AFN tärisee tyhjäkäynnillä ja jyristää isolla vaihteella

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

AFN tärisee tyhjäkäynnillä ja jyristää isolla vaihteella

ViestiKirjoittaja vag-on » 8.11.2010 11:20

Auto -98 Passat AFN motilla. Matkaa takana reilut 300tkm. Tyhjäkäynnillä tärisee mielestäni muita verrokkeja jonkin verran enempi oli kone kylmä tai lämmin. Lisäksi isoilla vaihteilla ei kovin pieniä kierroksia voi käyttää ilman, että kone jyristää. Esim 4-vaihteella alle 60 vauhti alkaa jo tuntumaan siltä, ettei jaksaisi mennä. Sama 5-vaihteella alle 70 on pahan tuntuista. Auto kyllä jaksaa oikeasti mennä ja poljinta painettaessa jotain tapahtuukin.

Verrokkina kaverin vastaava peli jaksaa puskea paljon pienemmilläkin kierroksilla ilman mitään jyrinää.

Voiko olla ajoituksessa häikkää vai peräti vauhtipyörässä?

Vai onko vain tyttömäistä hätäilyä?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 8.11.2010 11:26

Mulla on vastaavaa vikaa ja luulen että tiedän mistä johtuu. Tai siis jyristystä, tyhjäkäynti on mielestäni ok.

Eli samoihin aikoihin kun on alkanut jyristämään on myös ahtimen toiminta muuttunut. Kun painaa kaasua niin on aika järjetön "turbolag", ihan kuin vähän isommalla ahtimella varustettu bensavehjes. Tekee myös sitä, että yliahtaa isommilla vaihteilla. Esim tietyömaalta motarinopeuteen kihdyttäminen vetää nykyään joka kerta vikatilaan.
Kaupunkiajossa ton huomaa siitä, että alle 2 tonnin ei oikein tapahdu mitään, sitten polkasee ja sen jälkeen ollaankin yliahdoilla. =Jyristää nelosella ja vitosella jos alle 1800rpm ajelee.

Eli mulla varmaan jumittaa siivet tai sitten N75 on tillin tallin.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 8.11.2010 13:21

Kaksoismassa vp ilmeisesti ilmoittaa itsestään. Noinhan sen huomaa kun se tulee tiensä päähän.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 8.11.2010 14:03

mulla oli aikanaan aikalailla sama...
oli vikana 3 männän halkeaminen, ohivuodoista ei huomannut...
se oli sellanen syyshuolto se...

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 8.11.2010 20:21

Nuhainen ei normaaliin nähden ole. Vikatilakaan ei ole montaa kertaa kiusannut. Häviää vielä kunnon hapettamisella. Matalien kierrosten jyristäminen ei tunnu oikeastaan missään, se on oikeastaan enemmän huminaa joka tuntuu korvissakin.

Toivottavasti nyt ei ihan koneremppaan asti tämä johda...

tuoppix
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.8.2007 21:37

ViestiKirjoittaja tuoppix » 10.11.2010 10:31

Täällä jyristys isolla vaihteella väheni, kun putsasi coolerin.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 10.11.2010 11:52

Eli siis tarkoittaa välijäähdytintä hän? Ilmeisesti ihan ulkopuolinen puhdistus?
Vedellä vai paineilmallako se kannattaa tehdä?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.11.2010 12:39

Kannattaa putsata se välijäähdytin ulkoa ja sisältä kun kerran putsaaman rupee. Yhenkin boran väläristä kaadoin litran öljyä pois. :D Liukkaria, painepesuria ja paineilmaa kun näyttää niin puhdas tulee.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 23.3.2011 7:03

Mullakin tärisee afn passatti ihan helvetisti tyhjäkäynnillä. Ja se on sellasta terävää tärinää ei niinkään rynkytystä. Reilu 10tkm sitten vaihdettu ahun kiintee vauhtis ja kytkin hilppeet. Alkaa pikkuhiljaa tympimään.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 23.3.2011 8:01

Minkä kytkimen laitoit sinne?
Alkaa itsellä varmasti tuo vauhtis ja kytkin olemaan vaihdon tarpeessa. Vaihtaessa tuntuu kytkintä nostaessa pieni kolahtava nykäys ja kytkin luistaa evryllä.
Haluaisin kuitenkin ihan toimivan perus setin, joka kestäisi ehkä kevyen virin n. 300Nm.

Kunhan kevät tulee, niin otan tuon yhläällä mainitun coolerin irti ja lasken paskat pois. On sielä varmasti ainakin vähän öljyä, kun kerran imuputken ja imusarjan liitoksesta EGR:n kohdalta tihkuu öljyä. Katsotaan tekeekö mitään eroa, vai johtuuko kaikki tuosta kaksoismassasta.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 23.3.2011 10:15

Mullaki näkyy tihkuvan siitä samaisesta liitoksesta öljyä, ja coolerissa sitä varmasti on. Ajatuksena putsata myöskin keväämmällä, jotenkin ei vaan mee päähän et miten sellanen vois tuohon tärinään vaikuttaa ku ei se oo mitään epätasasta rynkytystä, et kone niinku kakostelis.

Laitoin sen paketin mitä muutama tyyppi täällä foorumillakin oli tehny, eli se audi80:sestä hommattu kiintee vauhtipyörä. Samaa kiekkoo on myös ahu:ssa (vm.97) ollu ja sit siihen se ahu: moottorin kytkinpaketti. Ei mulla tuo kytkin luista mut tuo tärinä on hermoja raastavaa.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 23.3.2011 20:16

Siis alkoiko sinulla tärinä vasta kytkinrempan jälkeen vai?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 24.3.2011 17:27

oli sitä jo pikkasen havaittavissa ennen ja kytkin poljin tuntuma oli sellanen vaihteleva. Nyt vaan tärisee pikkasen enemmän. Moottorin ja vaihteiston tukigummit on menossa seuraavaks vaihtoon..täytyypi kattella sitten lisää.

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

Samaa ongelmaa

ViestiKirjoittaja sofverb » 24.3.2011 20:48

Oli sama ongelma AFB koneessa, poistui kun laittoi ruiskujen putket oikein :D eli meni 5 ja 6 väärinpäin, en kyllä ymmärrä miten. Eli tästä voi juontaa että jokin suutin on kaput/tukossa. :)

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.3.2011 7:23

No ajotus oli kyllä hiukkasen myöhäsellään ku viimeks vag-comilla kattelin. Mites noi suuttimien oliko ne korjaus-arvot vai mitkä, ni pystyy tarkastamaan? Mitä lukuja niissä pitäs olla? Pystyykö niistä päättelemään onko joku rikki?

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 26.3.2011 8:02

Siihen on olemassa laitteita jos jonkinlaisia, itellä oli itsekyhätty hydraalikäsipumppu jossa säiliö ja paine mittari, säiliöön naftaa ja putken päähän suutin kiinni niin mittarista näki missä arvossa suutin laukeaa noin.. AFB kone:

Ohjearvot (ylipainetta):
uudet suuttimet: 200...235 baria
Kulumisraja: 170 baria

itellä heilu tuossa yli 200Barin

Ja.

moottoritunnus AFN, AVG, AHU uudet suuttimet: 190…200 bar Kulumisraja: 170 bar

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 26.3.2011 19:59

eiköhän yhtään yksinkertasempaa tapaa olis tarjolla..

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 26.3.2011 20:30

No jos keksit niin kerro mullekkin :D

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 26.3.2011 20:38


ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 27.3.2011 9:48

ne vag-comin arvotko ei kerro mitään?

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 27.3.2011 9:52

kyllähän niistäkin jotain voi päätellä, mutta jos ajoitukset heittää niin ei se kerro koko totuutta..

Mijupa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.3.2011 17:17

ViestiKirjoittaja Mijupa » 27.3.2011 13:52

Joo, tähän aiheeseen ois kiva saada vastauksia, itsellä tekee samaa, tosin tyhjäkäynnin kanssa ei mitään ongelmaa, vaan lähinnä ainoastaan sillon ku pieniltä kierroksilta lähtee kiihdyttämään, ja sekin jyrinä alkaa vasta sitten kun turbo lähtee mukaan, joten alan kallistumaan tuon välijäähdyn puhdistamisen puoleen kun turbossa itsessään ei pitäisi mitään vikaa olla ! ja kun se tuntuu käyttäytyvän juuri niinkun se tukehtuisi mut sit kun päästään yli 2k kierroksien vika vika häviää.. saattasko olla aineen saannin kanssa jotain ongelmaa ? p**l ku näistä ei tiiä, itsellä ensimmäinen diesel auto alla joten aika kokematon olen näiden kanssa joten siksi kaipaan teidän "ammattimiesten" apua :) kiitos jo etukäteen!

sofverb
-
Viestit: 28
Liittynyt: 16.3.2010 10:22

ViestiKirjoittaja sofverb » 27.3.2011 14:31

Joo, jos huohotin on tukossa, (en tiedä minkälainen systeemi sun koneessa on) se mulla ainakin sylki öljyt turboon ja ei toiminut vähääkään josta seurasi että cooleri ja kaikki putket oli täynnä öljyä.. Kunnollinen putsaus liuotinpesuaineella ja huuhtelu vedellä ja kuivaus auttoi asiaa, ja kun huohottimen vaihtoi uuteen niin alko taas voimaa löytyyn :)

Mijupa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.3.2011 17:17

ViestiKirjoittaja Mijupa » 27.3.2011 16:17

^ kiitos tästä, täytyypä tutkia se huohottimen tilanne ja kattoa onko siellä öljyä kuulerissa yms :)

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 30.3.2011 13:50

Joo, kattelin noita suuttimien arvoja vag-comilla ja näytti olevan jotakuinkin näin, et
1. 0,61
2. 0,28
3. 0,85

..osaako noista joku kertoa sit jotain?

Ja ajoitus näyttäs olevan alta 40...-->n.38. Liekkö tuolla jo jotain vaikutusta tärinöihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa