ADY 2000cc Puolan Tyyppi???
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
ADY 2000cc Puolan Tyyppi???
Kyseessä Golf3 Variant 2.0GL 1995 ADY -moottorilla
Pakko kysyä vaikka tuo tieto varmasti täältä löytyisi. En taaskaan osannut haeskella niin että vastaus olisi löytynyt.
Lueskelin korjausopasta ja siellä nuo resistanssiarvot ovat, mutta... Korjausoppaasta:
Toisiokäämin vastus:
Vihreäkylkinen sytytyspuola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia
Harmaakylkinen sytytyspuola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia
Muut sytytyspuolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia
KYSYMYKSIÄ:
Mikä noista puolista on kyseisessä autossa?
Mikä puola on kärjettömän mutta vastapainollisen alipainesäädetyn jakajan kanssa?
Minkä tyyppisiin sytytyksiin nuo ovat, koska eroavat kai melko paljon toisistaan?
Pakko kysyä vaikka tuo tieto varmasti täältä löytyisi. En taaskaan osannut haeskella niin että vastaus olisi löytynyt.
Lueskelin korjausopasta ja siellä nuo resistanssiarvot ovat, mutta... Korjausoppaasta:
Toisiokäämin vastus:
Vihreäkylkinen sytytyspuola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia
Harmaakylkinen sytytyspuola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia
Muut sytytyspuolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia
KYSYMYKSIÄ:
Mikä noista puolista on kyseisessä autossa?
Mikä puola on kärjettömän mutta vastapainollisen alipainesäädetyn jakajan kanssa?
Minkä tyyppisiin sytytyksiin nuo ovat, koska eroavat kai melko paljon toisistaan?
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 7.4.2011 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Irti ottamani puola oli TELEFUNKEN VW / AUDI Made in Germany
Puola ei ehkä ollut alkuperäinen. Sen kiinnitys oli jälkeen päin viritetty. Varsinaiset vastakappaleet rintapellissä olivat häipyneet ja puola oli ruuvattu pitkillä koriruuveilla paikalleen.
Puolan muut tiedot:
311425 VW TE 1
307/94
VW AUDI 867 905 104A
Puola on alumiinirunkoinen. Johtoliitosten sekä ensiönapojen että toisionavan ympäristö on mustaa muovia.
Tässä vähän mittaustuloksia ja arvoja sekä lisäkysymyksiä:
Strobottelin tuossa ohjekirjan neuvojen mukaan tulpanjohdot. Syke oli tasainen eikä siinä pätkimisiä ollut havaittavissa. Siis sytkässä ei nyt ainakaan tyhjäkäynnillä vikaa pitäisi olla. No, hommaa ei voi testata taas muuten kuin kovassa ajossa.
Irrottamani puolan vastukset ovat (suluissa ohjekirjan raja-arvot):
Ensiökäämi: 1.3 ohmia (ADY, AGG: 0,5 - 1,5)
Toisiokäämi: 3.32 kilo-ohmia
(Vihreäkylkinen puola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia)
(Harmaakylkinen puola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia)
(Muut puolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia)
Raja-arvot siis eivät alitu eivätkä ylity. Paitsi jos kyseessä on tuo suuriresistanssinen puola.
Puola on tietenkin kylmä näin irtonaisena mitattuna. Voidaanko siis olettaa että vastus kasvaa kun puola kuumenee? Jos näin on niin ainakin ensiökäämin yläraja voi helposti ylittyä. Myös toisiokäämin ylärajaan voidaan päästä.
Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin? Pitäsikö puola mitata kun se on kiinni järjestelmässä? Pitäisikö tämän lisäksi auton olla käynnissä eli puolan töissään?
Puola ei ehkä ollut alkuperäinen. Sen kiinnitys oli jälkeen päin viritetty. Varsinaiset vastakappaleet rintapellissä olivat häipyneet ja puola oli ruuvattu pitkillä koriruuveilla paikalleen.
Puolan muut tiedot:
311425 VW TE 1
307/94
VW AUDI 867 905 104A
Puola on alumiinirunkoinen. Johtoliitosten sekä ensiönapojen että toisionavan ympäristö on mustaa muovia.


Tässä vähän mittaustuloksia ja arvoja sekä lisäkysymyksiä:
Strobottelin tuossa ohjekirjan neuvojen mukaan tulpanjohdot. Syke oli tasainen eikä siinä pätkimisiä ollut havaittavissa. Siis sytkässä ei nyt ainakaan tyhjäkäynnillä vikaa pitäisi olla. No, hommaa ei voi testata taas muuten kuin kovassa ajossa.
