ADY 2000cc Puolan Tyyppi???

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ADY 2000cc Puolan Tyyppi???

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 26.3.2011 11:56

Kyseessä Golf3 Variant 2.0GL 1995 ADY -moottorilla

Pakko kysyä vaikka tuo tieto varmasti täältä löytyisi. En taaskaan osannut haeskella niin että vastaus olisi löytynyt.

Lueskelin korjausopasta ja siellä nuo resistanssiarvot ovat, mutta... Korjausoppaasta:

Toisiokäämin vastus:
Vihreäkylkinen sytytyspuola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia
Harmaakylkinen sytytyspuola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia
Muut sytytyspuolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia

KYSYMYKSIÄ:
Mikä noista puolista on kyseisessä autossa?
Mikä puola on kärjettömän mutta vastapainollisen alipainesäädetyn jakajan kanssa?
Minkä tyyppisiin sytytyksiin nuo ovat, koska eroavat kai melko paljon toisistaan?
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 7.4.2011 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.3.2011 17:09

ADY:n puolapakettin VW-varaosanumero on 6N0 905 104, kyseessä on alkuperäinen Boschin puola osanumerolla 0 986 221 000. Mustaksi sitä itse kuvailisin? Vastusarvoista ei tietoa.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 26.3.2011 18:09

Irti ottamani puola oli TELEFUNKEN VW / AUDI Made in Germany

Puola ei ehkä ollut alkuperäinen. Sen kiinnitys oli jälkeen päin viritetty. Varsinaiset vastakappaleet rintapellissä olivat häipyneet ja puola oli ruuvattu pitkillä koriruuveilla paikalleen.

Puolan muut tiedot:

311425 VW TE 1
307/94
VW AUDI 867 905 104A

Puola on alumiinirunkoinen. Johtoliitosten sekä ensiönapojen että toisionavan ympäristö on mustaa muovia.

Kuva

Kuva

Tässä vähän mittaustuloksia ja arvoja sekä lisäkysymyksiä:

Strobottelin tuossa ohjekirjan neuvojen mukaan tulpanjohdot. Syke oli tasainen eikä siinä pätkimisiä ollut havaittavissa. Siis sytkässä ei nyt ainakaan tyhjäkäynnillä vikaa pitäisi olla. No, hommaa ei voi testata taas muuten kuin kovassa ajossa.

Irrottamani puolan vastukset ovat (suluissa ohjekirjan raja-arvot):

Ensiökäämi: 1.3 ohmia (ADY, AGG: 0,5 - 1,5)
Toisiokäämi: 3.32 kilo-ohmia
(Vihreäkylkinen puola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia)
(Harmaakylkinen puola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia)
(Muut puolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia)

Raja-arvot siis eivät alitu eivätkä ylity. Paitsi jos kyseessä on tuo suuriresistanssinen puola.

Puola on tietenkin kylmä näin irtonaisena mitattuna. Voidaanko siis olettaa että vastus kasvaa kun puola kuumenee? Jos näin on niin ainakin ensiökäämin yläraja voi helposti ylittyä. Myös toisiokäämin ylärajaan voidaan päästä.

Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin? Pitäsikö puola mitata kun se on kiinni järjestelmässä? Pitäisikö tämän lisäksi auton olla käynnissä eli puolan töissään?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 27.3.2011 19:50

Sen kiinnitys oli jälkeen päin viritetty. Varsinaiset vastakappaleet rintapellissä olivat häipyneet ja puola oli ruuvattu pitkillä koriruuveilla paikalleen.

Alkuperäinen kiinnitys on pellin läpi pultein ja vesikaukalon puolella ei ole varsinaisia vastakappaleita, vaan irtomutterit.
Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin?

Jaa-a, ainakin tuossa oli kaverin pajalla mitattu yksi mk3 puola autodatan ohjeiden mukaisesti ja piti olla ohjearvoissa: kuumeni kuitenkin aika reippaasti, kuori oli halki ja kipinä oli hukassa. Puola vaihtamalla tuli kuitenkin soiva peli.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 27.3.2011 20:52

Tietenkin olisi pitänyt tajuta, että siellä Akvaarionpuolella ne mutskut kuuluvat olla. Eivät olleet edelliset rassaajat varmaan viitsineet irrotella vesikaukalon suojusta. Sieltä muuten löytyikin yksi mutteri ja sepäs oli varmasti tuon puolan.

Josko olisi vaikka jotenkin päässyt kiinnitys löystymään ja olisivat mutterit ravistuneet sinne kaukaloon. Sittenpä vaan surkeasti koriruuveilla kiinni.

