdollista, mutta onko tässä kyse siitä?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 13.4.2011 10:35

Täytyy mitata et meneekö sähköä jonnee ku avaimet on veks virtalukosta ja auto seisoo. Kunhan taas pääsee viikonloppuna kotiin asti auton viereen. Emäntä ei sillä uskalla juur postilaatikkoa kauemmas lähtee tällä hetkellä. Akusta en perkale kuittia löytäny, Motonjeetistä sen hain kyllä.

Täytyykin puhallella, ja suhauttaa jarrukliineriä laturiin kans, jos siellä on tiukempaa kaakkia... Jos olis hitusen helpompi vaihtaa, olisin jo tarvikelaturin sinne roiskassu, ku semmonen kylältä 225 hintaan ois löytyny. Saa vaan purkaa aika tavalla että mokoma vaihtuu. Mites lataussäädin, onks noissa kiintee vai irroitettava, sen kait saa vaihdettua laturin ollessa kiinnikin, tietty, jos se ei ole päässä niinku yleisimmin kait on, niin taas puretaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.4.2011 11:20

Jos mätänetistä hait, niin pakko kysyä josko sulla on se kanta-asiakaskortti, jolloin ostoksien takuut jne.hoituu heti-miten ilman kuittia asiakastietojen mukaan? Napattiinko akkuun myynti/käyttöönottoaika tuurnalla, kuin akkuliikkeessä ikään vai jäikö se tekemättä? Siitähän selviäisi näppärästi takuun voimassaoloaika.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 13.4.2011 13:46

ei motonetissä kyllä mitään o stanssailtu koskaan noihin mitä on tullu ostettua. Eikä o kantasikakorttia :D Ei tuo akun hinta harmita, jos selviää et se on sökö, se on kuitenkin kolmasosa laturin hinnasta...

Skruffi
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.4.2011 18:20

ViestiKirjoittaja Skruffi » 13.4.2011 21:31

Onkos tässä kyseisessä passatissa laturille omaa sulaketta kuin esim golffissa on? Sekin kannattaa tsekata kun ei iso vaiva ole, golffeissahan tais olla jonkin sortin ''tyyppi vikaa'' tossa laturin sulakkeessa ja sulakeboksissa. Itsellä noin kuukausi sitten pamahti kaupungissa juurikin tuo sulake poikki ja oli oikein mielyttävä ajella kotia n. 10km matka ja vielä pari kilsaa valaisematonta mettätietä. Keulilta kun löi 2x100w lisäpitkät päälle + omat pitkät niin puolet muista sähkölaitteista sammui :D

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 17.4.2011 17:50

Sulaketta en huomannu katsoa, mutta nyt mulle teki ekan kerran sen että akkuvalo palaa satunnaisesti käynnissä ollessa. Akku näytti tänään 12.22V, eikä lataa vaan käynnissä on 11.80V Akku ladattiin täyteen tossa 3 vuorokautta sitten, autoon ei ole koskettu sen jälkeen ja hienosti lähti käyntiin nytkin, tosin näyttää melko kuivalta.

Purkaako tuo akun ny paskan laturin kautta sitte?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.5.2011 21:30

Hyviä juttuja tässä akun jännitteistä.

Mulla pääsi akku tyhjäksi ja sama pääsi tapahtumaan talvella ainakin kerran.

Päivällä sain auton käyntiin ja ajelin noin 5 km, sammutin auton ja totesin että lähtee käyntiin kyllä.
No kahden tunnin päästä ei taas enää lähtenyt.

Hain käynnistyskaapelit kaupasta ja käynnistettiin kaverin kanssa josta sitten lähdin ajelemaan hanaa antaen noin 30 km ja 20 min.
Annoin auton käydä ja mittailin jännitteitä. Latausjännite akun navoista kone käynnissä tyhjäkäynnillä on 13,70 V. Auto sammutettuna jännite on 13,00V, mutta laskee heti muutamissa sekunneissa 12,75V tasolle josta jännitteen lasku hidastuu. 15 min päästä jännite oli 12,60V tasoa.

Mihin tasolle akun jännite yleensä jää?
Viittaako tämä suoraan siihen, että akku meni sököksi tai on tullut ikänsä takia tiensä päähän kun se on ehkä jopa alkuperäinen (2002). Muuten se on toiminut hyvin talven kovimmilla pakkasillakin ja senkin jälkeen kun se talvella meni tyhjäksi.

Onko kellään käsitystä kuinka kauan menee aikaa, että akku lataantuu tyhjästä täyteen?
Jos laskee karkeasti, että laturi on 140 A ja siitä puolet menee sähkölaitteille niin 70 Ah akku lataantuisi täyteen vasta tunnin ajolla?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.5.2011 14:17

Normaali akku jos pääsee tyhjäksi, niin vähintään yön yli laturissa... ja pakkasessa se akku ei ota kunnolla virtaa vastaan muutenkaan, siksi ne tahtoo pätkäajossa talvisin tyhjentyä vaikka mitään vikaa ei olisikaan. Tähän asiaan ei ole auton laturin teholla mitään vaikutusta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa