Starttimoottori asiaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

Starttimoottori asiaa

ViestiKirjoittaja T1mo » 4.4.2011 15:21

Pitäisi rakennella karting autoon ulkoinen startteri, millä koneen saa päräyttää käymään kytkimen päästä. Käytettävä startti on subarusta, koska se pyörii oikeaan suuntaan. Tilanne on se, että tarvisi enään akseli päräyttää kiinni tuohon.
Mutta starttia pyörittäessä startin akseli työntyy n. 1-2cm ulospäin ja ainakin mun järjellä ajateltuna tuo ei ole hyvä juttu. Saako tuota akselin jotenkin kiinteäksi, jos tuota starttia ropeloi?

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 4.4.2011 19:15

Sen akselin saa toki jäämään "ulos", mutta siinä on ainakin kaksi pohdittavaa ongelmaa:

Ongelma 1: jos mekaanisesti pakottaa sen akselin "ulos", samalla solenoidin kärjet on pysyvästi kontaktissa ja startti pyörii kokoajan. Eli solenoidin vedinpää on irroitettava käyttövivusta ja bendixlaitteen vivusto lukittava jollain poppaskonstilla niin ettei se rajoita solenoidin männän liikerataa. Tällöin solenoidin mäntä kytkee kärjet normaalisti herätteen avulla, mutta sen liike ei enää vaikuta bendixin vivustoon.

Ongelma 2: Noiden bendixlaitteiden vapaakytkimiä ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa pyöristystä, joten suunniteltu konstruktio ei tule olemaan pitkäikäinen ja käytössä vapaakytkin tulisikin todennäköisesti pitämään kovaa meteliä. On ilmeisesti olemassa MP/ATV-käytössä myös startteja jotka ovat ns. kiinteällä asennuksella, mutta ne ovat käsittääkseni usein kylpyvoidellulla vapaakytkimellä, joka ei siis ole varsinaisesti osa starttia siinä tapauksessa.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 4.4.2011 20:53

Googlesta löyty pari ohejtta ko. asiaan liittyen ja molemmissa neuvottiin poistamaan tuo bendix hässäkkä. Eli tässä mahdollisesti ratkaisu? Ei ole nyt starttia käsissä, että tietäis käytännössa, mutta perjantaina pääsee taas ihmettelemään.

Tämän tyylinen laite siis kyseessä. http://projektipaja.kotisivukone.com/3

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2011 21:40

On ilmeisesti olemassa MP/ATV-käytössä myös startteja jotka ovat ns. kiinteällä asennuksella, mutta ne ovat käsittääkseni usein kylpyvoidellulla vapaakytkimellä, joka ei siis ole varsinaisesti osa starttia siinä tapauksessa.
Jotkut startit toimivat myös latureina.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 4.4.2011 23:25

Tuossa linkin ohjeessa oli jätetty tuo vapaakytkinongelma ratkaisematta. No tosin lyhyt käyttöikä oli varmaan ollut ajatuksenakin, kun tekivät siitä "helposti" vaihdettavan kun eivät hitsanneet sitä bendixinakselia siihen käyttöakselinpäähän. Tosi kekseliäs toteutus ja tuo erillinen kytkentäsolenoidi on varmaankin paras vaihtoehto tällaisessa sovelluksessa.

En tiedä miten nuo ovat käytänössä kestäneet, mutta jos ajatellaan että se vapaakytkin on suunniteltu pyörähtämään 800-1200rpm/käynnistys noin 1,5s ajan, niin on se paljon vähemmän kuin noin 2500-5000rpm/15min per käyttökerta, joka lienee karting autolle tyypilliset luvut?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.4.2011 6:48

Eihän tuo mikään kiinteä asennus ole, vaan pelkästään moottorin starttaamiseen käytetävä laite?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.4.2011 7:33

^No näin minäkin sen käsitin. Eli kyseisellä laitteella vaan ruutataan kone käyntiin, jonka jälkeen sitten nakataan laite varikon perälle ja lähdetään radalle kurvailemaan.
vapaakytkin on suunniteltu pyörähtämään 800-1200rpm/käynnistys noin 1,5s ajan, niin on se paljon vähemmän kuin noin 2500-5000rpm/15min per käyttökerta
Tuskin sitä konetta tarvitsee varttia sahata käyntiin... ;)

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 5.4.2011 18:49

Niinpähän tuo onkin suunniteltu. En ajatellut asiaa sen pidemmälle, vaan oletin automaattisesti että tuo omavalmiste käynnistyslaite asennetaan siihen karting autoon kiinteästi. Siksi ajattelin että tuo käynnistyslaite ottaa sen aikaa jenkaa kun autolla ajetaan, eli varmaan noin 15min stinttejä kerrallaan.

Sitten ei kun romuttamolta hakemaan vanha Toyotan startti ja väsäämään itsellekin samanlaista :)

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 5.4.2011 22:17

^^Joo ei todellakaan kiinteä ratkaisu vaan irrallinen laite ja varsin yleinen käytäntö karting touhuissa. Narustartit napattu pois, koska eivät ole vällttämättä kestäviä ja kun hajoaa niin voi tulla isompikin remppa.

^Tuohon ei välttämättä sitten aivan jokainen startti käy, jos joku moista alkaa väsäilemään. Pitäsi pyörimissuunta olla sama kuin moottorilla, eli omassa tapauksessa tuo subarun startti pyörii muistaakseni myötäpäivään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa