VR6 pätkii, epätoivo alkaa vallata. Update... Run like hell!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

VR6 pätkii, epätoivo alkaa vallata. Update... Run like hell!

ViestiKirjoittaja Jupe B » 5.4.2011 21:20

Vaimon Golf III VR6 -93 on pätkinyt lähes jatkuvasti ostosta asti, parin kuukauden ajan. Oireen ilmeentymiselle ei ole mitään selkeää hetkeä. Pätkii välillä kylmänä ja välillä lämpinä. Välillä kerran päivässä, välillä joka helvetin kiihdytyksessä. Eli auto rykäisee voimakkaasti kerran tai pahimmillaan useammin siihen saakka, kunnes vauhdin löysää kokonaan pois. Oire esiintyy lähinnä 2. ja 3. vaihteella, nelosella joskus tasakaasulla.

Autoon on vaihdettu tulpat, jakaja kokonaisuudessaan sisältäen siis myös Hall-anturin ja viimeisimpänä ilmamäärämittari. Kaikki löytämäni anturit olen käsitellyt sähkölaitteiden puhdistusspraylla, polttoainepuoltakin on tarkisteltu suodattimen vaihdolla ja myös seisonnasta johtuneen kosteuden poistamiseksi tankkiin laitettiin reilusti jäänestoa.

Autossa oli ostettaessa vapari, vaihdettiin toinen samanlainen (johtuen siitä, että lohkarin vastus oli edessä) ja nyt imm:n vaihdon yhteydessä poistettiin lohkari ja laitettiin orkkisilmanputsarikoppa paikoilleen.

Mikä vielä VOI olla vikana?!? Onko muilla ollut vastaavia vikoja ja mitä meillä on vielä vaihtamatta? Hermo alkaa hajota..
Viimeksi muokannut Jupe B, 6.8.2011 23:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.4.2011 21:36

tyhmä kysymys mutta kysyn kumminkin kun samanlainen vika ilmesty kaverin civikkiin..
et nyt kumminkaan E10 oo tankannu? :P

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 5.4.2011 21:40

Ei oo E10:ä laitettu kertaakaan tähän autoon, eikä laiteta.

Lisähuomautuksena vielä, ettei laiteta mihinkään muuhunkaan ajoneuvoon tässä taloudessa.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.4.2011 21:56

juu oikein! oli vaan pakko kysyä kun tosiaan kaverin civicis alko kans ihme nykiminen jne ja se ei tajunnu et mikä on vikana... kysäsin että et kai oo E10 tankannu ja vika selvis siinä samalla, korjaantui seuraavalla tankkauskerralla :)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.4.2011 23:00

Mitens se puolapaketti?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 5.4.2011 23:09

Tuli mieleeni tulpanjohdot...?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.4.2011 23:28

- ja voishan ne tulpatkin vilkaista :D

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 6.4.2011 6:59

Tulpat on vaihdettu, kuten ensimmäisessä viestissä lukee. Tulpanjohdot on myös tuoreet ja tässä koneessahan on vielä perinteinen jakaja, ei sitä hämärää puolapakettia.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 6.4.2011 8:25

Putsaa kaasuläpää ja tyhjäkäyntisäädin.
Lamdba tai polttoainepumppu?

Edit: Ex.vr rupes josksu temppuilemaan vastaavalla tavalla ja oli tuo tyhjäkäyntisäädin sieltä kaasuläpän vierestä täynnä paskaa. Kaveri töissään sen mulle putsas jollain myrkyillä ja sen jälkeen pelas taas normaalisti :)
Kuva
Viimeksi muokannut Elementti, 8.4.2011 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 6.4.2011 21:43

Jep jep. Tänään saatiin koodit luettua ja koodit oli imuilmanlämpötilasta ja tyhjäkäyntisäätimestä.

Imuilmanlämpötila-anturi vaihdettiin (oli hajotettu jossain vaiheessa ja korjattu LIIMALLA, sama oli myös Hall-anturissa), mutta vika ei poistunut.
Tuo tyhjäkäyntisäädin taas ei tunnu mitenkään järkevältä vialta kun vika ilmenee yleensä välillä 1500-3000 kierrosta. Ajeltiin muutamat kilsat myös bensanpainemittarin kanssa ja paineet olivat aivan normaalit. Lambdalta ei ainakaan koodeja ole. Mistä löydän tuon kaasuläpän ja millä sitä uskaltaa puhdistaa? Kuva ois kiva.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2011 22:08

Ilmanputsarilta tuleva mustamuoviosa kiinnittyy läppärunkoon, se on 4 6kolo pultilla kiinni imusarjassa.
Voi myös kokeilla puhdistaa paikoillaan rätillä ja tinnerillä yms puhdistus aineella.
Jos et muuten saa näkyviin moottorin päältä suojamuovit pois.
Kun irrotat sen ilmanputsari<->läppärunkovälisen osan, missä on MAF yms kiinni, niin varo ettet hajoita siihen tulevaa huohotusletkua, on aika hauras ja VW myy vain koko härdelliä. Fordilta tais saada vain sen huohotin/haitarin osan erikseen.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 6.4.2011 22:58

Tässäpä onkin paljon samaa kuin tuossa minun G3 Variant 2.0GL -95. Oireet ovat lähes täysin kuvatun kaltaiset.

Juuripa samoja asioita on tarkastettu ja pähkätty. Onhan noista tullut tuonne Kävijöiden kalustoonkin jaaritettua ehkä liikaakin.

Tuossa oli että vikakoodeja oli tullut tyhjäkäyntisäätimestä. Kysymyksiä siitä siis:

1. Onko tyhjäkäyntisäädin kaasuläppärungon tulipellin puolella oleva muovikuorinen mötikkä, joka siis on vastakkaisella puolella kaasuläpän käyttöpäätä?

2. Voidaanko tuon säätimen kunto tarkastaa muuten kuin silmämääräisesti eli jotenkin mittaamalla?

3. Voiko tuo säädin olla vain likainen, jolloin se toiminta häiriintyy.

Laitetaan tähän sitten Korjausoppaasta taas ympäripyöreää:

Kaasuläpän asentotunnistin (Simons 4pisteruisku ADY) on kiinteä osa Kaasuläppäkoteloa eikä sitä voida irrottaa eriksiseen.
Tätä seuraavat sitten vain kaasuläppäkotelon irrotusohjeet???[/b]

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 27.4.2011 21:42

Kiitos elementille tosta kuvasta! Pitää yrittää viikonloppuna ottaa koppa pois edestä ja puhdistella toi osa.

VIelä ihan julkisesti mainitsen, että nämä liimaukset ja muut töräilyt on siis tehnyt joku turkkilainen kikkaratukka silloin, kun auto on ollut saksassa. Eli ei ole epäilty, eikä epäillä mitään "myyntifiksauksia". :)

Mikael Johnsson
-
Viestit: 126
Liittynyt: 22.5.2004 22:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mikael Johnsson » 28.4.2011 13:50

Kampiakselin asentotunnistin on jo vaihdettu?

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 28.4.2011 22:14

Eipä oo kyllä sitäkään vaihettu, mutta tosta tyhjäkäyntihässäkästä se antoi koodin. Sitä siis räpelletään seuraavaks.

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 1.8.2011 22:16

Ei.

Se ei toimi edelleenkään. Tuo Elementin kuvissa esiintyvä mötikkäkin käytettiin irti ja toimi sulavasti. Ehkä se pitää sit vielä käyttää irti ja puhdistaa.

Vika ilmenee enimmäkseen kierrosalueella 2000rpm +- 500rpm. Välillä myös kovempaa vedettäessä.

Jos nyt joku keksii jonkun syyn tähän pätkimiseen ja se osoittautuu oikeaksi, lupaan tarjota litran kossun tai sitten raittiille veijarille jotain tylsempää. Ja jos mies lupaa, se pitää.

Nyt on siis vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, ilmamäärämittari, hall-anturi, jakaja, sytytyspuola ja sytytyksenohjainyksikkö, lambda-anturi, flektin anturi, lämpötilantunnistin anturi. Kaikki näkyvät (ja vastaan piilosta tulleet) anturit on käyty läpi puhdistusmössöjen kanssa, bensansuodatin on vaihdettu, vapari on vaihdettu vakiosuodattimeen, tankkiin on kaadettu litratolkulla jäänestoa, ettei varmasti ole vodaa tankissa... Mitähän vielä... Ai niin, kaasuläppä on puhdistettu.

Suoraan kun sanotaan niin ainoastaan rakkaus tulevaa vaimoani kohtaan on estänyt minua polttamasta tuota saatanan hitlerinkostoa ja lupasin jo pyhästi (seitsemättä kertaa) etten "enää vittu koskekkaan tuohon saatanan paskakasaan!", mutta nyt kun rupesi vaivaamaan nii taidan ajaa vielä tallille irroittamaan toiseen kertaan tuon vitun tyhjäkäyntianturin ja uitan sitä jossain myrkyissä. Jos se sillä herää (En usko, en usko enää mihinkään) niin otan elementtiin yv:llä yhteyttä osoitteen saamiseksi.

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 1.8.2011 23:14

se tyhjäkäyntimoottori on mitattavissa(testattavissa) ja ohje löytyy jostain vr6 FAQ alkupäästä tottakai en muista että miltä sivulta tarkalleen. ja se tyhjäkäyntimoottori toimii ns.pulssilla että sille tyhjäkäyntimoottorille ei tule jatkuvaa virtaa ja on vittumainen mitattava.

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 1.8.2011 23:45

Ilmeneekö vika täyskaasukiihdytyksessä, osakaasukiihdytyksessä, tasakaasulla vai kaikissa tilanteissa? Jos pelkästään osakaasulla ja tasakaasulla niin silloin voisi olla kaasuläpän asentotunnistin.
Onko mahdollista laittaa koneen perään että näkisi sytkäennakon ja nakutustiedot yms?

Jos vika tulee täyskaasulla, niin ei teoriassa voi olla tyhjäkäyntimoottorissa, kun kone ottaa niin paljon ilmaa kun mahdollista (kaasuläppä 100% auki).
Mitkä tulpat autossa on? Joillakin tulpillahan tuossa moottorissa on ongelmia ollut.
Kun moottori hyytyy niin paukuttaako putkessa?
Oletko saanut samaa vaivaa esiintymään jos moottorilla ei ole kuormitusta (paikallaan kierroksia nostettaessa?)

Kirjoitit että bensanpaineet mittailtiin muutaman kilometrin matkalla, mutta ilmentyikö vika mittauksien aikana?

PS: Tulipahan paljon kysymyksiä, mutta en ainakaan huomannut että näistä olisi missään vaiheessa puhetta ollut.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 2.8.2011 6:17

Tarkista nyt vielä lisäksi ettei tulpanjohdot lyö läpi, eli ei näy kipinöintiä kanteen/venttiilikoppaan. Johdot hommattu mistä?

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 2.8.2011 14:07

Osakaasu ja tasakaasukiihdytyksissä. Vika ei korjaantunut eilen vaikka tyhjäkäyntisäädin kiiltää nyt kuin papin... hymy.

Tulpanjohdot on vaihdettu eilen. Edelliset oli ilmeisesti mallia marmori mutta en vaan yksinkertaisesti raaskinut maksaa 184 euroa seitsemästä johdosta, vaan hain johtosarjan motonetistä. No, sillä ei vika korjaantunut joten turhaa duunia taas.

Tulpat on NGK:n valmistamat, edelliset oli densot.

Putkessa ei polta... Jos auto rupeaa rykimään, etkä päästä kaasua irti kuuluu pamaus imusarjalta.

Ilman kuormitusta ei oireile. Bensapainemittarin kiinni ollessa vika ilmeni ja mittari hyppi tasatahtiin auton pätkimisen kanssa. Silloin asiaa tutkinut asentaja sanoi ettei se vika ole siinä.

Niin ja tyhjäkäyntimoottori mitattiin siis jo ennen puhdistusta ja todettiin toimivaksi, mutta puhdistin sen viimeyönä nyt vielä varmuuden vuoksi. Tulipahan pidettyä väijyä samalla.

Siihen imusarjan juureen tulee kaksi anturia, muistaakseni 2- ja kolme napaiset, kumpiko on kaasuläpän asentotunnistin?

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 2.8.2011 22:11

Kaasuasentotunnistin on se kolminapainen liitin mikä on kaasuläpässä kiinni vastakkaisella puolella kuin mihin kaasuvaijeri tulee. Tunnistinhan on ihan perinteinen potentiometri, eli jos siinä on katkoksia niin pitäisi näkyä ihan yleismittarilla mitattaessa. Keskimmäinen nasta oli muistaakseni lähtö ja reunoissa on käyttöjännitteet

Kuulostaa erikoiselta että bensanpaineet on hyppinyt samassa tahdissa pätkimisen kanssa. Kuinka suuri paineiden heilahtelu oli?
Bensanpainettahan ohjataan ainoastaa imusarjan alipaineella, eli joko imusarjan paine on heittelehtinyt tai bensapuolella on jotain vikaa.
Jos irroitat bensanpaineen säätimestä alipaineohjauksen ja tulppaan imusarjasta letkulähdön niin muuttuuko ongelma mitenkään ja pysyykö paineet senjälkeen kokoajan samana eli muistaakseni 3.5bar?
Säädin löytyy bensatukin oikeasta reunasta ja siitä lähtee n.10cm pitkä letku imusarjaan.

Onko autossa muuten pakokaasujen takaisinkierrätysventtiiliä? eli tämän näköistä osaa imusarjan takareunassa http://www.gruvenparts.com/website/diys/timing_chains_replacement_files/image059.jpg. Yhdessäkään VR6 moottorissa en vielä ole nähnyt kyseistä osaa, mutta ainakin jenkkien puolella vaikuttaisi olevan monessakin.

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 3.8.2011 1:20

Joo-o. Nyt käytin maffin irti ja puhdistelin. Ei se älyttömän likanen ollut eikä kyllä vaikuttanutkaan mitenkään.

Sain myös vinkin tuosta "ohjelmoinnista", eli akku irti usemmaks tunniks, sit virrat päälle vartiks ja auto käyntiin tyhjäkäynnille vartiks. Kaverit jo nauro, että nyt on apinaa koijattu... Ei tommosta voi olla. No, kun se ei mitään maksanu niin kokeiltiin. Ja kun auton laitto käyntiin se rupeskin selvästi harjottelemaan jotain uusia juttuja kun kierrokset pomppi ja kone kävi, ikäänkuin joku olisi kiihdytellyt jatkuvasti. Kierrokset pomppi aluks välillä 2000-2500 ja koneen lämmettyä noin 1000-1800rpm. Annoin porskutella varmaan parikytä minuuttia ja sama vaan jatkuu. Sammutin auton ja kävin hetken kuluttua ajamassa testilenkin. Vika on ja pysyy, mutta nyt se kierrosten pomppiminen ei lopu. Eli se ikäänkuin edelleenkin opettelis jotain uutta ohjelmaa ja maffin mukaan kulutus on aaaaivan järjetön. Pitääkö koodit nollata pois vai miten ton nyt saa rauhottumaan?

rwn: Jos nyt muistan ollenkaan niin ne paineet putos aina rytkytyksen mukaisesti johonkin ~2bariin ja koneen rauhoitutta nousi taas siihen 3,5 bariin.

Tuli tuossa VR6 faq juttuja lueskellessa mieleen vielä yksi, ikävä seikka mikä on todettu. Kansipahvi ilmeisesti vuotaa. Vuoto on mitättömän pientä, mutta vuotaa kuitenkin. Voiko tämä vika johtua tuosta vuodosta?

Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille! Ei viittis hyväkorista ja hyvillä varusteilla olevaa autoa hävittää ilmaseks poiskaan kun vaimo on saanut sellaisen auton kun haluaa, mutta vähitellen rupeaa mietityttmään, että taitaa selvitä vähemmällä kun vaihtaa tuonne 1,8 padan ja päristelee kiihdyttäessä... Mut vielä ei luovuteta!

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 3.8.2011 7:42

Bensanpaineet pitäis pysyä siinä 3-4bar välissä riippuen imusarjan alipaineesta, ei pitäisi missään tilanteessa olla n.2bar.

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 3.8.2011 12:29

Joo kyllä näin on kuten ylemmässäkin viestissä lukee eli jos pudottaa 2 bariin niin takuulla rupeaa meno tökkimään.
Omassani olen saanut 2 kertaa vaihtaa bensapumpun.
Ensimmäisellä kerralla vika alkoi nimenomaan nykimisellä ja pätkimisellä. Lopulta kun oli nykinyt n. puoli vuotta niin alkoi myös sammumaan kesken ajon yhtäkkiä. Saattoi toimia taas viikkoja ja yhtäkkiä sammua. Motonetin pumpun vaihdoin tilalle ja se kesti 30tkm ja sitten eräs aamu ei enään käynnistynyt, eli suosittelen välttämään tuota motonetin pumppua.

Bensapuolelta sitä vikaa kannattaa nyt lähteä hakemaan. Bensapumppu tai bensapaineen säädin. Bensapumpun vaihtaisin itse ensin omien kokemuksien perusteella.

Edit: Bensapaineen säädin on kyllä halvempi ja helpompi osa vaihtaa. Bensapumppuja noissa autoissa on käytetty kahta erilaista, VDO:n ja Pierburgin valmistamia, molemmissa on erilainen kiinnitys bensantason anturilla, eli ei ole suoraan ristiin vaihdettavissa. Saa vaihdettua ristiin jos ostaa samalla tuon oikean mallin anturin. Tarvikepumput tuntuvat kaikki olevan kopioita tuosta VDO:n mallista ja muistaakseni näissä vanhemmissa malleissa tuo alkuperäinen on Pierburgin valmistama (lukee kannessa kun avaat luukun takakontin pohjasta). Pohjakiinnitys on molemmissa sama eli pitäisi mennä ihan kiertämällä kiinni tankin pohjaan vaikka vaihtaisi eri malliin.

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 3.8.2011 19:19

rwn on tällähetkellä vahvoilla tienaamaan virvoketta.

Vaihdoin tuon kaasuläpän asentotunnistimen ja nyt on joku parikytäkilsaa takana, ilman pätkimistä. En kuitenkaan tähän autoon jo aavistuksen skeptisesti suhtautuvana vielä uskalla varmaksi sanoa... Pitää saada lisää kilsoja alle.

Hyvältä toistaseks vaikuttaa... Kokeillaan.

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 6.8.2011 23:22

No niin. Golf toimi eiliseen asti hyvin, ei ole rykäissyt kertaakaan ton kaasuläpän anturin vaihdon jälkeen.

Eilen siittä sitten räjähti vesiletku ja nyt ei ole keulaa koko autossa. Mutta tämä vika todennäköisesti on nyt selvitetty! Pistähän rwn yksityisviestiä niin neuvotellaan palkkiosta! :)

Se arveltu kansivuotokin paljastui perättömäksi... Onneksi. Se oli tuo helvetin letku, yks asentaja vaan katteli et se tulis kannen välistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa