1.9tdi suuri kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
1.9tdi suuri kulutus
Eli ajelen tällä hetkellä Toledolla vuiosimallia -00 ja moottorina tuo 1.9 tdi AGR.
Olen nyt viitisen tankillista laskeskellut kulutukseksi 5,6-5,8 litraa/100km.
Mielestäni aika korkea tuohon 66kw tehoihin nähden.
Matka-ajossa pääsin 5,3 mikä ei ole kovin hyvin sekään. Pidän itseäni kuitenkin keskivertoa taloudellisenpana kuskina.
Missä siis mahdollisesti vikaa taikka millä pystyy vaikuttamaan kulutukseen?
Edellinen omistaja sanoi pääsevänsä n. 4,5litran lukemiin.
Edellämainitut lukemat ovat talvirenkailla 15" ja ei lastutettu yms.
Autolla ajettu 280tkm
Olen nyt viitisen tankillista laskeskellut kulutukseksi 5,6-5,8 litraa/100km.
Mielestäni aika korkea tuohon 66kw tehoihin nähden.
Matka-ajossa pääsin 5,3 mikä ei ole kovin hyvin sekään. Pidän itseäni kuitenkin keskivertoa taloudellisenpana kuskina.
Missä siis mahdollisesti vikaa taikka millä pystyy vaikuttamaan kulutukseen?
Edellinen omistaja sanoi pääsevänsä n. 4,5litran lukemiin.
Edellämainitut lukemat ovat talvirenkailla 15" ja ei lastutettu yms.
Autolla ajettu 280tkm
Jaho kerkes just ensin. Olen ihan samaa mieltä tuosta kulutuksesta että ihan normaalilta vaikuttaa. Jos nyt joku huolettaa niin piuhaa kiinni ja tarkistaa että maf(ilmamassamittari) ja n 75(ahtopaineen säätösolenoidi) pelaa kunnolla ja oikein. Tosin molemmat huomaa joko siten että savuaa tai ei kulje mihinkään. Omalla mopovaparilla olen maantieajossa joskus päässyt neljän tuntumaan yksin pitkää matkaa ajaessa, kesällä kuivalla kelillä renkaina Misukan energyt 15" . Mutta tuohon joutuu jo keskittymään että saa kulutuksen alle 4,5. Jos oikeasti haluaa alle tai hiukan yli 4 lukemia niin taitaa 1,4 tdi tai hybridi olla ainoat vaihtoehdot.
Olis ihan älyttömän hienoa jos mullakin ajotietokone näyttäs joskus tollasia lukemia kun aloittajalla. Mulla tosin on vaan lyhyttä kaupunkiajoa 90% ajasta ja paljon kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Nyt lukemat jotain 7-8 litran välillä ollut jo kohta pari vuotta. Matka-ajossa pääsee 5:lla alkaviin lukemiin jos ajelee jotain maks 90kmh rauhakseltaan.
En tiiä onko toi ajotietokoneen lukema kuinka tarkka, mutta 700-800 kilsaa pääsen keskimäärin tankillisella. Matka-ajoa jos olisi koko tankillinen niin varmasti yli 1000km pääsisi.
En tiiä onko toi ajotietokoneen lukema kuinka tarkka, mutta 700-800 kilsaa pääsen keskimäärin tankillisella. Matka-ajoa jos olisi koko tankillinen niin varmasti yli 1000km pääsisi.
Mulla aikanaan Leon söi ajotietokoneen mukaan pätkäajossa (työmatka 18km suuntaansa) 5l/100km. Todellisuus oli n.5,4l.
Matka-ajossa sitten meni tuonne 4,4-4,8 riippuen rajoituksista ja ohittelutarpeesta... Renkaat oli 205/50 17 kesällä ja 205/55 16 talvella(nastat).
Kulutus alkoi kuitenkin pikkuhiljaa lisääntyä, mutta työpaikan Bosch -testeri ei löytänyt vikaa. Syyksi paljastui laahaavat takajarrut, eli palat oli dynonkin mukaan 0,3 kN levyä vasten. Siinä vaiheessa kun takasatulat oli herkistelty ja ennenkaikkea puhdistettu älysin vasta kuinka paljon jarrutti menoa. Eli suosittelen tarkastelemaan myöskin jarrupuolta, josko siellä olisi jumi päällä?
Ja taloudellisesta ajotavasta sen verran, että kiihdyttäminen ripeästi haluttuun nopeuteen on paljon taloudellisempaa kuin tämä meilläpäin suosittu 0-80km/h 3 minuutissa...
Matka-ajossa sitten meni tuonne 4,4-4,8 riippuen rajoituksista ja ohittelutarpeesta... Renkaat oli 205/50 17 kesällä ja 205/55 16 talvella(nastat).
Kulutus alkoi kuitenkin pikkuhiljaa lisääntyä, mutta työpaikan Bosch -testeri ei löytänyt vikaa. Syyksi paljastui laahaavat takajarrut, eli palat oli dynonkin mukaan 0,3 kN levyä vasten. Siinä vaiheessa kun takasatulat oli herkistelty ja ennenkaikkea puhdistettu älysin vasta kuinka paljon jarrutti menoa. Eli suosittelen tarkastelemaan myöskin jarrupuolta, josko siellä olisi jumi päällä?
Ja taloudellisesta ajotavasta sen verran, että kiihdyttäminen ripeästi haluttuun nopeuteen on paljon taloudellisempaa kuin tämä meilläpäin suosittu 0-80km/h 3 minuutissa...
Perushuollot kaikkineen vaikuttaa vähäsen nekin.
öljyt+suodatin, ilmansuodatin, polttoainejärjestelmään puhdistuslitku, jarrujen laahaus, rengaspaineet, termostaatin toimivuus, pahvi keulalla jne
Ei paha kulutus aloittajalla
öljyt+suodatin, ilmansuodatin, polttoainejärjestelmään puhdistuslitku, jarrujen laahaus, rengaspaineet, termostaatin toimivuus, pahvi keulalla jne
Ei paha kulutus aloittajalla
Viimeksi muokannut alspe, 8.4.2011 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilmamassamittaria tai pumpun ajoitusta itse arvelin ongelmaksi,
En osaa sanoa tuosta laiskuudesta mitään paitsi, että eihän noilla tehoilla muutenkaan ohitella kuin hitaanajoneuvon kolmiolla varustettuja kulkuneuvoja.
Ahtopaineen säätösolenoidin ja ilmamassamittarin pystynee itse vaihtamaan, mutta kannattaako vaihtaa vaan vaikka varmuuden vuoksi.
Merkkiliike ilmeisesti pystyy nuo toteamaan viallisiksi ja myös vag-com:lla.
En omista suhteita kumpaakaan tahoon/laitteeseen..
Mutta vastauksista päätellen (kiitos niistä), niin tuo taitaa olla kuitenkin ihan normaali määrä soppaa mitä saa viedä.
Lähisuvussa on vaan ollut 81kw passat, jolla nelosvaihteella on päästy 4.7 litran kulutukseen. Vauhti tosin ollut kesäisinkin siinä 90km/h maantiellä keskimäärin.
En osaa sanoa tuosta laiskuudesta mitään paitsi, että eihän noilla tehoilla muutenkaan ohitella kuin hitaanajoneuvon kolmiolla varustettuja kulkuneuvoja.
Ahtopaineen säätösolenoidin ja ilmamassamittarin pystynee itse vaihtamaan, mutta kannattaako vaihtaa vaan vaikka varmuuden vuoksi.
Merkkiliike ilmeisesti pystyy nuo toteamaan viallisiksi ja myös vag-com:lla.
En omista suhteita kumpaakaan tahoon/laitteeseen..
Mutta vastauksista päätellen (kiitos niistä), niin tuo taitaa olla kuitenkin ihan normaali määrä soppaa mitä saa viedä.
Lähisuvussa on vaan ollut 81kw passat, jolla nelosvaihteella on päästy 4.7 litran kulutukseen. Vauhti tosin ollut kesäisinkin siinä 90km/h maantiellä keskimäärin.
81 kW Leonin 50tkm:n keskikulutus ollut 5,4l/100km(mittarissa tällä hetkellä 310 tkm). Pienimillään mennyt 4l/100km ja suurimmillaan 6,6l/100km. Kaikki laskettu tankkauksista ja yleensä vähintään 3/4 tankkia tankattuna joten pääasiassa sekalaista ajoa noissa. Suurimmat kulutukset tuli euroopan reissulla (4 hlö ja matkatavarat) .
Itellä tosiaan saattaa takajarrut laahata vähän. Ovat aika finaalissa jo. Pyöränlaakerit ei varmaan vaikuta kovinkaan paljoa kun ovat vasta sen 162tkm ajetut? Paljon noilla laakereilla yleensä nyt sitten ajaakaan? Öljyt vaihtuu 6tkm välein ja ilmanputsari keskimäärin 10tkm välein. Talvella ongelma on hidas lämpeäminen joka varmaan vaikuttaa kulutukseen. Tai ongelma on siinä kun kaupunkiajossa ja yli 10 asteen pakkasessa tota ei saa ikinä normaalilämpöön paitsi motarilla sitten. EGR:n poisto vaikutti aikanaan tuohon tosi paljon. Tää golffi jää nyt tosin kesäautoksi niin ei haittaa. Suunnitteilla on ollut tehdä tasanen pohja autoon. Jos vaikuttaisi mitään. Alkuperäisissä alustan puslissa on kyllä jo vakiona paljon väljää vaikka ovat periaatteessa täysin kunnossa. Mulla tulee tosi paljon ajossa reippaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia, niin ainakin kiihdytyksissä taitaa vetää pyöränkulmat vituralleen ja taas kuluu enempi polttoainetta. Jos sinne alustaan joku kaunis päivä tulis jämäkämpää puslaa.
Itse liityn myös tuohon takajarrujen lämmityskerhoon. Omat takajarrut laahanneet jonkin verran jo varmasti pitkän aikaa johtuen jumivasta käsijarruvaijerista. No pannaan kuntoon kun tulee mieto jarrupäivitys tässä joskus kesällä. Kulutus nousi samalla myös ainakin litralla sataa km kohti. Tuolla "vierimisherkkyydellä" on todella suuri merkitys kulutuksen kannalta. Eli jarrujen lisäksi tarkistukseen myös käsijarru, satulat ja miksei takapyöränlaakerit jos auto on ilmassa ja renkaat irti. Eikä sovi unohtaa järkeviä vannepainoja tai rengaskokoja. No loppupelissä tarkistuskohteita on aivan sikana jos nyt haluaa eliminoida kulutuksen minimiin. Sanoisin että jos pääsee 5-6 litraan 1,9 tdi:llä sekalaisella ajolla niin no worries. Itsellä tuo maksimi muuten jossain 7 litran paikkeilla motarinopeudessa täydellä kuormalla. Vapariparka joutunu ihan tosissaan töihin. Jos käsijarrukahva jää veltoksi vapauttamisen jälkeen niin vaijeri tai satuloiden mekanismi jumissa. Ja viitaten ihan alkuperäiseen kysymykseen niin nastarenkaalla tietty aina suurempi kulutus kuin kesätassulla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa