AFN tärisee tyhjäkäynnillä ja jyristää isolla vaihteella
Valvoja: ffp jäsenet
AFN tärisee tyhjäkäynnillä ja jyristää isolla vaihteella
Auto -98 Passat AFN motilla. Matkaa takana reilut 300tkm. Tyhjäkäynnillä tärisee mielestäni muita verrokkeja jonkin verran enempi oli kone kylmä tai lämmin. Lisäksi isoilla vaihteilla ei kovin pieniä kierroksia voi käyttää ilman, että kone jyristää. Esim 4-vaihteella alle 60 vauhti alkaa jo tuntumaan siltä, ettei jaksaisi mennä. Sama 5-vaihteella alle 70 on pahan tuntuista. Auto kyllä jaksaa oikeasti mennä ja poljinta painettaessa jotain tapahtuukin.
Verrokkina kaverin vastaava peli jaksaa puskea paljon pienemmilläkin kierroksilla ilman mitään jyrinää.
Voiko olla ajoituksessa häikkää vai peräti vauhtipyörässä?
Vai onko vain tyttömäistä hätäilyä?
Verrokkina kaverin vastaava peli jaksaa puskea paljon pienemmilläkin kierroksilla ilman mitään jyrinää.
Voiko olla ajoituksessa häikkää vai peräti vauhtipyörässä?
Vai onko vain tyttömäistä hätäilyä?
Mulla on vastaavaa vikaa ja luulen että tiedän mistä johtuu. Tai siis jyristystä, tyhjäkäynti on mielestäni ok.
Eli samoihin aikoihin kun on alkanut jyristämään on myös ahtimen toiminta muuttunut. Kun painaa kaasua niin on aika järjetön "turbolag", ihan kuin vähän isommalla ahtimella varustettu bensavehjes. Tekee myös sitä, että yliahtaa isommilla vaihteilla. Esim tietyömaalta motarinopeuteen kihdyttäminen vetää nykyään joka kerta vikatilaan.
Kaupunkiajossa ton huomaa siitä, että alle 2 tonnin ei oikein tapahdu mitään, sitten polkasee ja sen jälkeen ollaankin yliahdoilla. =Jyristää nelosella ja vitosella jos alle 1800rpm ajelee.
Eli mulla varmaan jumittaa siivet tai sitten N75 on tillin tallin.
Eli samoihin aikoihin kun on alkanut jyristämään on myös ahtimen toiminta muuttunut. Kun painaa kaasua niin on aika järjetön "turbolag", ihan kuin vähän isommalla ahtimella varustettu bensavehjes. Tekee myös sitä, että yliahtaa isommilla vaihteilla. Esim tietyömaalta motarinopeuteen kihdyttäminen vetää nykyään joka kerta vikatilaan.
Kaupunkiajossa ton huomaa siitä, että alle 2 tonnin ei oikein tapahdu mitään, sitten polkasee ja sen jälkeen ollaankin yliahdoilla. =Jyristää nelosella ja vitosella jos alle 1800rpm ajelee.
Eli mulla varmaan jumittaa siivet tai sitten N75 on tillin tallin.
Minkä kytkimen laitoit sinne?
Alkaa itsellä varmasti tuo vauhtis ja kytkin olemaan vaihdon tarpeessa. Vaihtaessa tuntuu kytkintä nostaessa pieni kolahtava nykäys ja kytkin luistaa evryllä.
Haluaisin kuitenkin ihan toimivan perus setin, joka kestäisi ehkä kevyen virin n. 300Nm.
Kunhan kevät tulee, niin otan tuon yhläällä mainitun coolerin irti ja lasken paskat pois. On sielä varmasti ainakin vähän öljyä, kun kerran imuputken ja imusarjan liitoksesta EGR:n kohdalta tihkuu öljyä. Katsotaan tekeekö mitään eroa, vai johtuuko kaikki tuosta kaksoismassasta.
Alkaa itsellä varmasti tuo vauhtis ja kytkin olemaan vaihdon tarpeessa. Vaihtaessa tuntuu kytkintä nostaessa pieni kolahtava nykäys ja kytkin luistaa evryllä.
Haluaisin kuitenkin ihan toimivan perus setin, joka kestäisi ehkä kevyen virin n. 300Nm.
Kunhan kevät tulee, niin otan tuon yhläällä mainitun coolerin irti ja lasken paskat pois. On sielä varmasti ainakin vähän öljyä, kun kerran imuputken ja imusarjan liitoksesta EGR:n kohdalta tihkuu öljyä. Katsotaan tekeekö mitään eroa, vai johtuuko kaikki tuosta kaksoismassasta.
Mullaki näkyy tihkuvan siitä samaisesta liitoksesta öljyä, ja coolerissa sitä varmasti on. Ajatuksena putsata myöskin keväämmällä, jotenkin ei vaan mee päähän et miten sellanen vois tuohon tärinään vaikuttaa ku ei se oo mitään epätasasta rynkytystä, et kone niinku kakostelis.
Laitoin sen paketin mitä muutama tyyppi täällä foorumillakin oli tehny, eli se audi80:sestä hommattu kiintee vauhtipyörä. Samaa kiekkoo on myös ahu:ssa (vm.97) ollu ja sit siihen se ahu: moottorin kytkinpaketti. Ei mulla tuo kytkin luista mut tuo tärinä on hermoja raastavaa.
Laitoin sen paketin mitä muutama tyyppi täällä foorumillakin oli tehny, eli se audi80:sestä hommattu kiintee vauhtipyörä. Samaa kiekkoo on myös ahu:ssa (vm.97) ollu ja sit siihen se ahu: moottorin kytkinpaketti. Ei mulla tuo kytkin luista mut tuo tärinä on hermoja raastavaa.
Samaa ongelmaa
Oli sama ongelma AFB koneessa, poistui kun laittoi ruiskujen putket oikein :D eli meni 5 ja 6 väärinpäin, en kyllä ymmärrä miten. Eli tästä voi juontaa että jokin suutin on kaput/tukossa. :)
Siihen on olemassa laitteita jos jonkinlaisia, itellä oli itsekyhätty hydraalikäsipumppu jossa säiliö ja paine mittari, säiliöön naftaa ja putken päähän suutin kiinni niin mittarista näki missä arvossa suutin laukeaa noin.. AFB kone:
Ohjearvot (ylipainetta):
uudet suuttimet: 200...235 baria
Kulumisraja: 170 baria
itellä heilu tuossa yli 200Barin
Ja.
moottoritunnus AFN, AVG, AHU uudet suuttimet: 190…200 bar Kulumisraja: 170 bar
Ohjearvot (ylipainetta):
uudet suuttimet: 200...235 baria
Kulumisraja: 170 baria
itellä heilu tuossa yli 200Barin
Ja.
moottoritunnus AFN, AVG, AHU uudet suuttimet: 190…200 bar Kulumisraja: 170 bar
Joo, tähän aiheeseen ois kiva saada vastauksia, itsellä tekee samaa, tosin tyhjäkäynnin kanssa ei mitään ongelmaa, vaan lähinnä ainoastaan sillon ku pieniltä kierroksilta lähtee kiihdyttämään, ja sekin jyrinä alkaa vasta sitten kun turbo lähtee mukaan, joten alan kallistumaan tuon välijäähdyn puhdistamisen puoleen kun turbossa itsessään ei pitäisi mitään vikaa olla ! ja kun se tuntuu käyttäytyvän juuri niinkun se tukehtuisi mut sit kun päästään yli 2k kierroksien vika vika häviää.. saattasko olla aineen saannin kanssa jotain ongelmaa ? p**l ku näistä ei tiiä, itsellä ensimmäinen diesel auto alla joten aika kokematon olen näiden kanssa joten siksi kaipaan teidän "ammattimiesten" apua :) kiitos jo etukäteen!
Joo, jos huohotin on tukossa, (en tiedä minkälainen systeemi sun koneessa on) se mulla ainakin sylki öljyt turboon ja ei toiminut vähääkään josta seurasi että cooleri ja kaikki putket oli täynnä öljyä.. Kunnollinen putsaus liuotinpesuaineella ja huuhtelu vedellä ja kuivaus auttoi asiaa, ja kun huohottimen vaihtoi uuteen niin alko taas voimaa löytyyn :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”