Mutta nuo resistanssiarvot vielä kiinnostaisivat. Eikö kukaan ole mittaillut puolien resistansseja niin että muistaisi mitä lukuja sieltä on tullut? Hankalaa kun ei ole Korjausoppaasta paljon hyötyä kun se ei osaa tarkemmin kertoa mikä puola missäkin on. Nuo kylkien värit ovat ihan älytöntä tietoa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2011 20:54

Mikäs tässä nyt on niinku se varsinainen ongelma?

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 27.3.2011 23:37

Ongelma on tuolla esitetty varsin selkeästi:

Mikä puola on Golf3 Variant GL 2.0 1995 autossa ja mitkä ovat tällaisen puolan vastusraja-arvot toisiokäämissä. Melko selkeästi sitä tuolla kysytään.

No, tässä yritetään tutkia onko puola toimintakuntoinen. Ja onhan se nyt ihan peruselektroniikkaosaamista tutkia vatko puolan vastusarvot kunnossa. Mutta jos ei tiedetä mikä puola on kyseessä niin ei voida verrata kirjallisuuden ja muiden tietojen arvoja pulasta mitattuihin arvoihin.[/b]

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 28.3.2011 20:38

Mistähän tätä kyseistä pulajuttua voisi kysellä. Näyttää olevan niin vaikeasti saatavissa tämä tieto. Eli lyhyesti:

Mikä on ADY Simmons 4pisteruiskun järjestelmän kunnossa olevan puolan ohjeelliset vastusarvovälit?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2011 20:56

Simos coil primary resistance 0,5...1,2 Ω sanoo Haynesin manuaali

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 28.3.2011 21:01

Kiitos tuosta, mutta tarvitsisin Toisiokäämin resistanssiarvon. Tuo on ensiöpuolelta. Saman arvon kertoo ALFAMER -korjausopaskin. En muistanut tuossa korostaa että Toisiokäämistä oli kyse.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 6.4.2011 23:38

Lainaus tuosta aiemmasta:

"ADY:n puolapakettin VW-varaosanumero on 6N0 905 104, kyseessä on alkuperäinen Boschin puola osanumerolla 0 986 221 000. Mustaksi sitä itse kuvailisin? Vastusarvoista ei tietoa."

Minulla on myös tuossa alempana kuvissa oleva alkuperäisen näköinen puola varalla.

Kuvat:

Kuva

Kuva

Kuvien puolan mitatut arvot:

Ensiökäämi 1.3 ohmia (0,5 - 1.5 ohmia)
Toisiokäämi 3,39 kilo-ohmia

Näiden kahden puolan vertailusta voidaan, tosin ei aukottomasti, päätellä että näissä laitteissa on luokkaan Muut Sytytyspuolat kuuluvat puolat:

Toisiokäämin resistanssin raja-arvot siis: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia.

Tämä jälkimmäinen alkuperäisen kaltainen/näköinen kuvissa oleva puola on siis melko lähellä ylärajaansa toisiokäämin suhteen.

Vielä kun viitsisi mitata tuon kolmannen eli autossa kiinni olevan puolan niin eiköhän asia varmistuisi. Tai sitten se kaupan tiskillä käynti vielä siihen nupiksi.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 8.4.2011 22:27

Kävinpähän sitten Motonetissä mittaamassa 2puolan Toisiokäämin resistanssin, kuten uhkasin.

Molemmat puolat kävivät heidän tiedostojensa mukaan VAG ADY eli Simons 4nelipisteruisku -järjestelmään.

Jokseenkin alkuperäisen näköinen puola. Ei kuitenkaan alkuperäinen: 5.85 kilo-ohmia. En menisi ostamaan tätä omaan autooni.

Surkean näköinen tarvikepuola: Ei arvoa 20 kilo-ohmin asteikolla. Varmaan todella hyvä puola. EN OSTAISI TÄTÄ MISTÄÄN HINNASTA!!!

Vai olenko käsittänyt väärin sen, että lämpeneminen lisää vastusta???

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2011 22:33

Lämpeneminen yleensä lisää vastusta, mutta merkityksellistä se on lähinnä hehkulampuissa, lämmitysvastuksissa ymv. missä lämpötilan vaihtelu on satoja asteita.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 10.4.2011 22:04

Mutta onhan lämpenemisellä merkitystä puolassa jos se nostaa vastuksia, koska näissä vastuksissa on noita raja-arvoja joista poikkeavat puolat eivät ole käypäisiä, ehjiä tai kunnolla tehtyjä.

Eikös tuolla ole pajon tarinaa puolista, jotka ovat kuumenneet halki ja paljon on tarinaa Puolanvaihtoviikoista.

Sitä en sitten tiedä mikä on puolan lämpötila sen toimiessa, mutta aikamoinen virtaahan se tykittää kun ajellaan kunnon nopeuksia.

Ja tässähän pähkäillään ja yritetään päätellä miten huonosti toimivan puolan voisi tunnistaa itse.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa