SDI imusarja
Valvoja: ffp jäsenet
SDI imusarja
Auto toimii hienosti, n.200 000 takana.
Kannattaako tuota imusarjaa ja takaisin kierrätys systeemiä ruveta purkamaan ja putsaamaan muuten vaan ?
Kannattaako tuota imusarjaa ja takaisin kierrätys systeemiä ruveta purkamaan ja putsaamaan muuten vaan ?
Moro. Oma mielipiteeni: kyllä kannattaa. Tulppaa egr ja puhdista imusarja, itse tukin ja puhdistin 150 tkm kohdalla. Irrota imusarjat/t koneesta kun putsaat ettei mene kakat koneeseen. Ainakin minulla on kaksiosainen imusarja muovi/alumiini. Molemmat kannattaa putsata. Kone hengittää paremmin ja liika karstoittuminen loppuu. Sivuvaikutuksena on selvästi hitaampi lämpeneminen talvella-> pahvia keulaan. Tiedoksi että paksu tdi egr tulppauslaippa ei käy sdihin. Muoto ja reikäjako erilainen.
Pakosarjan päässä oleva EGR laippa pn samalla jaolla kuin uudemmat TDI koneetkin esim. alh, agr, asv, atd jne. Imusarjan päähän käy samalla jaolla oleva laippa mikä löytyy 1z, ahu ja afn koneiden imusarjoista. Vähän aikaa sitten juuri yhteen SDI koneeseen tuollaisen tulppauslaipan asensin. Laita kuva konehuoneesta niin tietäisi onko se minkä mallisella imusarjalla. Tuo kone johon vaihdoin oli vielä apuakselikone ja siinä on erilainen imusarja kuin esim. tuossa ramikoo:n uudemmassa SDI koneesssa.
Koneesi on siis todennäköisesti agp eli uudempi kuin tuo omani 2001 aqm. Tuon koneen egr voipi olla erilainen. Tuo karstoittuminen vaikuttaa ennekaikkea koneen hengittävyyteen. Joskus olen kuullut huhun että vw merkkihuolto tulpaa tdi:t joskus 300tkm jälkeen jonkin remonitin yhteydessä. Mene ja tiedä.
Egr karstoittaa kannen aika perusteellisesti jos se on pitkään käytössä. Harmi kun en ottanut kuvaa oman kannen imupuolesta kun imusarjat oli irti. Veikkaan että tulppaisit ihan mielelläsi kun näkisit. Toisaalta juuri pari topikkia aiemmin tuossa oli melkein 400 tkm ajettu sdi, joka meni vasta äskettäin tukkoon. Karstoittuminen saattaa ilmetä tehottomuutena (onko sdi:ssä sellaista :D ) ja vaikka savutuksena kun polttoaine/ilmaseos ei sekoitu kunnolla. Saattanee vaikuttaa myös kulutukseen. Ja totakai jos suuri karstamöykky irtoaa ja eksyy venan tai kannen ja männän väliin niin siitäkin tulee omat ongelmansa. Lisäksi voisin kuvitella että esim.öljyt pysyvät puhtaampana kun nokea ei kierrätetä koneessa niin paljon.
Egr karstoittaa kannen aika perusteellisesti jos se on pitkään käytössä. Harmi kun en ottanut kuvaa oman kannen imupuolesta kun imusarjat oli irti. Veikkaan että tulppaisit ihan mielelläsi kun näkisit. Toisaalta juuri pari topikkia aiemmin tuossa oli melkein 400 tkm ajettu sdi, joka meni vasta äskettäin tukkoon. Karstoittuminen saattaa ilmetä tehottomuutena (onko sdi:ssä sellaista :D ) ja vaikka savutuksena kun polttoaine/ilmaseos ei sekoitu kunnolla. Saattanee vaikuttaa myös kulutukseen. Ja totakai jos suuri karstamöykky irtoaa ja eksyy venan tai kannen ja männän väliin niin siitäkin tulee omat ongelmansa. Lisäksi voisin kuvitella että esim.öljyt pysyvät puhtaampana kun nokea ei kierrätetä koneessa niin paljon.
SDI
Eikö tuon ERG:n tulppaaminen aiheuta jonkin häiriöilmoituksen ?
Toisaalta, jos sen putsaa, niin taas menee parisataatuhatta km.?
Auto ei ole tukkoinen,savuta tai ole tehoton. Palstan lukuisista aihetta koskevista jutuista aloin miettimään putsaamista/tulppaamista.
Joillakin ei ole tull karstaa vaikka kilometrejä on ?
Toisaalta, jos sen putsaa, niin taas menee parisataatuhatta km.?
Auto ei ole tukkoinen,savuta tai ole tehoton. Palstan lukuisista aihetta koskevista jutuista aloin miettimään putsaamista/tulppaamista.
Joillakin ei ole tull karstaa vaikka kilometrejä on ?
Sun kulkinesta en tiedä että joko siinä on uudempi ecu kuin mulla. Harvemmin tuon ikäisissä tulee vikakoodeja jos egr:n tulppaa. Uudemmat on sitten erikseen kun egr:n läpi virtaavia kaasuja ja paine eroja tarkkailee anturit. Omassa ja veikkaan ettei sinunkaan egr:ssä ole mitään antureita, eikä imu tai pakosarjassa. Ja jos himottaa kokeilla niin tuo on ainakin omassa sellainen kahvipaussin mittainen operaatio eli sen laipan saa myös hetkessä pois.
Tähän loppuun pikku teaseri. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90423
Käy kurkkaamassa tuosta tuo kuva imukanavasta. En mitenkään ehdota että tulppaat egr:n mutta saatat kyllä säästyä monelta harmilta tulevaisuudessa kun teet sen;)
Tähän loppuun pikku teaseri. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90423
Käy kurkkaamassa tuosta tuo kuva imukanavasta. En mitenkään ehdota että tulppaat egr:n mutta saatat kyllä säästyä monelta harmilta tulevaisuudessa kun teet sen;)
sdi
Kyllähän sitä kaikea suositellaan... Hieman on vielä epäselvää siinä että jos tukin erg:n lämpiääkö kone hitaammin vai nopeammin ? Miten katsastus/päästöt tulppaamisen jälkeen ?
Koko erg:n toiminta on mulle epäselvä.
Täytyy tuo puhdistusoperaatio tehdä. Kun löytäisi paikan jossa olis höyrypainepesuri niin sais
kunnolla putsattua koko höskän. Tai vielä parempi jos löytäis jonkun joka tekis sen kohtuullista korvausta vastaan.
Koko erg:n toiminta on mulle epäselvä.
Täytyy tuo puhdistusoperaatio tehdä. Kun löytäisi paikan jossa olis höyrypainepesuri niin sais
kunnolla putsattua koko höskän. Tai vielä parempi jos löytäis jonkun joka tekis sen kohtuullista korvausta vastaan.
Haulla löytyy juttua egr:stä vaikka kuinka paljon. Kone lämpiää selvästi hitaammin tulpattuna -> pahvia keulaan talvella. Itse meinasin myös muokata ilmanputsarin koteloa siten että imuilma otetaan vaikka pakosarjan päältä ei ulkoilmasta. Luulis lämpenevän -30 pakkasellakin. Ei vaikuta tulppaaminen katsatukseeen millään lailla ja kehtaan väittää että päästöt pitkässä juoksussa saattavat jopa olla pienemmät kun kone saa ilmaa niinkuin se on suunniteltu. Ei todellakaan tule kukkasia putkesta jos 95% imukanavasta on täynnä p..kaa egr:n ansiosta. Kaunis ajatus inssiltä mut ei vaan toimi. Omasta en putsannut venttiiliä, laippasin vain. Hyvin on pelannut ilman mitään ongelmia. Putsasin ainoastaan imusarjan. Vena on nyt ollut tulpattuna about 170 tkm ja tukossa tulee pysymään.
Viimeksi muokannut ramikoo, 20.3.2011 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Yksinkertaisesti siitä syystä että pakokaasun sisältämä lämpöenergia menee putkesta pihalle eikä takaisin sylinteriin. Eli palamisreaktiossa syntyvät kuumat kaasut eivät lämmitä enää moottoria uudelleen vaan se lämpöenergia johdetaan pakokaasuina suoraan pois moottorista.
Otetaan tyhmä esimerkki. Kertalämmitteisestä saunan kiukaasta johdetaan kuumat savukaasut piipusta ulos. Jos savukaasut kierrätettäisiin kiukaassa kahteen kertaan kiuas saattaisi olla hippasen kuumempi. No karu esimerkki mutta periaate sama.
Otetaan tyhmä esimerkki. Kertalämmitteisestä saunan kiukaasta johdetaan kuumat savukaasut piipusta ulos. Jos savukaasut kierrätettäisiin kiukaassa kahteen kertaan kiuas saattaisi olla hippasen kuumempi. No karu esimerkki mutta periaate sama.
sdi
Yhtä asiaa en saa selitettyä itselleni.
Miten tuon egr:n tulppaaminen voi hidastaa koneen lämpiämistä ?
Voiko se johtua siitä ettei kuumaa pakokaasua syötetä sylintereihin ?
Miten se olisi mahdollista jos tämä venttiili on kiinni kierroksilla ? Sehän on auki tyhjäkäynnilla ja matalilla kierroksilla. Kovemmilla kierroksilla sen on kiinni,eli sama tilanne kuin tulppaamalla....
Vai onko aivoni jotenkin solmussa ?
Miten tuon egr:n tulppaaminen voi hidastaa koneen lämpiämistä ?
Voiko se johtua siitä ettei kuumaa pakokaasua syötetä sylintereihin ?
Miten se olisi mahdollista jos tämä venttiili on kiinni kierroksilla ? Sehän on auki tyhjäkäynnilla ja matalilla kierroksilla. Kovemmilla kierroksilla sen on kiinni,eli sama tilanne kuin tulppaamalla....
Vai onko aivoni jotenkin solmussa ?
Puurot ja vellit nyt vähän sekaisin. Siis palotapahtuman sekaan takaisin johdettu pakokaasu alentaa palolämpötilaa koska palaminen on epätäydellistä toisin kuin jos sylinteri olisi täynnä puhdasta happirikasta ilmaa. Takaisinkierrätetyn pakokaasun lämpöenergialla ei ole tässä asiassa mitään virkaa. Kun EGR poistetaan käytöstä koneen vääntö lisääntyy sellaisilla alueilla jolloin egr normaalisti olisi käytössä koska nyt sylinteriin menee vain puhdasta ilmaa ja palaminen on puhdasta ja tehokasta. Tästä johtuen oletan, että nokiarvot ja kulutus laskee, mutta korkemmaasta palotapahtuman lämmöstä johtuen typenoksidit eli NOx kaasujen määrä kasvaa.
Jos saunan kiukaaseen johdettaisiin sen tuottamat palamiskaasut osittain takaisin saisi saunan kiuas vähemman happea jota tarvitaan palamiseen. Näin ollen saunan kiuas varmastikin lämpenisi hitaammin.
Tukahduttamallahan sitä sammutetaan vaikka rasvapalokin. Ei happea -> palaminen pienenee -> lämpö laskee -> palaminen loppuu.
Wikipedia : " Typenoksidiäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea- takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä."
Jos saunan kiukaaseen johdettaisiin sen tuottamat palamiskaasut osittain takaisin saisi saunan kiuas vähemman happea jota tarvitaan palamiseen. Näin ollen saunan kiuas varmastikin lämpenisi hitaammin.
Tukahduttamallahan sitä sammutetaan vaikka rasvapalokin. Ei happea -> palaminen pienenee -> lämpö laskee -> palaminen loppuu.
sdi
Eihän ne kuumat pakokaasut kierrä moottorissa kuin tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Jos kierroksia on tarpeeksi, ( yli 1500 ? ) ventiili on kiinni, jos se toimii. Eikä ne kuumat kaasut kierrä koneessa. Näin olen ymmrtänyt asiasta lukiessani.
Jos kierroksia on tarpeeksi, ( yli 1500 ? ) ventiili on kiinni, jos se toimii. Eikä ne kuumat kaasut kierrä koneessa. Näin olen ymmrtänyt asiasta lukiessani.
sdi
Tietenkin osakaasulla ajaessa. Jos venttiili on karstoittunu kunnolla ei se varmaankaan sulkeudu, jolloin kaasut kiertää kokoajan !
Jos vena on puhdas, eikä käytä tyhjänä ja ajaa reippaamilla kierroksilla ei pitäisi hirveästi karstottua ?
Onhan palstalla kuvia aika puhtaistakin venttiileistä. Esim Artsis20´s Golf sivuilla.
Jos vena on puhdas, eikä käytä tyhjänä ja ajaa reippaamilla kierroksilla ei pitäisi hirveästi karstottua ?
Onhan palstalla kuvia aika puhtaistakin venttiileistä. Esim Artsis20´s Golf sivuilla.
Ikös egr mene kiinni tyhjäkäynnillä.... ainaki itellä ku n. minuutin käy ATD niin alkaa vihellys kuulumaan, ja pakkasella huomaa myös että putkesta lakkaa höyryn tulo. Käsittääkseni juuri siksi ettei karstotu kone. Egr tarkotus kun on alentaa palotapahtuman lämpötilaa juuri kovasti kuormitettaessa, niin näin äkkiä väittäsin että se toimii juuri kierroksilla ja kuormitettaessa !
Dieselissä varsinkin turbosellaisessa imuilma riittää jäähdyttämään kantta sen verta tehokkaasti, ja kun egr tulppaa niin imuilmaa se ottaa vastaavasti enempi kun se ei kierrä pakopuolelta.
Tämän näkee maf lukemastakin kun egr menee kiinni tyhjäkäynnillä,
Siksi lämpeneminen hidastuu, enempi kylmää ilmaa moottoriin..
Tämän näkee maf lukemastakin kun egr menee kiinni tyhjäkäynnillä,
Siksi lämpeneminen hidastuu, enempi kylmää ilmaa moottoriin..
sdi
Hyvä pointti !
Mulla ei ole puhallinta autossa. Eli ei pitäis niin tehokkaasti jäähtyä.
Vielä on mulla ristiriita siinä milloin se egr on auki tai kiinni. Eikai se eri typpisissä autoissa voi olla erilailla ? Tästä on ristiriitaista tietoa netissä ja täällä.
Samoin se on epäselvää miksi joillain on paljonkin ajetuissa autoissa puhdas ja tulppamaton egr ja toisilla melkein ummessa ?
Mulla ei ole puhallinta autossa. Eli ei pitäis niin tehokkaasti jäähtyä.
Vielä on mulla ristiriita siinä milloin se egr on auki tai kiinni. Eikai se eri typpisissä autoissa voi olla erilailla ? Tästä on ristiriitaista tietoa netissä ja täällä.
Samoin se on epäselvää miksi joillain on paljonkin ajetuissa autoissa puhdas ja tulppamaton egr ja toisilla melkein ummessa ?
Viimeksi muokannut KKI, 21.3.2011 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menee menee, mutta ei se mikään suihkuturbiini ole että sitä laihalla seoksella käytetään. Eli polttoainetta samalla lisää ---> teho nousee. Toisaalta turbo parantaa hyötysuhdetta (saa energiaa kaasuvirtauksesta) = vähentää suhteellisesti polttoaineen kulutusta = vähentää lämmöntuottoa.
Viimeksi muokannut alspe, 22.3.2011 7:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikun laippaa tukkeeksi vaan. Omassa operaatiota olisi helpottanut kovasti jos olisi saanut kakkaventtiilin kokonaan irti, joten se kannattaa irrottaa jos lähtee. Sullahan oli tarkoitus jokatapauksessa irrottaa ja putsata venttiili. Jos jaksat niin nappaa kuva koneesta ja venasta niin kerron onko omassa pirkkavolkkarissa sama rakenne.
SDI
Joo, otan kuvat jos vaan homma ensviikolla kaverin tallissa onnistuu ? ( Jos sillä on aikaa ? )
Sen naapurilla on höyrypainepesuri jolla ajattelin, jos mahdollista pestä nuo osat.
Hemmetin kalliit on tiivisteet tuohon imusarjaan ! Marmoritiskillä meinaan.
Laipan pitäisi olla jo tulossa. Jos se ei sovi,teen siihen jostain itse.
Eikai tuo homma kovin kauaa aikaa vie?
Sen naapurilla on höyrypainepesuri jolla ajattelin, jos mahdollista pestä nuo osat.
Hemmetin kalliit on tiivisteet tuohon imusarjaan ! Marmoritiskillä meinaan.
Laipan pitäisi olla jo tulossa. Jos se ei sovi,teen siihen jostain itse.
Eikai tuo homma kovin kauaa aikaa vie?
Onko sulla kaksiosainen imusarja eli muovi/alu? Jos tarkoitat niitä muovin vihreitä o-renkaita niin veikkaan että löydät edullisimmin hydrauliikkaliikkeestä, kunhan muistat mainita mihin tulevat niin saat oikeaa tavaraa. Kannen ja alumiinijatkeen välistä sarjaa ei ole tarvinnut uusia. Eikö saa muualta kuin marmorilta? Slamit?
Tulppaus on nopea homma. Sitten kun siihen liittää imusarjan pesun ja ottaa rennosti niin reilun puolipäivää voi saada kulumaan hyvin rennolla tahdilla. Itse postin samalla imusarjoista valupurseet vingulla. Ei todennäköisesti mitään vaikutusta tehoihin jne. mutta tulipa parempi mieli.
Tulppaus on nopea homma. Sitten kun siihen liittää imusarjan pesun ja ottaa rennosti niin reilun puolipäivää voi saada kulumaan hyvin rennolla tahdilla. Itse postin samalla imusarjoista valupurseet vingulla. Ei todennäköisesti mitään vaikutusta tehoihin jne. mutta tulipa parempi mieli.
sdi
Hyvä vinkki. Laitoin Slamitille kyselyn mutteivät ole vastanneet vielä.
Joo, kyllä siinä pitäis olla kaksosainen imusarja.
Ei voi oikeesti osat maksaa niinpaljon kuin marmorilla ! Imusarjan tiiviste,neljä o-rengasta ja egr venttiilin tiiviste 115€ ! On siinä renkailla hintaa !
Joo, kyllä siinä pitäis olla kaksosainen imusarja.
Ei voi oikeesti osat maksaa niinpaljon kuin marmorilla ! Imusarjan tiiviste,neljä o-rengasta ja egr venttiilin tiiviste 115€ ! On siinä renkailla hintaa !
EGR
EGR:n sokea laippa on paikoillaan ja kone toimii hyvin !
220 000 takana, EGR:ssä oli vain ohut noki. Kun tilanne oli noin hyvä, en irroittanut imusarjaa
ollenkaan. Siellä näytti olevan sama tilanne kuin venttiilissä .
En saa tänne valokuvaa venttiilistä... :-(
220 000 takana, EGR:ssä oli vain ohut noki. Kun tilanne oli noin hyvä, en irroittanut imusarjaa
ollenkaan. Siellä näytti olevan sama tilanne kuin venttiilissä .
En saa tänne valokuvaa venttiilistä... :-(
Hyvä kun laippasit. Oman mosan imupuoli oli kyllä 150 tkm kohdalla sellasessa mämmissä et voi morjes. Tiä sitte kait ajotapa ja muut vaikuttaa. Vakiosyötöllä ja suuttimilla en ainakaan omasta moposta saanut tulemaan minkäänlaista voimasavua, silti imusarjat oli aika karstassa. Ota ihmeessä joskus nuo sarjat irti ja putsaa, on niin pieni homma. Kurkaa peilin ja valon avulla kannen imukanaviin, saattaa olla että yllätyt. Itsellä venttiilinvarsissa on sellaiset peukalonpaksuiset kököt ja imukanava umpeutunut about puoleen. OT: no tuokin saattaa korjaantua uuden kannen myötä ;)
SDI
Kurkin kyllä EGR:n reijästä, siellä oli samanlainen "nokihuntu" joka lähti sormella pyyhkäisemällä.
Päättelin siitä ettei syvemmällä ole sen kummempaa ? Tiedä sitten mikä on totuus.
Venttiili oli kyllä toiminu, varsi on ihan kirkas.
Mulla on kuva EGR:n sisältä mutta en saa sitä tänne... Jos haluat nähdä, laita yv:tä ja osoite niin lähetän kuvaa...
Päättelin siitä ettei syvemmällä ole sen kummempaa ? Tiedä sitten mikä on totuus.
Venttiili oli kyllä toiminu, varsi on ihan kirkas.
Mulla on kuva EGR:n sisältä mutta en saa sitä tänne... Jos haluat nähdä, laita yv:tä ja osoite niin lähetän kuvaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa