BioDiesel / NExBTL, käykä se autoosi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Freeze
-
Viestit: 46
Liittynyt: 25.11.2009 18:45

BioDiesel / NExBTL, käykä se autoosi?

ViestiKirjoittaja Freeze » 9.3.2011 9:32

Ilta-sanomien uuden otsikon "innostamana" pitää alkaa itsekin katsella, miten mahdollisesti bio-osuudeltaan nostettu diesel soveltuu omaan kotterooni, Octavia 1U 1.9 TDi 2000:een.

Ellei tällaista threadia ole, tähän voisi vaikka keräillä faktatietoa aiheesta eri VAG:gineilla, ei Suoli24:stä tai mummontyttärenkumminkaimantyökaverin kertomaa ...

Lainaus Nesteen refine -lehtisestä:

osa autonvalmistajista kieltää edelleen biodieseleiden käytön sellaisenaan sekä yli 5 % seoksena tavallisessa dieselpolttoaineessa. Termillä tarkoitetaan perinteistä, ensimmäisen sukupolven tuotetta. NExBTL on niin uusi tuote, ettei sitä ole vielä huomioitu autojen käyttöohjeita suunniteltaessa.

Suomessa esimerkiksi viime vuoden myydyimmän dieselautomallin, Skoda Octavian käyttöohjekirjassa mainitaan, ettei biodieseliä saa käyttää.– Karkeasti ottaen biodieselin käyttö oli sallittua muissa paitsi Octavia II:ssa, johon sai ostaa lisävarusteena biodieselin käyttömahdollisuuden. Eli tekninen valmius kyllä on, sanoo Skodan markkinointipäällikkö Jussi Kostiainen.


Onko jollakin ajokokemusta NExBTL-dieselistä / muusta biodieselistä 1U -mallin Oculla?
Viimeksi muokannut Freeze, 9.3.2011 9:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 9.3.2011 9:37

voi vitun biodiisseli

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 9.3.2011 10:07

kesällä vois koittaa ajaa rasvakeittimen jätteillä, ottais pois vain suurimmat kokkareet...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.3.2011 10:19

Minä vilkaisin Skodan sivujen kautta parit Octavian käyttöohjeet. EN 590 normin täyttävää dieseliä saa tankata, mutta ensimmäisen sukupolven RME-biodieseleitä melkoisin rajoituksin. Tuo Nesteen NExBTL ainakin nesteen sivujen mukaan täyttää tuon EN590 normin joko seoksena tai 100% liuoksena.

Eli eli... itse kun olen tuota miettinyt omaan Touraniinkin, niin itse kyllä uskaltaisin tankata. Harmi vaan että Oulusta tuota litkua ei saa. Vielä... :)

Esimerkkejä uuden ocun käyttöohjeesta:

"Autossa saa käyttää vain standardin EN 590 (Saksassa myös DIN 51628, Itävallassa
myös ÖNORM C 1590) mukaista dieselpolttoainetta."

"Älä tankkaa tähän autoon biopolttoainetta (RME). Autoa ei ole varusteltu biopolttoaineen
käyttöön sopivaksi. Biopolttoaineen (RME) käyttö saattaa vahingoittaa moottoria
ja polttoainejärjestelmää."

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2011 10:19

Kohtuullisen monessa autossa ei ole suositeltavaa käyttää biodieseliä. Tankinluukusta löytyy valmistajan kannanotto asiaan ainakin uudemmissa autoissa.
Tosin Saksassa kuulemma saisi ajaa biodieselillä jollain syklillä, olisiko ollut joka kolmas tai neljäs tankillinen?
Olen nähnyt 3C-Passatin suodattimen Saksan biodieselin jäljiltä, enkä oikein herkkä ole moista litkua tankkaamaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.3.2011 10:30

Biodiesel suositukset ovat kanssa aikamoinen viidakko. Yleensä jos valmistaja kieltää biodieselin käytön, se juurikin tarkoittaa RME-biodieseliä mikä ei täytä normaalia EN590 dieselin normia. Sen sijaan tuo Nesteen NExBTL täyttää EN590 normin, eli sen mukaan sitä saisi käyttää siinä kuin normaalia dieseliäkin. Mutta sitten taas valmistaja saattaa sanoa että maksimi bio-osuus on 5% ja pitää olla EN590 normin mukaista, mikä kumoaa tuon NExBTL:n käytön vaikka se täyttääkin EN590:sen. Toisaalta tuolla 5% osuudella tarkoitetaan noita vanhoja RME-biodieseleitä, NExBTL on sen verran uusi asia että harvempi valmistaja on vielä kerennyt testaamaan ja ottamaan kantaa asiaan.

Itse joudun noiden asioiden kanssa painimaan työn puolesta. Viimeisin vastaus on MTU:n tehtaalta, vastaus oli että EN590 normin täyttäminen riittää. Valitatettavasti tuon jälkeen tuli vastuulausekeke, jossa todettiin että he eivät ole testanneet uusia EN590 normit täyttäviä biodieseleitä. Mikäli voidaan osoittaa että moottorivaurio johtuu EN590 normit täyttävästä biodieselistä, takuu ei korvaa. Korvausvastuusta pääsevät eroon sillä, että vaikka EN590 onkin vaadittu polttoainelaatu ja NExBTL sen täyttää, on määritelty että maksimi bio-osuus on 5%.

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 22.3.2011 20:05

Tämmöinen tuli vastaan jokin aika sitten ja siinä on summeerattuna aikas selkeästi mitä bio-dieseliä saa käyttää missäkin VAG konsernin laitteessa.
Biodiesel statement

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 22.3.2011 21:31

Äkkiseltään kattoen, ainakin nää pumppusuutin vessat on biodiesel käyttökiellossa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.3.2011 21:53

Kaikki pumpparikoneet on bannattujen listalla :P

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 23.3.2011 7:47

Tuttu ajoi Tuaregin V10-koneella yli 100000km ilman ongelmia jenkeissä biodieselillä. Siellä kun saa tehdä itse oman polttoaineensa bioraaka-aineista. Suomeen tultuaan joutui myymään auton pois, kun sattuu olemaan töissä biopolttoaineita tutkivassa laitoksessa ja joutui siksi tullin silmätikuksi. Osti sitten A6 3,0 TDI:n, jonka ohjekirjassa kielletään biodieselin käyttö. Oli kyllä vahvasti sitä mieltä, että toimisi ihan hyvin, koska saksankielisessä ohjekirjassa sitä ei kielletä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 23.3.2011 7:48

Käsitin tuostakin PDF:stä että VAG on testannut ja hyväksynyt käyttöönsä vain RME biodieselin seoksineen. Nämä uudet tuotteet on ohitettu sanomalla, että "No other biodiesel can be used". Tuo listahan on kaiken lisäksi jo vuoden vanha...

Toisaalta taitaa VAG:lla olla lusikkansa jossain 2.gen biodieselsopassa Shellin kanssa joten en yhtään ihmettele ettei kaikkia mahdollisia vaihtoehtoisia polttoaineita heti testata. Odotellaas nyt hetki rauhassa... :)

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 23.3.2011 10:39

Ainakin vitoskorin 2.0tdi Golfin pa-luukussa lukee kissan kokoisin kirjaimin, että biodieselin käyttö on kielletty. Mene ja tiedä.

Jakajapumpullisilla voi nyt ajaa suunnilleen millä aineella vain, mutta pumpparikoneiden kanssa olisin varovainen.

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 23.3.2011 14:37

A3:ssa lukee myöskin tankinluukussa ettei biodieselille. nesteen NextBTL on eri tekniikalla toteutettua ja pitäisi sopia noihin kaikkiin kuten MikaJ jo totesi

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.3.2011 17:17

eikös se lyhyesti mene silleen että sillä ei ole mitään väliä mitä tankkiin tökkää, kunhan se täyttää EN590, vaikka se olisi vettä (tosin siihen voi mennä vähän aikaa)

Mutta eikös juuri tuo EN590 ole ns. standari, ja olen ymmärtänyt että myös jotkut Forten puhdistustavarat on samaa, eli voi ajaa vaikka pelkästään sillä fortella?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.3.2011 21:05

Ei, valitettavasti mikä tahansa EN590 normit täyttävä polttoaine ei käy. Tämän esimerkiksi tuossa PDF:ssä volkkari kiertää lauseella: "Volkswagen Group does approve the use of diesel fuel containing up to 7% Biodiesel in all of their diesel vehicles.". Eli vaikka NextBTL täyttää EN590:sen, ei sitä tuon mukaan saa käyttää koska biokomponentti on yli 7%

Käytännössähän jos jotain ongelmia tulisi polttoaineen takia, VAG:ta on turha yrittää maksumieheksi, mutta Neste sen sijaan voisi joutua. He lupaavat että tuo on täysin "normaalin" dieselin veroista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 77 vierailijaa