Passat 3B AEB (Myyty)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

Passat 3B AEB (Myyty)

ViestiKirjoittaja Cube^ » 5.2.2011 22:52

Parin Opelin jälkeen päätin kokeilla Volkkaria. Aina olen tykännyt näistä konsernin autoista, kaveripiirissä myös ymmärretään hyvän päälle. Vuosi sitten oltiin Saksassa vaihto-opiskelemassa ja uusi auto piti löytää. Siellä sitä aikaa oli miettiä. Sitten kesäkuun helteillä sattui nettiautosta löytymään silloinen ja melkein tämänkin hetken halvin bensa turbo 3B ja vielä Oulusta. Soittoa myyjälle ja ei kuulemma isompia vikoja pitänyt olla, kuskin ikkunamekanismi rikki vain.. jepjep.

No kaveri kävi katsomassa kun ajattelin että turha näitä samoja halpoja kotteroita on Saksasta tuoda kun budjetti oli rajallinen ja kielitaito ei riittävä. Hinta/laatu suhde oli kohdallaan, vaikka auto oli aika huolella raiskattu sisältä. Ainoa hyvä asia joka sisustassa hyvää oli kontin ja hattuhyllyn huolellinen vaimennus Dynamatilla. Ovissakin sitä ilmeisesti piti myyntipuheiden mukaan olla mutta ei ole vielä tänä päivänä ainakaan löytynyt. Auto oli ollut ilmeisesti Seinäjoella jonkinlaisena ”hifi” autona asennuksista päätellen: Kontissa paksua maadoituskaapelia monessa pisteessä kiinni ja akulta konttiin meni myös paksu virtakaapeli. Muutenkin ympäri autoa risteili aivan järjetön määrä erilaisia kaapeleita vanhoista asennuksista. Kojelaudalla oli elämää rumemmat ”patit” joihin oli istutettu 3” Audaxin keskiäänet. A-pilarit oli tehty ihan laadukkaasti ja niihin oli laitettu Rainbown germanium-sarja diskantit, saman sarjan midit oli puukotettu oveen aivan ihmeellisesti. Takanakin ovipahvit oli viimeistelty hienosti puukolla ja sinne oli ”asennettu” Rainbown SAX erillis-sarja, joista puuttui toinen midi. Soittimesta oli johdot katkottu ja kajareille päin oli jotain ”laatupiuhaa” noin metri laitettu. Ostaessa vain yhdestä etukajarista kuului musiikki ja syykin selvisi myöhemmin: Ainoat ehjät kaiuttimet tästä suht arvokkaasta arsenaalista olivat edessä vakio diskantit ja ovien midit…

Koko tämä komeus oli viimeistelty etuovien ja hattuhyllyn sinisellä karvakankaalla ja polteltu muutamat tupakin reijät penkkeihin. Tupakka myös kesän helteillä miedosti tuoksahti kun sisusta lämpesi auringossa, tuhkakuppi oli myös täynnä tavaraa. Mukana roikkui myös smoke sarjan ahtopaine mittari. Takajalkatilan lattiamatot olivat jotain kokolattiamaton palasia joita oli lisää peräkontissa ja hattuhyllyllä. Peräkontti oli aika riisuttu versio: Halvin mahdollinen subbari maailman rumimmassa kotelossa+ autostudion maailmaa nähnyt vahvistin, läjä sekalaisia kaapeleita ja em. kokolattiamaton palasia. Kaikki alkuperäiset verhoilu muovit yms. on jääneet varmaan Seinäjoelle hifiharrastuksen huumassa.

Ulkokuori sitä vastoin oli ihan ok kunnossa, lukuun ottamatta apparin etulokaria jossa lommo, kuskin vihreää sivupeiliä ja takaa puuttuvaa vw-merkkiä. Tekniikkakin pelasi koe-ajajien mukaan ihan hyvin ilman huomattavia ongelmia, tehon puutetta kaveri ja tyttökaverin isä ihmetteli vain.

Mutta kuten sanottua, hinta ja laatu oli oikeassa suhteessa ja kaupat sovittiin.

Ostaessa mukana ei tullut kesärenkaita, mutta se ei sinällään haitannut koska hankinnassa olisi ollut joka tapauksessa isommat vanteet. 18” setti löytyi pian auton jälkeen myös Oulusta nettivaraosan kautta hyvään hintaan myös. Sitten piti malttamattomana odotella milloin pääsee takaisin koti-suomeen ja uuden auton kimppuun.

Kuvat oston jälkeen, 18” alla jo:

Kuva

Sivulta
Takaa

Sisustaa:

Kuskinovi+Bilteman imukupit
Sisustaa
Peräkontti

Mitään pahoja yllätyksiä ei aluksi löytynyt ja passatti toimi kuten pitikin. Ensimmäinen muutos oli vaihtaa keltaiset sivuvilkut Motonetin tummiin. Sisustan siistiminen aloitettiin peräkontista, joka puhdistettiin ja raivattiin turhasta romusta. Dynamatin päälle laitoin vielä kerroksen paksumpaa vaimennusmattoa. Kontin uuden pohjan tein kahdesta ohuesta vanerikerroksesta ja päälle bilteman itse leikattavaa harmaata mattoa. Varapyöräkoteloon tein vahvistimelle telineen. Samalla sävytin hieman vakio takavaloja tummemmaksi. Subbari sai jäädä pois kyydistä tässä vaiheessa, koska vahvistin on jonkin asteisessa oikosulussa ja kiinnostus ei riitä korjaamaan sitä romua. Tämän auton kanssa mennään soitto puolella vähän eri tavalla kuin aikaisemmin: Ensin pääkaiuttimet kuosiin ja sitten voidaan jotakin pientä ja sievää harkita konttiin.

Kontti puhtaana
Lisätty vaimennusta
Vahvistinteline
Kontti vaneripohjalla
Valmis kontti
Takavalot
Takavalot paikallaan

Kuskin ikkunaan tehtiin siistimpi patentti väliaikaiseksi eli pönkkäsin sopivan mittaisen laudan oven sisään pitämään lasia ylhäällä, hyvin on tähän asti pysynyt. Samalla vaimensin ulkopellin Nikesoundin bitumilla ja Dynamatilla, niitä kun oli jäänyt edellisestä projektista vähän yli. Myös kojelaudan asennukset saivat kenkää, a-pilarit menivät kaupaksi ja niiden tilalle tuli vakiot. Alkutalvesta sain vihdoin vaihdettua suurimmat kammotukset eli ovipahvit! Tuli suuri muutos pienellä vaivalla, nyt tyttökaverikin kehtaa avata oven parkkipaikalla, hehheh. Hommasin myös mustan takapenkin ja hattuhyllyn, joista hattuhylly onkin jo löytänyt paikkansa, vielä kun saisi lisäjarruvalon kuoren hiottua ja maalattua ennen paikalleen laittoa.

Projekti fiilistelyä
Takaovipahviin tehty reikä
Valmista

Ikkunoiden tummennusta tuli myös ”harjoiteltua” syksyllä. Takalasi ja pikkusivut onnistui hyvin mutta takasivut vähän meni pieleen, muutaman sinnikkään kuplan takia. Yllättävän kaarevat olivat sivulasit Passatissa, appiukon Eemelissä oli suht suorat ja ne onnistuivat kivuttomasti. No tämäkin korjataan talven aikana/kesällä ja samalla vedetään etusivutkin samalla 50% kalvolla kuin muutkin. Samalla vaimennan muutkin ovet Nikesound/Dynamat– reseptillä.