Irrottamani puolan vastukset ovat (suluissa ohjekirjan raja-arvot):
Ensiökäämi: 1.3 ohmia (ADY, AGG: 0,5 - 1,5)
Toisiokäämi: 3.32 kilo-ohmia
(Vihreäkylkinen puola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia)
(Harmaakylkinen puola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia)
(Muut puolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia)
Raja-arvot siis eivät alitu eivätkä ylity. Paitsi jos kyseessä on tuo suuriresistanssinen puola.
Puola on tietenkin kylmä näin irtonaisena mitattuna. Voidaanko siis olettaa että vastus kasvaa kun puola kuumenee? Jos näin on niin ainakin ensiökäämin yläraja voi helposti ylittyä. Myös toisiokäämin ylärajaan voidaan päästä.
Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin? Pitäsikö puola mitata kun se on kiinni järjestelmässä? Pitäisikö tämän lisäksi auton olla käynnissä eli puolan töissään?
Sen kiinnitys oli jälkeen päin viritetty. Varsinaiset vastakappaleet rintapellissä olivat häipyneet ja puola oli ruuvattu pitkillä koriruuveilla paikalleen.
Alkuperäinen kiinnitys on pellin läpi pultein ja vesikaukalon puolella ei ole varsinaisia vastakappaleita, vaan irtomutterit.
Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin?
Jaa-a, ainakin tuossa oli kaverin pajalla mitattu yksi mk3 puola autodatan ohjeiden mukaisesti ja piti olla ohjearvoissa: kuumeni kuitenkin aika reippaasti, kuori oli halki ja kipinä oli hukassa. Puola vaihtamalla tuli kuitenkin soiva peli.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tietenkin olisi pitänyt tajuta, että siellä Akvaarionpuolella ne mutskut kuuluvat olla. Eivät olleet edelliset rassaajat varmaan viitsineet irrotella vesikaukalon suojusta. Sieltä muuten löytyikin yksi mutteri ja sepäs oli varmasti tuon puolan.
Josko olisi vaikka jotenkin päässyt kiinnitys löystymään ja olisivat mutterit ravistuneet sinne kaukaloon. Sittenpä vaan surkeasti koriruuveilla kiinni.
Mutta nuo resistanssiarvot vielä kiinnostaisivat. Eikö kukaan ole mittaillut puolien resistansseja niin että muistaisi mitä lukuja sieltä on tullut? Hankalaa kun ei ole Korjausoppaasta paljon hyötyä kun se ei osaa tarkemmin kertoa mikä puola missäkin on. Nuo kylkien värit ovat ihan älytöntä tietoa.
Josko olisi vaikka jotenkin päässyt kiinnitys löystymään ja olisivat mutterit ravistuneet sinne kaukaloon. Sittenpä vaan surkeasti koriruuveilla kiinni.
Mutta nuo resistanssiarvot vielä kiinnostaisivat. Eikö kukaan ole mittaillut puolien resistansseja niin että muistaisi mitä lukuja sieltä on tullut? Hankalaa kun ei ole Korjausoppaasta paljon hyötyä kun se ei osaa tarkemmin kertoa mikä puola missäkin on. Nuo kylkien värit ovat ihan älytöntä tietoa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Ongelma on tuolla esitetty varsin selkeästi:
Mikä puola on Golf3 Variant GL 2.0 1995 autossa ja mitkä ovat tällaisen puolan vastusraja-arvot toisiokäämissä. Melko selkeästi sitä tuolla kysytään.
No, tässä yritetään tutkia onko puola toimintakuntoinen. Ja onhan se nyt ihan peruselektroniikkaosaamista tutkia vatko puolan vastusarvot kunnossa. Mutta jos ei tiedetä mikä puola on kyseessä niin ei voida verrata kirjallisuuden ja muiden tietojen arvoja pulasta mitattuihin arvoihin.[/b]
Mikä puola on Golf3 Variant GL 2.0 1995 autossa ja mitkä ovat tällaisen puolan vastusraja-arvot toisiokäämissä. Melko selkeästi sitä tuolla kysytään.
No, tässä yritetään tutkia onko puola toimintakuntoinen. Ja onhan se nyt ihan peruselektroniikkaosaamista tutkia vatko puolan vastusarvot kunnossa. Mutta jos ei tiedetä mikä puola on kyseessä niin ei voida verrata kirjallisuuden ja muiden tietojen arvoja pulasta mitattuihin arvoihin.[/b]
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Lainaus tuosta aiemmasta:
"ADY:n puolapakettin VW-varaosanumero on 6N0 905 104, kyseessä on alkuperäinen Boschin puola osanumerolla 0 986 221 000. Mustaksi sitä itse kuvailisin? Vastusarvoista ei tietoa."
Minulla on myös tuossa alempana kuvissa oleva alkuperäisen näköinen puola varalla.
Kuvat:
Kuvien puolan mitatut arvot:
Ensiökäämi 1.3 ohmia (0,5 - 1.5 ohmia)
Toisiokäämi 3,39 kilo-ohmia
Näiden kahden puolan vertailusta voidaan, tosin ei aukottomasti, päätellä että näissä laitteissa on luokkaan Muut Sytytyspuolat kuuluvat puolat:
Toisiokäämin resistanssin raja-arvot siis: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia.
Tämä jälkimmäinen alkuperäisen kaltainen/näköinen kuvissa oleva puola on siis melko lähellä ylärajaansa toisiokäämin suhteen.
Vielä kun viitsisi mitata tuon kolmannen eli autossa kiinni olevan puolan niin eiköhän asia varmistuisi. Tai sitten se kaupan tiskillä käynti vielä siihen nupiksi.
"ADY:n puolapakettin VW-varaosanumero on 6N0 905 104, kyseessä on alkuperäinen Boschin puola osanumerolla 0 986 221 000. Mustaksi sitä itse kuvailisin? Vastusarvoista ei tietoa."
Minulla on myös tuossa alempana kuvissa oleva alkuperäisen näköinen puola varalla.
Kuvat:


Kuvien puolan mitatut arvot:
Ensiökäämi 1.3 ohmia (0,5 - 1.5 ohmia)
Toisiokäämi 3,39 kilo-ohmia
Näiden kahden puolan vertailusta voidaan, tosin ei aukottomasti, päätellä että näissä laitteissa on luokkaan Muut Sytytyspuolat kuuluvat puolat:
Toisiokäämin resistanssin raja-arvot siis: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia.
Tämä jälkimmäinen alkuperäisen kaltainen/näköinen kuvissa oleva puola on siis melko lähellä ylärajaansa toisiokäämin suhteen.
Vielä kun viitsisi mitata tuon kolmannen eli autossa kiinni olevan puolan niin eiköhän asia varmistuisi. Tai sitten se kaupan tiskillä käynti vielä siihen nupiksi.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Kävinpähän sitten Motonetissä mittaamassa 2puolan Toisiokäämin resistanssin, kuten uhkasin.
Molemmat puolat kävivät heidän tiedostojensa mukaan VAG ADY eli Simons 4nelipisteruisku -järjestelmään.
Jokseenkin alkuperäisen näköinen puola. Ei kuitenkaan alkuperäinen: 5.85 kilo-ohmia. En menisi ostamaan tätä omaan autooni.
Surkean näköinen tarvikepuola: Ei arvoa 20 kilo-ohmin asteikolla. Varmaan todella hyvä puola. EN OSTAISI TÄTÄ MISTÄÄN HINNASTA!!!
Vai olenko käsittänyt väärin sen, että lämpeneminen lisää vastusta???
Molemmat puolat kävivät heidän tiedostojensa mukaan VAG ADY eli Simons 4nelipisteruisku -järjestelmään.
Jokseenkin alkuperäisen näköinen puola. Ei kuitenkaan alkuperäinen: 5.85 kilo-ohmia. En menisi ostamaan tätä omaan autooni.
Surkean näköinen tarvikepuola: Ei arvoa 20 kilo-ohmin asteikolla. Varmaan todella hyvä puola. EN OSTAISI TÄTÄ MISTÄÄN HINNASTA!!!
Vai olenko käsittänyt väärin sen, että lämpeneminen lisää vastusta???
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Mutta onhan lämpenemisellä merkitystä puolassa jos se nostaa vastuksia, koska näissä vastuksissa on noita raja-arvoja joista poikkeavat puolat eivät ole käypäisiä, ehjiä tai kunnolla tehtyjä.
Eikös tuolla ole pajon tarinaa puolista, jotka ovat kuumenneet halki ja paljon on tarinaa Puolanvaihtoviikoista.
Sitä en sitten tiedä mikä on puolan lämpötila sen toimiessa, mutta aikamoinen virtaahan se tykittää kun ajellaan kunnon nopeuksia.
Ja tässähän pähkäillään ja yritetään päätellä miten huonosti toimivan puolan voisi tunnistaa itse.
Eikös tuolla ole pajon tarinaa puolista, jotka ovat kuumenneet halki ja paljon on tarinaa Puolanvaihtoviikoista.
Sitä en sitten tiedä mikä on puolan lämpötila sen toimiessa, mutta aikamoinen virtaahan se tykittää kun ajellaan kunnon nopeuksia.
Ja tässähän pähkäillään ja yritetään päätellä miten huonosti toimivan puolan voisi tunnistaa itse.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa