1.6d syöttö

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

1.6d syöttö

ViestiKirjoittaja Toitsu » 19.1.2010 20:50

1.6D koneen syöttöä isonnettu. Onko tyhjäkäynti ainoastaan kaasuvivussa säätö vai onko jossain erillinen tyhjäkäyntiruuvi?

Ihmetystä aiheutti myös liian isolle käännetty syöttö joka vei tehot taas pois. Ruuvin kääntö noin 180 astetta vei tehot pois, 90 astetta toi ainakin savutusta lisää. :D Lieköhän syytä vaihtaa suuttimen nokat uusiin? Joskus 12 vuotta sitten samanlainen kone audissa niin syötön isonnus tuntui tuovan "loputtomasti" tehoja ja siinä oli joku oikea tyhjäkäynnin säätöruuvi... Onko siis eroja pumpuissa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.1.2010 22:28

http://holysmoke.fi/pages/artikkelit.php

Onko pumpun ajoitus oikea/ennakko ja saako putsarin läpi raitista ilmaa riittävästi?

Voit kääntää lisää ennakkoa (ääni muuttuu kireämmäksi), ei siinä kelloa tarvi, onnistuu myös tarkalla työntömitalla mittaaminen, joskin työläämpi.
Viimeksi muokannut sa, 21.1.2010 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 19.1.2010 23:11

Muista löysätä vaijeria samalla kun säädät tyhjäkäyntiä :)
Onko ajotukset ja moottori muuten kunnossa? Kyllä sen vaparinkin pitäisi virkistyä pienellä ruuvaamisella.
edit: oho ne ennakot olikin tuossa jo mainittu...

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 20.1.2010 7:25

Ennakko on laitettu kohilleen joku 50tkm sitten, mutta en saanut tähän hätään säätösatsia että oisin heittänyt sen kohdalleen uudelleen. Eli pitää satsi hommata vielä ja tarkastaa ennakko kunnolla. Putsari on vaihdettu uuteen nyt samalla. Vaijeria en muistanutkaan löysätä, mistäpäin helpointa tehdä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.1.2010 17:37

Eipä siinä muuta paikkaa ole mistä säätää, kuin siitä pumpun päältä vaijerin kannakkeesta. Tyhjäkäynnin säädölle on olemassa se perus kaasuvivun vastinruuvi, ja sitten uudemmissa pumpuissa on pumpun takana yks säätöruuvi kans joka törröttää sieltä, ei voi olla huomaamatta jos löytyy.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 26.1.2010 20:26

YKK kohdalleen ja perusennakko kohdalleen. EI kulje ja savuttaa vaaleaa savua. Kokeiltu säätää syöttöä, jolloin savun määrä lisääntyy eksponentiaalisesti ja kulku vähenee. Syöttöä kokeiltu säätää siis myös pienelle jolloin savu vähenee ja kulku lakkaa kokonaan. Perusennakko heitti jonkin verran mutta epäilys siitä onko kohdistettu väärään merkkiin?

Kirjasta ei ollut mairittelevaa apua, mikä on sen syöttöpumpun nollamerkki joka vetää perusennakkoon? Se pyöreä täplä hihnarattaassa vai ura hihnarattaan yhden hampaan kohdalla ja mihin kohtaan se tulee asettaa, eli mikä on se oikea merkki "lohkossa"?

Pumpun laakeri lopussa koska akseli heijaa itseensä nähden käsin hihnapyörästä heiluttamalla.

EDIT: Jos jollain on lainata / myydä ajoitusmittari sekä lukituspala niin viestiä tuleen!

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.1.2010 21:36

Alakerta on helpoin kohdistaa vauhtiksen merkin mukaan, vaihdelaatikon päältä muovitulppa pois ja tirkistelemään vauhtiksen lovi keskelle sitä reikää. Pumppu taas on merkeissä sillon ku jakorattaan lovi on asennossa klo12 ja sitä vasten on myös ns. uloke siinä taustapellissä.

Pumpun voi lukita ~13mm tapilla, pumpun etupuolella jakorattaassa reikä ja kiinnikeraudassa samankokoinen että siihen sopivan pitunen/paksunen tappi vain.

Yksi vaihtoehto myös löysätä pumpun kiinnityspultteja senverran että pumppu liikkuu, kone käymään ja käydessä liikutella samalla käyntiä kuulostellen.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 26.1.2010 21:37

Ei selvinnyt tuosta viestistä että mistä autosta oli kyse, mutta jos tuosta jetasta, niin siinä YKK katsotaan kytkinkopan päällä olevasta reijästä ottamalla se vihreä muovi kalus irti 24 tai 27mm kuusiokololla ja siinä vautipyörän päällä on lovi mikä pitää keskittää siihen reikään. Siinä vauhtipyörässä on myös sellainen tasopinta joka näkyy pelkästään sen keskitulpan irroittamalla, mutta se ei ole oikea.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 26.1.2010 22:00

Uuups, eli auto on joku about -83 T3 transporter. Vaihteiston kyljessä on luukku josta on merkki laitettu kohdalleen eli silloin nokka on ykk:ssa.

Siinä pellissä on uloke mutta se on noin kello 11.30 - 13 matkalla ja siinä ei ole mitään merkkejä. Noin kello 11 löytyy peltinen pokkaus taustapellissä joka osoittaa noin yhteentoista ja on noin 3cm pitkä.

Hassua on se, että hyvin usein koneen käynti tyhjäkäynnillä on hyvän kuuloista mutta kierroksilla voima puuttuu ja käynti menee teräväksi. Arvelen että pumppu ei ole nyt ihan kohdallaan ja ennakkoa on liikaa. Kokeilen seuraavaksi laittaa ykk:n ja sitten pumpun loven klo 12.00. Jos alkaa käymään kohtuudella niin sitten etsimään hienoennakkoa pumppua kääntelemällä.

Nokan pitäisi olla kohdallaan mutta samallapa senkin tarkastaa. Jos alakerta on ykk:ssa niin onko nokan rattaan oltava silloin myös merkin klo 12?

Lovella varmaan tarkoitetaan sitä yhdessä hampaassa olevaa viivaa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 26.1.2010 22:09

Pumpun laakeri lopussa koska akseli heijaa itseensä nähden käsin hihnapyörästä heiluttamalla.


Et sillä pumpulla pitkälle pääse jos laakeri noin väljä (hihnan vetosuuntaan pieni väljyys menettelee), eli vaihda pumppu ja sen säädät kohdalleen, ei nuo kalliita ole, tallin hyllyllä vuosia lojunut ehjä samanlainen eikä niistä rahalla eroon pääse, verkon painona hyvä.

http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm
Viimeksi muokannut sa, 28.1.2010 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.1.2010 23:27

Nokkapyörällä ja sen lovilla ei ole mitään merkitystä, koska siinä ei ole kiilaa. Venakoppa vaan irti ja kytkimen päässä nokkaa se iso ura oltava tiivistepinnan tasalla vaakatasossa, ja luonnollisesti ykkösen nokat yläviistoon eli ns. V-asento.

Golffissa kun kone on "normaaliasennossa" ja merkeissä, niin se pumpun jakorattaan lovi on tällöin klo12. Mutta taustapellissä on se uloke niin sen mukaan vain, tölkissä se taitaa tulla johonkin klo 10-11 välille..?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 27.1.2010 21:55

pyörittää puoli-kahdeksaan kampuran pyörän sen nastan (siivapyörän ''kiila'') mikä siellä on ja sen jälkeen tarkistus vauhtipyörästä

e. ei mikään kampura...

-jokke-
-
Viestit: 78
Liittynyt: 11.4.2007 23:48

ViestiKirjoittaja -jokke- » 25.3.2011 11:06

Missä 1.6 vaparidiesel caddyn syöttöruuvi on/kuin paljon kehtaa kääntää että sais aavistuksen voimasavua? =)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.3.2011 11:15


-jokke-
-
Viestit: 78
Liittynyt: 11.4.2007 23:48

ViestiKirjoittaja -jokke- » 25.3.2011 13:53

Ruuvasin persetuntumalta jonkuverran, tyhjäkäyntiä sai puottaa aika runsaasti ja kaasuvaijjeria abaut neljä lovea.. Nyt tulee soppellisti mustaa.. =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 57 vierailijaa