Syksyllä sattui pieni kohtaaminen kevytkuorma-auton kanssa. Tyttökaveri oli jättänyt auton ruutuun klo 8:55 ja klo 9 Destian loistokuski oli ajanut puolityhjällä parkkipaikalla viereen. No tyyppi ei sitten paljo katellu vaan lähti kääntämään Pasen edestä (puhui samalla puhelimessa), lopputuloksena Passatti keskellä parkkipaikkaa poikittain, lokari ihan entinen, vanteessa naarmut, puskurin kulma ja etuvilkku hajalla. Melkoinen järkytys iltapäivällä töistä lähtiessä tyttökaverilla, onneksi Destian tyyppi oli jättänyt yhteystiedot ja asia saatiin hoidettua lopulta. Hitaasti tosin kun Destia Oy ei millään saanut papereita toimitettua vakuutusyhtiöönsä, kuukauden odottelun ja muutaman vihaisen puhelun jälkeen korvaus kilahti tilille. Sittenpä lähti tilaukseen uudet valot Saksan maalta ja lokarin hain Motonetistä. Onneksi sen suuremmilta vaurioita selvittiin, ei varmaan paljoa lisää olisi tarvittu että olisi lunariin mennyt.

Poikittain
Vauriot

Uudet valot laitoin paikalleen xenoneilla terästettyinä, vähän pahaa teki tarttua porakoneeseen ja jyrsiä lisää tilaa polttimon kantaan xenoneita varten… Lopputulokseen ei voi olla kuin tyytyväinen. Hyvältä näyttää ja näkee myös eteenpäin! Lähivaloilla tarkka valokuvio ja vihdoin kaukovalot joilla tosissaan pärjää. Hyvin on toimineet XBR-merkkiset xenonsarjat, ainoa huonopuoli on hidas syttyminen kylmänä mutta ei kaikkea voikkaan vaatia 60e hintaan. Kuten monet muutkin ovat todenneet: Ei ole enää paluuta halogeeneihin, pieni vaiva vaihtaa katsastuksen ajaksi normi polttimot.

Projektia

Uudet
+300tkm nähneet vakiot
Parkit
Lähivalot
Kaukovalot
Ballastit
Kasausta vailla
Valmis

Uusi lokari myös pääsi paikalleen. Kilikalilla ”tein itse ja säästin” maalaus ja lakkaus. Katsotaan sitä värisävyn eroa sitten tarkemmin kesällä, suunnitelmissa on hommata oikean sävyinen ja paremmin istuva orkkis lokari, samalla myös apparin puolelle.

Siinäpä ne suurimmat muutokset ja tarinat niiden takaa. Muutamia vikoja on myös tullut korjailtua, suurinta ihmetystä ja huolta aiheutti öljyinen käry aina kun auto seisoi tyhjäkäynnillä. Syyksi paljastui tohjona ollut huohotinputki imusarjan alla, foorumilla muillakin ollut samaa vikaa ja ilmeisesti kulutustavaraa. Todella v-mäisessä paikassa ja hankala päästä käsiksi mutta onnistuu sen vaihto kun ei hätäile. Auto myös savutti kovasti vähän aikaa lämmettyään tyhjäkäynnillä, nyt talvella vika on hävinnyt huohotinputken vaihdon jälkeen mutta öljyä menee silti aika reippaasti. Turbo vetelee näillä näkyminen viimeisiään ja vähemmän ajettu ja kunnossa oleva vaihto ahdin odottelee kaapissa.

Tehon puute korjaantui ihmeellisellä tavalla. Kone pääsi käymään vähillä öljyillä ja sen jälkeen kuin turbo olisi herännyt henkiin taas, kummallista mutta on makea ajella kun tuntee että tehoja on. Autossahan on joku mikälie-lastu ja myyntipuheiden mukaan 180hp, siitä ei ole tietoa mutta kai siellä ne 150 pollea ainakin on kun noin kivasti kulkee.

Syksyllä vaihdoin oikealle vetonivelen suojakumin ja pyöränlaakerin, samalla laitoin uudet etupalat ja siistin etulevyistä kantit pois. Pyöränlaakerin vaihto ei mennyt ihan nappiin, tarpeeksi iso moska, appiukolla voimaa ja liian monta välikappaletta laakerin päällä: tulos oli taattu, murtunut sormenpää ja 6vko sairaslomaa...

Elämässäni en ole nähnyt likaisempaa ilmanputsaria kuin mikä löytyi tästä autosta. Mallihan on joku vapaastivirtaava, tottakai. Tarvikesuodin tilalle ja mieli paremmaksi. Raitisilmasuodin oli samaa settiä… Tulpatkin vaihdoin kun ei edellisestä vaihdosta ole tietoa. Muutamia alipaineletkuja olen jo vaihtanut, loputkin pitää käydä läpi systemaattisesti.

Alkutalvesta kuskin ovi päätti jumiutua, viikon verran piti pujottautua apparin ovesta ulos ennen kuin pääsi purkamaan ovea. Ovi aukesi kun ovipahvin sai pois, mitään vikaa ei ovesta eikä johtosarjasta löytynyt tutkinnan jälkeen.

Pari ensi kuukautta oli koko ajan pelko perseessä että milloin hajoaa koko katiska. Ei hajonnut ja kulkee edelleen, eli rahoille sai vastinetta ihan mukavasti. Todella hiljainen ja miellyttävä ajaa kaikin puolin, 1,8T oli hyvä valinta koneeksi. Kyllä se ruoho oli vähän vihreämpää aidan tällä puolen, ainahan näitä romuja joutuu rassaamaan ja kun itse tekee niin säästää paljon. Kovat on taas suunnitelmat, toivottavasti ne tämän kanssa myös toteutuu.

Ensi talveksi on jo hankittu toinen 18” vannesarja, niissäkin pientä laittoa kun yksi vanteista on haljennut. Oli tarkoitus ostaa toinen samanlainen setti mutta katsoin kuvista väärin ja nyt siis on kaksi erilaista… Kesävanteet on otettu työn alle ja niistä olisi tarkoitus kiillottaa puolat uuteen loistoon. Tällä hetkellä puolat ja pahimmat kanttiosumat kertaalleen hiottu P80 karkeudella, siitä jatketaan kun keretään. Siitäkin pitää vähän kirjoitella lisää kun hommat etenee.

Tämän hetkinen tilanne:

Kuva

Kaikki kuvat löytyy tuolta: http://hlauronen.kuvat.fi/kuvat/
Passatin kaikki kuvat: http://hlauronen.kuvat.fi/kuvat/Passat/
Vanne projektien kuvat: http://hlauronen.kuvat.fi/kuvat/Vanne%20projektit/

Vaihdettavia osia on haalittu jonkin verran ettei tekeminen lopu:
-Toisellekkin puolelle etupyörän laakeri ja vetonivel (ääntelee jo)
-Tukivarsia eteen (kolisee)
-Uudet jarrupalat ja levyt taakse
-Turbo
-Varashälytin

Ostoslistalla :
-Tuulettimen viskokytkin
-Nokkien hydraulinen kiristäjä (raksuttaa kuin diesel kylmänä)
-Imusarjan tiiviste samalla kun joutuu aukaisemaan (vuotaa tämäkin)
-Mahdollisesti jakopään hilppeet ettei tarvii niitäkään heti olla vaihtamassa kun kerran aukaisee
-Bensansuodatin
-Uusia kaiuttimia
-Ratin päälle mittariteline
-Keskimmäinen ilmasuulake keskikonsoliin
-Jonkinlainen etulippa
-Kesällä tuulilasin vaihto

Muita tulevia muutoksia/haaveilua:
-Golf gti iv etupenkit tms. paremmalla sivuttaistuella (ei noissa vakioissakaan huono ole vrt moneen muuhun vakio penkkiin
-Helmoja pitäisi vähän muokata mieleisemmäksi, pohjana m3-lookin lipareet (jos menee ihan metsään niin korinväriin vaan orkkismuovit)
-Listojen ja kuskin peilin maalaus korinväriin
-Sisustaan täyspäivitys verhoilun suhteen + osien maalailua +yms pientä
-Takavalojen muokkailua
-Lukkoja pitäisi alkaa roplailemaan, nyt kaikkien ovien lukitus vain peräkontista, aukeaa muualtakin
-Kahden vannesarjan kunnostus

Kommentteja saa ja pitää laittaa!

//edit: Lipsahti vahingossa tälle projektiosaston puolelle, modet voi siirtää kävijöiden kalustoon jos (kun) katsovat tarpeelliseksi

//Lukkoa vaan tälle, meni vaihdossa autoliikkeelle ja rinkulakeulaa tuli tilalle
Viimeksi muokannut Cube^, 7.7.2011 9:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 6.2.2011 8:29

Eikö noista umpioista löydy DC-merkintää? Koitin kuvasta tiirailla mutta ei niin tarkasi kaikki merkintöjä nähnyt. Jos DC-merkintä löytyy niin sittenhän lähivaloissa xenonit ovat laillisesti paikoillaan.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 6.2.2011 13:58

Hieno projekti, vaikkei nyt mitään maailmaa mullistavaa ole vielä tapahtunutkaan, mutta jostakin syystä tämmöiset raadosta käyttörassiksi projektit kiinnostavat! Tarinakin harvinaisen hyvin kirjoitettu joten peukkuja vaan sinnekin =)

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

ViestiKirjoittaja Cube^ » 6.2.2011 18:38

Eikö noista umpioista löydy DC-merkintää? Koitin kuvasta tiirailla mutta ei niin tarkasi kaikki merkintöjä nähnyt. Jos DC-merkintä löytyy niin sittenhän lähivaloissa xenonit ovat laillisesti paikoillaan.


Ei noissa ole, vain HR ja HC eli halogeeneille hyväksynnät. Sinällään varmaan täyttää vaatimukset mutta valmistaja säästänyt kuluissa.

Hieno projekti, vaikkei nyt mitään maailmaa mullistavaa ole vielä tapahtunutkaan, mutta jostakin syystä tämmöiset raadosta käyttörassiksi projektit kiinnostavat! Tarinakin harvinaisen hyvin kirjoitettu joten peukkuja vaan sinnekin =)


Kiitos vaan! Ensiksi siistiksi käyttöpeliksi ja kun pääsee oikeisiin töihin valmistumisen jälkeen niin tämä jää harraste/toiseksi autoksi ja silloin voi vähän enemmän laitella. Tulevaisuuden haaveissa on ostaa toinen kone ja alkaa sitä rakentelemaan. Vielä ei opiskelijan rahat siihen riitä vaikka kahta työtä tekee opintojen lisäksi...

HGY293
-
Viestit: 135
Liittynyt: 23.7.2003 15:46

ViestiKirjoittaja HGY293 » 7.2.2011 12:05

Kattavan kertomuksen olit Heksa värkänny ;) Yllättävän hyvinhän se on tosiaan tähän asti kestänyt, vaikka toisin luultiin...Muistahan päivitellä tätä aina ku jotain tapahtuu, niin pysytään kärryillä mitä Passatille kuuluu!

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

ViestiKirjoittaja Cube^ » 7.2.2011 22:47

Hehe Kolekin ilmottautuu ;) Ehdottomasti päivittelen, pitkään pitäny alottaa tämäkin. Nyt viimein sain topicin värkättyä!

Passatissa alakanu ovet kummittelemaan enemänkin, välillä ei mene kiinni ja välillä ei aukea pakkasilla. Muutaman viikon päästä saa onneksi lämpimään viikonlopuksi, toivottavasti sen jälkeen toimisi vähän paremmin taas.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 15.2.2011 19:45

Oviin suosittelen WD-40 + paineilma käsittelyä. Eli reilusti WD:tä sinne ja paineilmalla painetaan lukon sisään, ei tarvi purkaa mitään ja toimii.

Ihan näpsäkkä passatti. Mites tehonpuute? Onko löytynyt lääkkeitä?

Itsellä A4 auttoi umpihangessa revitteleminen :P Turbo punaseks--> karstat pois.
Rupes kulkemaan kun eri auto.
Toki ahdot kannattaa tarkistaa. Mittarin asennus on melko helppoa.

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

ViestiKirjoittaja Cube^ » 16.2.2011 14:57

Kiitos vinkistä, pitää kokeilla kun saa auton sisälle.

Itseäni lainaten: Tehot tuli kun öljyt kävi vähänä... Ahtopainemittari pitäisi asentaa takaisin kun saisi sen telineen hommattua rattiputken päälle, silloin kun se ostaeassa oli kytkettynä niin ei viisari kauheasti värähdellyt. Tosin kojelaudan sisässä oli ~2m ylimääräistä letkua.

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

ViestiKirjoittaja Cube^ » 17.3.2011 12:51

Pientä päivitystä tarinaan. Osia haalittu lisää:

Kuva
-Eli Rascal spoileri, Slamitin "ale-laarista". Carbon-look ja ei vielä paikoillaan, mallasin kontin päälle pikaisesti. Maalaus ehdottomasti korin väriin.

-Puolan pojilta tilattu helmasarja+valoluomet
-Sisustaan pientä kivaa
-Roiskeläpät eteen ja taakse
-OTR Basic Silent- vaimennusmattoa paketti

Lisäksi vielä hankinnassa takalasin yläreunaan lippa ja etupuskuriin japani-lista kunhan saa taas budjettia kasvatettua. Totesin että aika ei riitä jo ostettujen A4-helmojen (M3-look) laittamiseen, joten päätin tilata suoraan sopivat valmiina. Saa nähdä kuinka kauan toimitus kestää. Jospa ne kesällä saisi laitella kiinni. Yllä olevassa kuvassa näkyvät valot pitäisi ottaa myös työn alle ja ruuvata vakiovalot tilalle.

Vanneprojekti etenee myös hitaasti mutta varmasti. Koneella hiottu nyt P120 ja P240 karkeudella, vielä kun löytyisi P320 koneelle niin ei tarvitseisi käsin alkaa hinkkaamaan seuraavaa kierrosta. Alkaa olla nytkin jo aika sileää jälkeä.

Lukot alkoi pelaamaan paremmin kun tein silikonispray/paineilma käsittelyn lukoille ja auto sai sulaa viikonlopun lämpimässä. Vihdoin sain myös konttiin valon laitettua, olikin yllättävän helppo homma kun hattuhyllystä pääsikin läpi jarruvalon kohdalta. Luulin sen olevan umpipeltiä kun päällä on dynamattia. Konttia valaisee nyt ledinauha.

Bob
-
Viestit: 79
Liittynyt: 31.5.2007 12:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Bob » 18.3.2011 3:24

Vaiks kui on pommi, ni johan on tyylikäs! On ihan kade sulle ja vokkarilles!

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

Jarruremppaa

ViestiKirjoittaja Cube^ » 3.4.2011 22:09

Pitkästä aikaa tuli roplattua Passattia. Ensiksi pesu että on mukavampi tehdä remppaa. Rempan kohteena oli takajarrut, uudet levyt (TRW) ja palat (Bosch) vaihdoin ja herkistelin liukutapit. Yksinkertainen homma sinällään kunhan on oikeat työkalut. Liukutapit oli aivan totaalisen jumissa, ruostetta kaikissa ja vanhat (alkuperäiset?) rasvat kuivuneet. Onneksi suojakumit oli ehjiä. CRC:llä putsaus ja kasaus kuparitahnalla, toimii. Männän sisään painaminen aiheutti eniten päänvaivaa. Ei hoksannu hakea biltemasta oikeaa työkalua niin piti soveltaa lattarautaa ja isoa pulttia, sillä sai männän pyörimään ja painumaan alas. Männät oli aika jumissa myös aluksi, liekkö enää kovin hyvässä hapessa satulat. Ajatuksena olisi joskus vaihtaa/kunnostaa satulat jossain vaiheessa. Tietääkö joku miksi ihmeessä ne männät pitää painaa alas samalla pyörittäen?

Pistetään vielä lyhyet ohjeet takajarrujen huoltoon:

1. Auton takapää ylös ja pukeille, renkaat irti
2. Satulan irroitus: Muuta ei tarvitse irroittaa kuin liukujen päässä olevat 13mm pultit. Pidä liukutapin päässä olevasta 15mm "mutterista" kiinni lenkillä tai lukkopihdeillä ettei tappi pyöri läpi, varo ettei liukujen suojakumit hajoa. Satula pitäisi nyt nousta irti kannakkeesta (kannaketta ei tarvitse irroittaa vaikka korjausopas niin väittää)
3. Ota vanhat palat ja levyt pois
4. Paina satulan mäntä alas (Hanki tähän oikea työkalu esim. biltemasta)
5. Irroita ja puhdista liukutapit, kasaa takaisin ja laita kuparirasvaa tarpeeksi
6. Uusi levy menee paikalleen vaikka satulan kannake on paikoillaan (muista pyyhkiä varastorasvat pois liuottimella)
6. Laita uudet palat kannakkeeseen ja sipaus kuparirasvaa kriittisiin kohtiin
7. Laita satula paikalleen ja kiristä 13mm pultit liukujen päähän (Boschin palojen mukana tuli uudet)
8. Käsijarrun kiristys on todennäköisesti tarpeen uusittaessa levyt ja palat

Positiivinen yllätys TRW:n levyistä: Ruosteelle alttiit pinnat oli jo valmiiksi maalattu mustaksi. Loppui se jarrujen ravistus nyt. Vielä pitäisi tehdä käsijarrun kiristys niin olisi bueno.

Vakiotakavaloja sävytin vielä tummemmaksi ja vahdoin ne paikoilleen, paremmalta näyttää kuin lexukset. Kameraa ei ollut mukana mutta kuvia tulee kunhan saa kesärenkaat alle.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 3.4.2011 22:57

Takasatuloiden mäntiä pitää pyörittää, koska käsijarrun automaattisäätö vaatii sen. En oikein tiedä, kuinka tuo systeemi toimii, mutta jos oikein olen käsittäny, niin mäntä hakee paikkansa levyn lähelle automaattisesti ja käsijarrua käyttää sellainen kierteellinen tappi siellä. Tämä tappi tulee kiinni jarrumännässä olevaan putkeen, jossa on kanssa kierre. Jarruissa kun on aika paljon tuota painetta poljinta poljettaessa, niin mäntä käsittääkseni pyörii sitten tapin kierrettä pitkin oikealle etäisyydelle. Käsijarruja ei siis tarvii kiristää, muutama reipas polkaisu jarrupolkimesta riittää..ainakin siis teoriassa.

Cube^
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.4.2010 16:47

ViestiKirjoittaja Cube^ » 4.4.2011 11:52

Eli käsijarrun säätö tarvitaan vain kun vaijerit on liian venyneet tai uudet? Männät tuntui olevan aika jumissa tai sitten itse tehty työkalu ei saanut niitä kunnolla pyörimään, toivottavasti kierre ei mennyt rikki. Lopussa mäntä ainakin pyöri hyvin, alussa oli tosi tiukka. Pitää vielä kokeilla säätyykö itsekseen vai pitääkö mennä alle säätämään, satulassa käsijarrun rajoittimen rako oli se ~1mm kun en vaijereihin koskenut missään vaiheessa.

Eilen jäi mainitsematta että vaihdoin mustan takapenkin paikoilleen ja kiikutin entisen kaverille joka lupasi verhoilla sen uusiksi, ainakin aluksi katsoa mitä se on syönyt. Tietääkö joku miten toimitaan etupenkkien verhoilun kanssa kun niissä on sivubägit? Voiko niitä edes itse verhoilla? Taitaa joutua penkkiostoksille...

Takalasin lippa on myös nyt matkalla kun senkin löysin halvalla huuto.netistä.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 4.4.2011 21:57

Onko muka jo -97 passatissa sivubägit?

Meillä ei ollut, mikä tarkoittaa sitä että siihen voi laittaa bägittömät jos tahtoo.

B-Jam
-
Viestit: 54
Liittynyt: 31.8.2009 22:09

ViestiKirjoittaja B-Jam » 4.4.2011 22:05

Sivubägit on, paitsi dieseleissä ja 1.6 bensassa.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 4.4.2011 22:11

Juujuu, TDI mosahan se meillä oli. Mutta jokatapauksessa siihen voi laittaa bägittömät penkit kun on saanut ilman bägejä. Näin ainakin itse ymmärtänyt asian.

Toki kannattaa varmaan kysyä konttorilta :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa